Meedenken dubbele inverter zonnepanelen

In België is dit al vollop ter sprake...

Daar mag je straks extra dokken bij piekbelastingen.. op je verbruik..

https://www.hln.be/geld/consument/vreg-wil-nettarieven-aanpassen-wat-b…

[Bericht gewijzigd door -chefke- op maandag 28 september 2020 09:55:38 (38%)

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Update: Toch voor twee kleinere inverters gegaan. Werkt inmiddels.

, moet nog e.e.a.afwerken.

Heb nog wel een vraag. De teruggeleverde stroom gaat via de geplaatste onderverdeel kast middels een 5 x 2.5 mm2 naar de meterkast. Hoe gaat dat nu met de gemeenschappelijke "nul" , daar loopt nu van twee omvormers de stroom doorheen weliswar in fase verschoven , maar toch ?

mvdk

Golden Member

Niet over worrieën, zorg dat alles goed vast zit.

Die aardlek in dat kastje kan denk ik wel met pensioen en vervangen door een moderne A of indien nodig een B type

Op 2 oktober 2020 15:18:32 schreef BenI2C:
Hoe gaat dat nu met de gemeenschappelijke "nul" , daar loopt nu van twee omvormers de stroom doorheen weliswar in fase verschoven , maar toch ?

Die is nooit hoger als de maximum stroom in een fase, daar hoef je dus geen problemen te verwachten.

Problemen krijg je in de nul die van het net komt als je op 1 of 2 fasen PV energie terug levert en enkel verbruik hebt op resterende fase, net datgene waar jouw systeem gevoelig aan kan zijn.

Op 2 oktober 2020 15:18:32 schreef BenI2C:
Hoe gaat dat nu met de gemeenschappelijke "nul" , daar loopt nu van twee omvormers de stroom doorheen weliswar in fase verschoven , maar toch ?

Als je op 1 fase aan het maximum zit dan kan je met de andere fases alleen maar MINDER door de nul heen krijgen. Tenzij er rare dingen aan de hand zijn als 120 graden verschoven stroom-afname op een fase.

Maar voor een inverter is het zaak om de powerfactor zo dicht mogelijk bij 1 (of -1 afhankelijk van je definitie) te krijgen. Dus geen faseverschuivingen toegestaan.

Ik blijf het me afvragen of het wel klopt met dat terugleveren op 1 fase en afnemen op de andere.

Als ik meter-fabrikant zou zijn, dan zou ik een module maken die de effectieve energieafname/levering registreert en een andere "telmodule". Voor een driefase meter heb je dan drie van die 1fase registratiesmodules nodig en 1 tel-unit. En 1 van de faseunits loopt pulsjes: "er is 1 Wh verbruikt" en de andere geeft aan "er is 1 Wh geleverd", dan zou ik die gewoon ieder op z'n eigen telwerk registreren.

Dit wordt anders als ik door de eisen voor meters verplicht wordt om dat voor registratie te salderen. Dus: Waar staat het in de eisen-voor-energiemeters dat dit zo gedaan moet worden?

Ik geloof niet zo in "ik vind dat het zo moet werken" of "ik denk dat het zo werkt". Ik zou een officiele bron hiervoor willen raadplegen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zelfs al zou die kWh meter dat kunnen, deze data verwerken is onnodig complex. In BE is dat zelfs niet eens mogelijk vanwege 3x230V netten zonder nul. Verbruik per fase heeft daar immers geen betekenis

Ik heb gezien dat het zo werkt, door de P1 data uit mijn smart meter te bekijken.

Tijdens een periode met afname op fase 1 & 3 en teruglevering op fase 2 loopt maar 1 teller, en wel in het tempo dat correspondeert met het verschil.

Dus 1 kW afname en 500W terugleveren : dan telt de afname teller in een tempo van 500W en de terug-lever teller staat stil.

Bij 500W afname en 1 kW teruglevering loopt alleen de andere teller.

Blijkbaar berekent de meter steeds het totale netto vermogen en gebruikt die info om telpulsen te maken.

mvdk

Golden Member

Op 2 oktober 2020 20:42:46 schreef deKees:
(...)
Blijkbaar berekent de meter steeds het totale netto vermogen en gebruikt die info om telpulsen te maken.

Dat heeft forummember KlaasZ al enkele malen op technische wijze in meerdere topics uiteengezet.

Op 2 oktober 2020 19:05:09 schreef rew:
Als ik meter-fabrikant zou zijn, .....

De grap is dat de meterfabrikant niet bepaalt wat er gemeten wordt. Dat doen de energiebedrijven en die bepalen dat er in de meter gesaldeerd wordt. Dat gebeurde al in de ferraris meter, domweg omdat die niet anders kon, maar die lijn wordt doorgezet in de elektronische meters.
De energiebedrijven hebben er ook geen belang bij om per fase te registreren want het net heeft er geen last van als er op de ene fase geleverd wordt en op de andere ontvangen. Aan de hoogspanningskant van de distributietrafo zie je dat toch niet meer.

OK. Jullie hebben me overtuigd.

Op 2 oktober 2020 19:19:30 schreef New Beetle:
In BE is dat zelfs niet eens mogelijk vanwege 3x230V netten zonder nul. Verbruik per fase heeft daar immers geen betekenis

Mij hebben ze ooit geleerd dat het een arbitraire keuze is waar je je nulpunt kiest.

Waar veel mensen driefase stroom als 400V zien, kies ik er voor om het als 3* 230V t.o.v. het nulpunt te zien.

Stel ik zet een 2A belasting tussen L1(0 graden) en L2 (120 graden).
De stroom in L1 is dan 2A, maar onder een hoek van 30 graden. Het vermogen is dan 230V * 2A * cos (30) = 398W.
L2 levert ook precies die 2A en ook met een relatieve fase van -30 graden, dus ook 398W. Samen precies de 800W die 2A op 400W oplevert.

Maarrrr.... Kies ik een ander nulpunt, bijvoorbeeld L1, dan zie ik 2A * 0V voor het vermogen op L1 en 400V * 2A Voor het vermogen uit L2. (op een hoek van 150 graden voor zowel fase als stroom, dus cos phi is 1.0).

Kies jij in belgie je AARDE als reken-nul, dan heb je 3 * 133V, en alle berekeningen kloppen gewoon. Maar als je dat niet wil, kan je net zo goed 1 van de fases als reken-nul kiezen. Geen probleem.

Kies L1 als referentiepunt (reken-nul), en je belast tussen L2 (of L3) en L1 en je hebt gewoon als verbruik 230V * <afgenomenstroom> * cos phi, met cos phi = 1.

De "rare" is dan als er zeg 2A afgenomen wordt tussen L2 en L3. Beide fases loopt stroom: 2A. Het afgenomen vermogen is echter 230V * 2A * cos Phi, waarbij cos (60 graden) gelijk is aan 0.5. Weer alle fases bij mekaar optellen en zowaar, je komt gewoon weer op het correcte vermogen (460W in dit geval) uit.

(voor dat laatste voorbeeld, als L1 weer nul graden is, dan is de spanning L2 150 graden, en de stroom L2-L3 zit op 90 graden: De phi in cos phi is dan dus 150-90 = 60 graden!).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/