Microgolf - geleidend metaalrooster met gaatjes in

Hoi iedereen,

Verstrooide zoonlief van 12 wil soep opwarmen en ondanks onze vele waarschuwingen vindt hij er niets beters op dan kookpot en al in de microgolf te zetten.

Op het eerste zicht was er niks mis, het is nu ongeveer anderhalve week gebeurd, maar vandaag merkte ik op dat er condens hing tegen de glazen deur van de inbouwmicrogolf. Toen ik dichterbij keek dan zag ik dat er twee kleine gaatjes zitten in de zwarte metalen geleidend rooster dat aan het glas bevestigd is, alsof het een beetje is gesmolten. Het zijn heel kleine gaatjes, misschien 1 mm diameter. Aan de achterwand van de microgolf zijn er 2 schroeivlekjes te zien, op dezelfde hoogte.

Waar we eerst blij waren dat er geen schade was door die metalen kookpot denken we nu dat het enkel daarvan kan komen.

Maar de vraag is nu of het nog veilig is om deze te blijven gebruiken?

Lucky Luke

Golden Member

https://www.youtube.com/watch?v=8bXhsUs-ohw niet aan je zoon laten zien, maar op basis daarvan denk ik dat een paar mm niet zo veel kwaad kan.

(Eerste 6:30 van het filmpje, desnoods vanaf ongeveer 4 minuten)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op donderdag 1 oktober 2020 16:25:25 (19%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat een millimeter inderdaad niet zoveel kwaad kan. De golflengte van een magnetron is ongeveer 12cm dus de kooi van Faraday blijft intact.

Mocht je het toch niet vertrouwen of gewoon niet mooi vinden, dan kun je soms het gaas of meer waarschijnlijk de hele deur nog als reserve-onderdeel kopen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb je een foto?

Waarschijnlijk is er niets aan de hand. Als je wifi het nog doet, dan zal de magnetron amper lekken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Door de reflecties op de pot zullen staande golven ontstaan zijn die op een klein oppervlak geconcentreerd werden.
vergelijk het met een brandglas.
Bij dunne metaalplaat gaan de golven nauwelijks door openingen kleiner dan 1/10 golflengte, in uw geval dus 1.22cm.
Een gaatje van een paar mm, vergelijkbaar met de perforaties van de ventilatoropening kunnen echt geen kwaad.

Maar toch oppassen, als er kunststof verkoold is.Verbrande kunststof bevat geleidend koolstof en dat absorbeert de golven en zou nieuwe brandschade kunnen veroorzaken. Maar als je dat ein het begin en beetje opvolgt zul je dat wel gauw zien en ruiken.

Post toch maar eens een fotootje, zo is het moeilijk inschatten.

Enigste als het ook een normale oven is, en je deze gebruikt kan er teveel spanning op het glas komen en spatten in duizenden stukjes.. Nee metalen roosters ICM microgolfoven is "not done"

Anoniem

Ah? Uit welk materiaal bestaat het gaatjesscherm voor het deurvenster dan?

maartenbakker

Golden Member

SMD zal wel doelen op roosters binnen de ovenruimte. Nou was het in dit geval een pot en geen rooster, mogelijk vandaar de verwarring.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hensz

Golden Member

Op 1 oktober 2020 15:15:15 schreef evgoeth:
...dat er twee kleine gaatjes zitten in de zwarte metalen geleidend rooster dat aan het glas bevestigd is, alsof het een beetje is gesmolten.

In mijn deurrooster zitten wel duizend gaatjes! :+

Don't Panic!
Anoniem

In Belgenland is een pan een steelpan met een lage rand bedoeld om te bakken en te braden.
Een pot is hoger en heeft een deksel en daar kan ook soep in gemaakt worden.

Er is duidelijk een verschil in eetcultuur tussen Nederland en Belgie.
Biefstuk friet met een biertje versus lauwe kroket en glas karnemelk ;)

Het verhaal over die verbrande plek voor en achteraan lijkt ook wat vreemd om enkel door staande golven veroorzaakt te zijn. Die heb je zowiezo in de beperkte ruimte van de oven, en de dissipatie in de metalen wanden is maar miniem. Heel goed mogelijk dat de pot op de draaitafel met de metalen oren rakelings langs deur en achterwand passeerde en voor vonkoverslag zorgde.

Maar ik vrees dat we naar de fotos gaan kunnen fluiten.