Historie cv thermostaat

Heb dat even gecheckt.
Prijs stookolie 1975: 0,12€/l, 2018: 0,8€/l
Gemiddeld maandsalaris in BE 1975: 950€ 2018 3500€

Hebben jullie ook gekeken naar de kostprijs in de jaren 1900?

Ik doelde eigenlijk op deze jaren. De jaren waarin ze dat open cv systeem zonder pompen gebruikten.

vergeten

Golden Member

Op 2 oktober 2020 11:26:47 schreef Arco:
De ronde Honeywell was geliefd. Bestaat nog steeds, zelfs in moderne wireless versie... ;)

Hopelijk is wel de kwik eruit!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
eSe

Honourable Member

Heeeeel lang geleden, toen ik nog een manneke met kort broekje was, hadden mijn grootouders, in het appartementsgebouw waar zij woonden, hun individuele c.v.

Ieder appartement had een kleine steenkool gestookte ketel in de keuken, geen pomp, enkel natuurlijke circulatie. En een stuk of 4 gietijzeren radiatoren. Leidingwerk van minstens 5/4" met bronzen afsluiter op de radiatoren.

Het regelapparaatje dat @kris van damme laat zien was aangesloten op de lucht toevoerklep van de ketel, te warm -> minder lucht, te koud -> meer lucht. En als het in huis te warm werd dan ging er een raam open.

Simpel en (niet kost-) effectief.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Shiptronic

Overleden

Dat doen de russen nog steeds met de stadsverwarming, je krijgt warm water door de radiatoren en thats it! te warm ? Zet het raam maar open.

Dat de was na aanleiding van de vraag wat zoek je?

Ik -->thermostaat of regelkraan voor de verwarming! het is hier bloed heet!

Maar dat gaat niet, en ik mocht ook nergens meer aan komen :)

(PS: De groepenkast (blik) in de hal was ook een bijzondere verbazing :) )

[Edit] en je moet 2 ramen open zetten, ze hebben dubbel glas, alleen zit daar ongeveer 30CM tussen, ivm met de enorme kou daar (St.Petersburg)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 2 oktober 2020 18:27:25 (15%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Begin jaren zestig is onze winkel/woonhuis verbouwd en kreeg het CV. Het was een pand met drie verdiepingen. Op de oliegestookte CV ketel zat een thermostaat die de temperatuur van het water regelde. Die kon je bij de ketel instellen en het water bleef bijv altijd 60 graden. De temperatuur in de woning en de winkel werd geregeld met de kranen op de radiatoren. De waterpomp was altijd in bedrijf tijdens het stookseizoen. Een binnen thermostaat was nergens aanwezig, laat staan een buitenregeling.

In ons huis ( BJ '66) zat een oliegestookte ketel in met een pracht van een Honeywel kwik thermostaat met lekkere overshoots van enkele graden . Later in '73 kwam een staande Buderus gasgestookt en 1994 een HR ketel met Chronotherm 2 Thermostaat. 2019 een 2de HR ketelmet originele Vaillant thermostaat. PS : Nog steeds een dikwandig gelast systeem hier..

Bedankt voor de interessante antwoorden.

Ik sprak vanavond mijn moeder over dit onderwerp. Het bouwjaar van de woning was 1968 en we waren de eerste bewoners. CV ketel en boiler in de keuken en volgens haar was er vanaf het begin een ronde thermostaat in de kamer. Zal wel zo'n Honeywell thermostaat zijn geweest, maar ik kan me dat niet herinneren. De cv ketel op aardgas zie ik nog zo voor me, wit van boven, grijs van onderen, maar de kamerthermostaat is iets waar ik als kind nooit op gelet.

In naar jeugd (Breda, jaren 30) hadden ze kolenkachels op de benedenverdieping (voor-, midden- en achterkamer), maar niet op de slaapkamers of badkamer. Op de badkamer een gasgestookte boiler (stadsgas?) voor het warm water. In de winter stonden de ijsbloemen aan de binnenkant van de ramen op de slaapkamers en ze sliepen onder gewatteerde dekens. Dat huis was van omstreeks 1900. We zijn tegenwoordig verwend.

Op 2 oktober 2020 18:02:09 schreef Ex-fietser:
[...]

Hebben jullie ook gekeken naar de kostprijs in de jaren 1900?

Ik doelde eigenlijk op deze jaren. De jaren waarin ze dat open cv systeem zonder pompen gebruikten.

Nee, data gaat niet zo ver terug in de tijd.

Ik sprak vanavond mijn moeder over dit onderwerp. Het bouwjaar van de woning was 1968

Mijn huis is ook uit 1968. En ik ben de tweede bewoner. In het begin heeft er in mijn huis in de woonkamer een grote gaskachel gestaan. Misschien een moederhaard geweest? Maar dat denk ik niet omdat ik daar geen warmwater leidingen van heb kunnen vinden.

Van de gasaansluiting is nog wel wat terug te vinden en de grote schoorsteen die midden in het huis staat natuurlijk. Vrij snel na de bouw is de gashaard er uit gegooid en vervangen door grote cv ketel. Vermoedelijk eenzelfde die mijn ouders vroeger hadden. Zo'n hele grote grijze doos met een grote glimmende pijp er op. Op zolder is de afdruk in de vloer nog te zien. Direct onder het schoorsteen kanaal. Ik heb twee rookgas kanalen in huis. Een komt vanuit de woonkamer en de andere begint op zolder. Die uit de woonkamer is nu ongebruikt en de ander op zolder gebruik ik nu om mijn antenne kabels naar buiten te voeren.

Nee, data gaat niet zo ver terug in de tijd.

Dat is jammer. Volgens de verhalen moet het toen echt duur geweest zijn.

We zijn tegenwoordig verwend.

Dat is zeker.

P.S. Ik kan nergens op het internet een foto van die oude grijze vc-ketel uit 1965 vinden. Waarschijnlijk zijn die er niet. Fotograferen was toen waarschijnlijk zo duur dat niemand zo'n stomme foto maakte van zijn cv ketel.

mvdk

Golden Member

Ik kan nergens op het internet een foto van die oude grijze vc-ketel uit 1965 vinden.

Al gezocht op "alte heiz kessel"? Er gaat een wereld voor je open. Omdat in Duitsland alle cv ketels van voor 1987 wegens een wet "umgetauscht" moeten worden, staan er nogal wat plaatjes. Die oude briketten gestookte zag ik er ook tussen.

Lambiek

Special Member

Op 3 oktober 2020 01:20:46 schreef Kilian:
In de winter stonden de ijsbloemen aan de binnenkant van de ramen op de slaapkamers en ze sliepen onder gewatteerde dekens.

Dat is nog niet het ergste, zelfs de dekens waren bevroren.

We zijn tegenwoordig verwend.

Of ze kunnen nergens meer tegen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 3 oktober 2020 11:16:25 schreef Lambiek:
Of ze kunnen nergens meer tegen. :)

Idd. Vroeger diende een 4x4 voor terrein waar je anders 'niet levend uit kwam' nu is het primaire doel van die dingen indruk maken op je omgeving. :)

Mijn vader heeft in de jaren '50 in een kantoorgebouw gewerkt met een kolengestookte CV installatie. Kantoortijd begon om 8 uur, maar de stoker was om 5 uur al paraat om de zaak op tijd warm te krijgen.
Het was nog een installatie met open expansievaten.
Hoe de temperatuur geregeld werd weet ik niet.

Op de lagere school waar ik zat was de "CV" per lokaal geregeld. In de hoek, achter de rug van de meester, stond een gasgestookte moederhaard. Onder de ramen aan de buitengevel stond een lange ledenradiator die vanuit de moederhaard werd verwarmd met natuurlijke circulatie. Op de zolder zaten de open expansievaten.
Temperatuurregeling deed de meester zelf door de gastoevoer te bedienen.
Ik kan me nog herinneren dat een van de onderwijzers een les heeft besteed aan het uitleggen hoe het werkte, inclusief een excursie met de hele klas naar zolder om het expansievat te bezichtigen.

Die Honeywell dingen zijn mooi om te bewaren. Ik heb in mijn studententijd eens een koelkast gehad met kapotte thermostaat, waar vervolgens een Honeywell en een relais in werd gebouwd...

Dat heeft 2 jaar prima gefunctioneerd tot ik ging verhuizen, en de koelkast achter liet voor de volgende bewoner. De honeywell hield de boel keurig op 5 graden, dat was ook meteen de laagste temperatuur die je kon instellen. Altijd handig, zo'n thermostaat.

In mijn laatste appartement/studio had ik vloerverwarming van stadswarmte. Wat een draak van een systeem was dat. Compleet van de pot gerukte hysterese, én nog de traagheid van vloerverwarming zelf.

Er zat een moderne siemens thermostaat in met groot display, verder geen instelmogelijkheden behalve temperatuur en vorst.

Zet je de temperatuur op 19 graden, dan schakelde de thermostaat pas in als het een uur lang 18 graden was. Is die eenmaal ingeschakeld, dan blijft ie stoken tot het een uur 20 graden was. Maar door de warmtemassa van de vloer bleef de temperatuur stijgen tot 21 a 22. Deze hele cyclus duurde uren. Uiteindelijk ben ik 'm zelf gaan in en uitschakelen, wat geen ramp was door de traagheid van het systeem en de zeer goede isolatie van de woning. In de avond voor het slapengaan een uur inschakelen, de rest van de nacht 'uitbollen' op de warmte in de vloer, en 's ochtends weer 2-3 uur inschakelen. Meestal was het dan een prima temperatuur, maar wel irritant als je eens vroeg in de ochtend vertrekt en vergeet om 'm aan of uit te zetten, want dan kom je ofwel thuis in een huis dat nog 2 uur lang koud is (want supertraag) of veel te warm is (ochja, zonde van de energie, maar met een open raam zo opgelost).

Vermoedelijk zijn die thermostaten gewoon verkeerd geprogrammeerd door de installateurs. .

Overigens, in het grote westerse land dat een beetje achterloopt op de rest van de wereld, zijn er nog veel enkelpijps stoomverwarmingsinstallaties. Mijn mond viel open van verbazing toen ik daar over las, en nog verder toen ik zo'n systeem in een gerenoveerd bedrijfspand zag (het pand van Louis Rossman's reparatiebedrijf).

De radator zit met één dikke buis aangesloten op de stijgpijp. Op iedere radiator zit een ventiel bovenin, dat lucht laat ontsnappen tot de stoom het heeft verdrongen.
Als de stoom in de radiator komt, condenseert het langzaam, en het condensaat loopt door dezelfde stijgpijp terug naar de ketel. Het is van belang dat de radiator en pijp lichtjes schuin staan, zodat het condensaat over de bodem terug naar de aansluiting loopt.

Blijft het condensaat liggen door 'nette' waterpas opstelling, gaat de boel knallende geluiden geven van plotseling in stoom veranderend condensaat.

Vooral in grote steden vind je die systemen. Die zitten dan aangesloten op een centrale 'steam plant'. Eigen stoomketels zijn er niet zoveel meer in gebruik, maar vaak staat er nog wel eentje in de kelder van oudere vrijstaande huizen omdat zo'n kreng van een paar honderd kg lastig te verwijderen is.

Als er centrale stoom wordt opgewekt, dan belandt het condenswater vaak gewoon in het riool. In bepaalde gevallen is er nog zoveel restwarmte, dat er een koeler tussen moet voordat het in het riool gedumpt mag worden.
Efficient? Tsja...
Simpel en onverwoestbaar? Absoluut.
Regelbaar? Amper, al heb je tegenwoordig thermostaatkranen.
Veilig? De stoom staat onder zeer lage druk, explosies zijn er amper/niet. Maar de radiator wordt natuurlijk wel gewoon zo heet als lagedruk-stoom.
Effectief? In de wolkenkrabbers werd het in de vroege jaren ook geinstalleerd, maar dan met hogere druk en vermoedelijk tweepijps. Ik heb een anekdote gelezen, naar het schijnt was de stoomwarmte binnen een minuut op de hoogste verdieping aangekomen

Meer info op dit kanaal: https://www.youtube.com/watch?v=JtXXVNYBK2Y

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Tsja, bij mn ouders was het destijds een grote staande grijze CV ketel( Weet merk niet, 1969) met aparte Junckers bad en keuken geiser. In de Jaren 80 vervangen voor een Burnham Europa CV ketel en twee Fasto geisers En jahoor, de ronde Honeywel als eerst en later de Hape klokthermostaat. Sinds 1969 4 ketels en 4 thermostaten..

PS: Mn collega heeft nog steeds een Buderus uit 1973 draaien!! En ja, maar 1200 kuub gas per jaar!! ( Tussenwoning)

[Bericht gewijzigd door smd op zaterdag 3 oktober 2020 18:22:00 (15%)

Op 3 oktober 2020 12:03:38 schreef Ledlover:

Vooral in grote steden vind je die systemen. Die zitten dan aangesloten op een centrale 'steam plant'. Eigen stoomketels zijn er niet zoveel meer in gebruik, maar vaak staat er nog wel eentje in de kelder van oudere vrijstaande huizen omdat zo'n kreng van een paar honderd kg lastig te verwijderen is.

Als er centrale stoom wordt opgewekt, dan belandt het condenswater vaak gewoon in het riool. In bepaalde gevallen is er nog zoveel restwarmte, dat er een koeler tussen moet voordat het in het riool gedumpt mag worden.
Efficient? Tsja...
Simpel en onverwoestbaar? Absoluut.
Regelbaar? Amper, al heb je tegenwoordig thermostaatkranen.
Veilig? De stoom staat onder zeer lage druk, explosies zijn er amper/niet. Maar de radiator wordt natuurlijk wel gewoon zo heet als lagedruk-stoom.
Effectief? In de wolkenkrabbers werd het in de vroege jaren ook geinstalleerd, maar dan met hogere druk en vermoedelijk tweepijps. Ik heb een anekdote gelezen, naar het schijnt was de stoomwarmte binnen een minuut op de hoogste verdieping aangekomen

ik deed kleine storingen aan een lagedruk stoomketel een jaar of 20 terug. dat ding had voor het condensaat een apart leidingnet wat naar de kelder ging, in een bak liep en dan weer terug werd gepompt naar de stoomketel op de begane grond. die ketels hadden een levensverwachting van 25 jaar. toen het gebouw leeg kwam te staan, was die stoomketel 1 van de eerste dingen die verkocht werd, zo vaak kwamen die ketels niet voorbij 2e hands.

dat verhaal van die achtergelaten ketels in kelders ken ik, weet er te staan waar een heel winkelcentrum mee werd gestookt en enige tientallen woningen, die dingen zijn groot als een bestelbus, en kunnen niet meer uit de kelder..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 3 oktober 2020 19:56:10 (20%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Die zitten dan aangesloten op een centrale 'steam plant'.

Weet niet of het nu nog zo is maar 20 jaar geleden zaten de Esso raffinaderijen (kantoorgebouwen) van Esso in Rotterdam en Antwerpen er vol mee.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

In de standaard Amerikaanse horror films beland het slachtoffer altijd in een kelder waar een verwarming installatie staat formaat olieraffinaderij waar werkelijk altijd alles moet stomen en roken. Ik heb werkelijk nooit begrepen waarom een woonhuis of een schooltje een dergelijk formaat kachel moet hebben waaruit uit alle pijpen en buizen ook nog stoom moet ontsnappen.

Ontsnappende hete stoom is in principe levens gevaarlijk. En dat wisten onze voorvaderen ook wel. Die wilden dat ook niet.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 3 oktober 2020 20:24:49 schreef Ex-fietser:
In de standaard Amerikaanse horror films beland het slachtoffer altijd in een kelder waar een verwarming installatie staat formaat olieraffinaderij waar werkelijk altijd alles moet stomen en roken. Ik heb werkelijk nooit begrepen waarom een woonhuis of een schooltje een dergelijk formaat kachel moet hebben waaruit uit alle pijpen en buizen ook nog stoom moet ontsnappen.

Ontsnappende hete stoom is in principe levens gevaarlijk. En dat wisten onze voorvaderen ook wel. Die wilden dat ook niet.

Film is wel een beetje aangepast, zoals in vrijwel elke film.
De ketel moest laag staan, vaak gebruikte men natuurlijke circulatie en dat wil alleen als de ketel lager staat dan de radiatoren.

Ik ben de installaties (in woonhuizen!)ook wel tegengekomen waarop bovenop de CV ketel een groot vat gemonteerd was en met 2 buizen op de ketel aangesloten, Dat was dan de boiler voor warm water. Ketel stond altijd op ca 80 graden warm te stoken, zomer en winter.
Zelf midden in de winter was de kelder (te) warm.

Je wilt niet weten wat er daar aan olie betaald moest worden.
Renovatie van de installatie leverde maar zo 50% besparing op, vaak nog meer.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

in amerikaanse films komt er ook standaard stoom uit putdeksels in straten. in grote steden lopen daar stoomnetten, maar als die zoveel zouden lekken zou het niet goed zijn..

in de jaren 50 en 60 was het niet abnormaal dat een indirect gestookte boiler in de kelder stond. heb er wel gezien, ding van 500 liter voor 10 man. de isolatie was slecht en soms had dat ding een eigen olie( later gas ) ketel ook nog.

ik weet van een pand gebouwd eind 60's waar nu nog de ruimten waar de pompen en kleppen zitten midzomer bloedheet zijn. er zit geen isolatie om de buizen heen, 2m2 van de buitengevel in die ruimten ( ruimte zal een 8m2 zijn ) is ontluchting rooster, kun je nagaan wat dat aan gas kost.

toen ik opgroeide zat er thuis ook een aeg weersafhankelijke regeling op de ketel, die ging stuk op een gegeven moment, pa zette er toen een hape klokthermostaat op. dat werd een chronotherm III in 94 toen de radson hr ketel kwam, hing in de hoek van de huiskamer. ik pa later geleerd dat een thermostaat nooit in een dooie hoek mag hangen, toen de kamer werd verbouwd ging er een cat5 naar een plek langs de deur in de doorloop. dat werd later een landis&staefa weersafhankelijke regeling dus daar kwam de ruimtevoeler terug te zitten.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 3 oktober 2020 20:52:36 (28%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Aanvankelijk ook met een 'Honingbron' thermostaat begonnen, zo'n kleine 45 jaar terug. In die tijd begon de rage van de energiebesparing en daarom toch vervangen door een AEG weersafhankelijke thermostaat. Ik wilde er eerst zelf eentje maken, maar de beschrijving van de instellingen was dermate vaag, dat ik toch maar voor die AEG gen gegaan. Scheelde een slok op een borrel in het verbruik en het comfort en dat in een tijd dat de thermometer nog wel eens tot -20: wilde zakken!
Op de FIAREX werd gestunt met een pompschakelaar, dus gelijk aangeschaft. Die heeft zich na langere tijd vanzelf opgeblazen (voedingscondensator). Waarschijnlijk te warm in het CV-hok.
Nu draait er een CENVAX weersafhankelijke thermostaat, maar nog steeds op de oude gietijzeren ketel. Bijna geen onderhoud, dus wacht ik maar met vervangging tot er meer duidelijkheid m.b.t. de energie transitie.....
Nu omschakelen op een HR-ketel is pure kapitaalvernietiging!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 3 oktober 2020 20:24:49 schreef Ex-fietser:
In de standaard Amerikaanse horror films beland het slachtoffer altijd in een kelder waar een verwarming installatie staat formaat olieraffinaderij waar werkelijk altijd alles moet stomen en roken. Ik heb werkelijk nooit begrepen waarom een woonhuis of een schooltje een dergelijk formaat kachel moet hebben waaruit uit alle pijpen en buizen ook nog stoom moet ontsnappen.

Ontsnappende hete stoom is in principe levens gevaarlijk. En dat wisten onze voorvaderen ook wel. Die wilden dat ook niet.

Er waren daadwerkelijk zulke grote bakbeesten. Octopus furnace noemen ze die. Zie https://www.google.com/search?q=octopus+furnace
[edit - dat lijkt hetelucht te zijn, maar de water of stoom CV ketels hadden soms een vergelijkbaar uiterlijk)

Stoom ontsnapt wel eens uit de radiatoren, als die ontluchtingsventielen niet goed werken. Die moeten iedere paar jaar vervangen worden. Maar de hoeveelheid die daaruit komt is klein, en 't is net zo gevaarlijk als je stoomstrijkijzer.
Het spul werkt bijna op atmosferische druk.
De ketel zelf moet natuurlijk niet lekken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 3 oktober 2020 20:35:32 schreef testman:
in amerikaanse films komt er ook standaard stoom uit putdeksels in straten. in grote steden lopen daar stoomnetten, maar als die zoveel zouden lekken zou het niet goed zijn..

...

Dat is niet alleen in de films, ik heb het in New York City ook in het echt gezien. Stoom die uit putdeksels opstijgt is van water dat van buiten op de hete pijpen komt en verdampt en die uit de oranje/witte schoorsteentjes is lekkage. Hier wat info: https://www.thevintagenews.com/2017/01/24/the-story-behind-the-new-yor…

Is dit werkelijk een ding dat in 1984 in de kelder van een gewone woning stond?

De film waar dit dacht ik in voorkwam was meen ik nightmare on elmstreet.

maartenbakker

Golden Member

Gezien de pijpen lijkt het me een warmeluchtinstallatie, ik denk dat die niet heel veel kleiner kunnen als je er een beetje fatsoenlijk vrijstaand huis mee wilt verwarmen.

Louis Rossmann heeft op zijn nieuwe locatie stoomverwarming, maar ik weet niet of dat op het stadsnet of op een eigen ketel zit. Ik geloof dat ik op andere Amerikaanse filmpjes ook wel warmtewisselaars zag die stoom gebruiken om lucht te verwarmen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."