Parallax Propellor

bprosman

Golden Member

Iemand hier ervaring met de Parallax Propeller processors ?
Voor zover ik snel kan zien heeft zo een ding een bootloader, ik kom m vaak tegen in VGA emulator / video generator achtige zaken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
KGE

Golden Member

Ik heb er zelf niet mee gewerkt, wel veel leuks over gehoord.
Inmiddels een beetje achterhaald denk ik door de snelle ARM chips.
Maar op de site is nog genoeg info te vinden:

https://www.parallax.com/catalog/microcontrollers/propeller

en

https://www.parallax.com/support

GJ_

Moderator

Op 1 oktober 2020 12:21:35 schreef bprosman:
Iemand hier ervaring met de Parallax Propeller processors ?

<-----beetje vragen naar de bekende weg? ;-)

Ik heb er enige tijd veel mee gespeeld en o.a. een NOS injectie voor dragracers mee gemaakt.
Het zijn gewoon 8 cores met ieder een eigen programmageheugen en een gemeenschappelijk semafoor. Er zijn geen interrupts: als iets haastig is geef je dat gewoon zijn eigen core.
Er is een eigen programmeertaal bij, spin, die helemaal is toegespitst op het programmeren met 8 afzonderlijke cores.

Vergelijkingen met ARM gaan een beetje mank omdat parallax altijd een beetje meer voor hobby en educatie is geweest.

bprosman

Golden Member

<-----beetje vragen naar de bekende weg?
Ik heb er enige tijd veel mee gespeeld en o.a. een NOS injectie voor dragracers mee gemaakt.

Had ik weer niet achter je gezocht GJ_ :-)
Ik lees er niet veel over op het forum vandaar en heb zelf sinds de "Basic Stamp" niets meer met Parallax gedaan.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Was dat niet een 8 core 8051? Daar heeft in de elektuur toendertijd nog een artikel (of meerdere) gestaan. Is wel al een tijd terug geweest.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

zal rond 2007 geweest zijn . De propellor was toen even populair voor de arduino het overnam. Een van de moderators(KF ?) had zelfs een "propellorpetje" als icoontje..

Op 1 oktober 2020 12:54:22 schreef GJ_:
Vergelijkingen met ARM gaan een beetje mank omdat parallax altijd een beetje meer voor hobby en educatie is geweest.

Je bedoeld, mensen die niet snappen hoe interrupts werken? >:)

Toegegeven, het gebeurd niet vaak dat ik meer dan 8 verschillende interrupts nodig heb binnen één project, waarbij er vaak ook nog meerdere zijn waarvan de timing niet super kritisch is. Alsnog voelt het erg inefficiënt om zo te werken, en als ik me goed herinner waren ze relatief duur, en de periferals erg beperkt, vergeleken met modernere controllers uit hetzelfde tijdperk.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 1 oktober 2020 12:54:22 schreef GJ_:
<-----beetje vragen naar de bekende weg? ;-)

Mensen die icoontjes uit hebben staan snappen hem niet. :-(

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Op 3 oktober 2020 12:41:56 schreef rew:
[...]Mensen die icoontjes uit hebben staan snappen hem niet. :-(

Ik heb wel icoontjes aan staan maar het kwartje valt nu pas :+
GJ_'s 2e naam Karlsson toevallig ? :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
GJ_

Moderator

Ik zal 'm eens aanpassen, ik heb al zo lang niet meer met die propeller gehobbyd

edit:
@kris van damme hieronder
Speciaal voor jou de ava in kwestie:
https://www.circuitsonline.net/files/user-icons/fv6a3puk.gif

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 3 oktober 2020 17:05:05 (19%)

Op 3 oktober 2020 12:41:56 schreef rew:
[...]Mensen die icoontjes uit hebben staan snappen hem niet. :-(

OO , als ik het goed begrijp zijn die icoontjes er nog, maar staan ze bij mij toevallig uit? Altijd gedacht dat die op een bepaald ogenblik uit de mode waren, en dus niet meer bestonden..

Op 3 oktober 2020 13:31:36 schreef bprosman:
GJ_'s 2e naam Karlsson toevallig ? :+

Karlsson van het dak? Dat is lang geleden, die heb ik als klein hummeltje gelezen. Heeft blijkbaar wel indruk gemaakt!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
bprosman

Golden Member

Op 3 oktober 2020 14:31:30 schreef SparkyGSX:
[...]Karlsson van het dak? Dat is lang geleden, die heb ik als klein hummeltje gelezen. Heeft blijkbaar wel indruk gemaakt!

Ik heb als kind de TV serie gezien :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
KGE

Golden Member

Op 1 oktober 2020 12:54:22 schreef GJ_:
[...]

Vergelijkingen met ARM gaan een beetje mank omdat parallax altijd een beetje meer voor hobby en educatie is geweest.

Mja, ik heb dan al heel wat afgehobbied met ARM chips, inclusief VGA output uit een I2S uitgang met DMA zodat de CPU er eigenlijk nauwelijks last van had. Daarbovenop een Z80 emu of een 6502 emu en je hebt een Exidy Sorcerer of een Acorn Atom in een printje ter grootte van een Arduino Micro (maar dan met een 100 MHz NXP ARM). Boot time is nagenoeg instant.

Inmiddels hebben we de Teensy(s) en Raspberry Pi's
Wat daar inmiddels in realtime allemaal mee kan is waanzinnig.

Kan geen propellor tegenop... :)

GJ_

Moderator

Op 3 oktober 2020 19:27:54 schreef KGE:
Kan geen propellor tegenop... :)

Vast niet. Bij Parallax zoals ik al zei ligt de nadruk op educatie en hobby. Bij meneer ARM en Z80 koop je niet complete onderwijspakketten. Ik denk dat het gewoon een hele andere markt is.
Ik heb indertijd van Elektuur een kompleet pakket gekregen met een print, kabeltjes software enz en daar ben ik fijn mee gaan spelen. Ik vond het leuk, voor de hobby. Ik ben geen superfan of zo. Ik vond toen het logootje leuk en die heeft het intussen al veel langer volgehouden dan mijn interesse.

bprosman

Golden Member

Ik heb indertijd van Elektuur een kompleet pakket gekregen met een print, kabeltjes software enz en daar ben ik fijn mee gaan spelen. Ik vond het leuk,

Mocht je er ooit vanaf willen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Maar wat ben je je studenten dan aan het leren? Het feit dat Elektuur het pusht zegt mij eigenlijk genoeg; dat het dezelfde troep is als Flowcode. Klinkt als National Instruments die al 20 jaar beweren dat de hele industrie binnenkort op Labview draait.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
GJ_

Moderator

Op 3 oktober 2020 19:54:43 schreef SparkyGSX: Maar wat ben je je studenten dan aan het leren?

Je hoeft je studenten niet direct C te laten programmeren denk ik. Overigens zijn ze nooit gepusht door de Elektuur.
En om NI er bij te halen is gemeen, je weet dat ik dan gelijk onpasselijk word. En overigens beweren die inderdaad al jaren dat de hele industrie al jaren op labview draait. En dat PLC's nergens meer worden gebruikt. En dat word door Fontys zo aan de leerlingen doorgegeven.

Op 3 oktober 2020 19:54:17 schreef bprosman: Mocht je er ooit vanaf willen.

Je kunt het zo ophalen. De software heb ik denk ik niet meer maar die zal wel te downloaden zijn.

edit:
toch nog een CD gevonden met het nodige.

bprosman

Golden Member

Je kunt het zo ophalen. De software heb ik denk ik niet meer maar die zal wel te downloaden zijn.

Guinness ? :+

Je hoeft je studenten niet direct C te laten programmeren denk ik

Wat ik merk met mijn zoon die ook voorzichtig aan het programmeren is (Python, Arduino) dat het inderdaaf niet zoveel uitmaakt in welke taal je eea oplost en zelfs niet op welk platform. Het belangrijkste deel zit toch in een oplossing/algoritme/denkwijze aanleren.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 3 oktober 2020 19:40:11 schreef GJ_:
[...]Vast niet. Bij Parallax zoals ik al zei ligt de nadruk op educatie en hobby.

Ik denk niet dat dat de bedoeling is geweest. Ik denk dat ze dachten dat multicore het helemaal zou worden. En ze hebben gelijk gehad, maar niet helemaal.

Ik vind het suf om mensen te leren: ga maar busywaiten als je op een event wacht. Dat mag je de eerste oefening doen, maar de normale manier van dingen doen moet dan in de volgende oefeningen aan het licht komen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Ik weet het niet. Ze verkopen in ieder geval bv robotpaketten en dergelijke voor scholen, om maar wat te noemen.

Op 3 oktober 2020 20:56:33 schreef bprosman: Het belangrijkste deel zit toch in een oplossing/algoritme/denkwijze aanleren.

Dat denk ik dus ook.

trix

Golden Member

kom er nu pas achter dat het een optie is om icoontjes aan/uit te zetten :)

eigenwijs = ook wijs