Blauwachtig beeld LG 43UJ701V

Op de hersteltafel staat een 3 jaar oude tv waar het beeld plots een blauwe schijn geeft.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img_20201005_155432.jpg
Bij het bekijken van de pixels van de LCD zie ik RGBW elk het licht doorlaten. Wel valt op dat RGB minder fel lijkt dan de W.

Als ik de achterzijde van het panel bekijk zie je de backlight door sommige openingen doorschijnen, maar ook dit vind ik redelijk blauw is.
De backlight bestaat blijkbaar uit 2 circuits van LED's, maar de spanning op beide circuits meten hetzelfde. (ca.31v)
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img_20201005_155622.jpg

Nu ben ik aan het twijfelen, er zullen toch geen RGB(W) LED's gebruikt zijn als backlight? want als daar dan een kleur uitvalt zou het wel kunnen dat je dit te zien krijgt.
Of zit de fout eerder op het mainboard?

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken

Hallo backlight vervangen deze is defect de filter op de leds zijn stuk backlight heeft altijd op volle spanning gestaan dan krijg je dit efecy

Idd de ledstrips vervangen is de oplossing

Fosfor in de LEDs zijn verteerd

Vandaag zijn de nieuwe led's aangekomen en heb ze er meteen ook ingebouwd.
Het beeld is weer zoals nieuw.
De backlight ook maar meteen naar 65% gezet.
Wat mij wel opvalt is dat tussen 65 en 100% amper verschil in sterkte van de backlight te zien is, waarom wil LG de led's zo fel laten branden? Als ze 20% onder het max van de led's blijven en dit als 100% aanschouwen, is de levensduur zowiezo toch langer...
Of is dit weer de keuze om een tv net na 3 jaar stuk te krijgen?

De eigenaar van de tv zei dat deze het fenomeen plots gekregen zou hebben, maar dat kan ik toch moeilijk geloven. Van de 20 led's waren er 16 die gewoon blauw licht geven, 4 gaven nog wit licht. Dat kan volgens mij toch niet plots gebeuren...

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken
maartenbakker

Golden Member

De strijd om de hoogste helderheid en/of het hoogste contrast. Dat speelt vooral in de winkel. Daar sprong vroeger de Trinitron er ook altijd uit (als de verkoper hem zo instelde), en de buizen waren daar inderdaad sneller van op. Mogelijk dat de originele LED's nog wel een wat groter verschil lieten zien, maar aan het nauwelijks of niet toenemen van de helderheid in het hoogste deel van het bereik, kun je al zien dat er teveel stroom loopt. Dan zakt het rendement van de LED's namelijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

In een 43PUS6551 van Philips is dit ook zo'n klassiekertje aan het worden; ze worden ook uit de doos gehaald met leds op volle sterkte.
Het is me al opgevallen dat na een 8000 uren de leds kapot gaan.

Nu ben ik ooit bij een klant dergelijk apparaat gaan leveren. Ze verwittigden mij dat die tv erg veel zal staan spelen. Na 4 jaar en 11.000 uren op het service menu tellertje waren ze ook gaar. Lichtsterkte op 60% gezet toen, stond er nog op.
Scheelt toch 3000 uren...

Ikzelf vind het ook bedroevend. Mijn samsung tv heeft nog ccfl buisjes, met momenteel bijna 14000u erop, hopelijk dat die het nog wat jaren kunnen uithouden. Nu staan die ook wel van begin af op 80%.
Toch heb ik al meer tv's hersteld met defecte led's dan defecte tl buisjes.
De led's zullen wel iets energiezuiniger zijn, maar de levensduur stukken korter... Als je totaalplaatje bekijkt, ben je volgens mij tegenwoordig met een led tv niet ecologischer...(zeker niet als je dit fenomeen na amper 3,5jaar tegenkomt)
Maja, deze tv mocht hersteld worden en is ook gebeurd.. de eigenaar weer gelukkig en ik weer enkele € bijverdiend...

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken
maartenbakker

Golden Member

Bij Sharp gingen de buisjes van bepaalde generaties ook nog vrij snel. Dan zou het beeld rossig moeten worden, maar ze gingen na een paar keer proberen in permanente beveiliging.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 18 oktober 2020 17:47:37 (44%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Yep, de oude CCFL met gemak op 32000 uur gezien, edoch dan gaat de diffusers geel worden..Met gevolg: gelig beeld! Sharp TVs hadden last van enorm overstuurde drivers die de lampen drastisch korter in levensduur maakte...

[Bericht gewijzigd door smd op zondag 18 oktober 2020 18:43:02 (32%)