Steinmetz schakeling als 3 fase bron

Beste,

Ik zit momenteel in 6VWO en ben hard bezig met mijn profielwerkstuk. Ik wil graag een lopend magneetveld creëren en hier vervolgens het een en ander mee experimenteren. Zie filmpje hieronder (t=10:10):
https://www.youtube.com/watch?v=PAAfFgyWvB4&t=628s

Voor dit lopende magneetveld heb ik 3 fase stroom nodig. Nou kwam ik tot de ontdekking dat transformatoren flink aan de prijs zijn. Een alternatief zou bijvoorbeeld een Steinmetz schakeling zijn. Ik vraag mij alleen af of deze schakeling ook mooie sinusgolven geeft die 1/3 periode met elkaar verschillen?

Ik hoor graag van jullie, andere tips of ideeën zijn natuurlijk ook van harte welkom!

Lukas,

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 5 oktober 2020 22:43:43 (87%)

Sine

Moderator

Je kunt ook drie enkelfasige transformatoren gebruiken, wat wil je precies fabrieken?

Lambiek

Special Member

Uhh dat lijkt veel op een coil gun.
Dat is verboden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat filmpje:
Een lopend magnetisch veld heeft zo geen 3 fase nodig.
Met een Steinmetz schakeling kun je 1 fase verschuiven, Door de traagheid van het rotor in de motor kun je er toch mee een rotor aandrijven.
Daar heb je voor jou toepassing, wat het ook wezen moet, niet veel aan.

Ik heb geen idee wat je bedoelingen zijn, maar heb zo het idee dat je de elektromagneten beter met een gelijkspanning aan kun sturen.
Dan ben je ook niet afhankelijk van de netfrekwentie (= 50 Hz)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
benleentje

Golden Member

Ik snap dat van die transformator niet, een transformator kan niet uit zichzelf een 3 fase spanning creëren. Een 3 fase transformator gevoed met enkel fase spanning is dan hetzelfde als een enkelfase transformator.

Je kan wel een 3 fase spanning maken door een enkelfase motor te koppelen aan een 3 fase motor/ generator voordeel daarvan is ook dat je controle hebt over de 3 fase frequentie als je de enkelfase motor in snelheid kan regelen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Je kunt ook een wisselstroom alternator van een auto nemen als je met een veilige spanning wil werken, en deze aandrijven met een elektro motor. De spanning afnemen voor de diodes.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
benleentje

Golden Member

Dat is inderdaad een goed oplossing en een stuk makkelijker te vinden als motor kan je een 230V boormachine nemen de meeste zijn in snelheid regelbaar. Let er bij een boormachine wel op als dat deze heel langzaam draait erg snel oververhit..

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Bedankt voor jullie antwoorden
Ik wil graag drie fase draden creëren waarin de frequentie eruit ziet zoals in bijgetsuurde foto. Deze sluit ik vervolgens op een bepaalde manier aan spoelen aan.
Aangezien wij geen toegang hebben tot een 3 fase toevoer is dit dus (met beperkte materialen) eigenlijk alleen mogelijk met een 3 fase motor.

Allicht kan men iets met een BLCD driver ?

benleentje

Golden Member

eigenlijk alleen mogelijk met een 3 fase motorgenerator.

Nee niet de enige manier maar lijkt me voor deze toepassing nog het eenvoudigst.
IN theorie kan je een frequentie regelaar (fo) voor 3 fase motoren ervoor misbruiken als de stroom maar niet te hoog word en alle spoelen min of meer gelijk zijn. Echter een Frequentie regelaar is gebouwd en geoptimaliseerd voor een motor en ik weet niet of dat ook met losse spoelen gaat werken. Dit omdat de beveiliging in de regelaar nogal strak staan ingesteld

Zoals aart aangeeft eventueel een BLCD driver maar ook deze is speciaal gebouwd voor een BLCD motor, voordeel en eventueel ook een nadeel van deze methode is dat je een aparte voeding nodig hebt. Als die een stroom en spanning geregelde voeding is heb je veel instelmogelijkheden en ben je denk ik flexibeler als met een fo.

En tenslotte in de zelfbouw hoek zijn er wel wat mogelijkheden tot het maken van een 3 fase spanning.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ook een BLDC motor driver verwacht dat er een motor aanhangt. Na de "opstartfase" gaat ie verwachten dat de draaiende rotor spanningen induceert die te meten zijn.

Ik denk dat het: "een drie fase motor als generator gebruiken" nog het beste is. Het hangt van het benodigde vermogen af of je dan het beste een 230V motor of een mini BLDC motortje moet nemen.

Een motortje als:

https://hobbyking.com/en_us/d2826-6-2200kv-outrunner-motor.html?queryI…

Is al niet eens meer "mini" en "subtiel". Ze zeggen dat je ruim 300W d'r in mag stoppen. (dus ook er uit kan halen.). Maar dan moet je wel 24000 RPM draaien..... Draai je maar 2500RPM, dan krijg je maar iets van 1V d'r uit. Je spoelen die je aan wilt sturen moeten dan goed laagohmig zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 5 oktober 2020 22:29:13 schreef Zwaan2002:

Voor dit lopende magneetveld heb ik 3 fase stroom nodig. ... Een alternatief zou bijvoorbeeld een Steinmetz schakeling zijn. Ik vraag mij alleen af of deze schakeling ook mooie sinusgolven geeft die 1/3 periode met elkaar verschillen?

Hoe ziet jouw Steinmetz schakeling eruit? Ik ken hem alleen als een éénfase electromotor met een faseverschuivingscondensator erbij. Deze schakeling (electromotor met faseverschuivingscondensator) geeft vrijwel zeker geen mooie driefasesinus die keurig in 1200 verschoven is.
Het is wel interessant om met een voltmeter de spanningen tussen fase en nul, fase en aansluitpunt condensator/motor en aansluitpunt condensator/motor en nul te meten. Deze drie spanningen teken je in op grafiekenpapier mbv pen en passer. Dat wordt dan een driehoek. Dan kan je goed de faseverschuivingen tussen de gemeten spanningen zien. Heb je een gelijkzijdige driehoek, dan zijn de fasen keurig 1200 verschoven.

Arco

Special Member

Als het alleen om het signaal gaat, neem een pic als de 16F1788, heeft 4x PSMC (Programmable Switch Mode Controller).
Die kan 3 fase PWM opwekken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Ook een BLDC motor driver verwacht dat er een motor aanhangt.

Dat verwachte ik al, het gaat dan om een closed loop driver? Dan is het even afwachten of een andere forum lid kan vertellen of het met een Frequentie regelaar wel kan of niet :).
Zelf denk ik eigenlijk van wel omdat het feitelijk een lineaire motor is en een FO in open loop (zonder terugkoppel signaal) dat gewoon kan aansturen, echter vergt dat wel wat kennis over de werking van een FO en zullen de zelf gewikkelde spoelen allemaal gelijk moeten zijn en moeten kunnen opereren in de grenzen van de FO. Dus stroom niet te hoog.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
High met Henk

Special Member

1F motor een 3F alternator aan laten drijven en klaar is u!

prachtige sinussen

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
benleentje

Golden Member

En de 3 fase alternator haal je gewoon van de autosloop.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

En niet vergeten de spanningsregelaar mee te nemen, losse of in of aangebouwde.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
benleentje

Golden Member

Ik denk dat je in dit geval geen spanningsregelaar wilt of in ieder geval 1 die instelbaar is binnen de grenzen van de alternator natuurlijk. Je kan op de D+ ook gewoon een regelbare voeding zetten denk ik.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 8 oktober 2020 17:58:16 (19%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Een alternator heeft sterke stroombroneigenschappen, dus bij een vast ingestelde stroom door D+ zal de uitgangsspanning variëren met de belasting, dus als je toch op de sloop bent zou ik toch de regelaar meenemen.
Een spanningsregelaar zorgt ervoor dat de uitgangsspanning altijd 12 Volt is.
Met een regelbare voeding kan je de uitgangsspanning van de alternator op een gunstigere waarde zetten. De stabiliteit van de uitgangsspanning is dan wel minder.

Op 8 oktober 2020 15:09:11 schreef benleentje:
[...] Dat verwachte ik al, het gaat dan om een closed loop driver? Dan is het even afwachten of een andere forum lid kan vertellen of het met een Frequentie regelaar wel kan of niet :).

Ja, je hebt gelijk. Bijvoorbeeld de VESC kan een open loop driefase signaal generen. Dat schijnt ook met een FO te kunnen .

Maar de TS heeft heel weinig info gegeven over wat ie nu wil. Ik begin dan te denken aan een middelbareschool student die een stuk wikkeldraad drie keer om een spijker wikkelt en dan hoopt dat het iets gaat doen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 5 oktober 2020 22:29:13 schreef Zwaan2002:
Ik zit momenteel in 6VWO en ben hard bezig met mijn profielwerkstuk.

@rew, je zou wel eens gelijk kunnen hebben.

benleentje

Golden Member

Ik begin dan te denken aan een middelbareschool student die een stuk wikkeldraad drie keer om een spijker wikkelt en dan hoopt dat het iets gaat doen....

Zoiets had ik ook in gedachten. Hoewel het denk ik geen spijker gaat worden maar wel zelf gewikkelde spoelen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.