electrische takel Einhell SHZ 600

Vandaag mijn bestelde multimeter binnen gekregen. een Trotec BE50. Maar die werkt niet goed. Waarde in het stopcontact zwabbert heen en weer en ook andere waarden doen dat. Als er uberhaupt een waarde komt. Die zend ik dus weer retour.
Heeft 1 van jullie een aanrader voor me van rond de 4 a 5 tientjes? Of mag dat niet op dit forum? Groet, Govert

Op 1 oktober 2020 10:54:04 schreef duitshuisje:
volgens leverancier is deze geschikt
Condensator met Aansluitkabel - 40uF (b)
€ 10,95

1
Toevoegen aan winkelwagen Toevoegen aan uw favorieten
m.4.16.10.29.14
Beschikbaarheid: 1-2 werkdagen
40 uF 450V, Ø45 x 95mm

Lijkt mij het juiste type condensator.
Voor leuke goedkope universeel meter even in de topics zoeken, komt regelmatig langs.

De condensator bestellen in de hoop dat dat de oorzaak is ?
Er is nmi wel een ander manier om die te testen, de C in serie met een gloeilamp bv.
Of wisselen met een uit een werkende takel, zo zou ik het kunnen doen, maar dan moet je die wel voorhanden hebben.

In situ testen kan ook, voltmeter op een vd spoelen aansluiten, die zal afhankelijk van de schakelaar stand de volle spanning geven, of een lagere spanning via de C , wat zou dat minimaal moeten zijn ?

zojuist een Ohmeroen MT 488E besteld. Zal overmorgen er wel zijn. En dan gaat het hopelijk fantastisch!

Deze meter doet het goed. De condensator heeft 45,6 uf, dus iets meer dan aangegeven.Ik neem dus aan dat de condensator niet de oorzaak is? Of kan een condensator een fout hebben die niet op de meter te zien is maar wel als ie in functie is? Zo niet dan zal ik moeten kijken naar de schakelaar.

HVinduction

Honourable Member

Het ligt bij slechte condensators vrijwel altijd aan de ESR (interne serieweerstand) die te hoog is waardoor de condensator nog wel capaciteit heeft maar waardeloos is. Afhankelijk van het type motor kan eventueel de condensator kort (!) overbrugt worden, dan zal die ook moeten starten. In een condensatormotor zorgt de condensator namelijk ervoor dat de motor aanloopt en altijd een vaste draairichting heeft. Bij sommige enkelfasige inductiemotors wordt een centrifugaalschakelaar hiervoor gebruikt.

Wordt de condensator alleen gebruikt bij het omhoog gaan en er dus voor zorgt dat de motor de andere kant opdraait dan bij naar beneden gaan?
Dan is dus toch het beste om het met een andere condensator uit te testen of is die serieweerstand met een multimeter te meten. En welke waarde zou die moeten hebben? Met mijn middelbare school kennis (ben nu 71) dacht ik altijd dat de weerstand van een condensator altijd oneindig is. Maar dat zal dan wel een ander begrip zijn puffffffff.......

HVinduction

Honourable Member

De ESR kan alleen gemeten worden met een speciale meter die een zeer hoge meetfrequentie gebruikt. De schakelaar verbindt de condensator met een van de twee hulpwikkelingen zodat de takel omhoog of omlaag gaat, en stuurt ook zowel de rem als de hoofdwikkeling aan.
Het lijkt mij echter logisch dat de aanloopcondensator de boosdoener is aangezien een schakelaar normaal gesproken niet direct kapot kan gaan (gaat eerst haperen voordat de contacten helemaal weg zijn) en een condensator vrijwel altijd plotseling de geest geeft, vooral aanloopcondensators hebben dit probleem omdat de warmte moeilijk weg kan.

Tidak Ada

Golden Member

Op 3 oktober 2020 12:40:44 schreef HVinduction:
[....]
...... en stuurt ook zowel de rem als de hoofdwikkeling aan.
[....]

Werkt de rem hier niet mechanisch middels een wormwiel in de reductie? Ik dacht zelfs dat dat móet!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Wat ik gezien heb is dat de remschijf aangetrokken wordt door het electr. veld en dan van de remplaat los is. Moet nog even lezen wat een aanloop en werkcondensator is, maar dit zit geloof ik bij mij in een condensator.
Dus zou je zeggen dan toch vernieuwen of met een andere proberen.....Vooral dat hij wel loopt als je hem een zetje geeft zou weer in die richting wijzen begrijp ik.

Op 1 oktober 2020 08:35:24 schreef Toeternietoe:
[...]
Ik heb in mijn werkzame leven al heel wat gezien, maar een E-takel met een centrifugaalschakelaar (en startkondensatoren) ben ik nog niet tegen gekomen.

ik bedoelde in het algeheel met motoren die nog een 250V aanloopcondensator hebben.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb in een andere takel een cond. van 30 uf gezien maar die durf ik toch niet te zetten op de plek van die van 45 uf. Of kan dat probleemloos? Vind de eigenaar van die van 30uf misschien ook niet leuk als heet mis gaat....

mel

Golden Member

Je haalt gewoon een nieuwe bij de Handyman.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op hun site vind ik ze niet. ook de maatvoering luistert nauw

Als je een beetje op het web rond zoekt naar takels van het genoemde type of iets dergelijks dan lijkt het erop dat er een éénfase motor met twee gelijke wikkelingen wordt gebruikt, tenminste als je ziet hoe het omkeren werkt. Lijkt dus geen hoofd- en hulp wikkeling.
Wat ook te zien is dat de meeste simpele takels een "haak-boven-in-verbreek-eind-schakelaar" hebben. Een rozet net boven de haak verbreekt het "naar boven takelen", naar beneden mag wel. Stel dat de haak nog niet boven is, stel dat de schakelaar brak is, niet gesloten maar een flinke overgangsweerstand.

Vandaag de condensator ontvangen en gemonteerd. Helaassssss dat helpt niet. Het volgende is denk ik dan idd de schakelaars na te zien. Gaat even duren maar ik laat het nog weten..................

En de eerste prijs gaat naar Kees Frees! Schakelaar open gemaakt en bleek flink aangetaste contacten te hebben (foto). Met dremel schoongemaakt. Hopelijk geen harde laag er afgeschuurd en hij doet het weer goed. Eventueel volgende keer een nieuwe schakelaar plaatsen.
Dank allen voor jullie antwoorden, leer daar veel van, groet, Govert

Schakelaar is inderdaad gaar.
Zou zelf alvast een nieuwe bestellen.