Walkietalkie met draad / blikken telefoontjes

Beste elektra kenners,

Ik wil voor een straattheater concept graag jullie hulp vragen. Ik wil (groenten/soep) blikken met draad aan elkaar verbinden. Het oude spelletje maar dan toch met elektra zodat je in rumoerige ruimtes elkaar goed kunt verstaan met een microfoontje en een speakertje erin verwerkt.

Een soort walkietalkies maar dan niet op frequentie maar met draad. Dus niet walky :)

Hoe krijg ik dit voor elkaar? Heeft iemand zin om mij te adviseren??

Ik hoor het heel graag!!!

heel kort antwoord; dat ga je niet even simpel in elkaar knutselen.
Je gaat namelijk tegen feedback aan lopen als je het microfoontje en de luidspreker in een blikje knutselt.
dat is die irritante pieptoon die je nog wel eens bij een concert kon horen als de technicus (monitor of FOH) even niet op zit te letten en een zanger zijn microfoon naar het publiek richt.

Dit is wel te ondervangen door er een XOR-mute circuitje aan te hangen, maar dan nog.

even 'simpel' is het in ieder geval zeker niet.

[Bericht gewijzigd door wielklem op donderdag 8 oktober 2020 16:04:48 (23%)

RTFM, dan pas vragen...

Er zijn meerdere methoden, voor half- (schakelen) of full (een zogeheten vork) duplex maar is het uberhaupt wel nodig dat het twee kanten op werkt ?

Volgens mij heeft Elektuur ooit een moderne vork voor audio met opampjes beschreven in een Halfgeleidergids.

Lucky Luke

Golden Member

Of van een "ouderwetse" telefoon de microfoon en luidspreker in serie zetten, en voeden met een 4.5V blok. (Dus van 2 hoorns, de microfoon van de ene aan de speaker van de andere, en vice versa). Ik had zo als kind een intercom in huis geknutseld met 3 telefoons (T65's, tegenwoordig niet te vinden of duur, maar het zal met modernere niet-draadloze telefoons ook wel werken).

Er kan/moet uiteraard nog een aan/uit schakelaar bij, maar het blijft de meest eenvoudige manier denk ik. Geen elektronica nodig.

Al krijg je dan waarschijnlijk inderdaad feedback-geluid/gefluit als je een microfoon en speaker in 1 blik bij elkaar stopt...

Is het ook goed genoeg om de hele telefoonhoorn te behouden of heeft dat niet de gewenste uitstraling?

1 blik met een microfoontje en 1 met een speakertje kan ook nog.

Elektuur had ooit ook een intercom-schakeling, waarbij de luidspreker tevens als microfoon gebruikt werd. Maar dan heb je wat electronica nodig.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Als kind speelde ik vroeger met veldtelefoons uit de Amerikaanse stocks die de Amerikanen of Engelsen hadden achtergelaten na WO2

Die dingen moest je gewoon via een 2 aderige kabel met elkaar verbinden. Heel simpele dingen, hadden geen voeding nodig en kon je rond je nek hangen. Microfoon was tegelijkertijd luidspreker en genereerde net genoeg spanning om aan de andere zijde een zwak geluid te produceren.

Kan ze echter niet vinden op het internet.

Of wel een setje walkietalkies erin verstoppen. Er zit een draad tussen. Touwtje. Maar eigenlijk werkt het gewoon draadloos. Betrouwbaar, eenvoudig, snel vervangbaar etc.

Anoniem

Een telefoon is eenvoudig te maken. je hebt twee koolmicros en luidsprekertjes nodig en een batterijtje. En een drukknop.

Duplesx, dus spreken en luisteren terzelfdertijd zal pas na lang experimenteren of helemaal niet lukken vanwege rondzingen in de beperkte plaats in dat blikje.
Dat rondzingen kun je vermijden door simplex te werken. Dus ofwel spreken ofwel luisteren. Van daar de drukknop(push to talk.)

In moderne telefoons zit dan weer een klein elektretmicrofoontje en ontkom je waarschijnlijk niet aan elektronica. En voor wie daar niet mee vertrouwd is, ondoenbaar.

Ik neem aan dat het niet om één 'pottofoon' gaat, maar dat je er een hele reeks wil maken.
Het probleem zal zijn om aan voldoende koolmicrofoons te raken.

En het lijkt me een project 'magnikskosten.'
Soepblikken zijn gratis natuurlijk, maar een aantal luidsprekertjes en
microfooontjes kosten wel wat, en 9V batterijtjes ook.

Keep it simple :)
Speaker en micro in hetzelfde blik, maar zet er een schakelaartje bij als in een portofoon, die de lijn omschakelt tussen luisteren en spreken.
Niet helemaal getrouw, maar wel de simpelste oplossing.

Ofja, de micro kan je weglaten en de speaker als mic gebruiken op stand spreken. Maar dat is iets meer omschakelwerk en een elektreet kapseltje is zo klein dat het makkelijk te verstoppen is.

Wat New Beetle zegt kan ook, dat heet een 'sound powered' telefoon. Voordeel: geen batterij nodig, zeer betrouwbaar. Nadeel: zacht geluid.
Je vindt die nog aan boord van schepen als backup voor de normale telefoons.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

De vraag is, kan zo'n klein elektretmicofoontje een luidsprekertje aansturen zonder versterker? Ik d8 van niet. En tis bovendien om in een rumoerige omgeving te werken.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 9 oktober 2020 12:21:38 (20%)

Nee, natuurlijk kan een elektret dat niet, ik ging er van uit dat men dat wel snapt.

Lm386 biedt misschien wel voldoende gain om zonder specifieke mic preamp genoeg volume te krijgen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
pamwikkeling

Special Member

In een ver verleden heb ik eens iets gelijkaardig gebouwd met een EE2003 of 04 of 05 gebouwd.
Half duplex en enkel een luidspreker nodig.
Die werkte zowel als luidspreker en als micro.

Tidak Ada

Golden Member

Elektrisch moet je alleen doen als je om een hoek moet, of naar de andere zijde van een muur. Dat stroomloze touwtje is eigenlijk veel leukere en instructiever.

Ergens langs een snelweg (bij Tilburg in de buurt???) stonden twee parabolische reflectors op een flinke afstand van elkaar. Een gat in het centrum om te spreken en te luisteren. Dat werkt ook leuk....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Naaa Tidak er zijn toch wel leuke acts met dit soort zaken te maken. Ikzelf ben al een jaar of tien in de markt met de Bellbutlers(pas op flash website..moet hoognodig een keer een update)

Met vriendelijke groet, Rob
Lambiek

Special Member

Daar is niets te zien Rob. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

waarschijnlijk dgaat er iets fout met je flash in je browser Lambiek.

Met vriendelijke groet, Rob
Tidak Ada

Golden Member

Hier ook niet, zowel in IE11 als in Vuurvos

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hey dat is wel interessant, want als jullie het niet kunnen zien dan potientiele klanten ook niet...ai..ait...hier werkt het gewoon. In IE en Firefox.

Nogmaals het is een site die in Flash draait...

edit: in chrome geeft aan dat de site wordt geblokkeerd. Je moet dan even toestemming geven om Flash te draaien. zal voor andere browsers ongetwijfeld ook zo zijn.(bij mij staat dat natuurlijk aan)

hoognodig tijd voor een update aan deze site dus. en nu stop ik..want het begint een topic kaap te worden.

Met vriendelijke groet, Rob
Anoniem

Op 9 oktober 2020 12:36:44 schreef Ledlover:
Nee, natuurlijk kan een elektret dat niet, ik ging er van uit dat men dat wel snapt.

Lm386 biedt misschien wel voldoende gain om zonder specifieke mic preamp genoeg volume te krijgen.

Uiteraard voor een elektronicafanaat geen probleem.
Maar als de TS niet technisch is, een onoverkoombaar struikelblok.
Je kunt zo'n versterkerprintje ook wel kant en klaar kopen, maar dan ben je er nog niet.

En Annemarie vertelt er ook niet bij wanneer dat evenement doorgaat.
Maar mijn buikgevoel zegt me heel binnenkort.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 9 oktober 2020 17:19:59 (14%)

Dank allemaal voor jullie antwoorden! Ik heb het schema van hubie zn scout site gebruikt! Super ik kan weer verder met mn project :)