Zelf subwoofer bouwen met versterker van in auto

Hallo,

Graag jullie idee of het haalbaar is en of het de moeite is.
Ik heb een woofer liggen van in mijn jonge jaren :) Pyramid pro plus 4 Ohm.
Heb ook een zeer goede versterker liggen voor de auto Nakamichi die je kan in brug schakelen 2X160W dus 1X320W (piek)
Kist, scheidingsfilter (paassief) moet ik kopen of maken en voeding ook.

Wat is jullie idee om er een sub voor te bouwen voor in mijn woonkamer?
Het is gewoon maar wat ter ondersteuning en wil niet mijn
buren hinderen ;-).

Haalbare kaart of beter toch maar eentje kopen 2de hands.

Thx

Je hebt ook nog een passende voeding nodig en je moet een behuizing ontwerpen die aansluit op je speaker. In de huiskamer heb je ook nog te maken met de WAF factor.

Dergelijke actieve subwoofers zijn vaak voor enkele tientjes op MP te vinden.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
benleentje

Golden Member

dat bepaal je uiteindelijk zelf.
Voor 320W in de speaker heb je een 12V 35A voeding nodig.

die je kan in brug schakelen 2X160W dus 1X320W (piek)

Als het een echt goede versterker is moet dat in brug 4x160 = 640W zijn theoretisch. In brug schakeling heb je dubbele spanning over de speaker, dubbele spanning is dubbele stroom en dat is in vermogen maal 4.
Vaak word dat niet gehaald maar 500W zou ik dan wel verwachten. En voor 500W heb je een 12V 50A voeding nodig.

Voor in de woonkamer kan je de 4 ohm speaker ook direct aansluiten op je bestaande versterker mist deze het aankan maar verwacht dat wel.

scheidingsfilter (paassief)

Met dat vermogen is actief beter en is ook beter instelbaar

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Computervoeding kun je vaak wel ombouwen naar gewoon aan/uit schakelbaar en kan redelijk stil zijn en makkelijk 20A leveren.
Zolang je zorgt dat je ver weg blijft van het maximale vermogen dat je uit die computervoeding kunt halen, kan dat best goed werken.

Ik heb jaren in onze studentenhuiskamer een auto-versterker met een 15" op een 20Ah accu en een 5A trafo laten draaien voor films. Was begin jaren 90 ;) Uiteindelijk is de tweelingsnoer waarmee die trafo (uiteraard met gelijkrichting) aan de accu zat in rook opgegaan... Toen wist ik nog niet dat ELKE elektriciteitsdraad gezekerd moet worden tegen kortsluiting en wel zo dat altijd een zekering de geest geeft voordat de draad in vlammen op gaat.

@ Ship hieronder: mijn HP servervoedinkje van 300W geeft 16A@12V en 12A@12V. Weet niet zeker of je die parallel kunt schakelen.

Shiptronic

Overleden

Op 5V wel , de 12 V is vaak veel minder powefull.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@Shiptronic: dat was vroeger misschien.

Willekeurig voorbeeldje :
+3.3V@20A, +5V@15A, +12V@35A, -12V@0.5A, +5VSB@2.5A

Op 8 oktober 2020 17:46:35 schreef benleentje:
[...]Als het een echt goede versterker is moet dat in brug 4x160 = 640W zijn theoretisch.

Denk niet.
Ofwel 2X 80W RMS
Ofwel 1 X 160 W RMS

https://www.hifi4sale.net/t44111-nakamichi-pa-302s

De spanning uit ATX voedingen is niet "schoon", zeker bij de goedkopere niet. Uit ervaring weet ik dat dit interferenties op de versterker kan geven. De voeding is mi nog het kleinste probleem, het bereken van een passende behuizing voor de speaker is mi een grotere uitdaging.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 9 oktober 2020 12:05:33 schreef Roland van Leusden:het bereken van een passende behuizing voor de speaker is mi een grotere uitdaging.

Juist

Op 9 oktober 2020 12:05:33 schreef Roland van Leusden:
De spanning uit ATX voedingen is niet "schoon", zeker bij de goedkopere niet. Uit ervaring weet ik dat dit interferenties op de versterker kan geven. De voeding is mi nog het kleinste probleem, het bereken van een passende behuizing voor de speaker is mi een grotere uitdaging.

in de versterker zit vaak eerste nog een dikke step-up/boost voeding... met daarna flinke filters.. dus de voeding hoeft echt niet schoon te zijn...

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Meestal zijn de oude car audio subwoofers voor free-air geschikt, dat wil zeggen dat ze in een grote gesloten (en / of lekke) kast goed spelen. Als er nog een typenummer op staat is er misschien nog wel wat van te vinden.

Voeding hoeft niet zo heel erg zwaar te zijn, je zal op huiskamer niveau echt geen 100w continu uitsturen. Ik denk dat 15A ruim genoeg is.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Haalbare kaart of beter toch maar eentje kopen 2de hands.

Hmm, ik zou gewoon voor een tweedehands huiskamerding gaan. Autoversterkers zijn niet voor niets autoversterkers. En daar horen ook auto luidsprekers en een autovoeding bij.

Maar als je moeilijk wil doen en kans wil lopen op een mislukking die dan in verhouding toch wel geld gaat kosten moet je het gewoon doen natuurlijk.

Als je zo geld wil sparen moet je in ieder geval niet doen.

Ben ik het niet helemaal mee eens.

Als je voor goede geluidskwaliteit gaat, is een kant-en-klare REL van 3000euro vast veel beter.

Als je toch hout hebt liggen, een beetje van knutselen houdt en je niet te veel eisen hebt, kan het prima werken. Maar als je er geen lol in hebt en alleen het resultaat telt zou ik er inderdaad niet aan beginnen.

Meeste subwoofers voor in de auto van de afgelopen 20 jaar doen het redelijk goed in een gesloten kast van 1 cu ft (~30 liter) maar leunen dan op de 'cabingain' om redelijk te klinken. Als je geen specificaties van de woofer hebt, zou ik een gesloten 40 liter kist proberen. Zonder voorspellingen te doen over de eindkwaliteit...

Veel van mijn luidspreker bouwsels heb ik met reststukken hout gemaakt, ik heb wel twee of drie computervoedingen op voorraad (en nog een paar servervoedingen die 45A op 12V doen) en genoeg luidsprekers (zeker 8 stuks 12") en 12V versterkers (1kW, 2x0.5kW, 700W) om serieus buren te pesten.
Maar ik heb er de energie en ruimte niet voor, anders zou ik er misschien ook ééntje maken, voor onder de bank bijvoorbeeld.

Moet prima in een heel vlak kistje passen...
https://www.ecoustics.com/electronics/forum/car-audio/51586.gif

[Bericht gewijzigd door r-p op zaterdag 10 oktober 2020 11:05:14 (31%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als er zoveel vermogen beschikbaar is, dan is rendement niet zodanig belangrijk. Ik zou dan durven gaan voor een behoorlijk grote kist, helemaal gesloten, en met flink wat dempend materiaal erin. Beetje op de afmetingen letten om niet te veel staande golven te krijgen.

Kwa voeding: is het geen idee om inderdaad een pc-voeding te gebruiken, maar dan wel met een dikke elco erbij, of zelfs een zgn. supercap zoals in boekeboenk-autookes?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

Bij de kringloop een versterker halen lijkt me de goedkoopste oplossing.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Of meteen een hele gromdoos, uiteraard.

Maar als je wat wilt hobbyen kan het met een beetje recente PC voeding (minimaal ATX 2.0) prima.

Evarist

Golden Member

320W in een auto? :-)
Met 1 brugversterker heb je 24Vpp uitgangspanning heb je 13W. Wees gerust dat je auto daarmee op meters afstand te horen is.
En kom niet in mijn stad, want daar staat 250€ GAS-boete op.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Maar in de Nakamichi zit een smps dus speelt op veel hogere spanning dan 24Vpp. En dan is 320w piek een realistische waarde. Al zal je het niet nodig hebben.

meer over car audio: www.12vhifi.nl
Evarist

Golden Member

Waarvoor heb je 320W nodig in een auto? Uw doofheid voorbereiden op 40 jaar?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Om plezier aan te beleven vermoed ik. Het leven zit vol bezigheden die ongezond zijn....maar dat is een geheel andere discussie.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Je kunt voor 3 tientjes een kant en klare subwoofer kist kopen voor in de auto. Daarvoor ga je zelf niet staan zagen tenzij je al het hout hebt liggen.

PC voeding of een oude accu met continu een lader eraan. Zorg wel dat je dit dan netjes bekabeld en afzekert.

Heb een dergelijke constructie in m'n werkplaats gehad, sub uit de auto over en daar geplaatst.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op zondag 11 oktober 2020 15:29:35 (16%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Misschien eventjes terug naar de openingspost? Klonk best wijs, in deze oren ;)

Graag jullie idee of het haalbaar is en of het de moeite is.

Mijn antwoord: haalbaar is het zeker, voor iet of wat knutselaar(ster). Of het "de moeite" is, hangt van vele criteria af, zoals reeds vermeld.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 11 oktober 2020 15:55:33 (32%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik heb hier een Sony 1200w (XPlod subwoofer) op een 600w auto versterker, gevoed door een 12v 20a voeding, werkt perfect, dit klapt wel zo, ben sws wel redelijk audio fiel met 2500w piek in de huiskamer (13 speakers), voor de buren is het duidelijk minder :) (vrijstaand huis, maar dan nog)

Het is niet zo met de nieuwe versterkers, b.v. 600w dat je 600w als voeding nodig hebt, is veel minder, als ik mijn 600w versterker meet voluit trek die mss 30w op de 230v.

Wij hebben op party's 8000w versterkers op een 230v 16a aansluiting, professioneel spul, maar dan vraag ik me ook wel eens af ja joh 8000w?

[Bericht gewijzigd door RvEldijk op maandag 26 oktober 2020 03:52:51 (13%)

Alles met een knipoog ;-)
Shiptronic

Overleden

Op 26 oktober 2020 03:47:08 schreef RvEldijk:
als ik mijn 600w versterker meet voluit trek die mss 30w op de 230v.

Kan je uitleggen hoe je bij 600W output er maar 30W in hoeft te stoppen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.