Elektuur Lab voeding

Beste forumleden,
Ik heb 2 identieke elektuur lab-voedingen gebouwd. Echter één met standaard trafo, de andere met een ringkern trafo. Beide zouden kortsluitvast moeten zijn. Die met de standaard trafo is dat ook. Bij die met de ringkern trafo gaan de eindtransistoren steeds stuk. Weet iemand hoe dit kan.
Met vr.gr.
Elektrobeet

Elektuur heeft er vrij veel gepubliceerd. Gaat het om het ontwerp uit 1982 ?
Komt men mogelijk buiten de SOA ? Wat zijn de onbelaste spanningen op de bufferelco's ?

[Bericht gewijzigd door Aart op zondag 11 oktober 2020 12:07:09 (37%)

Kruimel

Golden Member

Het kan zijn dat de stroombegrenzing te traag is. Als je dan een bloktrafo hebt is de lekinductie iets hoger waardoor de spanning iets verder inzakt dan bij een ringkern wat het verschil zou kunnen zijn tussen het overlijden van je transistoren en niet. Het zou dan zoals Aart al zegt een (tijdelijke) belasting buiten de 'safe operating area' (SOA) kunnen zijn die de transistoren nekt.

Om dit te beoordelen hebben we wat meer informatie nodig, allereerst natuurlijk het ontwerp. De kwaliteit van de Elektuur ontwerpen verschilde nog wel, en het zal in de details zitten natuurlijk. Geef ook waar je van het ontwerp afgeweken bent, zoals bijvoorbeeld welke buffer-elco's je hebt gebruikt en (wederom zoals Aart zegt) de onbelaste spanning. Dat maakt soms uit voor het resultaat. Een fotootje van de opgebouwe schakelingen levert soms ook wat op, je zult versteld staan wat men nog vindt op een paar scherpe foto's.

de stroomshunt zou aan moeten sturen op de maximale instelbare stroom bij een sluiting. als die stroom klopt, zijn je torren miss wel te licht voor die stroom. er gaat immers ook de maximale dissipatie lopen, de spanning achter de brugcel moet geheel verstookt worden bij de ingestelde stroom.

bij de elektuur 1982 voeding heb ik de originele drivertor aangepast, de opgegeven bd tor ging ook weleens stuk zonder dat de eindtransistoren stuk waren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beste forumgebruikers,
Dank voor de info. Of de labvoeding van elektuur 1982 is weet ik niet.
Bijgesloten een PDF van de voeding.
Met vr.gr.
Elektrobeet

KGE

Golden Member

Heb je wel 'echte' 2N3055 of komen ze van Ali ?

Bij die met de ringkern trafo gaan de eindtransistoren steeds stuk.

Klinkt mij bekend in de oren, bij mijn 1982 Elektuur labvoeding met ringkern heb ik destijds de 2N3055 vervangen door de 2N3773.
Zoals reeds aangegeven gebruik componenten uit een betrouwbare verdeler zoals Farnell, TME enz. 5 stuks 2N3055 voor 5$ van BangGood doen alleen maar de naam van de verkoper eer aan...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Kruimel

Golden Member

Op 12 oktober 2020 16:07:00 schreef elektrobeet:
Beste forumgebruikers,
Dank voor de info. Of de labvoeding van elektuur 1982 is weet ik niet.
Bijgesloten een PDF van de voeding.
Met vr.gr.
Elektrobeet

Dat is 'm inderdaad. Dat ontwerp is redelijk duurzaam gebleken met de originele onderdelen, je probleem ligt waarschijnlijk niet in het ontwerp.

bprosman

Golden Member

Op 12 oktober 2020 16:07:00 schreef elektrobeet:
Beste forumgebruikers,
Dank voor de info. Of de labvoeding van elektuur 1982 is weet ik niet.
Bijgesloten een PDF van de voeding.
Met vr.gr.
Elektrobeet

Dat is inderdaad de "1982 Elektuur labvoeding"

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

Als het enige verschil tussen de twee voedingen de trafo is (wissel ze eens van plaats) dan is de conclusie dat die met de ringkerntrafo een te hoge spanning geeft. Meer kan ik er niet van maken.

Lambiek

Special Member

Op 12 oktober 2020 17:06:44 schreef RAAF12:
dan is de conclusie dat die met de ringkerntrafo een te hoge spanning geeft. Meer kan ik er niet van maken.

Dan moet de trafo dus flink meer dan die 33V geven zoals in het schema staat.

33 X 1.4 = +/- 46 Volt en de 2N3055 mag max 60 Volt hebben. Dan zou de trafo dus tegen de +/- 42 Volt moeten leveren, zou kunnen natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Lambiek, je moet naar de SOA van de 2N3055 kijken in dit geval. Afhankelijk van de fabrikant ligt deze bij de 2N3055 op ongeveer 3A bij 40V. Zoals aangegeven door @Kruimel zakt bij een ringkern de spanning minder in en kom je dus buiten het SOA gebied.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Lambiek

Special Member

Op 12 oktober 2020 17:22:48 schreef Roland van Leusden:
Lambiek, je moet naar de SOA van de 2N3055 kijken in dit geval. Afhankelijk van de fabrikant ligt deze bij de 2N3055 op ongeveer 3A bij 40V.
Zoals aangegeven door @Kruimel zakt bij een ringkern de spanning minder in en kom je dus buiten het SOA gebied.

Ja, die kon ik dus niet vinden. Vandaar dat ik uitging van die 60 Volt. Maar als het maar 40 Volt is dan komt er teveel spanning op ja.

En als het dan ook nog van die Alie dingen zijn. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Kruimel

Golden Member

Daar komen soms best interessante producten vandaan, maar de halfgeleiders zijn vaak wel matig... Laatst met behulp van een andere CO'er een valse LM338K onderzocht, best interessant, maar wel jammer van je geld en tijd om ze daar te kopen. ;)

RAAF12

Golden Member

Ik begrijp uit de post dat de output niet kortsluitvast en dat daardoor de drie stuks 2N3055 overlijden. Ik ben wel nieuwsgierig of dat ook gebeurd direct na inschakelen of dat de sluiting voor langere tijd aanwezig moet zijn (als de transistors lekker opgewarmd zijn)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 12 oktober 2020 17:53:28 (12%)

Lambiek

Special Member

Op 12 oktober 2020 17:40:28 schreef Kruimel:
Daar komen soms best interessante producten vandaan, maar de halfgeleiders zijn vaak wel matig...

Daar heb je gelijk in, er staat soms best leuk spul. Maar ik ben er toch een beetje huiverig van. :)

Laatst met behulp van een andere CO'er een valse LM338K onderzocht, best interessant, maar wel jammer van je geld en tijd om ze daar te kopen. ;)

Dat zit doorverbonden met een paar apen haren. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

de hulpspanning is niet aan de hoofdwikkeling verbonden neem ik aan? dat kan ook problemen geven. net als de diode ( D8 ) over de 2n3055 vergeten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Daar heb je gelijk in, er staat soms best leuk spul. Maar ik ben er toch een beetje huiverig van.

Huiverig hoeft niet maar weet wel wat je koopt. Complete modules zoals een arduino, DCDC converter, lcd displays zijn geen probleem die werken gewoon, misschien niet altijd helemaal volgens spec's maar als je geen gekke dingen doet van nog net binnen de spec's dan werkt dat gewoon.
Voor losse componenten zeker in de duurde klasse gewoon niet doen, tenzij de verkoper een vertrouwde partij is. Losse leds, weerstanden en eenvoudige condensatoren kan wel maar vertrouw dan niet op de spec's

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
blackdog

Golden Member

Hi,

Bij gebruik van een ringkern trafo t.o.v. een EI trafo zijn de piekstromen hoger, dus de power transistor heeft het dan veel zwaarder.

Ik zag een berekning langskomen van b.v. 3-A bij 40V dat de 2N3055 zou moeten kunnen hebben... NEE dus!
Alle chiptemperaturen boven de 25C verlagen de maximale dissipatie met x aantal Watts/°C, geld voor iedere transistor of IC.

De regelopamps zijn u niet bepaald lekker snel, het blijven 741 IC's dus dan moet er eigenlijk een piekstroom begrenser worden toegepast.
Dat is een extra transistor die de spanning meer over de 0,22Ω emittor weerstanden en de collector van deze transistor aan de basis van de BD241.

Dan blijven de piekstromen beperkt tot 10-Ampere verdeeld over 3x een 2N3055 en de BD241 heeft het dan ook een stuk makkelijker.
Dan blijft het even heel tot dat IC-3 wakker is geworden en de stroom terug regeld naar een veilige waarde.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

ik heb er nooit geen last van gehad, het elektuur 82 ontwerp heb ik al veel toegepast, ook op een 500 en 630VA ringkern..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
blackdog

Golden Member

Hi Testman,

De piekstromen zijn van meerdere factoren afhankelijk ook b.v. de eigenschappen van de buffer elco en de dikte van de bedrading.
En misschien heb jij "echte" 2N3055 gebruikt zoals de oude RCA typen enz, enz.

Maar je kan het beter voor wezen door een paar extra onderdelen toe te voegen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

nou, ik heb het originele schema ook wel aangepast idd. de hulpvoedingen zijn gestabiliseerd, eindtorren zijn andere typen als de 2n3055, mn voeding levert max 65V immers. buffer elco's zijn groter als in het schema, de gebruikte 741 zijn nieuwe types die wat sneller als de 1978 modellen zijn. ontstorings C over de voeding bij de 741, drivertor een tip122.

punt was bij langdurige maximale last dat een eindtor er weleens uitging, als de temperatuur verloop in de eindtorren ging geven en 1 tor de meeste last ging verstoken. eenmaal heet en dan sluiting maken en je hebt ze zo kapot. dat heb je minder snel met oude 2n3055. met wat meten een stel torren geselecteerd die met hun specs bijelkaar zaten, met de 0,22ohm emitter weerstand erbij blijven ze goed.

dat was bij mn dummy loads ook in den beginne. 750W verstoken ging ook wel eens fout omdat de torren niet gelijk gespect waren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat is kortsluitvast? Het ingrijpen van de instelbare stroombegrenzing.
Heb je iets met R4 en R16 gedaan zoals in het artikel beschreven is? En wat zijn de spec's van de trafo's?

Dit is niet het artikel uit elektuur december 1982 maar een herhaling in een Elektuur special. In Elektuur staat het schema apart op een bladzijde, in de special gecombineerd met de printlayout.
Die aparte pagina met schema dat maakt de componenten net iets beter leesbaar. Daar staat dan wel tegenover dat in het originele schema de gemeten spanningen ontbreken.

https://archive.org/details/Elektuur230198212Gen/page/n35/mode/2up

Wel even inzoomen met het plusje onder in de viewer.

Ik heb ooit in de jaren '80 een voorraad vervangers gekocht voor de 2n3055 bij Commix in Stadskanaal. Bestaat waarschijnlijk niet meer.
Ik geloof dat het de BD182 was. Bestaat mogelijk ook niet meer :-)

reading can seriously damage your ignorance

Ik zag een berekning langskomen van b.v. 3-A bij 40V dat de 2N3055 zou moeten kunnen hebben... NEE dus! Alle chiptemperaturen boven de 25C verlagen de maximale dissipatie met x aantal Watts/°C, geld voor iedere transistor of IC.

@Blackdog, dat was geen berekening maar de SOA grafiek:

Ik heb dit in het verleden wel getest, Elektuur 1982 voeding aanzetten, instellen op 30V uitgangsspanning en kortsluiten, pats 2N3055 defect. De voeding was op dat moment nog op kamertemperatuur.
De Ri van de gebruikte transformator, buffercondensatoren en bekabeling bepaald hier de piekstroom.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.