Wonderfoon met TDK toestel.

Ik wil graag een een wonderfoon voor mijn vader maken. Ik heb 2 toestellen gevonden met druktoetsen. TDK dus. Beide toestellen werken.

Ik heb diverse websites bezocht , echter gaan allemaal uit va een kiesschijf. Nu ben ik geen grote ster met Arduino of equivalanten.

Ik heb op het net een schema van 1 van de eerste TDK toestellen gevonden, de mijne zijn al wat nieuwer en bevatten een TDA1077 als dual toon generator.

Wonderfoor links
https://tweakers.net/reviews/7868/bouw-een-wonderfoon-voor-iemand-ande…
https://wonderfoon.jimdosite.com/ Schijnbaar een verkoopsite geworden
https://pd1rh.jouwweb.nl/ardufoon
https://github.com/JanDerogee/TeleJukebox

Nu zijn er verschillende mogelijkheden ( zoals ik ze zelf even zie op dit moment)
1 Ik doe niet aan het toestel, maak een hulpspanning van 48Vdc en scan met de analoge ingang de tooncodes welke gesuperponeerd op de gelijkspanning komen.

2 De kiesprint aanpassen zodat deze op bv 5Volt zou werken en daarna de analoge ingang van de Arduino in.

3 De kiesprint slopen en de er een analoge variant van maken dmv matrix weerstanden.

4 De kiespint en de zaak als 4x3 op inputs zetten.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zondag 11 oktober 2020 16:37:07 (14%)

Optie 1
Schema van de tdk, eerste versie . Voorde 3 aansluitingen maakt dit niet uit. De TDA1077 bladzijde van datasheet

Optie 2

De kiespint is met drie draadjes aangesloten, rood, blauw en geel. 1 van de aansluitingen is om de luidspreker kort te sluiten tijdens kiezen.

Net even gemeten op de rode en blauwe staat bij afnemen haak ~ 33Volt ( Ziggo telefonie)

Bij kiezen op rood en geel ca 20V Blauw en Geel worden kortgesloten.

Kijken straks wat de minimum kiesspanning is

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zondag 11 oktober 2020 17:37:59 (41%)

Optie 4
Dit kost wat meer ingangen en waarschijnlijk een grotere arduino nodig.

Waarom zoveel posts ?

Leuk om eens te zien hoe dit werkte, ik had dat mij nooit gerealiseerd. Het is dus geen normale matrix, waarmee direct enige opties afvallen.
Eenvoudig en toch vrij zuinig lijkt mij twee aparte analoge ingangen te nemen voor row en column en de contacten een spanning uit een simpele weerstandeler te laten kiezen.

Thevel

Golden Member

Je hebt 2 toestellen die je met elkaar wil verbinden, waar wil je de druktoetsen dan voor gebruiken?

Edit/
Ik zie nu wat een wonderfoon is.

[Bericht gewijzigd door Thevel op zondag 11 oktober 2020 16:32:49 (20%)

Op 11 oktober 2020 16:27:58 schreef Aart:
Waarom zoveel posts ?

Leuk om eens te zien hoe dit werkte, ik had dat mij nooit gerealiseerd. Het is dus geen normale matrix, waarmee direct enige opties afvallen.
Eenvoudig en toch vrij zuinig lijkt mij twee aparte analoge ingangen te nemen voor row en column en de contacten een spanning uit een simpele weerstandeler te laten kiezen.

Om voor mij even de mogelijkheden te houden te editen en per post is max 5 plaatjes.

Roman Black heeft een dtmf decoder gemaakt met PIC 12F675
Black DTMF Decoding Algorithm
C-code zit erbij
Success

Guus@Sint-Michielsgestel
Arco

Special Member

Roman Black heeft veel leuke dingen, maar vaak net niet goed werkend.
Hij had ook bijv. een 1 bit DA met oversampling. Toen ik vroeg of dat goed werkte zei 'ie dat ik beter iets anders kon gebruiken... ;)
De DTMF routines van Radu Constantinescu werken prima:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 11 oktober 2020 16:49:49 schreef Waters:
Roman Black heeft een dtmf decoder gemaakt met PIC 12F675

Nou dat is niet zo moeilijk, dat zit er gewoon in.

code:


DTMFout
Syntax
DTMFout Pin, { OnTime }, { OffTime, } [ Tone {, Tone…} ]
Overview
Produce a DTMF Touch Tone sequence on Pin.
Operators
Pin is a Port.Bit constant that specifies the I/O pin to use. This pin will be set to output during
generation of tones and set to input after the command is finished.
OnTime is an optional variable, constant, or expression (0 - 65535) specifying the duration, in
ms, of the tone. If the OnTime parameter is not used, then the default time is 200ms
OffTime is an optional variable, constant, or expression (0 - 65535) specifying the length of silent
delay, in ms, after a tone (or between tones, if multiple tones are specified). If the OffTime
parameter is not used, then the default time is 50ms
Tone may be a variable, constant, or expression (0 - 15) specifying the DTMF tone to generate.
Tones 0 through 11 correspond to the standard layout of the telephone keypad, while 12
through 15 are the fourth-column tones used by phone test equipment and in some radio applications.
Example
DTMFout PORTA.0, [ 7, 4, 9, 9, 9, 0 ] ' Call Crownhill.
If the PICmicro™ was connected to the phone line correctly, the above command would dial
666-709. If you wanted to slow down the dialling in order to break through a noisy phone line or
radio link, you could use the optional OnTime and OffTime values: -
'Set the OnTime to 500ms and OffTime to 100ms
DTMFout PORTA.0, 500, 100, [7, 4, 9, 9, 9, 0] ' Call Crownhill Slowly.
Notes DTMF tones are used to dial a telephone, or remotely
control pieces of radio equipment. The PICmicro™
can generate these tones digitally using the DTMFout
command. However, to achieve the best quality tones, a
higher crystal frequency is required. A 4MHz type will
work but the quality of the sound produced will suffer. The
circuits illustrate how to connect a speaker or audio amplifier
to hear the tones produced.
The PICmicro™ is a digital device, however, DTMF tones
are analogue waveforms, consisting of a mixture of two
sine waves at different audio frequencies. So how can a
digital device generate an analogue output? The
PICmicro™ creates and mixes two sine waves mathematically, then uses the resulting stream of
numbers to control the duty cycle of an extremely fast pulse-width modulation (Pwm) routine.
Therefore, what’s actually being produced from the I/O pin is a rapid stream of pulses. The purpose
of the filtering arrangements illustrated above is to smooth out the high-frequency Pwm,
leaving behind only the lower frequency audio. You should keep this in mind if you wish to interface
the PICmicro’s DTMF output to radios and other equipment that could be adversely affected
by the presence of high-frequency noise on the input. Make sure to filter the DTMF output
scrupulously. The circuits above are only a foundation; you may want to use an active lowpass
filter with a cut-off frequency of approximately 2KHz.
Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Het moet juist andersom... ;) (er zou dan een DTMFIN functie moeten zijn...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Aha, dan heb ik het verkeerd begrepen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 11 oktober 2020 16:17:53 schreef Peter112:
Ik wil graag een een wonderfoon voor mijn vader maken. Ik heb 2 toestellen gevonden met druktoetsen. TDK dus. Beide toestellen werken.

1 Ik doe niet aan het toestel, maak een hulpspanning van 48Vdc en scan met de analoge ingang de tooncodes welke gesuperponeerd op de gelijkspanning komen.

2 De kiesprint aanpassen zodat deze op bv 5Volt zou werken en daarna de analoge ingang van de Arduino in.

3 De kiesprint slopen en de er een analoge variant van maken dmv matrix weerstanden.

4 De kiespint en de zaak als 4x3 op inputs zetten.

5e Ga op zoek naar een draaischijf toestel. Kringloop regelmatig voorradig.

Ben er al een stuk of 4 langs geweest, momenteel nog niet te vinden.

Eens wat aan het stoeien geweest, rode en blauwe draad van de kiezer op 10V dc met een 100 ohm weerstand in serie komt er al een redelijk beeld uit als ik een toets indruk.
verhogen van de spanning geeft geen noemenswaardige stijging van de de amplitude te zien.
Foto's zijn niet helemaal scherp, ik had eigenlijk 3 handen nodig.

Er is wel degelijk een decoder voor dtmf,
even tot het eind lezen.

Guus@Sint-Michielsgestel
Arco

Special Member

Die code van Black heb ik nooit werkend gekregen, die van Constantinescu wel (was ook veel makkelijker te doorgronden...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
wtt

Golden Member

Decoder ic is ook leuk te gebruiken. Ok, iets meer hardware, maar het is ervoor gemaakt. En je blijft in stijl met de oorspronkelijke techniek ;-)
Hier en daar nog wel verkrijgbaar oa hier:
https://www.vandijkenelektronica.eu/nl/1-euro/275-dtmf-detector-decode…

Arco

Special Member

Heb je toch nog een microcontroller nodig om de output te decoderen... ;) (of iets van een diodematrix)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 12 oktober 2020 13:23:49 schreef Arco:
Heb je toch nog een microcontroller nodig om de output te decoderen... ;) (of iets van een diodematrix)

Of een CD4067 of CD4514

benleentje

Golden Member

Ik begrijp even niet wat de wonderfoon nu moet doen? Beetje geluidjes maken meer niet toch? Ik dacht eerst dat het een ombouw was van mobiele telefoon met als uiterlijk een gewone telefoon maar dan heb je wel wat meer nodig dan enkel een Arduino of RPI.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Bij drukken van een toets moet het bijbehorende geluid afgespeeld worden. Dus er moet herkend worden welke tdk/idk toets er gedrukt is.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Bij drukken van een toets moet het bijbehorende geluid afgespeeld worden.

Daar is intertoys groot mee geworden ;).

Maar kan het geluid van de TDA1077 dan niet via een versterker direct naar de speaker?

Of te wel gewoon telefoonlijn spanning erop en klaar, want die drukknop telefoons maakten toen zelf ook geluid.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 12 oktober 2020 18:25:50 (44%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Wat ik begrijp moet er bij een bepaalde toets een bepaald liedje worden gespeeld. Alleen naar dtmf toontjes luisteren gaat nogal snel vervelen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com