koffie molen

Beste mensen,
Ik ben bezig mijn eigen koffiemolen te maken.
Nu heb ik het mechanische gedeelte al getekend maar ik moet er nog een aandrijving bij bedenken.
gezien ik mechanisch beter ben dan elektronisch stel ik hier even de vraag in de hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen.
De info die ik heb is dat een reguliere molen een 220v motor heeft die 350w is.
Mijn molen zou met een vertraging van 1op2 verbonden worden met een tandriem.
Ik wil graag een motor die ik in toeren kan regelen van 500 tot ong 2000 omw/min.
Op ali heb ik al iets gezien wat mijn inziens zou kunnen werken maar is nog wat prijzig om het hier te krijgen.(zal kijken of ik een foto kan toevoegen)
de motor mag liefst niet groter zijn dan rond 100mm.
Ik hoor graag of iemand ideeën heeft.
gr.

Arco

Special Member

Mijn koffiemolen heeft een 330W motor, maar die ga je echt niet in een 10cm buisje krijgen. (mag het ietsje meer zijn?... ;) )
De burrs zitten rechtstreeks op de motoras...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom,

Op 12 oktober 2020 16:47:10 schreef Eric de Groot:
Ik ben bezig mijn eigen koffiemolen te maken.

Voldoet een gekochte niet, of vind je het leuk om zelf een molen te maken?

Op ali heb ik al iets gezien wat mijn inziens zou kunnen werken maar is nog wat prijzig om het hier te krijgen.(zal kijken of ik een foto kan toevoegen)

Die van alie expres, daar van varieert het toerental tussen de 8 en 466 T/M. Dat lijkt mij een beetje weinig, zijn ook aardig aan de prijs.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja dat klopt, bij mij ook op mijn horeca molen.
De bedoeling is dan ook dat de eerste vertraging in de tandriem zit en dan wellicht in een vertragingskast.

Op 12 oktober 2020 17:00:53 schreef Lambiek:
Ten eerste welkom,

[...]
Voldoet een gekochte niet, of vind je het leuk om zelf een molen te maken?

[...]
Die van alie expres, daar van varieert het toerental tussen de 8 en 466 T/M. Dat lijkt mij een beetje weinig, zijn ook aardig aan de prijs.

Dank je,
ik vind het idd leuk een eigen single dose molen te maken zonder retentie van daar.

Lambiek

Special Member

Op 12 oktober 2020 17:03:23 schreef Eric de Groot:
De bedoeling is dan ook dat de eerste vertraging in de tandriem zit en dan wellicht in een vertragingskast.

Of ben je zo'n kraak molen aan het maken, zo een die je vroeger met de hand moest bedienen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Wellicht wat vaktermen sorry.
dus een molen waar je maar een keer een hoeveelheid bonen in gooit voor een espresso (single dose) en dat er dan ook niks in de molen achter blijft (retentie)

Op 12 oktober 2020 17:07:53 schreef Lambiek:
[...]
Of ben je zo'n kraak molen aan het maken, zo een die je vroeger met de hand moest bedienen?

Nee, moet er een elektrisch bediende worden met variabel toerental.
Een handbediende heb ik.

Op 12 oktober 2020 17:07:53 schreef Lambiek:
[...]
Of ben je zo'n kraak molen aan het maken, zo een die je vroeger met de hand moest bedienen?

Dit is de handmolen

Lambiek

Special Member

Op 12 oktober 2020 17:13:01 schreef Eric de Groot:
Nee, moet er een elektrisch bediende worden met variabel toerental.

Ja, dat snap ik. Maar ik doelde op het mechanische systeem van een oude handbediende molen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 12 oktober 2020 17:17:01 schreef Lambiek:
[...]
Ja, dat snap ik. Maar ik doelde op het mechanische systeem van een oude handbediende molen.

Ja, oké
dat is eigenlijk wel ongeveer hetzelfde maar dan iets naukeuriger gemaakt nu.

Lambiek

Special Member

Heb je dan dat hoge toerental wel nodig?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Kijk eens naar de onderdelen van een accuboormachine.
Kwa toerental gaan die vaak tot 2000 tpm.
De snelheidsregelaar krijg je er kado bij.

maartenbakker

Golden Member

Voor een single dose machine heb je geen 350W nodig denk ik. Ouderwetse electrische koffiemolens hadden meestal kleine universeelmotortjes, die ik inschat op 100W of minder.

Dan kom je wel in het bereik van een betaalbaar model accuboor.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Ik heb een Bodum koffiemolen gehad met een 65W motor, dat was hopeloos te weinig.
(Liep vast als er een paar bonen klem kwamen te zitten.)

Ik heb nu een oude professionele molen, die is 330W (die maakt 't niks uit of 'ie 1 kopje moet malen of een baal van 50kg... ;) )
Ik moet hem alleen nog ombouwen naar eenkops. (uitlooptrechter en touch display zijn al klaar/3D geprint...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik denk dat de boormachine idd een beetje te weinig vermogen heeft en als je het toerental laag houd dan heb je ook nog minder vermogen dacht ik.

Op 12 oktober 2020 17:58:59 schreef Arco:
Ik heb een Bodum koffiemolen gehad met een 65W motor, dat was hopeloos te weinig.
(Liep vast als er een paar bonen klem kwamen te zitten.)

Ik heb nu een oude professionele molen, die is 330W (die maakt 't niks uit of 'ie 1 kopje moet malen of een baal van 50kg... ;) )
Ik moet hem alleen nog ombouwen naar eenkops. (uitlooptrechter en touch display zijn al klaar/3D geprint...)

[bijlage]

Dat ziet er goed uit.
Ik ben wel erg benieuwd naar je touch display

Arco

Special Member

Reken er wel op dat je bij een zware motor een heeel stevige behuizing moet hebben.
(mijn Fiorenzato T80A is uit 1 massief blok aluminium gefreesd wat ruim 10kg weegt en op sommige plaatsen 27mm dik is...)
De burrs moeten gefixeerd zitten t.o.v. elkaar zonder beweging, anders krijg je problemen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 oktober 2020 19:02:21 schreef Arco:
Reken er wel op dat je bij een zware motor een heeel stevige behuizing moet hebben.
(mijn Fiorenzato T80A is uit 1 massief blok aluminium gefreesd wat ruim 10kg weegt en op sommige plaatsen 27mm dik is...)
De burrs moeten gefixeerd zitten t.o.v. elkaar zonder beweging, anders krijg je problemen.

Klopt, hetgeen ik getekend heb wordt uit RVS vervaardigt. Ik ben instrumentmaker van origine.
Heb je de elektronica ook zelf geconfigureerd voor de molen en het display?

Arco

Special Member

Moet ik nog maken als ik even tijd heb...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik hoor graad als je zover bent
ik heb ook mijn Mazzer super Jolly omgebouwd maar ben nog niet blij met de elektronica.

Op 12 oktober 2020 16:47:10 schreef Eric de Groot:
Beste mensen,
Ik ben bezig mijn eigen koffiemolen te maken.
Nu heb ik het mechanische gedeelte al getekend maar ik moet er nog een aandrijving bij bedenken.
gezien ik mechanisch beter ben dan elektronisch stel ik hier even de vraag in de hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen.
De info die ik heb is dat een reguliere molen een 220v motor heeft die 350w is.
Mijn molen zou met een vertraging van 1op2 verbonden worden met een tandriem.
Ik wil graag een motor die ik in toeren kan regelen van 500 tot ong 2000 omw/min.
Op ali heb ik al iets gezien wat mijn inziens zou kunnen werken maar is nog wat prijzig om het hier te krijgen.(zal kijken of ik een foto kan toevoegen)
de motor mag liefst niet groter zijn dan rond 100mm.
Ik hoor graag of iemand ideeën heeft.
gr.

om weer even terug te komen op mijn eerste vraag ;)

Ik weet echt niet wat voor koppel jou maal-mechanisme nodig gaat hebben om koffiebonen te malen. Met koppel en gewenst toerental kan je het minimaal benodigde motorvermogen uitrekenen of andersom met beschikbaar vermogen en koppel kan je het max haalbare toerental uitrekenen. Koppel maal toerental is vermogen.

(Neem wel ruime marge: Als je nu het koppel meet bij een zachte boon en je hebt een keer een wat hardere, wil je niet dat de boel meteen vastloopt. Bovendien: De chinese websites zullen wel het opgenomen elektrisch vermogen vermelden, dus wat er uitkomt is minder, na de vertragingsbak nog minder.)

Arco heeft je al verteld dat sommige koffie molens op hoge toeren draaien (richting de 3000 RPM). Die aliexpress motor die max 466RPM draait is dan niet zo handig....

Kortom: Te veel onbekenden: het is onmogelijk om uit te rekenen wat nu goed voor je is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Mijn molen draait op 1350 RPM. Als het te snel gaat, verbrandt de koffie... (te langzaam en hij kan vastlopen.)
Variabel toerental heeft weinig zin.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com