Omwalspomp Etna vaatwasser.

Betreft de Etna IP21 EVW 100 vaatwasser. Nadat het programma is gestart gaat alles nog goed maar zodra de omwalspomp moet gaan draaien is het einde oefening. Als de pomp vanwege een interne verstopping niet zou kunnen draaien zal er m.i. toch een een soort van brommend geluid te horen moeten zijn maar het lijkt er op dat de pomp niet start. De pomp is wel voorzien van een aanloop condensator van 3 UF en zou die het begeven kunnen hebben want van de één op de andere dag stopte de pomp er mee. De Etna is wel een budget vaatwasser maar ik noem de vaatwasser tante Etna en die tante zet je niet aan kant zonder zeker te weten dat repareren geen optie is. Stel dat de aanloop condensator toch defect is kan ik die door een aanloop condensator met een hogere capaciteit vervangen want 3 UF is wel erg aan de krappe kant.

Een defecte condensator geeft wel een brom vd motor. Wel oor er (vaatw) tegen houden, kan een lichte zoem zijn. Mogelijkheden: motor krijgt stroom maar wikkeling is weg. Motor krijgt geen stroom door defect in schakelelement. Motor start niet omdat er niet genoeg waterinhoud bereikt is. Kabelboom vd deur stuk. Wat stuurt de motor? Wekkerachtig programmator? Relais? Triac? Hoe gebeurt het water nemen? Flowmeter? Pressostaat? Doe eens wat water bij in de kuip. Meet de spanning op de motor. Etna is idd echt wel goedkoop spul. Voorlopig ben ik van dit merk gelukkig vrijwaard gebleven.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Meestal begaven die c's het gewoon, zonder reden. Maar verhogen doe dat maar niet: Eerder verlagen!! Als je verhoogt blijft de motor te veel in "Aanloop" hangen en word te heet... Motortje start al op een 1,5 uF condensator... Het is geen aandrijfmotor maar alleen een pompje tenslotte

3uf is wel erg klein. Is het zo'n opzet vaatwasje? De gewenste waarde van de C staat meestal op de motor zelf. Maar idd niet hoger gaan dan gewenst.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De Etna is een standaard vaatwasser en geen mini vaatwasser o.i.d. de bediening geschied door keuze toetsen en een besturingseenheid. Ook al is de vaatwasser om en nabij de vijf/zes jaar oud en goedkoop in aanschaf op een gare aan/uit schakelaar a'4 euro en wat werk om die te monteren heeft de vaatwasser tot afgelopen zondag prima gefunctioneerd. De truc om water in de kuip te doen heb ik al geprobeerd maar ook dan gaat de pomp niet aan de gang. Dat water wordt zodra ik de vaatwasser opnieuw start netjes afgepompt en daarna wordt er weer water ingelaten tot het normale niveau dan stopt de watertoevoer en normaliter gaat de pomp direct aan de gang maar nu dus niet meer. Daarbij geeft dit model wel via een aantal snel knipperende lampjes aan dat de water toevoer een te lage druk heeft of als het water niet binnen de tijd afgevoerd wordt en daardoor in storing gaat. In dit geval gaat de vaatwasser niet in storing dus zal het toch met de omwalspomp te maken moeten hebben. https://www.partsnl.nl/vaatwasser-onderdelen/etna/etna-evw100wite01-ev… deze pomp is voor dit type geschikt en lijkt het me toch de moeite waard om als eerste de condensator te vervangen want al is Etna geen A merk ziet de pomp er kwalitatief niet krakkemikkig uit.

Al gemeten of de pomp spanning krijg op het moment dat je dat verwacht??

Ziet ie wel dat er water in de machine zit?
Die van ons zit een membraan schakelaar onder in de machine welke schakelt bij een bepaald niveau.
Als deze blijft hangen tijdens vullen werkt de machine niet, het water innemen stopt wel na een bepaalde tijd
En als hij blijft hangen terwijl hij leeg moeten pompen pompt hij gewoon door en stop uiteindelijk als er een bepaalde tijd verstreken is.

Hij geeft wel in beide gevallen een alarm.

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

De mijne geeft geen storing aan begint normaal pompt het overtollige water weg, neemt water in tot voldoende niveau en normaliter gaat de omwalspomp aan de gang maar dat gebeurt dus niet. Ik heb een aanloop condensator van 3 UF besteld en zodra ik die gemonteerd heb laat ik de uitkomst weten want ik heb nu nog niet de mogelijkheid om de vaatwasser te demonteren omdat ik die semi ingebouwd heb. Als het niet de condensator is dan is tante Etna niet meer te redden en wordt ze een donor die misschien na recyclen als een onderdeel van een auto gebruikt wordt. Ik weet het bedrag wat ik betaald heb niet meer uit mijn hoofd maar meer dan 350 euro zou het niet geweest zijn en dan mag je ook geen top kwaliteit verwachten maar het blijft wel triest dat ik tante Etna wel ga missen want je bent zo aan haar gewend en een nieuwe vaatwasser is met al die snufjes slimmer dan ik want het enige wat ik wil is dat de vaat schoon wordt.

Nadat je de spanning over de pomp gemeten hebt kun je mss de print eens uiteen doen mss los kontakt of drg.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Als er geen spanning op de pomp komt kan het nog een simpel relay van een paar euro zijn.
Niet te vlug opgeven :p

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Allereerst bedankt voor het meedenken maar voor als nog verdenk ik de aanloop condensator en zodra die binnen is ga ik de vaatwasser demonteren want van steeds demonteren en monteren wordt een vaatwasser ook niet beter. Als het niet het aan die condensator te wijten is weet ik met jullie hulp steeds meer over dat wat het wel zal kunnen zijn en dat bespoedigd de reparatie.

Is de startcondensator, is helemaal niets krap of erg klein aan 3µF
AEG, ELectrolux, zanussi,
Atag Pelgrim Etna
bijna alle merken is de startcondensator 3µF
Een condensator van 4 of 5 µF steken maak je de pomp kapot, niet direct maar op termijn zie smd uitleg

In vrijwel alle gevallen is voor een condensator: Meer is beter.

De uitzondering is start/loop condensatoren voor motoren.

Op 1 van de fotos van parts.nl kan je de condensator (geen startcondensator denk ik!) zien en de 3uF aflezen. Iets lastiger is om de 3uF te lezen op het motorplaatje, maar de motor schrijft dus gewoon die 3uF voor....

https://cdn.partsnl.nl/parts/jpg3/32964070.jpg

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb deze link als voorbeeld genomen maar in de volledige advertentie zag ik ook dat de omwalspomp een connector met maar twee aansluitingangen heeft. Het wordt een klus voor het weekend want de vaatwasser zal toch uit elkaar moeten om bij de pomp te kunnen komen.

Vaatwasser op zijn rug leggen, onderdeksel er af ben je zo bij de pomp/ condensator..

Tante Etna kan weer vrolijk aan de vaat beginnen. De aanloopcondensator was de oorzaak en inderdaad makkelijk te vervangen, al met al duurde het afkoppelen en weer aankoppelen langer dan het vervangen van de aanloopcondensator. Voor monteren de ohmse weerstand vergeleken en die was bij de oude oneindig en gaf bij de nieuwe wel een waarde aan. De condensator deed 5 euro en dat bedrag is de moeite waard want eerst de vaatwasser demonteren dan meten en een nieuwe bestellen of op de fiets stappen om een nieuwe te gaan halen kost meer tijd dan noodzakelijk is. En vooral niet te vergeten op dit forum een vraag over het probleem te stellen want de tips zijn zeer welkom. Etna is zeker een budget merk maar als ik de gemonteerde onderdelen en de constructie zo bekijk valt het mij best mee, geen toeters en bellen maar eenvoudig qua opbouw en stijgt zeker boven de kwaliteit van een Italiaanse vaatwasser uit. In ieder geval ik blij, tante Etna blij maar de afwasborstel en het afdruiprek zullen niet zo blij zijn want die gaan de opbergkast weer in om er hopelijk voorlopig niet meer uit te komen.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Groet,

Ronald.