Stroomdetectie spoel - Pros schema en hoe de spoel maken.

Lambiek

Special Member

Op 13 oktober 2020 08:39:34 schreef kojazz:
'Brutale' vraag: welke waarde ziet de microcontroller met de lamp uit?
En de waarde 65535, komt dat overeen met 5V?
Ben benieuwd hoe goed dit circuit voor LED lampen werkt die maar een paar watt verbruiken.

Je hebt het nu over mijn schema. Als er geen belasting is, dan is de waarde gewoon nul. En ik heb een woord gebruikt "65535" omdat de waarde groter kan worden dan 255 "byte".

Als je een paar Watt wil meten dan moet of de versterking omhoog of er moeten meer wikkelingen gebruikt worden. Als je de versterking weet en je weet hoeveel milivolt er op de ingang komt, dan weet je ook de uitgangsspanning.

In het voorbeeld is de 60 Watt lamp zo'n beetje minimaal. Maar ik heb het ook getest met meer dan 2kW, maar dan moet de versterking wel naar beneden of minder wikkelingen gebruiken.

Op de plaats waar nu de 220 Ohm weerstand staat, kun je ook een potmeter van bijv. 25K zetten. Dan kun je de versterking instellen tussen de minimaal 5 en de max versterking.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als je een detectie wilt maken van "kleine" stromen is het schema van Pros veruit het beste.
Daar kun je de schakeldrempel instellen wat op de netspanning broodnodig is bij kleine signalen.

Ik zou ook iedereen aanraden die een scoop heeft om wat experimenteren met verschillende spoelen en gebruikers, heel leerzaam.

LDmicro user.

Juist voor kleine stromen zou ik een optocoupler in serie zetten (zie het schema dat ik eerder postte), aangenomen dateert beetje vervorming die dat oplevert acceptabel is.

@Lambiek: jouw schakeling versterkt het signaal, en maakt er een (eventueel afgekapte) halve sinus van. Ik vind het wel creatief om de breedte daarvan te gebruiken om de stroom te meten, maar die is natuurlijk niet lineair op deze manier; heb je een kloppende berekening om die te lineariseren?

Je bent nu wel afhankelijk van de relatief hoge (en slecht gedefinieerde) schakelgrens van de ingang van je PIC; je zou er een comparator tussen kunnen zetten, of een microcontroller kunnen gebruiken met een comparator aan boord. Voor één exemplaar maakt het misschien niet zoveel uit, behalve dat hij thermisch wellicht wat veel verloopt, maar meerdere exemplaren (met mogelijk microcontrollers uit verschillende batches) lopen mogelijk relatief veel uiteen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Ik vergelijk de pulsbreedte met een vaste waarde in de controller. Als ik die vaste waarde bijv. op 10 houd, wordt de uitgang hoog als de variabele waarde daar boven komt. In de software kan ik daar dus van alles mee doen.

De pulsbreedte veranderd met de stroom die er loopt. Hoe meer stroom er loopt hoe breder de puls wordt.

Maar voor kleine stromen is dit inderdaad minder geschikt. Maar voor belastingen tussen sr 50 en 2000 Watt en meer werkt dit prima.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 11 oktober 2020 22:13:02 schreef kris van damme:
[...]
het moest er eens van komen :-)

[...]

O, je bekijkt het zo. De trafo wordt idd door de stroom doorlopen, in die zin heb je gelijk. Echter, de trafo weet dat niet.. om als stroomtrafo in zijn functie te werken zou hij zeer laagohmig moeten afgesloten zijn. In de schakeling van Pros detecteert die de spanning afkomstig van de trafo... De trafo zelf transformeert dus de ingangsspanning op zijn klemmen (die wel gerelateerd is aan de stroom die daar loopt) naar een uitgangsspanning. naar functie van de trafo is het dus een spanningstrafo, althans, zo bekijk ik het in dit geval.

[...]

weet ik. feit is dat hij hier helemaal niet kortgesloten is en het toch niet gaat knetteren en er primair niet veel spanning over gaat staan :-)

Het heeft er natuurlijk alles mee te maken met de zelfinductie van de trafo en voorts is geen enkele trafo ideaal Ook de hier gebezigde frequenties zijn laag, waardoor er inderdaad over de stroomwinding een kleine spanning valt, die je gewoon omhoog kunt transformeren. Als de zelfinductie t.o.v. de frequentie hoog is, kan de spanning over de winding in principe bij een ideaal geval de spanning oneindig oplopen en secundair nog hoger 8)7
Het lijkt niet te kunnen, een hoge spanning over een "kortsluiting" door een kern, maar een HF kraaltje over een draad is in staat om een stroom van hoge frequentie volkomen te blokkeren. Het kan dus niet anders zijn dat de volledige HF spanning over de kortsluiting staat, i.c. dus de wikkeling.
De theorie leert dan dat op de secundaire de primaire spanning x de wikkelverhouding staat.
Bij lage frequenties is dat niet anders alleen loop je daar weer tegen een aantal andere beperkingen aan.
Het is lastig in te zien en misschien nog lastiger uit te leggen. Het feit blijft dat een stroomtrafo secundair moet worden afgesloten om hem niet defect te laten raken.

Lambiek

Special Member

Op 13 oktober 2020 08:36:53 schreef blackdog:
...dan wordt het uitgangs niveau van de opamp als hij niets doet 0,015 x 500 = 7,5V, wat natuurlijk niet kan, omdat de voeding maar +5V is.
De uitgang hangt dan tegen de +rail aan.

Wat zou dat voor kwaad kunnen als de uitgang na de versterking tegen de rail hangt of hoger wordt dan de voedingsspanning? "hoger dan de voedingsspanning kan hij nooit worden natuurlijk en dat zeg je ook."

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Frederick E. Terman

Honourable Member

[dan kan] de spanning oneindig oplopen, en secundair nog hoger

+1

Ik zal zoveel mogelijk gelegenheden zoeken om deze zin dit zinsdeel te gebruiken!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
blackdog

Golden Member

Hi Lambiek,

Ik geef aan dat de offset spanning de gevoeligheid van de schakeling beinvloed, hoe minder offset, hoe gevoeliger de schakeling.
(dit samen met de toegepaste versterking van de opamp en de logische niveau's van de achterliggende ingang)
Dat de uitgang clipt is hier niet zo erg denk ik, de hersteltijd van de opamp als hij in het clip gebied wordt gestuurd,
is kort t.o.v. de hier gebruikte herhaal frequentie.

Verder kan het zijn, dat als je pulsjes wilt tellen en het aantal echt van belang is, dat het dan netter is,
als de uitgang laag is bij geen signaal en bij en positieve puls hij hoog wordt, dit natuurlijk wel als de ingangsspoel ij fase staat.

Verder nog dit over de stroomtrafo, mijn voorkeur is deze met een weerstand af te sluiten.
Welke waarde? dit hangt van je stroomtrafo af en de verwachte piekstromen, twee antie parallel geschakelde 1N4007 beschermen dan de opamp ingang i.p.v. de 4,7V zener.

Frederick E. Terman
Weet jij als Neerlandicus een soort omschrijving van de door jou aangehaalde zin, mijn dyslectische bein raakt in de knoop van die zin... ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Er is ook een gezegde dat je er niet meer kunt uitkrijgen dan je erin stopt.

Bij industrie stroomtrafo's met als secundaire stroom van 5A moet je de secundaire kortsluiten anders verbrandt de stroomtrafo.

In het geval van de TS is het beter van geen weerstand te plaatsen omdat je een zo hoog mogelijke spanning moet verkrijgen voor de meting.
Elke weerstand (<1K?) dempt de opgewekte spanning zeer sterk.
De gebruikte onderdelen lenen zich niet om een degelijke stroomtrafo te maken.

Je kunt beiden niet vergelijken en of de TS aan deze discussie wat heeft betwijfel ik sterk.

LDmicro user.
fred101

Golden Member

Bram, Hoger dan oneindig kan niet ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 13 oktober 2020 16:06:03 schreef MGP:
Bij industrie stroomtrafo's met als secundaire stroom van 5A moet je de secundaire kortsluiten anders verbrandt de stroomtrafo.

Gebeurt niet altijd. Ik heb in mijn werk stroomtrafo's meegemaakt die jarenlang secundair open hadden gestaan. (meters weggehaald en vergeten de zaak kort te sluiten).
Die trafo's hebben we bij KEMA laten testen en er was niks mis mee. Niet verbrand en voldeden nog aan de nauwkeurigheidseisen alsof ze fabrieksnieuw waren.

@Klaasz, je had ook mijn eerste zin moeten quoten ;)

Een stroomtrafo verbrandt door het vermogen dat hij moet verstoken, als je maar een fractie van de max toelaatbare stroom door de trafo stuurt zal die het wel overleven, zo heb ik er ook verschillende gezien op het werk waarvan de sec open was en nog goed bleken te zijn.

LDmicro user.

Op 13 oktober 2020 16:06:03 schreef MGP:
In het geval van de TS is het beter van geen weerstand te plaatsen omdat je een zo hoog mogelijke spanning moet verkrijgen voor de meting.
Elke weerstand (<1K?) dempt de opgewekte spanning zeer sterk.
De gebruikte onderdelen lenen zich niet om een degelijke stroomtrafo te maken.

dat is nou de kennis over een stroomtrafo. Met het secundaire aantal windingen kun je de spanning op ieder niveau brengen. De stroom is dan gelijk aan de primaire gedeeld door de overzetverhouding. Daarover komt dan de belastingsweerstand, die past bij de secundaire spanning en de berekende stroom. Die zou in een voorkomend geval best 100K Ohm kunnen worden.

Op 13 oktober 2020 16:24:52 schreef MGP:
@Klaasz, je had ook mijn eerste zin moeten quoten ;)

Een stroomtrafo verbrandt door het vermogen dat hij moet verstoken, als je maar een fractie van de max toelaatbare stroom door de trafo stuurt zal die het wel overleven, zo heb ik er ook verschillende gezien op het werk waarvan de sec open was en nog goed bleken te zijn.

Nee, de isolatie van de windingen slaat door en dan is het exit.

Op 13 oktober 2020 12:08:06 schreef buzzy:
Als de zelfinductie t.o.v. de frequentie hoog is, kan de spanning over de winding in principe bij een ideaal geval de spanning oneindig oplopen

Nee. Sowieso kan de spanning aan de primaire zijde nooit hoger worden dan de bronspanning (zeg, 230Vrms), en de secundaire zijde nooit hoger dan die spanning keer de wikkelverhouding. Dat kan erg hoog zijn, voor voorlopig nog niet oneindig hoog, laat staan nog hoger.

De natuurkunde liegt niet; de primaire spanning wordt bepaald door de primaire inductie, de frequentie en de stroom, en de secundaire spanning is de primaire spanning keer de wikkelverhouding, aangenomen dat de koppeling perfect is (geen lekinductie), en de kern niet in verzadiging gaat; beide effecten zouden een lagere secundaire spanning veroorzaken.

Het lijkt niet te kunnen, een hoge spanning over een "kortsluiting" door een kern, maar een HF kraaltje over een draad is in staat om een stroom van hoge frequentie volkomen te blokkeren.

Nee, het kraaltje kan hooguit zoveel demping geven dat het voor praktische doeleinden "alles" tegenhoudt, maar die demping is niet oneindig.

Het is lastig in te zien en misschien nog lastiger uit te leggen.

Je begrijpt iets pas echt als je het kunt uitleggen.

Het feit blijft dat een stroomtrafo secundair moet worden afgesloten om hem niet defect te laten raken.

Dat is geen natuurwet, dat is een vuistregel die opgaat voor de stroomtransformators die je gewoonlijk tegenkomt in de industrie. Het is handig om dat aan de monteurs te vertellen die in het veld het werk moeten doen, maar dat wil niet zeggen dat het altijd en overal opgaat.

Op 13 oktober 2020 16:32:10 schreef buzzy:
[...]
Nee, de isolatie van de windingen slaat door en dan is het exit.

Dat ligt dus aan de primaire stroom en frequentie! Stel dat ik een draadje door zo'n stroomtransformator leg, en daar op 50Hz een stroom dan 1uA door laat lopen, zou het ding dan zo'n hoge spanning maken dat hij doorslaat? En bij 10uA? 1mA? 10A?

Tenzij je nu gaat beweren dat het ALTIJD gebeurd, hoe klein de primaire stroom ook is, dus ook bij ongeveer 160 zepto-Ampere (1 electron per seconde), zul je toch moeten toegeven dat de spanning niet altijd oneindig wordt!

Ik probeer uit te leggen hoe ik denk dat het werkt, aan de hand van fundamentele natuurkunde. Als je dat kunt weerleggen door aan te geven waar ik een denkfout maak, graag! Dat is niet hetzelfde als een mantra blijven herhalen "gij zult uw stroomtransformators kortsluiten".

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 13 oktober 2020 16:32:10 schreef buzzy:
[...]
Nee, de isolatie van de windingen slaat door en dan is het exit.

Dat is maar een deel van het verhaal en het minst erge voor de trafo, voor de veiligheid is dat iets anders.
De oorzaak is de flux die de primaire opwekt bij gebrek aan sec flux waardoor de kern zodanig heet wordt door de verliezen dat hij smelt/verbrand.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 13 oktober 2020 16:06:03 schreef MGP:
Bij industrie stroomtrafo's met als secundaire stroom van 5A moet je de secundaire kortsluiten anders verbrandt de stroomtrafo.

Een industriële stroomtrafo is inderdaad heel anders dan wat we hier gebruiken, zo'n ding heeft meer wikkelingen en veel dunner draad.

En ik denk de spoelen die we nu gebruiken niet één twee drie stuk gaan als er geen afsluitweerstand gebruikt wordt. Maar kan er naast zitten natuurlijk.

Ik heb wel een testje gedaan met een 10 Ohm weerstand over de spoel en dat geeft eigenlijk weinig verschil. Kan nog steeds werken met een 50 Watt lamp.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dat niet alleen, die stroomtransformators hebben een veel hogere Al dan de ferrietkernen die hier gebruikt worden, in combinatie met een veel groter aantal secundaire windingen geeft dat een veel hogere spanning, voor een gegeven primaire stroom en frequentie.

Op 13 oktober 2020 16:50:45 schreef Lambiek:
En ik denk de spoelen die we nu gebruiken niet één twee drie stuk gaan als er geen afsluitweerstand gebruikt wordt. Maar kan er naast zitten natuurlijk.

Mee eens; ik heb dus een testje gedaan met een common-mode choke (met dus, voor een ferrietkern, een relatief hoge Al), met 1 winding primair waar 900mA door ging op 50Hz, en ik kreeg er niet meer uit dan 110mV.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 13 oktober 2020 16:33:15 schreef SparkyGSX:
[...]Nee. Sowieso kan de spanning aan de primaire zijde nooit hoger worden dan de bronspanning (zeg, 230Vrms), en de secundaire zijde nooit hoger dan die spanning keer de wikkelverhouding. Dat kan erg hoog zijn, voor voorlopig nog niet oneindig hoog, laat staan nog hoger.

De natuurkunde liegt niet; de primaire spanning wordt bepaald door de primaire inductie, de frequentie en de stroom, en de secundaire spanning is de primaire spanning keer de wikkelverhouding, aangenomen dat de koppeling perfect is (geen lekinductie), en de kern niet in verzadiging gaat; beide effecten zouden een lagere secundaire spanning veroorzaken.

[...]Nee, het kraaltje kan hooguit zoveel demping geven dat het voor praktische doeleinden "alles" tegenhoudt, maar die demping is niet oneindig.

[...]Je begrijpt iets pas echt als je het kunt uitleggen.

[...]Dat is geen natuurwet, dat is een vuistregel die opgaat voor de stroomtransformators die je gewoonlijk tegenkomt in de industrie. Het is handig om dat aan de monteurs te vertellen die in het veld het werk moeten doen, maar dat wil niet zeggen dat het altijd en overal opgaat.

[...]Dat ligt dus aan de primaire stroom en frequentie! Stel dat ik een draadje door zo'n stroomtransformator leg, en daar op 50Hz een stroom dan 1uA door laat lopen, zou het ding dan zo'n hoge spanning maken dat hij doorslaat? En bij 10uA? 1mA? 10A?

Tenzij je nu gaat beweren dat het ALTIJD gebeurd, hoe klein de primaire stroom ook is, dus ook bij ongeveer 160 zepto-Ampere (1 electron per seconde), zul je toch moeten toegeven dat de spanning niet altijd oneindig wordt!

Ik probeer uit te leggen hoe ik denk dat het werkt, aan de hand van fundamentele natuurkunde. Als je dat kunt weerleggen door aan te geven waar ik een denkfout maak, graag! Dat is niet hetzelfde als een mantra blijven herhalen "gij zult uw stroomtransformators kortsluiten".

Je bewering dat de spanning over de primaire niet hoger kan worden als de bronspanning, is niet helemaal juist.
Als een zelfinductie afgesloten wordt van de voeding houdt de stroom op met lopen. De zelfinductie zal zich daar tegen verzetten en de stroom in stand proberen te houden. Dat kan alleen als de spanning in principe oneindig hoog wordt. Dat kan in de praktijk natuurlijk niet, want er zijn beperkingen, maar een spanningsimpuls, veel hoger als de bronspanning is zeker uw deel.

Hetzelfde geldt voor voedingen. Ze kunnen ontworpen zijn als spanningsbron en kunnen dan oneindig veel stroom leveren. een spanningsbron mag gerust onbelast werken. De uitgangsspanning verandert in theorie niet.
Hoe anders is het gesteld met een stroombron. Uitgaande van het ideaal zal deze door een belasting een stroom laten lopen. Haal je de belasting weg, dan zal de stroombron toch trachten dezelfde stroom te handhaven. Dat kan ook al weer bij een oneindig hoge spanning.
Beide voorbeelden gaan in de praktijk natuurlijk niet op, omdat er gewoon fysische beperkingen zijn, maar het geeft wel inzicht hoe het werkt.

Kom, kom, om iets te begrijpen, moet je uitgaan van het ideaal. Dat het in de praktijk dan wat minder uitvalt, dat zijn zaken waarmee je rekening moet houden.
Het is net als een auto met bestuurder en verkeersregels. In principe is alles netjes geregeld en zou alles goed moeten gaan, maar bestuurders zijn niet perfect, auto's ook niet en de verkeersregels soms helemaal niet. Dat is de reden dat er dagelijks veel ongelukken gebeuren.
In de elektro is het al niet veel anders.
Soms is een draad meer dan dat, een spoel met zelfinductie. condensatoren en weerstanden reageren dan soms weer als een zelfinductie. Redenen, waarom een schakeling niet altijd doet wat de bedoeling was.

Wat jij denkt hoe het werkt, hoeft niet altijd juist te zijn!

Ook het door mij aangehaalde artikel in wikipedia laat overduidelijk blijken welk lot een stroomtransformator soms beschoren is:
"Belasting

Een spanningstransformator is onbelast bij open secundaire keten; hij gedraagt zich immers als een spanningsbron.

Een stroomtransformator werkt net andersom en is onbelast bij kortgesloten secundaire kring. Sterker nog, bij het openen van de secundaire zal de transformator zoveel spanning trachten op te wekken zodat de secundaire stroom gelijk blijft aan 1 / k {\displaystyle 1/k} {\displaystyle 1/k}; zoveel spanning dat de isolatie van de transformator doorslaat en hij onherroepelijk beschadigd wordt.

De nominale belasting van een stroomtransformator is R B {\displaystyle R_{B}} {\displaystyle R_{B}}; uitgedrukt in VA. De juiste weerstandswaarde van die belasting kan snel gevonden worden met de formule P = R ⋅ I s 2 {\displaystyle P=R\cdot I_{s}^{2}} {\displaystyle P=R\cdot I_{s}^{2}}. Meettransformatoren worden best belast met de nominale belasting tot 1/4 van de nominale belasting omdat de meettransformator met die belastingen geijkt is. "

Ik probeer uit te leggen hoe ik denk dat het werkt, aan de hand van fundamentele natuurkunde. Als je dat kunt weerleggen door aan te geven waar ik een denkfout maak, graag! Dat is niet hetzelfde als een mantra blijven herhalen "gij zult uw stroomtransformators kortsluiten".

Je leest er voortdurend over heen, maar ik ga principieel uit van ideale omstandigheden en dan maakt in dit geval de grootte van de stoom niet uit!
Net wat je zegt, fundamentele natuurkunde, dat is net zo iets als ideale omstandigheden.

Op 13 oktober 2020 16:50:45 schreef Lambiek:
Kan nog steeds werken met een 50 Watt lamp.

Ok, maar je moet alles een beetje in verhouding zien.

Een jaartje geleden heb ik een zo'n SCT013/30 stroomtrafo(30A) opengedaan.

Daar zat een 69Ω SMD weerstand in waar bij 30A zo'n 1Vrms overstond.

Daarmee waren het aantal wikkelingen uit te rekenen die op de spoel zaten.

1/69 = ~15mA de wikkelverhouding was dus 30/0.015 of N2/N1 = 2000 windingen.

Dat is toch iets om over na te denken bij het nabootsen van een stroomtrafo.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 13 oktober 2020 17:01:30 schreef SparkyGSX:
Mee eens; ik heb dus een testje gedaan met een common-mode choke (met dus, voor een ferrietkern, een relatief hoge Al), met 1 winding primair waar 900mA door ging op 50Hz, en ik kreeg er niet meer uit dan 110mV.

Hoe heb je dat precies gedaan dan?

Want ik heb volgens mijn schema 2200 Watt "een föhn" door zes wikkelingen laten lopen en daar komt maar +/- 400mV uit. Dan vind ik die 110mV best veel.

Op 13 oktober 2020 17:11:02 schreef MGP:
Ok, maar je moet alles een beetje in verhouding zien.

Natuurlijk, daar heb je gelijk in.

Dat is toch iets om over na te denken bij het nabootsen van een stroomtrafo.

Oké, maar je kunt die trafo's niet vergelijken met wat we hier gebruiken. Dat ben je toch met me eens zeker. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 13 oktober 2020 17:12:53 schreef Lambiek:
..Dat ben je toch met me eens zeker. :)

Jazeker, ik heb dat al verschillende keren geschreven.. ;)

LDmicro user.

Erg leerzaam en ben begrijpend aan het lezen, althans de bedoeling. Maar toch een vraag.
Hoe zit het als
A. geen voeding spanning is voor de schakeling?
B. Korstsluiting/overspanning ontstaat in de te meten lijn.
wat voor effect heeft het voor de opamp?

@Lambiek
Diverse applicaties :
Rolluiken in de gaten houden zodat er bekend is wat ze doen, allen gestuurd door relais.
Afzuiging opstarten als een apparaat aan gaat ( zowel keuken als werkplaats )
Meerdere telerupters checken of ze spanning hebben; niet de stuurspanning.
Weten hoeveel stroom er van een omvormer naar de MK loopt en daarop anticiperen of er b.v. een boiler Opwarmen als er stroom 'over' is. Ik spreek hier voorbij datgene wat je kan salderen.
Wil dus dat straks de Domitica realtime correcte signalen ontvangt. Domotica heeft een UPS, dus de hoofdstroom of stroom achter een automaat kan uitvallen maar de Domotica blijft in bedrijf.

Om het zo universeel te maken wil ik het met twee uitgangen hebben.
met behulp van een relais en een opto-coupler, beide moeten natuurlijk wel 100% synchroon.

Dat wil ik weer in een DINRails-Doos inbouwen.

Lambiek

Special Member

Op 13 oktober 2020 17:47:14 schreef Lord Anubis:
Hoe zit het als
A. geen voeding spanning is voor de schakeling?

Dan werkt het niet, kan verder geen kwaad.

B. Korstsluiting/overspanning ontstaat in de te meten lijn.
wat voor effect heeft het voor de opamp?

Bij kortsluiting kan de stroom flink oplopen, maar dat is maar voor een paar tiende seconden als het goed is. De zener zorgt ervoor dat er nooit meer dan 5V op de ingang van de opamp komt. Als je nagaat dat er bij een belasting van 2200 Watt maar +/- 400mV uit de spoel komt zal er bij 3600 Watt echt geen hogere spanning uit komen dan 5V.

Diverse applicaties :
Rolluiken in de gaten houden zodat er bekend is wat ze doen, allen gestuurd door relais.
Afzuiging opstarten als een apparaat aan gaat ( zowel keuken als werkplaats )
Meerdere telerupters checken of ze spanning hebben; niet de stuurspanning.
Weten hoeveel stroom er van een omvormer naar de MK loopt en daarop anticiperen of er b.v. een boiler Opwarmen als er stroom 'over' is. Ik spreek hier voorbij datgene wat je kan salderen.
Wil dus dat straks de Domitica realtime correcte signalen ontvangt. Domotica heeft een UPS, dus de hoofdstroom of stroom achter een automaat kan uitvallen maar de Domotica blijft in bedrijf.

Oké.

Alleen is de schakeling niet voor alles te gebruiken denk ik, de kleinste belasting ligt zo rond de 50 Watt.

Voor lagere belastingen is de schakeling van Pros misschien wat of de schakeling van SparkyGSX.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 13 oktober 2020 17:06:19 schreef buzzy:
Als een zelfinductie afgesloten wordt van de voeding houdt de stroom op met lopen. De zelfinductie zal zich daar tegen verzetten en de stroom in stand proberen te houden.

Daar moet ik je gelijk in geven, maar je weet echt wel wat ik bedoelde: als je een stroomtransformator opneemt in een bestaand circuit van een wisselspanningsbron en een "normale"| belasting, kan de primaire spanning over die stroomtransformator nooit hoger worden dan de bronspanning. Natuurlijk kun je gaan zoeken naar situaties met resonante circuits en zo, maar dan nog is "oneindig hoog" gewoon onzin.

Dat kan alleen als de spanning in principe oneindig hoog wordt.

Als de dI/dt oneindig groot wordt ja, zo lust ik er nog wel één! Als ik oneindig veel geld had...

Wat jij denkt hoe het werkt, hoeft niet altijd juist te zijn!

Nou, leg even uit waar ik fout zit dan, in plaats van een onzin verhaaltje over verkeersregels en het oneindig snel schakelen van oneindige stromen te schrijven.

Wederom, dat Wikipedia artikel herhaalt alleen het vuistregeltje, en legt niet natuurkundig uit WAAROM.

Je leest er voortdurend over heen, maar ik ga principieel uit van ideale omstandigheden en dan maakt in dit geval de grootte van de stoom niet uit!
Net wat je zegt, fundamentele natuurkunde, dat is net zo iets als ideale omstandigheden.

Leuk, maar dan moet je dus uitgaan van een ideale transformator met een oneindig grote primaire inductie, dus een kern met een oneindige permeabiliteit. Dan is meteen duidelijk waarom dat dus niet opgaat voor de kern waar we het hier over hebben, en dus waarom jouw stelling dat de spanning oneindig hoog wordt (of uberhaupt "hoog") dus ook onzin is.

Jouw wereld moet toch fantastisch zijn, met ideale, oneindig mooie vrouwen en zo!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken