In de Akai 630DB kun je de bias wel instellen, maar er ontstaat toch een enorm verschil tussen 9.5 en 19 cm/sec in combinatie met Low Noise en Wide Range tapes.
Zo kan ik op BASF Hifi Ferro Super LPR 35 wel redelijk instellen (Low Noise setting)
Maar Maxwell XLI UD XL Pro b.v. levert dan een veel te sterke hoogbijdrage die meer dan 5 dB en zelfs 8 dB kan worden, ingesteld op Wide Range.
Je kunt niet afzonderlijk instellen, wat de Bias trimmers betreft, voor 2 tapesoorten of snelheden. Stel je dus het teveel aan hoog bij, zal dat gevolgen hebben vooral in de de 9,5 cm/sec en voor minder hoog producerende tapes als Basf.
Het SRT board heeft alleen 4 potmeters voor het L/R recordlevel in combinatie met de Wide Range/ Low Noise schakelaar.
Aangezien ik ook geen echte calibratie of alignment tape heb, maar een eenvoudig afsteltape van Basf, kan ik voor de hoge tonen geen betrouwbare bron gebruiken wat amplitude betreft. Maar ziet er op beide recorders wel hetzelfde uit op gebied van het laag bij 0 dB. De ongelijkheid in het hoog op een kanaal is ook identiek, dus ga ervan uit dat de afsteltape niet echt top is.
Azimuth staat wel mooi tot op 15Khz.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Het instellen van de bias kent b.v. verschillende benaderingen.
Maar daar heb je dan een spectrumanalyzer voor nodig met een vervormingsmeter, die heb ik natuurlijk ook niet.
Een oscilloscoop, toongenerator en millivolt amplifier met meter heb ik wel.
Het Dolby circuit is mij ook niet geheel duidelijk waar de beschrijving van de afstelling wel iets te wensen overlaat en naar mijn mening niet geheel klopt.
Inmiddels heb ik alle zwakke en brakke zwartpoot transistors en condensatoren vervangen voor betere moderne audiotypes, los esr, wat een aanzienlijke verbetering opleverde in de ruisbijdrage.