Zonnepaneel aarding beveiliging

Hey guys,

Nou zie ik overal dat het handig is om je zonnepanelen te aarden, denk een goeie zaak, alleen lijkt iedereen het onweer toch over het hoofd te zien, in feite maak je een mooi aarde of pad op het dak voor de onweer, nou weet ik niet of hier ook dure beveiliging voor de aarde te krijgen is (ik heb al DC120v 20/40ka overspanning gekocht) maar ik had het volgende in gedachte, maak idd een aarde bescherming op de panelen, maar wel met een 10x MOV of TVS diodes mocht het te langzaam zijn, en klampen tussen de 220v fase/nul.

Wat ik tegen wil gaan of beperken zijn die "upward streamers" die mogelijk "connected streamers" worden, en nou dan is het feest, met een MOV/TVS lijkt die streamer al niet te kunnen groeien (meer voltage = cm/m) en mogelijk sla je zo een directe inslag af doordat een andere streamer heel erg in de buurt het overneemt (schoorsteen,je nieuwe tesla, vrouw), is nog steeds erg dichtbij, mss nog steeds vanalles kapot aan haar maar dan iig niet via je zonnepanelen, let wel als bliksem (hoofdinslag) de aarde raakt van de zonnepanelen met welke beveiliging dan ook is alles in huis nog steeds kapot dood, ik denk ook best wel dat dit goed werkt met een complete afleidingsinstallatie, met een afleidingsinstallatie, kun je nog steeds streamers krijgen vanaf de geaarde zonnepanelen, ze zijn dan wel niet de "connected streamers", maar kunnen nog steeds de panelen en controller kapot maken, dit systeem werkt ook andersom komt een surge binnen via de aarde, komt er best veel spanning op de aarde/rand van de panelen te staan, best benieuwd wat men dubbel geïsoleerde paneeltjes doen met 50kV op de rand, die als surge via de aarde binnenkomt :)

In feite ben je onweer/bliksem aan het aantrekken in een bubbel van 20m rondom (dus je was toch al de lul), maar ik kan me voorstellen dat de bliksem de aarde van je paneeltjes wel kan waarderen voor die lullige laatste 9m i.p.v. je roosjes in de voortuin, conclusie streamer van paneel kan niet groeien en die van de roosjes wel en dan is 9m meer niet veel voor een streamer, dat die dan op je roosjes inslaat en met veel minder kV via de aarde weer binnenkomt is denk mooi meegenomen :)

Alles met een knipoog ;-)
mel

Golden Member

Een bliksembeveiliging is natuurlijk geen veiligheidsaarde..
Als je het goed wil doen, maak je 25 kwadraat vast aan het frame, en gaat apart met een geleider de grond in. En bij een directe inslag, ja daar is de verzekering goed voor...

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 14 oktober 2020 07:42:17 (16%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

Vanuit bliksem oogpunt bezien, zijn die paneeltjes perfect geaard, ook als ze niet geaard zijn. Die bliksem gaat gewoon via je DC kabeltjes door de omvormer en door alle bedrading. Daar gaat een extra aardkabel naar de paneeltjes op het dak niet veel aan veranderen.
Als je een idee wil krijgen over goede bliksemafleiding, moet je eens gaan kijken hoe een landelijk hoospanningstransportbedrijf dat doet met een schakeltuin. Hoge palen rondom met daaraan de afleiders.

Bliksem stop je nergens mee.. directe inslag is gewoon klaar...

Dan vliegen de dakpannen en panelen in het rond en stukken gevel ook..

kun je nog zoveel diode`s steken daar red je het niet mee..

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Vanuit bliksem oogpunt bezien, zijn die paneeltjes perfect geaard

Idd of je ze nou aard of niet, mocht die erop komen in beide gevallen is het afgelopen, maar de crux zit hem dus even in die "upward streamers" dus de bliksem die vanuit de bodem/zonnepanelen aan het zoeken zijn naar boven, en ergens 25m boven je huis verbinding maakt.

Er komt hier nog een hele afleidinstallatie, maar ondanks dat je ergens een mooi punt en pad maakt, heb je van de neven bliksem (noem ik het zo dan maar) en die dingen groeien vanaf je zonnepaneel en wil verbonden raken, alleen dit fenomeen sloopt al panelen en controllers, als daar op een aarde een beperking zit waardoor voltage beperkt word en niet kan groeien, dan heb je al kans je panelen ontzien worden.

Hier zie een mooi voorbeeld van wat ik bedoel, sorry voor deze materie is bijzonder pittig en lastig te begrijpen.

Alles met een knipoog ;-)

Als je het goed wil doen, maak je 25 kwadraat vast aan het frame, en gaat apart met een geleider de grond in.

Hehe kunt niet van je zonnepaneel een afleider maken, 1.5mm is genoeg, je wil het paneel spanningsloos hebben. Maar ik zie nu ook overal die installateurs de aarde aansluiten mooi op de huis aarde, nou ik kan je vertellen dan is het feest in huis, met een aparte eigen aarde is het al veel beter (ook duurder), maar goed even dit geval, dan is nog steeds zonnepanelen kapot + controller + wat erachter hangt, let wel alles is een arrestor en bliksem gaat maar zover, en dan omdat je een aparte aarde hebt, gaat hij de grond in, komt terug in huis via de aarde, misschien is daar een mooie meterkast arrestor, mss ook niet en alles via aarde verbonden loopt risico.

Alles met een knipoog ;-)
Jinny

Golden Member

Zonnepanelen aard je niet voor het overleven van je zonnepanelen, maar voor de veiligheid van de omstanders.
Zo horen dan ook aan de veiligheidsaarde van het huis te hangen.
Met een draad die in staat is om de optredende stromen af te voeren op zodanige wijze dat de aanraak spanning niet boven de 50V (meen ik, kan ook 25V zijn) komen kan.
Met een aparte aarde loop je het risico dat er een spanningsverschil tussen de verschillende aardes komt en je daar op lek ga.
Altijd dus aan de veiligheidsaarde van de installatie.
Die behoort voldoende laag te zijn om de optredende stromen veilig af te voeren.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Zonnepanelen aard je niet voor het overleven van je zonnepanelen, maar voor de veiligheid van de omstanders.

Klopt dat was ook de clue, installatie veilig maken, aan de andere kant ben je wel mooi een aarde/pad op je dak aan het gooien, let wel dit is praktisch hetzelfde als een geaarde TL balk boven op zolder.

Zo horen dan ook aan de veiligheidsaarde van het huis te hangen.

Ik maakte hierin een denk fout, en wellicht ook veel installateurs, want idd prima op de huisaarde, maar niemand installeert de bijbehorende arrestor in de meterkast, die evt spannings opbouw via de aarde gaat klampen aan de fase/nul, ik heb inmiddels een OBO 100kV voor in de meterkast (nog niet geïnstalleerd), en die gaat me wel helpen, ook met de paneeltjes.

Dus wss conclusie van dit topic is ja aard de panelen via de huis aarde installatie, maar installeer wel een overspanningsbeveiliging in de meterkast.

Alles met een knipoog ;-)
Jinny

Golden Member

Je hebt geen spanningsopbouw via aarde indien je aarde in orde is.
Dus ook geen arrestor nodig, en zeker niet naar je nul vd installatie.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Je hebt geen spanningsopbouw via aarde indien je aarde in orde is.

Huh ? je kunt toch een opwaartse streamer krijgen vanaf je zonnepaneel, via je aarde ? streamer kunnen snel 15kV+ worden. (zie plaatje 1cm=1000v)

Alles met een knipoog ;-)

Juist een slechte aarde zou dit effect enigszins beperken door de hogere weerstand, en perfecte aarde met 25mm kabels zou dit effect juist vergroten, immers minder weerstand.

Alles met een knipoog ;-)
Jinny

Golden Member

Denk nu even na.
Je hebt een aarding, en die knoop je aan je nul als er een streamer optreed.
Wat denk je dat er met de rest van de installatie gebeurd?
En die van je omliggende buren?
Als er een knappe streamer komt die je aarding dusdanig optilt dat je PV eraan kapot gaat is de verzekering er goed voor en is de opgetilde aarde je minste probleem.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

@Jinny ik kan je even niet meer volgen.

Je hebt een aarding, en die knoop je aan je nul als er een streamer optreed.

Als er idd een te hoog voltage verschil optreed begint een MOV te werken, dus een streamer groeit en wil verbonden raken, dat kan alleen door hogere en hogere voltage, waarbij een MOV juist dat inperkt, door te klampen tussen aarde/fase/nul

Wat denk je dat er met de rest van de installatie gebeurd?

Z'n streamer kan een normale aarde met arrestor en huisinstallatie verwerken is maar 10000v ofzo, nogmaals we hebben het hier niet over een directe inslag, en in dit geval de zonnepanelen, dan werkt helemaal niets meer.

Die streamers vallen wel mee, als je erboven staat in een veld zal het vast wel jeuken (als je niet verdampt bent, ben je wel minstens dood, kunt makkelijk terug komen met reanimatie) :)

Alles met een knipoog ;-)
Jinny

Golden Member

Op 14 oktober 2020 14:50:31 schreef RvEldijk:
@Jinny ik kan je even niet meer volgen.

[...]

Als er idd een te hoog voltage verschil optreed begint een MOV te werken, dus een streamer groeit en wil verbonden raken, dat kan alleen door hogere en hogere voltage, waarbij een MOV juist dat inperkt, door te klampen tussen aarde/fase/nul

[...]

Ergens had ik gelezen dat je alleen de nul aan de aarde wilde knopen, nu lees ik fase en nul.
Je gaat dus dood huis maken door in geval van een stream de hoofdzekeringen via de arrestor eruit te rammen?
En de rest via aarde weer af te voeren..

Ik heb het idee dat je het te moeilijk maakt.
Maar dat is mijn idee...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ik heb het idee dat je het te moeilijk maakt.

Het is ook idd niet makkelijk allemaal.

Maar dat is mijn idee...

Mijn idee is dat andere er wss te makkelijk over denken, maar dat is maar mijn idee...

Je gaat dus dood huis maken door in geval van een stream de hoofdzekeringen via de arrestor eruit te rammen?

What whut ? :)

Alles met een knipoog ;-)
Sine

Moderator

Je maakt het jezelf veel te moeilijk inderdaad.

1. Regelgeving (norm) zegt tegenwoordig dat panelen geaard moeten zijn.

2. Die streamers krijg je ook (en even snel) als je paneel niet geaard zou zijn, Bij de voltages waar we het bij elektrostatische ladingen over hebben maakt dat stukje direct naar aarde of via de cel naar aarde geen donder meer uit.

3. Als de bliksem inslaat in je rozenperkje dan is toch geen halfgeleider binnen je woning meer heel.

Met puntje 1 was je eigenlijk al klaar, 2 en 3 zijn bonus ;)

Vanwaar die fixatie op onweer overigens?

Vanwaar die fixatie op onweer overigens?

Vind het fascinerend, maar dat was altijd al, ik leg steeds meer op men dak (nu weer zonnepanelen) en vermoed dat ik om ellende aan het vragen ben in de toekomst.

Maar ik moet toegeven tijdens dit topic tot de conclusie gekomen ben dat die toekomstige OBO 100kV in de meterkast hierin ook erg gaat helpen, en het idd overbodig is om hiervoor een aparte arrestor te maken/hebben, en idd ik moet gewoon logisch over de dingen na denken, kennis is beperkt beschikbaar.

Neem niet weg dat de huidige installaties, met aarde op de huisinstallatie, zonder beveiliging, eigenlijk een no-go is.

Even terug te komen op jou.

1. idd
2. je kunt afleiden met een afleidinstallatie, kun je nog steeds streamer krijgen vanuit je paneel, wel inslag op de afleidinstallatie, maar ook schade aan paneel/controller met een arrestor in meterkast gaat die streamer niet groeien c.q. schade aanrichten.
3. als die inslaat op je rozenperkje met 100kV komt er 50kV naar binnen, als je daar iets hebt aan arestor heb je nog een kans.

Alles met een knipoog ;-)
mvdk

Golden Member

Hoeveel onweer/bliksem/inslag schade is daar rondom dat huis?
Het gaat toch nog steeds om een huis in een oost europees land, met vanwege bergen in de buurt veel onweer? Hoeveel schade is er jaarlijks in een straal, van laten we zeggen 1km?
Als het hier bliksemt en dondert, sta ik voor het raam, en kijk. Ik ga ervan uit dat als er een inslag komt in mijn onmiddellijke nabijheid, deze de bovenleidingmast van de tram, op ongeveer 30 meter, zal pakken.
Maar het is wel in tegenspraak met wat ik eerder ergens gezegd heb, je weet t nooit.

Jinny

Golden Member

Bij mijn ouders thuis is er een keer ingeslagen.
De krachten die daarbij vrijkomen zijn dusdanig dat je geen schijn van kans maakt.
Alles, maar ook alles wat al dan niet aan het net hing en binnen een halve meter van de CV lag was kapot, halfgeleiders eruit, verzin het.
Stuk.
Inslag, of stream, geen idee, liep op een halve meter vd CV leidingen die er haaks op stonden.
De inductie was dusdanig dat die het hele huis doorgingen en genoemd resultaat gaf.
Plek van inslag was geaard, was een ijzeren lantarenpaal welke zo ongeveer in het grondwater stond, dat was bij ons op 40 cm of zo, en ook de CV was geaard.
Heeft allemaal niets geholpen.

Echt, je bent kansloos met je arrestors
.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Jinny

Golden Member

Ik ga ervan uit dat als er een inslag komt in mijn onmiddellijke nabijheid, deze de bovenleidingmast van de tram, op ongeveer 30 meter, zal pakken.

Vergeet het.
De inslag in de post hierboven pakte de laagste en mist geaarde paal van de twee van mijn vader.
De andere had een diepte aarding van zeker 10 meter en was ongeveer een meter of 6 a 7 hoger dan de inslagpaal.

Bliksem kijkt nergens naar.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Als je echt wil beveiligen tegen blikseminslag dan laat je door een deskundig bedrijf een bliksemafleiderinstallatie aanleggen.
Of je bouwt een stalen cocon rond het huis.
Je focust heel erg op die streamers. Zoals anderen ook al stelden, die streamers ontstaan toch wel, ook als de panelen niet geaard zijn.

Sine

Moderator

Op 14 oktober 2020 15:42:20 schreef RvEldijk:

Maar ik moet toegeven tijdens dit topic tot de conclusie gekomen ben dat die toekomstige OBO 100kV in de meterkast hierin ook erg gaat helpe

Weinig tot niets, zeker niet als het op je huis klapt, daar is geen houden aan, maar nu vallen we in herhaling van wat in dat andere topic al RUIM uitgekauwd is.

Neem niet weg dat de huidige installaties, met aarde op de huisinstallatie, zonder beveiliging, eigenlijk een no-go is.

Dat is de standaard, en extra beveiligen kun je niets, het is al aarde, waar wil je nog naar afleiden?

Een echte bliksemafleiding is een oplossing, maar dat is een heel andere installatie.
Ik ken een aantal gebouwen die zo opgezet zijn dat ze bij een eventuele inslag niet te veel schade oplopen, daar lopen koperen strips (geschat 70x10mm) langs de muren en vloeren. En een blanke 150mm2 door de kabelgoten waar alle kasten met 75mm2 op zijn aangesloten.
Elke verbinding het gebouw in of uit gaat via een overspanningsbeveiliging.
Dat soort constructies ga je thuis niet fabrieken.

arrestor in meterkast gaat die streamer niet groeien c.q. schade aanrichten.
3. als die inslaat op je rozenperkje met 100kV komt er 50kV naar binnen, als je daar iets hebt aan arestor heb je nog een kans.

Vergeet het maar, bliksem komt kilometers ver, die laatste paar meter maken echt geen donder meer uit, op dat niveau is voor een ontlading alles interessant, geaard of niet.

@Jinny, dank je wel !! helaas wel een mooi verhaal.

Inslag, of stream, geen idee

Was dus eerst een "unconnected streamer" daarna "connected" bewijs heb je, hehe zover zijn we al, kunnen dus best streamers in de buurt geweest zijn, maar die hadden geen prijs.

Bliksem kijkt nergens naar.

Een toren van 300m helpt wel, maar idd het is wel onvoorspelbaar, tot op zekere hoogte :)

Echt, je bent kansloos met je arrestors

Niet kansloos, ik begrijp uit dit verhaal dat er geen was, maar goed is niet zaligmakend idd, dingen helpen wel, tot een bepaald nivo.

Nogmaals dit was een directe inslag en ondanks je een mooie afleidinstallatie hebt ben je nog niet zeker, in dit verhaal een mooie afleidinstallatie icm met een mooie arrestor had je echt wel kans, ik begrijp dat hij nu je aarde heeft gevonden in het netwerk, dit wil ik dus juist voorkomen ala met zonnepanelen

Als je echt wil beveiligen tegen blikseminslag dan laat je door een deskundig bedrijf een bliksemafleiderinstallatie aanleggen.

In het voorjaar ga ik naar een bedrijf met de tablet en foto's en dan gaan we iets bedenken, komt wel veel op je af wat alles moet voorzien zijn, doe je 1 ding moet alles, schotel, panelen, camera's

Je focust heel erg op die streamers. Zoals anderen ook al stelden, die streamers ontstaan toch wel, ook als de panelen niet geaard zijn.

Die streamers zijn nasty idd, ik heb jaren dure camera's vervangen na onweer, echt geen inslag, gewoon kapot dood, wat denk je ? die streamers moeten wel een aarde pad hebben anders word de weerstand wel erg hoog, maw ik trek de stekker van alles eruit, en er is gewoon geen pad meer tussen panelen en aarde.

Nogmaals ik ben er al uit, die arrestor in meterkast gaat het doen, voor mij voldoende, ik heb immers men best gedaan :)

Alles met een knipoog ;-)
Jinny

Golden Member

Bij mijn vader toen waren apparaten die vrij van het net en antennes lagen, alleen met een snoer min of meer parallel aan de CV defect, alle Cmos ic's eruit.
Alleen de oude buizenradio had het overleefd.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen