Zonnepaneel aarding beveiliging

Sine

Moderator

Op 14 oktober 2020 16:11:42 schreef RvEldijk:

In het voorjaar ga ik naar een bedrijf met de tablet en foto's en dan gaan we iets bedenken, komt wel veel op je af wat alles moet voorzien zijn, doe je 1 ding moet alles, schotel, panelen, camera's

[

Het zijn jouw centen natuurlijk, maar hoe vaak is dat in jouw geval al voorgekomen?

Het wordt al snel interessanter om in geval van boem de verzekering te bellen.

Het zijn jouw centen natuurlijk, maar hoe vaak is dat in jouw geval al voorgekomen?

Eens en helemaal niet, ik moet eerst idd iets kapot hebben voor deze maatregelen, ik denk dat dan wel alles is afgelopen, dat bliksem goed in dit systeem rond gaat, maar idd dus zover geen schade gehad :)

Het wordt al snel interessanter om in geval van boem de verzekering te bellen.

Geloof me dat geld staat morgen niet op de rekening, als het erop komt, want ditje en datje en zo krijg je nix, ben ik jaren mee bezig, maar goed stel ze vergoeden 100% (onmogelijk) en dat doen ze morgen, ik heb maanden aan installeren in dit huis zitten, en je raad het al, dat krijg je nooit vergoed, tijdens een zware onweer storm staat alles aan hier incl camera's (draai op accu's) nou kun je het afwachten of jezelf beschermen, installatie op het dak is 300 euro, ik heb er zelfs wel 600 voor over, brengt ook een stukje gemoedsrust mee, en vreet verder nix, goed voor 20 jaar ?

Het lijkt onzin totdat je die inslag hebt gehad, ik heb geen simpel huisje hangt hier letterlijk vol met kabels en apparatuur, en allemaal super gevoelig :)

Alles met een knipoog ;-)

Een verzekering is jullie gemoedsrust, een goeie beveiliging en verzekering is de mijne, stel dat je dat alles vergoed krijgt (onmogelijk), gaan nog steeds apparaten later stuk die je niet vergoed krijgt, ik wil dat pad van verzekering niet belopen en wat proberen te voorkomen, mocht het later erop aan komen, kun je je beveiliging aantonen, sta je alleen maar sterker mee, maar idd mensen die dachten aan een complete installatie hadden al eerder schade, daarom hun motivatie.

Ik maak hier gewoon een nucleaire bunker van, zal het allemaal wel meevallen :)

Alles met een knipoog ;-)

Als je een idee wil krijgen over goede bliksemafleiding, moet je eens gaan kijken hoe een landelijk hoospanningstransportbedrijf dat doet met een schakeltuin. Hoge palen rondom met daaraan de afleiders.

Hehe ken het idd, niet super haalbaar voor men huisje, maar ik zie ook gasinstallaties hiermee beveiligd zijn.

@mvdk (sorry te laat gezien)

Hoeveel onweer/bliksem/inslag schade is daar rondom dat huis?

Afgelopen jaar viel mee, spookt hier erg, vorig jaar was het een hel hier

Het gaat toch nog steeds om een huis in een oost europees land

Hehe idd, lullig goedkoop huisje (9400), met meer waarde erin dan erbuiten :)

Hoeveel schade is er jaarlijks in een straal, van laten we zeggen 1km?

Tientallen in een straal van 600m, maar er word aardig wat in het lagere gedeelte van het dorp gesloopt, we zijn wel een soort van target. (ik zit 15m boven het dorp)

Als het hier bliksemt en dondert, sta ik voor het raam, en kijk.

Ik zit buiten in de tuin, en tel steeds, en begin te rennen bij 500m, maar ik zie wel het geweld bij al die inslagen.

je weet t nooit.

Dat is het ook een beetje, is het pure paniek of doorgedachte kennis.

Alles met een knipoog ;-)

Ow jee Sine ik zie het nu pas na 3x lezen, beter laat dan nooit ;)

Weinig tot niets, zeker niet als het op je huis klapt, daar is geen houden aan, maar nu vallen we in herhaling van wat in dat andere topic al RUIM uitgekauwd is.

Is idd al uitvoerig besproken en het laatste wat ik wilde is in herhaling vallen, en anderen vervelen.

Dat is de standaard, en extra beveiligen kun je niets, het is al aarde, waar wil je nog naar afleiden?

Ik denk persoonlijk dat er fouten in het veld gemaakt worden. afleiden ? je kunt klampen tussen aarde/fase/nul

Vergeet het maar, bliksem komt kilometers ver, die laatste paar meter maken echt geen donder meer uit

Dat denk ik ook, echter kun je bepaalde punten wel beperken, en andere aantrekkelijker maken. (dus MOV vs afleider)

Maar conclusie topic waar het om draait (voor anderen), prima aarden aan huisinstallatie maar gebruik een suffe goedkope overspanningsbeveiliging.

Alles met een knipoog ;-)
Sine

Moderator

Op 15 oktober 2020 00:39:52 schreef RvEldijk:

Dat denk ik ook, echter kun je bepaalde punten wel beperken, en andere aantrekkelijker maken. (dus MOV vs afleider)

Dat bedoel ik net, dat kun je maar heel beperkt, er is geen enkele garantie dat zelfs met een bliksemafleider de ontlading niet toch op je panelen gaat slaan.

"Vroegah" heeft men dat ook al geprobeerd met radium bollen en weet ik wat op bliksemafleiders. Dat hielp allemaal geen donder.
Bliksem afstoten kun je al helemaal vergeten.

er is geen enkele garantie dat zelfs met een bliksemafleider de ontlading niet toch op je panelen gaat slaan.

Volgens mij ben jij ook erg gezellig op feestjes :)

"Vroegah" heeft men dat ook al geprobeerd met radium bollen en weet ik wat op bliksemafleiders.

Wel mooi om te zien, bij hoge constructies, je relatief veilig in buurt woont (burj dubai is wel fijn ernaast wonen), ook wel mooi om te zien dat er veel meer "upward lightning" ontstaat. (dan krijg je bliksem vanaf je gebouw de lucht in)

Bliksem afstoten kun je al helemaal vergeten.

Is idd niet te doen, moet je op een groot blok rubber gaan wonen, zal de omliggende weerstand wel lager zijn.

Om lekker ontopic te blijven, ik heb inmiddels de chips binnen (FDS8958A)om EMF velden te detecteren, hoe meer voltage hoe meer kans op een inslag (in de buurt), moet ik nog in Domoticz gaan verwerken, meer speelgoed dan functioneel :) (2 chips die zowel negatief als positief meten)

Alles met een knipoog ;-)

Wat ik een paar jaar geleden in Florida heb gezien, leggen ze de panelen met een vonkbrug aan de bliksem afleider. De panelen mogen daar niet als een actieve afleider met aarde worden verbonden.
Bij werkzaamheden dient er een draad eerst op de bliksem afleider geklemd te worden en dan de andere kant met de panelen.
Dit is dezelfde procedure die hier in hoogspanning schakelvelden wordt gebruikt.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Grappig al die reglementen maar dit vind ik al zinniger klinken dan die NL/BE standaard met nee ding moet geaard zijn, liefst aan de huisaarde muwhhahaha :)

Als dat idd een mooie vonkbrug is gaat dat wel werken, als die te klein is zul je nog steeds kans houden op streamers, maar idd het blijft weerstand en daar gaat het om.

Dit is dezelfde procedure die hier in hoogspanning schakelvelden wordt gebruikt.

Idd laatst geleerd hehe, vond het nog steeds wel knap einde lijn werd geaard, maar man stond 3m verderop de lijn eraan te werken, zal toch ook wel jeuken, als er iets opkomt, ook wel bijzonder hoe ze aarde maken, zag wel wat in de grond, maar die hebben toch geen complete aarde geslagen op diepte en gemeten, maar ik zal het wel verkeerd gezien hebben :)

Alles met een knipoog ;-)

De aarde op zo'n schakelveld is een groot aardnet dat met Erico Cadweld chemisch lassen aan elkaar en aan de staalconstructies is gelast. Onder aan die constructies zitten bronzen bouten gelast waaraan de soepele aarddraad vast gezet word en met een aardings hengel aan een afgeschakeld veld word gezet. Een geaard veld is gelijk een beveiliging om het veld in te schakelen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Een geaard veld is gelijk een beveiliging om het veld in te schakelen.

Klopt idd, doelde meer op een generator die bij een gebruiker actief word, en zo 3 fase gaat terug leveren, maar die aarde van hun gaat het wel houden idd.

Alles met een knipoog ;-)
mvdk

Golden Member

In het oude Electrotechnisch Veiligheids Besluit van 1938 stond tamelijk precies omschreven hoe je een hoogspanningskabel moet aarden en kortsluiten.
(Voor de wet bestaat er geen verschil tussen midden en hoogspanning)
Spanningsloos schakelen, scheiden, dan een stuk koperdraad van minimaal, ik dacht 16qmm eerst aan een geaard onderdeel van de installatie vastmaken, dan de afgeschakelde delen aantikken om te ontladen. Dan de kabel of het installatiedeel met een kortsluitvaste aardset kortsluiten.
Bij gesloten installaties zit een aarder ingebouwd. De voorschriften, ook van toen, stellen dat je op de werkplek, als die geen zicht heeft op de hoofdaarding, een hulpaarde moet aanbrengen, hoe je dat als kabellasser moet doen, als je die kabeladers met persverbinders aan elkaar aan het maken bent, zeggen ze niet. Bij werkzaamheden aan bovengrondse leidingen is dat wat makkelijker, en ook goed zichtbaar. Het gaat om het kortsluiten, de aarding van de hulpaarde is not a big issue.

als die geen zicht heeft op de hoofdaarding, een hulpaarde moet aanbrengen, hoe je dat als kabellasser moet doen

Het duurt altijd zo ontiegelijk lang dat ze wel erg veilig moeten werken :)

Ondertussen zal ik men paneeltjes nog niet gaan aarden, met een MOV in de meterkast, ga ik wss het wel doen, moet nog ff uitzoeken of een MOV wel snel genoeg is voor dit, en tot die tijd zodra ik men zonnepanelen wil gaan likken, eerst ff haspel mee op het dak en aarde verbinden. Zodra ik de afleidinstallatie op het dak heb zal ik nog eens over die vonk overslag na gaan denken, in feite waren dat weer die twee spijkers :)

Alles met een knipoog ;-)