Blikseminslag

Ik heb hier een voeding die blikseminslag heeft gehad.
Om zeker te weten dat er met de rest van tv niets aan de hand is wil ik proberen deze voeding weer aan de gang te krijgen.
Ik heb de gelijkrichter al vervangen want daar zat sluiting in en een weggebrand spoor is ook hersteld.
Maar er is een onderdeel wat ik niet meer kan achterhalen omdat deze is opengeklapt.
Ik denk dat het een condensator is die naar massa ligt.
Heeft er iemand een schema of een gelijke voeding liggen om zo te achterhalen welk onderdeel ik moet hebben.

Het gaat om een Samsung UE46ES6100.
Het chassis nr.is BN96-45678B

Sine

Moderator

Met dit soort schade ... verdampte printsporen en al vermoed ik dat er nog veel meer kaduuk is wat zo op het eerste gezicht niet eens zichtbaar is.

Arco

Special Member

Is een diode, die er rechts naast zit is waarschijnlijk hetzelfde. (even roet eraf vegen)
Kans op meer schade (ook op andere printen) is vrij groot. Als het deze voeding is, die is compleet vrij goedkoop:
https://www.tvpartsguy.com/samsung-un40ju6100f-power-supply-bn96-35335…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco.

Die ernaast zit is een andere als die defect is.
En het is volgens mij geen diode maar weet het niet zeker.
Ik heb gegoogeld maar krijg niets gevonden wat er op lijkt.
Het board waar jij de link van stuurd is niet het goede board.
En ik wil eigenlijk zo min mogelijk kosten maken totdat ik weet dat de rest goed is.
De tv zelf is nog geen twee jaar oud dus lijkt me de moeite waard om het uit te zoeken.
Zijn er nog andere mogelijkheden om de tv aan te zetten zonder backlight bv.

Arco

Special Member

Zonder backlight kun je flauw beeld zien door er bijv. met een zaklamp op te schijnen.
Maar ik vrees dat er na zo'n klapper heel wat defect is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Is toch een condensator (Y1) van Anshan Keifat Electronic Ceramic Technical Co., Ltd... ;)
Waarde heeft op het uitgeplofte stukje gestaan, misschien ligt dat met wat geluk nog ergens in een hoekje van de behuizing...

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 12 oktober 2020 11:15:06 (31%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo arco.

Bedankt voor de tip over de condensator.
Mag ik vragen waar jij dit hebt gevonden.
Ik ben al op zoek geweest naar een schema maar niet kunnen vinden.
Heb jij hier toevallig een schema van?

Arco

Special Member

Kwam het toevallig ergens tegen... ;)
Deze is van een iets andere voeding.

Nummering lijkt te kloppen. Zouden CY803S en CY804S moeten zijn (links onder)...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Denk dat je beter een ander voedinkje kan scoren...

Hallo smd.

Een voeding kost rond de 60euro.
En dat is geen probleem als ik zeker weet dat de rest goed is.
Maar ik wil eigenlijk eerst de rest kunnen testen.
De ledstrips zijn wel goed maar dat is het makkelijkste ?.
En ik kan zo op dit moment niet bedenken hoe ik de rest kan testen tenzij iemand zo'n printje heeft liggen om even te proberen.

pa3gws

Golden Member

Ook al doet de TV het met een herstelde /nieuwe voeding wil dat niet zeggen dat hij oke is.
Vaak zit er flink schade in de elektronica waardoor er steeds weer iets anders de geest geeft.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

heb ook weleens zo'n toestel gehad waar de voeding overleden was. om te laten draaien een 5 tal smps voedingen eraan geknoopt en dat werkte. dat toestel had 5V 50V en 12V nodig. de 50V werden 2 voedingen van 24V in serie gezet...

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@jama,
Ben je al langs de brandverzekeraar geweest?

Ohm pi,

Ik kan deze niet opgeven omdat ik deze heb gehad.
De mensen van wie deze is geweest heeft hem opgegeven aan de verzekering.

Maar inmiddels ben ik al iets verder gekomen.
Ik heb de tv via een externe voeding aangesloten en hij werkt.
Ik heb beeld en geluid dus heb nu een voeding besteld?

Goed gedaan!! Yep, voeding kan je zowizo vergeten..Die is te veel getoast..

Vandaag is de nieuwe voeding binnengekomen.
Deze gemonteerd en de tv werkt weer als voorheen.
Geen problemen met de WiFi en alle ingangen werken ook perfect.
Waarschijnlijk is de bliksem inslag niet zo groot geweest.
De tv was ook het enige apparaat wat gesneuveld was.
Allen bedankt voor de tips.