XVB 3G2.5

Dit topic is gesloten

Een vraag waar ik nog geen antwoord op gezocht heb, dus luiheidshalve stel ik ze even hier mss volgt er wel een en ander interessants.
Een 2.5mm2 kabel behoort mijn inziens, het gestandardiseerd metrisch stelsel volgend, 2.5 mm2 te zijn. Nu onlangs kocht ik een kabel met het opschrift XVB3G 2.5mm en eerst dacht ik na het afstrippen vd isolatie dat ik verkeerdelijk een 1.5 gekocht had maar nee toch niet. De koperader was dus dunner dan dat ik v e 2.5 gewoon was. Een paar jaar later had ik het gelijkaardige voor maar dit maal bij een kabel gekocht bij een erkend grosist id buurt. Is de legering anders waardoor dit wettelijk mogelijk is of wat zijn de andere mogelijkheden of feiten?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Ja, dat kan en mag.
Oorspronkelijk is men bij de invoering van standaard maten uitgegaan van een standaard geleidbaarheid van het koper.
Als het koper een lagere weerstand heeft dan mag de ader dunner worden, mits de weerstand niet hoger wordt dan de oorspronkelijke weerstand.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Welke legering heeft een lagere soortelijke weerstand dan koper en heeft dezelfde mechische criteria en is nog eens goedkoper?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
evelo

Golden Member

Ik denk dat het te maken heeft met de zuiverheid van het koper. Het productieproces wordt steeds verder geoptimaliseerd.

Het verschil tussen ’oude’ draad en nieuwe is inderdaad soms opmerkelijk.

Koper is altijd 99,9 % geweest. Hoe ga je dat optimaliseren zodat het dunner kan?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

ik heb dit ooit bij een kabelfabriek gehoord, maar de koperdikte is afhankelijk van het gebruikte koper. meer zuurstof in het koper betekent dikkere draad maar die geleid niet beter als zuurstof armere kabel welke dunner is. omdat ze als 2,5mm2 de kabel verkopen moet er een bepaalde weerstand gehaald worden. het koper maken ze niet zelf, dat ligt op voorraad op enorme haspels en word elders ingekocht.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ah, testman, nu begrijp ik evelo zijn argument ook beter. Zou best kunnen dus. Ik dacht dat zuurstof arme koperdraad (gebruikt in high end audio) pokke duur was. Mss dat ze idd het proces efficiënter gekregen hebben?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Sine

Moderator

Op 14 oktober 2020 22:09:58 schreef evelo:
Ik denk dat het te maken heeft met de zuiverheid van het koper.

Ehbullll essshit.

2,5mm2 is 2,5mm2, als je die kabel beter maakt is dat jouw 'probleem' en geen reden om hem dunner te maken.
Er staat ook een aderdiameter op, geen weerstand per lengte eenheid.

Was hier niet al ergens een heel topic over?

Op 14 oktober 2020 22:17:16 schreef testman:
ik heb dit ooit bij een kabelfabriek gehoord .....

Dat zou ik ook zeggen als kabelboer, wij van wc-eend adviseren wc-eend enzo.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 14 oktober 2020 22:42:52 (22%)

Op 14 oktober 2020 22:22:32 schreef EricN:
Ik dacht dat zuurstof arme koperdraad (gebruikt in high end audio) pokke duur was.

Begint een beetje te rieken naar het topic van de audiofiele high end nonsense. Volgens mij een broodje aap verhaal.

@sine: Ja is een ander topic over.

-edit-
Deze volgens mij: https://www.circuitsonline.net/forum/view/141848

[Bericht gewijzigd door henri62 op woensdag 14 oktober 2020 22:34:24 (10%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

nee, ze zijn afhankelijk van het koper wat ze hebben ingekocht. tussen de ene en de andere batch kabel van dezelfde fabrikant kun je dus al diameter verschil hebben.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Bij die logica zou je ook dikkere kabel moeten tegenkomen ... maar dat lijkt toch niet het geval.

De kabel is echt wel buiten eventuele toleranties dunner. Geen 5 of 10%.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Shiptronic

Overleden

ik dacht hebt ik dat verhaal niet eerder gehoord? https://www.circuitsonline.net/forum/view/141848#highlight=2%2C5+dun+k…

Dan heb je al vast een kleine 100 pagina's lees plezier !

[edit] ik zie nu was al genoemd

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het gaat daar over 0,1 mm dunner. Ik betwijfel of ik dat ga zien. Ik heb het over serieus dunnere draad, bijna 1,5mm2. Dus een vaststelling van nog een ander caliber. En blijkbaar zijn ze er in het topic nooit uit gekomen als ik zo diagonaal lees. Als ik morgen tijd heb ga ik eens op zoek of ik nog een stuk van drg kabel over heb om een meting te kunnen doen. Maar blijkbaar is dat dunner worden een algemeen fenomeen zoals de bekabeling die in huishoudtoestellen gebruikt wordt. Of de aansluitkabels bij de kookplaten. Is dat nog wettelijk vraag ik me dan af?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 14 oktober 2020 22:53:32 schreef testman:
nee, ze zijn afhankelijk van het koper wat ze hebben ingekocht. tussen de ene en de andere batch kabel van dezelfde fabrikant kun je dus al diameter verschil hebben.

Dat klinkt toch raar. Als aankoper van een kabelfabrikant bepaal/specifieer je toch zelf welke maat mm² rol je wilt kopen?

je doet het uitkomen alsof de koperdraadfabrikant last heeft om de juiste maat aan te houden, maar dat kan toch perfect?

maartenbakker

Golden Member

Als de geleidbaarheid wordt gehaald, is het goedkoper om zo min mogelijk materiaal te gebruiken. Het lijkt mij dus meer een economische beslissing. Draaddoorsneeoppervlakte is daarmee kennelijk net zoiets geworden als watts bij gloeilampen. Het praat makkelijk maar het is geen vast gegeven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 15 oktober 2020 00:46:37 schreef kris van damme:
[...]

Dat klinkt toch raar. Als aankoper van een kabelfabrikant bepaal/specifieer je toch zelf welke maat mm² rol je wilt kopen?

je doet het uitkomen alsof de koperdraadfabrikant last heeft om de juiste maat aan te houden, maar dat kan toch perfect?

Bij Aurubis onder andere in Olen verwerken ze oud koper en zuiveren ze de ruwe anodes door elektrolyse. Hierbij wordt koper verkregen met 99,99% zuiverheid. Het koper gaat dan verschillende kanten op. Onder andere worden er baren getrokken of draad gewalst.

De draad geleverd door heel de Aurubis groep is tussen 8mm diameter en 23,5mm. Olen produceert alleen 8mm en 10mm doorsnede op paletten van 3,5 tot 6 ton. Een fabrikant als Draka of Eupen moeten dus zelf de gewenste dikte walsen.

Zuurstof arm koper is zeker geen HiFi kreet.

Een bedrijf dat zeker een bezoek waard is.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

ik heb dat ook geregeld bij het aanstrippen van een stuk kabel bij oa meterkast vervangen of iets bijmaken, dat het dunner als 2,5mm2 lijkt. dezelfde reden weer, oude kabel is standaard dikker, maar dat men tegenwoordig ook meer onder de grens produceert geloof ik ook wel. wat denk je dat dat scheelt in fabrikage kosten? immers zijn koperprijzen vast en daar betaal je ook naar, zie geregeld van fabrikanten prijsverhogingen en soms verlagingen ivm de stijgende koperprijs. standaard 3 en 5% verandert dat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dan moeten ze op de kabel zetten bv 2,25 mm²za.
Als je bij de groenteboer vraagt om een kilo appels en je krijgt een kilo peren met de vermelding, er zitten evenveel vitaminen in protesteer je ook vooral als ze duurder zijn of als je geen peren lust. Dus 2,5 mm² moet 2,5 mm² zijn.
Dikte verschil kan bij aansluit klemmen ook slecht uitvallen.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op donderdag 15 oktober 2020 09:29:48 (10%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
evelo

Golden Member

De afspraken waaraan een elektrische geleider moet voldoen zal wel in een norm beschreven zijn.

Iets als 3G2,5mm² moet je gewoon zien als een identificatie van wat je in je handen hebt.

Als ze op iedere kabel de werkelijke doorsnede zouden afdrukken met bijhorende toleranties dan zou je als installateur ook niet tevreden zijn.

bvb veel mensen spreken nog over de oude eenheid ’paardekracht’ maar er is niemand die dan vraagt ’welk soort paard?’ want er bestaan vele soorten rassen ’paard’.

2,5mm² is een maat die in de loop van de tijd vervormd is naar een deel van een productomschrijving. Niets mis mee wat mij betreft.

Dat zal allemaal wel, maar heeft iemand een redelijk hard bewijs dat het geen ordinaire oplichting betreft ?

EricP

mét CE

Dus wat jou betreft bestaan er meerdere soorten mm. Net zoals er meerdere soorten paard zijn.

Ook handig voor je werkgever of je klanten... je krijgt toch salaris? Ja, maar dit is een andere soort €. Niks mis mee toch?

evelo

Golden Member

Je focust teveel op die mm.

In deze situatie is het geen mm meer maar een deel van een productomschrijving.

Net zoals dat er bvb 20A staat op een automaat. Je weet toch ook wel dat die niet exact op 20,00A er uit gaat? Daar zit nog een hele rist uitleg achter maar daar is geen plaats genoeg voor op de automaat, dan moet je de technische fiche er bij nemen.

En daarbij: wat heb je er als installateur bij te winnen dat een fabrikant je effectief 2,5mm² zou leveren of anders de werkelijke doorsnede zou vermelden?

Op 15 oktober 2020 10:28:00 schreef evelo:
Je focust teveel op die mm.

Net zoals dat er bvb 20A staat op een automaat. Je weet toch ook wel dat die niet exact op 20,00A er uit gaat? Daar zit nog een hele rist uitleg achter maar daar is geen plaats genoeg voor op de automaat, dan moet je de technische fiche er bij nemen.

de vergelijking tussen een automaat en draad loopt wat mank.

voor een automaat wil je niet dat die ogenblikkelijk afslaat bij 20A, maar het zou wel kunnen. tijdscurve , prijs enzv . en of die dan bij 21 A afslaat, maakt niet veel uit.

voor koperdraad is het wat anders. lijkt me echt niet moeilijk 2,5mm² aan te houden..
wat ik me afvraag..
als het dan op weerstand aankomt ipv mm².. hoeveel weerstand mag dat dan zijn voor bvb 100meter? dan zou op zijn minst dat genormaliseerd zijn?

Op 15 oktober 2020 06:35:48 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
.aurubis.com/en/products/rod--specialty-wire/rod"]draad[/url] gewalst.

De draad geleverd door heel de Aurubis groep is tussen 8mm diameter en 23,5mm. Olen produceert alleen 8mm en 10mm doorsnede op paletten van 3,5 tot 6 ton. Een fabrikant als Draka of Eupen moeten dus zelf de gewenste dikte walsen.

dus.. de fabrikant van de kabel trekt zelf de kabel op de gewenste dikte.. kan hij het alvast niet op de koperleverancier steken :-)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op donderdag 15 oktober 2020 10:50:02 (24%)

EricP

mét CE

Op 15 oktober 2020 10:28:00 schreef evelo:
Je focust teveel op die mm.

In deze situatie is het geen mm meer maar een deel van een productomschrijving.

Net zoals dat er bvb 20A staat op een automaat. Je weet toch ook wel dat die niet exact op 20,00A er uit gaat? Daar zit nog een hele rist uitleg achter maar daar is geen plaats genoeg voor op de automaat, dan moet je de technische fiche er bij nemen.

En daarbij: wat heb je er als installateur bij te winnen dat een fabrikant je effectief 2,5mm² zou leveren of anders de werkelijke doorsnede zou vermelden?

Dus in de datasheet van die kabel staat wat de doorsnede daadwerkelijke is? Waarom geloof ik daar nou geen moer van!?

Dit topic is gesloten