Vakkendoos through hole weerstanden

Beste forumleden,

Mijn vakkendozen, welke ik gebruik voor de standaard 0.25W weerstanden beginnen uit elkaar te vallen.

Nu ben ik al een tijdje op zoek naar vakkendozen met allemaal dezelfde vakken van minimaal 65mm lang en liefst iets van 3cm breed.

Dergelijke vakkendozen waren voor het SMD tijdperk goed te vinden, maar nu lijken ze helemaal niet meer te bestaan.

Iemand nog een suggestie, liefst een beetje betaalbaar, vakkendozen van een bekend merk van 20+ euro per stuk zie ik niet als een serieuze optie.

Alvast bedankt,

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hubie

Special Member

Een paar weken geleden kwam ik ze bij de Aldi nog tegen maar daar heb je nu niets aan natuurlijk.Maar meestal staat na een maand of 6 het zelfde spul weer in de folder.

Bedankt voor de reacties,

De Action kom ik regelmatig, maar zoals bij veel winkels zijn de meeste vakjes niet lang genoeg voor weerstanden.

Niet vermeld in mijn eerste post, maar vanuit praktisch oogpunt is een platte door met minimaal iets van 10 vakjes wel wenselijk. Ooit bij een tuincentrum zoiets gekocht als bij bijgaande foto. Dit lijkt niet meer te vinden.

bij de praxis hebben ze die vakkendozen ook, heb er diverse van.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pietplof

Golden Member

Terry plastics Milaan.
Ik heb er blokken van met tientallen lades.

festina lente
Anoniem

Is dit wat:http://www.elektronica-componenten.nl/epages/61422969.sf/nl_NL/?Object…
Je bent dan voor € 4,95 klaar. Ik heb geen aandelen maar koop hier meestal mijn assortimentsdozen :)

Thevel

Golden Member

Ik gebruik ze niet voor weerstanden maar ik heb voor andere componenten deze in gebruik.
Een vakje is lang genoeg voor weerstanden, er gaan makkelijk 100 weerstanden in een vakje (ik heb het even geprobeerd).

Edit/
Ik zie dat je de vraag al eerder gesteld hebt.
Heb je na 6 jaar de weerstanden nog steeds rondslingeren? :)

( Na dat ik even op had gezocht wat een "through hole weerstand" is )

Jaren terug ook naar op zoek geweest naar een goede vakken doos hier voor, idealiter 12 vakjes (of veelvoud) en zo kwam ik (ook !) op deze uit :
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1597312#1597312
Uit het door Thevel aangehaalde onderwerp dus.
Maar die zijn eigenlijk te lomp voor het mooi.

Op 14 oktober 2020 23:14:15 schreef Thevel:. . .deze in gebruik.
Een vakje is lang genoeg voor weerstanden, er gaan makkelijk 100 weerstanden in een vakje (ik heb het even geprobeerd).

Dat lijkt me mooier en wat subtieler idd, die zet ik op mijn conrad lijstje.
Maar, 20 vakjes, ach ja, waarom ook niet.

Thevel

Golden Member

Ik schreef dat er makkelijk 100 weerstanden in gaan, uiteraard losse weerstanden.

mel

Golden Member

Ik bewaar altijd die bakjes uit de supermarkt, waar ijs in gezeten heeft. Wel erop schrijven wat er in zit .. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik gebruik deze:
https://nl.aliexpress.com/item/4000597827478.html?spm=a2g0o.cart.0.0.3…

Dit is de eerste beste link die ik kon vinden, als je wat verder zoekt vind je vast een betere deal.

Maar het fijne van deze bakjes is dat er precies een grootheid E12 in past.
Dus:
doos 1 = 1.0 t/m 820
doos 2 = 1k t/m 820k

Ik heb er destijds een stapel gekocht en stop er van alles in, weerstanden, transistoren, condensatoren ect...

Met een labelprinter maak je eenvoudig stickertjes voor de waardes. Zie https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2164667#2164667

PE2BAS
bprosman

Golden Member

Dat soort dozen (met verwisselbare schotjes) hebben ze ook bij Van Cranenbroek in A4/A3 formaat.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Bedankt voor alle reacties, ik heb genoeg inspiratie :)
Er zitten er een aantal tips tussen die prima geschikt zijn. Some moet je even net de juiste term hebben: "vakkendoos" "assortiments doos" "opberg box" etc.

Het grappige is dat ik gister toen ik naar aanleiding van een suggestie hier, internet weer eens aan het afstruinen was, ik de degene van mijn foto ook tegenkwam. Die is inmiddels bij Amazon te bestellen (merk: Hünersdorff)

@kees frees: ik heb "through hole weerstanden" ook gezien als "Weerstanden voor doorvoergaten" maar dat is iets minder gebruikelijk ;)

@Thevel "Heb je na 6 jaar de weerstanden nog steeds rondslingeren?"
Kan je nagaan hoe lastig het was, ze begonnen toen al uit elkaar te vallen, en tot nu toe niets buikbaars gevonden.

Ik heb deze van Conrad in gebruik:

https://www.conrad.nl/p/tru-components-assortimentsdoos-l-x-b-x-h-250-…

Voordeel van deze is dat het vaste vakjes zijn, dus de weerstanden kruipen niet zomaar onder de schotjes door naar een ander vakje.

joopv

Golden Member

Op 15 oktober 2020 18:07:42 schreef bprosman:
Dat soort dozen (met verwisselbare schotjes) hebben ze ook bij Van Cranenbroek in A4/A3 formaat.

Na een paar keer shoppen in Budel is mijn ervaring met Cranenbroek dat ze voor een groot deel low-end chinese rommel verkopen.

Ik zou zo'n doos van Cranenbroek niet in het zonlicht laten staan :)