USB stick onleesbaar uit het niets met trouwfilm

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier en ben hier via google terecht gekomen.

Ik heb het volgende probleem waar ik hulp bij nodig heb.

Ik heb een USB met bruiloft foto's en video die het opeens niet meer doet. Als ik deze in mijn TV doe gebeurt er niet. De TV herkent de USB niet. Andere USB sticks worden wel herkent.

Ik heb het ook op de computer geprobeerd en hier word de usb stick ook niet herkent. De schijf komt helemaal niet tevoorschijn bij 'deze pc'.

Ik weet echter niet hoe dit kan. We hebben de video gisteren nog bekeken en hebben de USB stick er ook niet abrupt uitgehaald. Her probleem is dat de computer en TV de USB stick niet eens herkennen. Ik kan dus niet eens op de schijf klikken om te kijken of de gegevens kloppen.

Ik ben zelf heel onhandig en weet niet wat ik moet doen. Ik ben bereid om hulp in te schakelen, maar weet niet precies naar wie ik moet gaan. Ik woon in regio Haaglanden dus er moet vast wel iets in de omgeving zijn waar ik naar toe kan gaan. Wellicht kan ik het zelf oplossen als iemand mij hierbij helpt natuurlijk ook.

FA

Sine

Moderator

Als eerste het ding uit de TV halen en NIET meer insteken!

Alles kan stuk, ook USB-sticks. Zeker als dit de enige kopie is dan zou ik er zelf niet aan gaan klooien.
Zoek een data recovery bedrijf, die kunnen nog wat trucs uithalen om data te herstellen.

Het kan dat hij softwarematig beschadigd is, of in een erger geval dat de hardware defect is.

>> NIET zelf aan klooien als de data je dierbaar is!! <<

Als je geluk hebt kan het de usb poort zijn die slecht contact heeft.
Die kan je dan eventueel vervangen voor een nieuwe of draadjes op solderen.

Maar je hebt wel een microscoop nodig of goede ogen voor dit werkje!
Maar zoals Sine zegt, zonder ervaring niet zelf aan beginnen.

De stick kan ook gewoon DOOD zijn, dan is alles helaas verloren. De data kan nog wel in de chips zitten als de controller zelf dood is.
Alleen een firma kan dit misschien terug halen, maar open wel flink je portemonnee... Peperduur helaas.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

ok. Eerste advies : zeker niet zelf gaan proberen de usb drive te repareren. Als een windows machine helemaal niets meer ziet is dat een indicatie van een overleden controlechip. (of iets in dat pad)

dit is het moment om je af te vragen wat de data je waard is. Als het antwoord veel is, zou ik zeker een professioneel bedrijf inschakelen. Als het alleen jammer is als je de data kwijt bent, ga dan het hobby traject in.

eerste "hobby" puntje zou een andere computer zijn (om de computer uit te sluiten). Daarna zou ik al snel het ding onder de microscoop leggen om te kijken of er misschien een beschadiging aan de pcb oid is. Kan zo simpel zijn als een onderbreking in de spanning.

Als je in haaglanden woont, en geen haast hebt, wil ik laatst genoemde wel voor je doen. Garantie tot de voordeur natuurlijk.

ik had vorige week ook mijn stick die niet herkend werd, totaal niet.
Dan in disk management de disk een letter gegeven en windows zei dat die niet 'geformateerd' was.
ingeplugged in een linux bak en zag gewoon het volledige systeem. daar backup genomen.
een mac waar je die kan insteken, doet hetzelfde.
vorig jaar in de opleiding ook gehad, iemand zijn presentatie op 1 stick mee, geen backup. onleesbaar.
in macbook gestoken, files gekopieerd, stick geformateerd en files terug gezet. windhoos zag ze ook weer ineens terug

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Als de stick ook in Disk management niet verschijnt, dan is er meer aan de hand...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
EricP

mét CE

Och... andere stick - kost geen drol - backupje terug zetten. Klaar.

Oh, je hebt geen backup... Nou, zoek een data recovery toko (rew in de buurt?) en betaal je 'leergeld'.

Wat je ook doet, ga er niet zelf aan knoeien. Zeker niet in een microsof machine. Daar is het al eng en brak genoeg als het 'goed' gaat!

Arco

Special Member

Da's het nadeel van flash: het werkt prima of faalt meestal meteen catastrofaal...
(bij een oude HDD of FDD zag je het vaak aankomen en kon de boel nog gered worden)

Ik heb ook al 2 SSD's gehad die per direct ermee ophielden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hensz

Golden Member

Op 15 oktober 2020 15:38:57 schreef EricP:
Oh, je hebt geen backup...

Hè gelukkig ze bestaan nog!

Laat het een les zijn voor de toekomst: alles gaat kapot, de vraag is alleen wanneer. Of zoals Dantz, de makers van Retrospect, het vroeger zeiden: Er bestaan 2 soorten mensen, zij die data hebben verloren en zij die data gaan verliezen.

Rest je niets anders dan een duur bedrijf in te schakelen. Google is hier nog je vriend. Gewoon googlen op "data recovery haaglanden" of "usb stick recovery haaglanden" en de aanbiedingen stromen je woonkamer binnen.

Don't Panic!

Op 15 oktober 2020 16:06:42 schreef Arco:

Ik heb ook al 2 SSD's gehad die per direct ermee ophielden...

idem, eerst pc vastlopen, paar keer reboot, dan gemerkt dat de SSD aan het gaan was en nog voor ik essentiele data kon zoeken om te kopieren… te laat.
3,3V regeling was omzeep en dan gaat het snel

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
vergeten

Golden Member

Ik heb een soortgelijk probleem al eens opgelost met success.

Mocht je niet verder komen wil ik wel een poging doen, mits er niet iemand anders al aan het spitten is geweest in de stick!
(mijn mailadres staat in mijn profiel)

Geen garantie voor success, maar een beetje geluk kan helpen.

Misschien zit er wel een CO ér in jouw buurt die wil bij springen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

totaal niet herkend kan ook breuk zijn aan de usb connector, dat is al makkelijker op te lossen met meer kans op succes

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dus ja je ziet het, de oplossing is voor zo een stick helaas niet zo makkelijk... Vooral omdat ze zo klein en fragiel zijn.

Het kan je toch heel wat hoofdbrekens geven. :?

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Nou ja, gelukkig zijn het maar trouwfoto's, da's niet zo belangrijk :?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Frederick E. Terman

Honourable Member

Gelukkig hebben er nog veel anderen ook lopen fotograferen en filmen. Dus in het ergste geval kun je van hun materiaal kopiëren.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik heb met een SSD, nog steeds in gebruik, een keer gehad dat er ineens niets meer op stond, zelfs de partities waren weg, zo leek het. "Gewoon" aan de mac laten hangen in nerveuze toestand overdenkend wat ik er nog aan kon doen, back-ups lagen in Utrecht en ik zat in Winterswijk. Na een half uurtje verscheen er weer wat en na nog wat langer wachten was bijna alles weer terug. In OSX zit blijkbaar een soort "schijfherstel" dat automatisch aan het werk gaan zonder dat dit aangegeven wordt.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op 15 oktober 2020 19:37:58 schreef flipflop:
Nou ja, gelukkig zijn het maar trouwfoto's, da's niet zo belangrijk :?

Nee, niet echt. Dan trouw je gewoon toch nog een keer.

D'r zijn mensen die dat doen ook al zijn de trouwfotos niet verloren.... :+

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Één partner geeft vaak al problemen genoeg hoor.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op 15 oktober 2020 15:16:28 schreef CrossFireX:
De stick kan ook gewoon DOOD zijn, dan is alles helaas verloren. De data kan nog wel in de chips zitten als de controller zelf dood is.

Als je geluk hebt, en een identieke 2de USB stick, is het voldoende om de controller chip over te zetten van de ene op de andere stick.

Sine

Moderator

Been there, done that (nouja, de flash overgezet naar een andere stick, het principe blijft hetzelfde.)

Maar dat blijft een gok natuurlijk, ik heb niets om te zien welk onderdeel problemen heeft. En je moet het geluk hebben dat je een identieke stick hebt.

EricP

mét CE

Nou ja, als de flash het probleem is... dan is het hoe dan ook eh... game over - tenzij je nog een deel van de data daar vanaf zou kunnen halen en daar een filesystem uit zou kunnen destilleren. Veel meer dan een controller en wat flash is een USB stick doorgaans niet...

Er zijn dus tal van oplossingen zoals je ziet, maar die vereisen allemaal wat GELUK.
Het is helaas niet anders.
Een kaarsje in Lourdes misschien? _/-\o_

Dit zijn dan ook direct de nadelen van zo een opslagmedium.
Klein en fijn in gebruik, maar als Murphy op de proppen komt...

Misschien heb je ergens nog wel kopietje staan?

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
benleentje

Golden Member

Er zijn dus tal van oplossingen zoals je ziet, maar die vereisen allemaal wat GELUK.

De oplossing zelf vergen een goed vaardigheid. Het eindresultaat vereis wat geluk of de flash chip zelf niet defect is en of de controller dezelfde is als het origineel.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 15 oktober 2020 19:39:52 schreef Frederick E. Terman:
Gelukkig hebben er nog veel anderen ook lopen fotograferen en filmen. Dus in het ergste geval kun je van hun materiaal kopiëren.

Je weet dat zeker met video er gerust €2000 wordt betaald aan de fotografie?

Zeker die photobooth achtige constructies waarbij alle gasten worden geportretteerd en de fotosessie buiten heeft niemand ook op zijn telefoon staan. De ceremonie en de gang naar buiten zullen ook niet heel strak zijn gefilmd door ome Arie met zijn Alcatel flipphone ;)

Heeft de fotograaf niet nog een backup? Ik ken er één die alles 5 jaar bewaart en daarna een geautomatiseerde verlaging van de resolutie doet en dan nog eens 10 jaar bewaart.