Het is iets UHF/SHF ... maar wat?

EgbertG

Golden Member

Ooit gekocht bij een radiomarkt.... later als ik groot ben snap ik wel wat dit is .....

Helaas.....

Hubie

Special Member

Coaxsplitter met afsluitdopjes voor de juiste impedantie?

Staandegolfmeter. In de twee middelste doppen zitten in elk een speciale snelle laagdrempelige diode op een tegen gestelde manier geschakeld zijn.

Met de ene meet je foreward en de andere de retour. Uit elk van de twee draadjes komt dus een kleine gelijkspanning die je met een eenvoudig draaispoelmetertje zou kunnen meten. De dop op de linkerzijde zal een 50 ohm afsluitweerstand zijn. In de leiding intern zul je waarschijnlijk alleen een draad vinden.

Er heeft ooit een of ander zelfbouw ontwerp met koperen gasleiding in een ARRL handboek gestaan. En vermoedelijk ook in de elektron. Het zal ergens jaren 70 geweest zijn denk ik.

Hubie

Special Member

Komt uit een vliegtuig.Werd ook in een vliegtuig gebruikt. Kwam 'm hier tegen.Antenna Probe

http://www.aircraft-cockpits.com/10a-miscellaneous-radio-equipmen.asp

Jinny

Golden Member

Inderdaad, swr-brug.
Heb hier ook nog ergens zo een ding liggen.
Maar dan met 1 1/4" aansluiting..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Het is een directional coupler.https://krytar.com/products/couplers/directional-couplers/directional-…
Bovenaan komen er twee kabels uit, de één voor het heengaande en de ander voor het gereflecteerde vermogen.
Dit signaal is bedoeld om te kunnen meten aan HF signalen.
Om niet al te veel vermogen van het oorspronkelijke signaal af te snoepen heeft een D.C. een koppelfactor.
Vaak ligt dit in de orde van 10-40dB
Het signaal op de gekoppelde uitgangen (hier bovenop) is dan dus 10-40 dB zwakker.
Dit ook om je meter niet op te blazen

Door de heengaande gekoppelde uitgang af te sluiten met de juiste impedantie kun je hem inderdaad ook als reflecto of staande golfmeter gebruiken.

Omdat deze uit een vliegtuig komt en beide uitgangen bekabeld zijn zou het b.v. van een radar kunnen zijn.
Die moet met dezelfde antenne kunnen zenden en ontvangen.
Met een directional coupler kun je het ingaande en uitkomende signaaler weer uitfilteren en meten.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op donderdag 15 oktober 2020 12:24:45 (23%)

EgbertG

Golden Member

Jullie weten ook echt alles! ;-)
Geweldig.

Ok ... SWR brug dus. Ik gok dan ergens VHF/UHF gebied?

Hubie

Special Member

Als het voor een radar o.i.d.is is het SHF 3-30 GHz.

EgbertG

Golden Member

Ja, dat kan natuurlijk ook nog. Gezien de constructie is t wel iets te mooi voor ergens rond de 150 Mhz....

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 15 oktober 2020 08:42:04 schreef Brainbox:
[...]koppelfactor. Vaak ligt dit in de orde van 10-40dB. Het signaal op de gekoppelde uitgangen (hier bovenop) is dan dus 10-40 dB zwakker.

Klopt; meestal 20 of 30 dB.

Omdat deze uit een vliegtuig komt en beide uitgangen bekabeld zijn zou het b.v. van een radar kunnen zijn. Die moet met dezelfde antenne kunnen zenden en ontvangen. Met een directional coupler kun je het ingaande en uitkomende signaaler weer uitfilteren en meten.

Dat niet. Om het ontvangen signaal en het verzonden signaal met dezelfde antenne te gebruiken, gebruikt de radar een 'T/R-switch' (letterlijk: zend-ontvangschakelaar).
Een directional coupler zou daarvoor onpraktisch zijn: de verzwakking zou immers 20 of 30 dB bedragen.

--
In 'gewone' vliegtuigen zit er qua 'radar' eigenlijk alleen de weerradar (meestal op 5.5, 9.5 of 13.5 GHz) en de hoogtemeter (ca. 4.4 GHz).
Militaire vliegtuigen kunnen natuurlijk allerlei andere radarspullen hebben, maar dan toch ook in de GHz-en.

Deze coupler is voor zulke frequenties te groot.
Ik denk daarom dat het een UHF-coupler is, voor de band van 225 tot 400 MHz. Die kwam je in de dump regelmatig tegen, meestal niet zo duur omdat er helaas geen amateurband in valt. De hoop was dan dat ze het op 70cm nog wel deden, maar de directivity (het richt-effect) viel dan meestal toch wat tegen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik geloof niet dat dit een directional coupler is. Betreffende de constructie zou het wel kunnen, maar in onderstaande foto zie ik naar het schijnt toch een diode zitten.

https://www.circuitsonline.net/forum/file/60926/forum-post

Ook vind ik de aan de stubs aangesloten draden wat simpel. Als ik de afmetingen schat lijkt het iets te zijn voor de wat hogere frequentie regionen. Vermoedelijk ergens in het GHz gebied. En voor die frequentie lijken mij de draden niet zo geschikt. Voor een spanning uit een detector zou dit wel gaan denk ik. Bij een directional coupler of een mixer verwacht ik wat hogere frequenties uit de zijtakken.

Ik denk dat ding in een toestel zat waar continue de belasting van in de gaten gehouden werd. Dat als er iets zou gebeuren met de kabel of de antenne meteen de eindversterker afgeknepen wordt om alles heel te houden of misschien zelfs persoonlijke veiligheid.

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Oude radar zat op 2,7GHz, coupler ziet er volgens mij uit voor > 500 MHz.

Oude radar zat op 2,7GHz, coupler ziet er volgens mij uit voor > 500 MHz.

Militairen hadden op veel meer frequenties bijzondere apparatuur en dat was lang niet altijd radar apparatuur. Ik heb hier een zendapparaat staan met een vermogen van 1,5KW op een frequentie van 900 MHz Dat ding is uitgerust met drie 2c39 cavity's die nog achter elkaar geschakeld zijn ook. Voor die cavity's zitten weer een rijtje kleinere buisjes die vanaf een xtal oscillator de frequentie opgooien naar de 900MHz. Voedingsspanning is 115 volt 400Hz Er zit een modulatie ingang op waar video bij staat.

Wel raar want met een 2C39 kun je maximaal maar 100 wat maken ofzo. Hoe komen ze dan ooit aan de 1,5 KW. Zelfs als je de drie buisjes parallel zet gaat het je never nooit lukken om die 1,5 KW te maken. Rara hoe kan dat? En wat is het in vredesnaam voor apparaat met een video ingang????

Na jaren ben ik daar achter gekomen. Het blijkt een puls zender te zijn die inderdaad pulsen kan maken van 1,5 KW. En video hoeft helemaal geen beeld te zijn. Ze bedoelen daar een signaal mee dat een bandbreedte kan hebben vergelijkbaar met dat van een video beeldsignaal. En vroeger was dat een kleine 6 MHz. Ze zonden hier misschien digitale identificatie berichten mee uit ofzo. En digitaal frame-pje met een vermogen van 1,5 KW. Maar het zou ook iets voor spionage geweest kunnen zijn.

In dit apparaat zit niet zo'n ding als dat van de TS. Maar de cavity's en al het andere loodgieters leidingwerk lijkt heel erg op de constructie van het door de TS getoonde toestel.

De TS zou eens kunnen kijken(meten) of het inderdaad diodes zijn of niet.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 15 oktober 2020 17:35:26 schreef Ex-fietser:
Ik geloof niet dat dit een directional coupler is. Betreffende de constructie zou het wel kunnen, maar in onderstaande foto zie ik naar het schijnt toch een diode zitten.

Dit is een SWR-meter, maar dat is geen tegenstelling. Een SWR-meter is een directional coupler met gelijkrichters op de FWD- en REF-uitgangen. En ook zónder diodes doen we vaak SWR-(reflectie-)metingen met een directional coupler, maar dan bijv. met een spectrum analyzer.
In Electron van november 2020 (komt nog) staat hierover een leuk klein stukje.

Verkijk je niet op de grootte. Een stripline SWR-meter voor 80m is ook maar een decimeter lang.
De SWR-meter cq. coupler van de foto is eenvoudig te groot voor de GHz-frequenties. Normaal zijn de meetlijntjes niet langer dan zo'n 1/20 golflengte.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 15 oktober 2020 19:14:26 schreef Ex-fietser:
[...] Het blijkt een pulszender te zijn die inderdaad pulsen kan maken van 1,5 KW. En video hoeft helemaal geen beeld te zijn.

Een 'video'-signaal heette zo omdat het bedoeld was om bekeken te worden, meestal op een 'gewone' kathodestraalbuis, bijvoorbeeld voor afstandmeting. Later ook wel op een PPI, voor afstand en richting (een radarbeeld-presentatie zoals we nu nog steeds gebruiken, al zit er nu een hoop digitaal tussen).
Wat Ex-fietser daar heeft is daarom tien tegen één een stuk van een oude DME-installatie. Vermogen en frequentie kloppen dan, en 'video' ook. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

De "simpele" draden die je ziet zijn semi ridgid coax kabels.
Die zijn de state of the art op het gebied van buigbare coax en kunnen tot tientallen GHz gaan.
Doordat ze 100% dicht zijn stralen ze geen energie uit.

Ha EgbertG,

Leuk stukje ijzerwaar wat @Brainbox aangeef over die kabeltjes is dat semi rigid coax het lijkt pvc ik zou niet weten wat je daar met dat soort coax moet doen :?

Ik heb dat soort spul ergens in dozen zitten maar dan van Siemens draaggolf telefonie landmacht !
Maar ik geloof niet dat het een richtkoppel element is er is nergens aangegeven wat in of uit is ;(
En het frequentie bereik is zeker niet hoog als ik de koppeling naar de probes en de B&C adapters zie ik denk zelf aan VHF misschien luchtvaart band ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Schimanski

Golden Member

Afgaande op het Ref. No 10AE/404 is het in ieder geval Engels RAF.

10A duidt op "Miscellaneous Radio Equipment" Deze (10AE/404) wordt omschreven als "Antenna Probe".

http://www.aircraft-cockpits.com/ww2rafrefno.htm

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Frederick E. Terman

Honourable Member

Wel, precies wat ik zei dus. :) Militaire telefonie is 225-400 MHz.
De SWR-meting (REF) en de vermogensmeting (FWD) gebeuren in de antenneleiding.
Bedankt voor het vinden van het plaatje.

http://www.aircraft-cockpits.com/ww2uk/10A-Miscellaneous-Radio-Equipment/10AE-404-Antenna-Probe.jpg

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org