Inductie kookplaat werkt maar half

Mijn dochter is 6 weken geleden verhuisd, sinds 3 dagen werkt er nog maar 1 helft van de inductie kookplaat.
Er is wel spanning, maar 1 helft wordt niet warm. De instellingsknop blijft ook knipperen.
Een elektricien heeft alles doorgemeten....
We denken dat de plaat kapot is, heeft iemand nog een oplossing/tip?

Zal een probleem met de print zijn, vaak losse solderingen of defecte componenten, gaat dus solderen worden

wie niet probeert, lukt het niet.

Over wel merk en type kookplaat gaat het?
Vaak bestaan een kookeiland uit 2 printen, de sturing heeft elk zijn eigen voeding.
Als 1 voeding niet werkt zijn er 2 kookplaten die het niet doen.

Ikzelf heb mogelijke spareparts te koop, zie mijn zoekertje op 2e hands:
link 2e hands

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken

Op 14 oktober 2020 20:08:46 schreef Tanneke:
Mijn dochter is 6 weken geleden verhuisd, sinds 3 dagen werkt er nog maar 1 helft van de inductie kookplaat.
Er is wel spanning, maar 1 helft wordt niet warm. De instellingsknop blijft ook knipperen.
Een elektricien heeft alles doorgemeten....
We denken dat de plaat kapot is, heeft iemand nog een oplossing/tip?

Merk model leeftijd iets van info?

Super bedankt! Merk en type ga ik navragen.

Ik weet niet welk verband je wil aantonen met het verhuisverhaal maar ik vermoed relevantie. Mogelijkheden: een fase weg. Er zitten 2 modules in dus als 1 geen spanning krijgt gaat deze kant niet werken. Maar als je deze een tijdje zonder stroom zet (verhuis) dan gaan de slechte elco's in staking. Dit komt veel voor. Alle elco's rond de tny voeding vervangen en niet noodzakelijk die van de defecte zijde maar ook de andere module nazien of er een tny voeding in zit (tny voeding bedoel ik klein voedingje dat 230 omzet in 24/12/5v met behulp van ic uit de tny familie.)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 14 oktober 2020 20:25:03 schreef hobbyelektro:
Ikzelf heb mogelijke spareparts te koop, zie mijn zoekertje op 2e hands:
link 2e hands

Zo werkt het voor iedereen : https://link.2dehands.be/m1573599061

Besef dat de meeste inductie platen twee groepen/fasen hebben. Als er 1 groep werkt, maar de andere niet, dan kan je dergelijke problemen hebben. In dat geval wil ik je er op wijzen dat er iets mis is in je meterkast of kabel, want dit is niet hoe het hoort; beide groepen/fasen behoren tegelijk in en uit te schakelen.

Meep! Meep!

Euvel is dat de voeding op de niet werkende kant defect is als er wel spanning op staat!!

Heel erg bedankt iedereen voor de (voor mij ingewikkelde) antwoorden!
Ik stuur ze door naar de betreffende persoon, kijken wat ze ermee kunnen.
Mogelijk gaan ze dus een nieuwe kopen, want de elektricien heeft gezegd er niets aan te
kunnen doen en mijn schoonzoon is daar ook niet handig genoeg voor denk ik....

Heel spijtig, voor een ervaren iemand zijn deze fouten meestal (niet altijd dus) eenvoudig te verhelpen. Nog een mogelijke test voor uitgedroogde (luie) condensators (elco's) is de kookplaat via de ventilatiegaten met een haardroger (geen verfbrander ;-) ) goed heet te stoken (lang genoeg tot het inwendige ook heet heeft) zodat ze terug een beetje op leven. Indien de plaat terug gaat na deze test dan kun je er zo goed als zeker van zijn dat dit euvel met een minimum aan zweet te verhelpen is. Mss een CO lid id buurt zoeken?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Hensz

Golden Member

Op 15 oktober 2020 19:59:26 schreef Tanneke:
Mogelijk gaan ze dus een nieuwe kopen, want de elektricien heeft gezegd er niets aan te
kunnen doen

Dat is dan erg jammer, nog een waarschijnlijk bijna goed apparaat beland op de stort. Het zou fijn zijn als de eigenaar wat moeite zou doen om het ding te (laten) repareren. Dat kost wat meer moeite, maar spaart het milieu en de portemonnee.
De elektricien zou eens wat adressen in z'n boekje moeten schrijven waar je allerlei dingen kunt laten maken. Hij maakt zich er ook wel makkelijk van af.

Don't Panic!

De kookplaat gaat morgen uit elkaar! Kijken hoever ze komen!

Hartelijk dank iedereen voor de reacties!

Shiptronic

Overleden

? En wat was de oorzaak? doet hij het weer?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.