Vraag over MOSFET voor led strip besturing

Het lijkt me leuk om een led strip onder mijn bed monteren en deze aan mijn domotica systeem te hangen door de strip aan een esp8622 te koppelen (een Wemos D1 mini). Ik knoop er ook nog twee PIR sensors aan, zodat de strip bijvoorbeeld zachtjes aan gaat als je 's nachts richting toilet moet. Omdat de Wemos pinnen met 3.3V werken moet ik volgens mij MOSFETs gebruiken om de strip te kunnen besturen.

Na enige research bij de baldengineer en adafruit snap ik nu hoe ik het aan moet sluiten. Maar ik vroeg me af: als ik de led strip uit wil hebben, moet de weerstand van de MOSFET dus hoog zijn, en gaat hij warm worden, toch? Volgens mij is dit geen goede methode om de strip dus langere tijd uit te schakelen, of wel? Kan ik er beter nog een relais voor zetten die de stroom helemaal uitschakelt als hij uit gaat, of zal het meevallen met de hitte en kunnen die mosfets dat gewoon aan?

Arco

Special Member

Je moet ook niet lineair aansturen, maar met pwm, dan wordt er niks warm.
Lineair aansturen van fets is verspilling van energie en de boel wordt inderdaad heet.

Met PWM zet je de ledstrip alleen aan of uit. De verhouding tussen aan en uit bepaalt hoeveel licht de strip geeft.
Als PWM maar snel genoeg gaat, ziet het menselijk oog dat als constant branden van de leds.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Vermogen = stroom * spanning.

Bij "hoge weerstand" gaat de spanning naar omhoog.
maar de stroom gaat naar (zo goed als) 0 ampere

hoge weerstand x 0 ampere is nog steeds 0 verbruik

"Dimmen" doe je meestal inderdaad niet door je fet op 50% doorlaatbaarheid te schakelen, maar door PWM

(aan bijvoorbeeld 50 khz schakelen tussen "volledig open" en "volledig toe". waarbij je dan 50% "aan" en 50% "uit" hebt. )

Ok bedankt voor de tips. Ik ga me meer verdiepen in PWM. Dit is iets wat dus uit de microcontroller komt, toch? Mijn esp8266 moet dat PWM signaal gaan maken.

Super handige blog! Ik ga het met esphome proberen, daar heb ik al vaker mee gewerkt en sluit perfect aan op mijn Home Assistant installatie.

Inmiddels heb ik ook al tig MOSFET dingen in bestelling. Telkens kom ik weer een andere tegen. Met een T120 zou het ook moeten kunnen volgens mij?

En de LM7805 heb ik vervangen door een buck converter, omdat ik me dan volgens mij geen zorgen hoef te maken over de hitte.

Fijn om alles zo op een rijtje terug te lezen in een blogpost. Ik sla hem op!