Reparatie Logitech "Performance MS" muis

blackdog

Golden Member

Hi,

Mij muis voor mijn hoofd werksttion is een Logitech Performance MX muis ging steeds meer gek gedrag vertonen.
Tekenen met sPlan werd steeds gestoorder net als de sleepfuncties die standaard in Windows zit.

De muis schaklaars en dan vooral natuurlijk de linker muistoets, ging steeds meer een "Mental" gesdrag vertonen.
En uiteindelijk zo erg dat er vervelende dingen gingen gebeuren die niet de bedoeling waren.

Ik was al wezen zoeken naar een vervangende muis van logitech, maar de prijzen van de vervanger waren nu nog hoger dan de prijs die ik betaald had voor deze muis 6 a 7 jaar geleden.

Ik ben dit topic gestart om te laten zien wat er nu in zo'n dure muis zit voor electronica en de mechanische opbouw.
Verder heb ik de vervangende micro switches al besteld, dus hopelijk komende woensdag weer een goed werkende muis!

De plaatjes!
Dit is de bovenzijde van de gedemonteerde muis en ook schoon geboend, wat ik trouwens regelmatif doe,
net als mijn toetsenboard, die heeft net ook weer een beurd gehad. :D
Er zijn wel wat slijtige plekjes zichtbaar, maar wat wil je ook na zo'n 6 jaar gebruik.
De muis heeft nog meer toestsen dan de normale drie stuks, als deze extra toetsen worden door mij niet gebruikt.
Alleen de linker, rechter en het scroll wieltje in de vleigwielstand gebruik ik.
Met de reserve muis welke van goede kwaliteit is, scroll ik mijzelf gek.
https://www.bramcam.nl/NA/Logitech-Muis/Logitech-Muis-10.png

.
Kijk eens naar de binnenzijde hoe complex deze is, bijna alles is vastgeschroef, de twee pertinax printjes zijn voor de extra schakel funties.
Het oranje kader geeft de drie lichtgelijders aan voor de batterij status.
https://www.bramcam.nl/NA/Logitech-Muis/Logitech-Muis-09.png

.
Dit is een van de twee OMRON micro schakelaars, gelukkig makkelijk te koop en reeds onderweg.
https://www.bramcam.nl/NA/Logitech-Muis/Logitech-Muis-08.png

.
Dit is de LASER Unit, die er voor zorgt dat zelfs op een nieuw stuk glas de muis perfect werkt!
Sinds ik dit type muis gebruik, heb ik nooit meer een muismatje toegepast.
https://www.bramcam.nl/NA/Logitech-Muis/Logitech-Muis-06.png

.
Dit is de bovenzijde van de print en in de twee oranje kaders bevinden zich ook nog twee schakelaars.
Tussen de twee OMRON schakelaar zit de transparante licht zender en de zwarte ontvang diode.
https://www.bramcam.nl/NA/Logitech-Muis/Logitech-Muis-03.png

.
En dit is het Scroll/Vliegwieltje met de sleufjes voor de sensor.
https://www.bramcam.nl/NA/Logitech-Muis/Logitech-Muis-11.png

.
Tja waarom niet, laten we er een ATMEGA324 instoppen. :)
Is het jullie al opgevallen hoeveel meetpunter er op de LASER unit en de print zitten?
https://www.bramcam.nl/NA/Logitech-Muis/Logitech-Muis-04.png

.
In het oranje kader is een pennetje aangegeven dat je eerst moet verwijderen om het scroll wieltje te kunen verwijderen en daarna kan je het printje gaan losschroeven.
https://www.bramcam.nl/NA/Logitech-Muis/Logitech-Muis-01.png

.
Dit is de andere zijde met links voor het voedings/lader deel voor de penlite accu.
https://www.bramcam.nl/NA/Logitech-Muis/Logitech-Muis-02.png

.
Wat mij betreft is deze muis een knap stukje techniek, en ik hoop dat hij met de twee nieuwe schakelaars weer goed werkt.
Later deze week de reparatie en dan zal ik zien of het werk zinnig is geweest.

Groet,
Bram

PS Forum Goden, ik heb een foutje gemaakt in de topic regel, het moet MX zijn i.p.v MS

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
elmowww

Golden Member

Ik heb deze muis ook, en zijn compactere broertje.

Ook bij mij is de issue ontstaan van slecht slepen (halverwege loslaten Etc). Zeer vervelend (*first world problems).

Uitblazen met de compressor hielp tijdelijk. Ik ga ook maar schakelaars bestellen. Waar heb jij ze vandaan?

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
blackdog

Golden Member

Hi elmowww,

Deze schakelaar: Microswitch Drukknop (maakcontact) Muis Omron D2fc-f-7n

www.bitsandparts.nl

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fatbeard

Honourable Member

Mijn trouwe trackball(s) hebben er ook last van (gehad).
Ik heb voor de snelle fix de schakelaars uit elkaar gehaald, de contacten gereinigd met IPA en een strookje filterpapier en ze weer in elkaar gezet (een ENORM gepriegel, kan ik niemand aanraden). Voor de meer definitiefe fix heb ik ze vervolgens bij d'een of and're chinees (denk AliExpress, weet niet meer zeker) besteld.

Het probleem wordt veroorzaakt door de te lage schakelstroom; misschien dat daartoe een klein (470p à 1n) condensatortje over de contacten helpt.
Dat werd vroeger in telefooncentrales ook toegepast om weinig gebruikte contacten schoon te laten branden, al gebruikte ze daar grotere waarden.

EDIT:
Artikelen hierover:
https://en.wikipedia.org/wiki/Wetting_current
https://www.pa3fwm.nl/technotes/tn17a.html

(Met Google zoeken op “contact fritting”)

[Bericht gewijzigd door fatbeard op maandag 12 oktober 2020 09:22:30 (11%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

heb zelf ook die muis, ben al aan de 2e inmiddels. 1e is niet stuk, maar had elders een nieuwe nodig, dus die doorgeschoven. de 1e tikt de 11 jaar aan. denk dat er al 1,5mm van de linkertoets af is gesleten inmiddels. laad het ding nooit op, maar wissel de eneloop accu gewoon, dat gaat veel sneller. elke zoveel jaar een keer open gooien om pluis uit het scrollwieltje te halen, verder niks. soms komt er stof onder in de laser, te herkennen aan niet meer schuin willen gaan van de aanwijzer doorgaans.

diens voorganger, de mx1000 uit 2004 heb ik ook nog 1, met originele accu nog steeds 3 groene leds na 6 maanden liggen. de meeste krijgen last van opgezwollen liion accu en zijn snel leeg steeds.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 11 oktober 2020 23:41:47 (28%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
waar rook was, werkt nu iets niet meer

@blackdog; Een ATMega in zo een muis? Wie had dat gedacht?

Die schakelaar naast de ATMega is dat gewoon de aan/uit schakelaar of zo, vreemde plaats lijkt me.
Nee, toch niet zo gek is toch de aan/uit schakelaar...Die zit ook op mijn MX aan de onderkant.

Heb hier ook nog tal van zo een lasermuizen in gebruik! Zo gebruik ik nu momenteel een Logitech MX Revolution G7, hier op de desktop. Met interne Li-ion accu en oplaadstation waar je de muis inzet om op te laden.
Die gebruikt nog een best wel lange zender/ontvanger op de usb poort, in plaats van een NANO Receiver.

Gaat bijna 4 weken mee zonder opladen, is ze toch leeg dan is 5 minuten opladen genoeg voor een uurtje of twee muizen.

Eens kijken welke ik nog liggen heb... :)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

gebruik een bakje eneloop voor de muis, sommige cellen gaan 3 weken mee en andere 1,5 week. nu zitten er wel cellen bij die 11 jaar oud zijn intussen. vooral de tijd van het rode ledje tot helemaal niet meer werken is 3/4 van de accutijd.

er zit een oscillator in die dingen overigens, als je er even mee beweegt heb je een tijdje een jankend geluid wat je net kunt horen met je oor dichtbij..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je bent net een week te laat Bram. Wat jammer ik heb er net een weggegooid omdat de linkerschakelaar kapot was. Het is een iets ander model, de mijne heeft een usb kabel. Ik vind dat een muis een staart hoort te hebben. Kan niet wennen aan die batterijmuizen.
Ongeduldig als ik ben had ik het kunststof al gebroken voordat ik dat ene pennetje vond. Wel alle schakelaars bewaard die nog goed zijn zodat de volgende gerepareerd kan worden.

reading can seriously damage your ignorance
blackdog

Golden Member

Hi!

Vandaag kwamen wat onderdelen binnen waaronder ook de OMRON micro schakelaars voor de Logitech muis.
Dus ik ben daarstraks met de hete luchtbout aan het werk gegaan om de twee schakelaars te verwijderen.
Dat was nog knap lastig, ik had een veel hogere temperatuur nodig dan gedacht, de bout moest op meer dan 400C staan.

Nu is het schakelaartje vast houden als je het geheel verwarmd niet aanbevelenswaardig, dus van te voren had ik al uitgezocht hoe dit aan te pakken.
Op onderstaande foto is te zien hoe ik er voor gezorcht heb dat ik nu geen blaren op mijn vingers heb.
https://www.bramcam.nl/NA/Logitech-Muis/Logitech-Muis-12.png

Eenevan mijn gebogen pincetten past mooi in de twee gaatjes die door het schakelaar huisje lopen, op zo'n manier hield ik het printje vast en kon ik een beetje trekkracht op de schakelaar uitvoeren.
Verder natuurlijk de hete lucht zo laten blazen zodat je niet allerlij andere onderdelen van de print af blaast of stuk maakt.

Hier is de print al schoongemaakt en hij is klaar voor het plaatsen van de twee nieuwe schakelaars.
Nadat de schakalaars verwijderd waren heb ik wel met wat nieuw soldeer en de-soldeer litze de gaatjes mooi soldeer vrij gemaakt.
Oja, doe niet al ik! ik had het printje op zijn kop op tafel liggen en begon te boenen op de onderzijde, geen goed plan!
Ik drukte de IR zender en ontvange hierdoor scheef...
Gewoon in je hand houden die print en dan met ipa boenen, gelukkig merkte ik het op tijd, het stond maar een beetje scheef wat makklijk te corrigeren was.
https://www.bramcam.nl/NA/Logitech-Muis/Logitech-Muis-13.png

.
Daar staan ze da ngebroederlijk naast elkaar, twee nieuwe schakelaars.
Let ook op bij het solderen van de nieuwe schakelaars dat ze mooi vlak op de print komen te staan.
Zet eerst het middelste pennetje vast op zo'n manier dat hij mooi haaks op het printje staat.
Is dat zo dan soldeer je de twee andere pennen en daarna de middelste nog even met wat nieuwe soldeer aantippen zodat alles mooi gevloeid is.
https://www.bramcam.nl/NA/Logitech-Muis/Logitech-Muis-14.png

.
TADA! alle schroefjes zijn weer aangebracht en ook de twee hele kleine veertjes zitten op hun plaatst.
Deze zitten onder het transparante deel van het scroll wieltje.
https://www.bramcam.nl/NA/Logitech-Muis/Logitech-Muis-15.png

Na nog een poets sessie heb ik de muis in deze open toestand getest en alles is OK!

Wat viel me nog op aan deze muis na wat onderzoek van de mechanische opbouw.
Met de bovenkant verwijder was de kracht die nodig was voor de linker muistoets in te drukken duidelijk minder dan de rechter muistoets.
Er is voor de rechter muistoets een extra lipje die je ook indrukt waardoor de kracht voor die toets wat groter wordt.

Nadat de muis weer in elkaar gezet was heb ik de kracht tussen de twee toetsen nog eens vergeleken, deze was gelijk!
Kijken naar mijn vorige foto's betreffende de mechanische opbouw en de positie van de schakelaars op de print, BINGO!
De armlengte en de schakelaar positie op de print is verschillend voor de linker en de rechter muis, netjes dat ze daar aan gedacht hebben.

Tweede op merking, de muis klikt nu wat zwaarder door de nieuwe schakelaars, maar dat is logies.

Wat een verademing, hij werkt weer soepel en is ook overal weer helemaal schoon.
Ik poets mijn muis regelmatig, maar haal hem natuurlijk dan niet helemaal uit elkaar zoals ik bij deze kleine revisie heb gedaan.

Klaar!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Deze muis gebruik ik ook. Heel nuttig artikel.

Mijn wieltje begint te piepen. Wat is bij plastic het beste smeermiddel? Heb jij het gesmeerd? Talkpoeder?

Ik gebruik voor het smeren van kunststof altijd kranenvet. Het heet wel vet maar is een siliconenverbinding.

reading can seriously damage your ignorance
blackdog

Golden Member

Hi,

Mijn wieltje loopt nog super mooi, dat was het eerste wat ik miste bij mijn reserve muis.
Ik denk dat je het beste eerst het lagertje schoon kan maken en an kijken hoe het loopt, gaat het goed dan laten zo.
Ik heb geen vet of iets dergelijks in het lagertje (als je daar van kan spreken)
Het wieltje hang in twee "vorkjes" het ligt in de onderste en de tweede zit er overheen.

Kijk zelf maar naar het plaatje hieronder, er is geen vet of zoiets te zien, wieltje was toen nog niet schoongemaakt vandaar wat stoffig.
https://www.bramcam.nl/NA/Logitech-Muis/Logitech-Muis-16.png

Het kan bij jullie natuurlijk zo zijn dat er meer stof in de lucht zit dat scherp is en daardoor het plastic meer ingesleten is,
dan zou wat vet kunnen helpen omdat je door meer contactoppervlak meer wrijving hebt.

Groet,
Bram

PS,

Laatste versie van de Logitech driver software geprobeert 200MB en een bagger product.
Het is alweer verwijderd!

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Shiptronic

Overleden

Op 13 oktober 2020 01:28:36 schreef CrossFireX:

Die gebruikt nog een best wel lange zender/ontvanger op de usb poort, in plaats van een NANO Receiver.

daarom het liefst ook een Bluetooth muis, er steek niks uit je USB poort , en USB poorten op moderne laptops zijn toch al schaars zou hou je nog een poort vrij.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

het scrollwieltje is van messing, een zware last dus draait lang vanzelf door.

een bluetooth muis omdat ie direct op de laptop kan vind ik niets, veel hebben geen BT aan boord, want niet elk model heeft dat. ook wil de BT nog weleens haperen, de connectie met een eigen ontvanger is doorgaans stabieler.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
elmowww

Golden Member

Ik heb er ook maar een aantal van besteld. Dit vind ik echt een fijne muis; als ie het goed doet :)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Een bluetooth-muis noem ik ook een bagger muis... Heb ik nog gehad vroeger.
Was je bezig met de muis en veel keer viel plots de verbinding weg, of de muis haperde. Twee verschillende merken geprobeerd, allebei zelfde probleem.
Nooit meer...

Ja die MX die ik nu gebruik heeft een ontvanger net iets kleiner dan een usb stick. Maar die gebruik ik niet op de laptop maar op mijn desktop PC, die heeft genoeg poorten vooraan en achteraan. Zowel usb 3 als usb 2 poorten.
Dus achteraan de PC geen last mee.

En bluetooth houd ik vrij voor muziek beluisteren met koptelefoon op mijn laptop.
Kan je ook nog eens rondlopen in huis en verder luisteren. Doe ik veel op poetsdag.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Shiptronic

Overleden

Ik herken die problemen niet, heb een Lenovo MOBTC9lA, geweldig ding en lekker klein ( heb kleine handen )

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

En de andere MX muizen gebruiken een Nano stick, piepklein. De gemiddelde laptop heeft toch 3 usb poorten en soms 4 met esata/usb combo.
Soms zelfs nog meer poorten.

Ik had er nog nooit te kort zelfs met muis erop.
En als het al eens gebeurt, je hebt nooit alle externe apparaten tegelijk nodig. Gewoon andere kabel in de usb poort en klaar.

Ik herken die problemen niet... :P :)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
RAAF12

Golden Member

Op 15 oktober 2020 18:16:34 schreef Shiptronic:
Ik herken die problemen niet, heb een Lenovo MOBTC9lA, geweldig ding en lekker klein ( heb kleine handen )

Ik ook niet en heb een MS Surface BT mouse. Staat altijd aan en heeft direct contact met de Surface laptop. En géén aan de zijde kwetsbare RF USB adapters.
Ik zie (bij anderen) regelmatig laptops met kapotte USB aansluitingen, stoten, vallen kabels kapot ect.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 15 oktober 2020 19:54:43 (13%)

een mx muis ontvanger is kleiner als de usb stekker zelf, 0,6cm lang. geen probleem dus mbt uitsteken wat de goedkope types wel hebben.

heb nog 1 van de eerste, daar was ik al maanden de ontvanger van kwijt, tot ik erachter kwam dat die in een pc zat gestoken waar al een muis aanhing. die dus maar oranje gemaakt, de huidige hebben ook een opvallend kleurtje :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 oktober 2020 18:50:08 schreef CrossFireX:
De gemiddelde laptop heeft toch 3 usb poorten en soms 4 met esata/usb combo.

Vroeger misschien... de PC (geen mac) waar ik dit op typ heeft geen één normale USB-A stekker meer, alleen nog USB-C

maartenbakker

Golden Member

USB-C is bedoeld om een docking station of port expander aan te knopen, maar inderdaad niet zo heel handig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja die Nano receivers zijn zo klein dat je gewoon vergeet dat ze in het usb slot steken, je kijkt er echt gewoon over. Ik heb hier ook een Pico Unifying Receiver, waar meerdere andere muizen gewoon op werken.
Wel zo handig, als je eens wisselt van muis. One fits all.

Vreemd de laptops hier en ook enkele recente hebben allemaal minimum 3 of 4 usb poorten, soms ook een mix van usb 2.0 en de blauwe usb 3 poorten.
2 hebben zelfs 5 poorten!

Er zijn toch ook nog USB 3.0 Express card's te koop dacht ik, met gewone normale usb poorten erop?

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op vrijdag 16 oktober 2020 14:47:45 (10%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.