vraagje of een motor geschikt is, enz.

Ben weer eens bezig met mijn TAIG. Een kleine USA draaibank.
Heb daarvoor al verschillende motoren gebruikt, allemaal op ca 220 V. Maar de huidige heeft de geest gegeven en was al oud. Dat was een .5 HP motor (ca 375 W). Heb nu een andere die 500 W is, iets sterker dus, maar dat kan de draaibank wel aan en die komt uit een LIDL (Parkside) kolomboormachine. Die viel nogal snel uit elkaar en de parts bleven over. Alleen er staat op dat ie maar 15 min. aan mag. Dat vind ik niet zo leuk. Deze past en voordat ik hem ga inbouwen, is er dus een simpele vraag. Hoe strak is die 15 minuten tijd? Én kan ik daar iets aan veranderen? Wat pauze tussendoor kan best bijv. Maar inbouwen is best veel werk. Gaarne wat raad in deze.

Op de sticker staat class B, 230V AC, 50 Hz, 500W (S2 15 min) IP20.
Bovendien ca 1400 toeren, wat ik zeker prettig vind.

LiA (Leven is Avontuur)

Even voor jezelf nagaan.
Hoe vaak ben je continue aan het draaien, dus 15 minuten achtereen.
Dan bedoel ik dat de motor vermogen moet leveren zoals bij verspanen.

Je hebt hem liggen, kost je niks, gewoon proberen.

https://www.bernardcontrols.com/en/our-solutions/our-technologies/moto…

S2 15 minuten betekent 15 minuten inschakelen, vervolgens af laten koelen tot omgevingstemperatuur. Dan mag ie weer 15 minuten draaien enzovoorts.
Als je geen 15 minuten werkt, maar 5, dan kan is de afkoelperiode kleiner. Ook als je niet de volle 500w gebruikt, kan je sneller weer aan het werk of kan je langer doorwerken.

Hoe lang het afkoelen duurt, tsja, dat kan je alleen maar zelf voelen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Inderdaad; als de motor draait, maar nauwelijks koppel hoeft te leveren, zijn de verliezen kleiner, maar omdat hij nog wel draait koelt hij zichzelf. Je kunt ook extra koeling voorzien (extra ventilator op de achterkant), dan kan hij waarschijnlijk voor onbepaalde tijd draaien.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
vergeten

Golden Member

Op 16 oktober 2020 18:35:01 schreef Kaspervlz:
Ben weer eens bezig met mijn TAIG.
Heb nu een andere die 500 W is, iets sterker dus, maar dat kan de draaibank wel aan en die komt uit een LIDL (Parkside) kolomboormachine. Die viel nogal snel uit elkaar en de parts bleven over. Alleen er staat op dat ie maar 15 min. aan mag. Dat vind ik niet zo leuk. Deze past en voordat ik hem ga inbouwen, is er dus een simpele vraag. Hoe strak is die 15 minuten tijd?

Hij zal echt niet bij 17 minuten stuk gaan maar oververhitting ligt wel op de loer.
Zie voor meer uitleg van de Sx aanduidingen S1 t/m S10.

Én kan ik daar iets aan veranderen? Wat pauze tussendoor kan best bijv. Maar inbouwen is best veel werk. Gaarne wat raad in deze.

Geforceerd extra koelen kan maar heel veel zal je er niet mee kunnen bereiken. Een boormachine(motor) is geen draaibank(motor)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
GJ_

Moderator

Dat hele Parkside ding was al rommel. Het enige dat je over hebt is een motor en dat zou geen rommel zijn? Ik denk dat je optimistisch bezig bent als je tijd en moeite gaat steken in de montage van een prul van een motor op een goede draaibank.

Lambiek

Special Member

Koop een drie fase motor en een 1 fase 230VAC naar 3 fase 230VAC frequentie regelaar. Dat spul is niet zo duur meer tegenwoordig. Ik heb ook een draaibank, maar je bent al snel langer bezig dan 15 minuten.

Wat je nu gaat doen krijg je spijt van. Die parkside is troep.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Dok

Golden Member

Misschien even bij de oud-ijzerboer kijken? Mogelijk heb je daar voor niet al te veel geld wel een motor.
[edit]

Lambiek, je was me net even voor met een betere oplossing!

[Bericht gewijzigd door Dok op vrijdag 16 oktober 2020 19:24:19 (25%)

Wie niet horen wil moet TV kijken.
benleentje

Golden Member

Die parkside is troep.

Ik heb best wel redelijk wat parkside machines het is budget spul maar ik zou het ook geen troep willen noemen. Ik gebruik de parkside mini circelzaag machine echt heel erg veel.

Maar een motor die je maar 15 minuten kan gebruiken hoort niet op een draaibank dat is wel duidelijk.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Duidelijk, dank voor alle antwoorden. Ik ga die motor maar voor wat anders gebruiken.

LiA (Leven is Avontuur)
Lambiek

Special Member

Op 17 oktober 2020 01:01:44 schreef Kaspervlz:
Duidelijk, dank voor alle antwoorden. Ik ga die motor maar voor wat anders gebruiken.

Hier heb je een link voor een regelaar.

https://frequentieregelaarkopen.nl/?gclid=EAIaIQobChMIvfGlupm77AIV8xJ7…

En hier een link voor je motor.

https://www.elektromotor.nl/bestellen/stap5/

Voor +/- 250€ ben je klaar en daar heb je jaren plezier van.
En als je beter zoekt kan het nog wel goedkoper, maar dan ga je misschien weer op kwaliteit in leveren.

Aan jou de keuze. :)

Hier nog wat over de normen.

https://www.transtecno.com/nl/nieuws/ie1ie2ie3-en-ie4-ac-motoren-wat-b…

Maar voor de hobby zou ik me daar niet te druk om maken. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek, bedankt voor je info, maar heb nog wel een andere motor. Echter punt is dat ik die niet zomaar kan inbouwen. Is net te groot en dat is best veel werk dus., om dat aan te gaan passen.

Had voor dat ik postte, wel gekeken wat klasse B inhield en die specs leken oa qua temp. ok. Dus snapte die ca 15 min. niet zo. Heeft iemand daar een antwoord op? De motor heeft een koelfan en zou dan vrij in de lucht komen hangen, bij inbouw. In de Parkside kolomboor was ie dat ook en heb toen totaal niets bemerkt van oververhitting of vreemde geuren enz en boorde ook rustig ca een half uur. Dus vind het toch wat vreemd, die 15 min. vermelding.

LiA (Leven is Avontuur)
GJ_

Moderator

Op 17 oktober 2020 11:19:17 schreef Kaspervlz:...en boorde ook rustig ca een half uur. Dus vind het toch wat vreemd, die 15 min. vermelding.

Maar dan sta je geen half uur vol vermogen te trekken. En dus is de stroom een stuk lager en heb je minder warmte ontwikkeling.

Lambiek

Special Member

Op 17 oktober 2020 11:19:17 schreef Kaspervlz:
De motor heeft een koelfan en zou dan vrij in de lucht komen hangen, bij inbouw. In de Parkside kolomboor was ie dat ook en heb toen totaal niets bemerkt van oververhitting of vreemde geuren enz en boorde ook rustig ca een half uur. Dus vind het toch wat vreemd, die 15 min. vermelding.

Nou, dan bouw je die Parkside toch lekker in. Het is jou feestje. :)
Maar zeg niet dat je niet gewaarschuwd bent.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

parkside is bras, recent nog een frees van dat merk open gehad, elk merk gebruikt koolborstels met litze eraan vast, maar parkside niet. die borstels stook je dus oranje, gezien de motorstroom door de veer die de borstel aandrukt gaat lopen. dat spul is echt 1 verbouwing bruikbaar spul en dan is het over ermee.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Dus snapte die ca 15 min. niet zo. Heeft iemand daar een antwoord op?

Het heeft meestal gewoon puur met de massa en grote (bouwvorm) van de motor te maken tegen over de opgegeven vermogen.
Zie het als een opgevoerde elektro motor. Het vermogen is daardoor een stuk groter maar de grote van de motor is gelijk gebleven. De grote van de motor bepalen ook hoeveel koelvinnen en koeling de motor heeft. Dus met andere worden deze opgevoerde motor heeft wel meer vermogen maar kan dat onvoldoende weg koelen. Je zou ook kunnen zeggen dat jouw motor een 350W motor en er voor zorgen dat je niet boven de 350W uitkomt maar dat is bijna niet te doen. Of toch wel door het toepassen van een motor beveiliging en deze heel strak op 350W te zetten via een correct ingesteld stroom. Je het dan wel kans dat halverwege een bewerking de motor beveiliging steeds ingrijpt.

Het vervelend bij een draaibank is dat je totaal geen idee hebt hoeveel vermogen de motor werkelijk moet leveren. Je merkt dat wel als je over de grens heen gaat dan gaat de motor minder toeren maken en langzamer draaien. Voor een motor met 100% tijdsduur is tegen de grens aanzitten nog net acceptabel en word dan gewoon iets warmer.
Jouw motor zit dan al ruim over de grens wat het aankan en zal dan zeer snel opwarmen en dan kan het al binnen 5 minuten einde motor zijn.
Een ander probleem is dat een draaibank over het algemeen veel langer aanstaat voor een bewerking dan bij het boren van een enkel gat bij een boormachine.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
benleentje

Golden Member

dat spul is echt 1 verbouwing bruikbaar spul en dan is het over ermee.

Is voor veel mensen nog acceptabel gezien de prijs. Echter mijn mini circelzaag is al 3 jaar oud en word bijna dagelijks gebruikt. Heel af en toe komt de bout van de zaag los waardoor deze slipt. Maar na de laatste keer goed aandraaien al een jaar geen last meer van gehad. En dat voor een machine van 49,- is al 2 jaar langer dan verwacht.

Parkside staat bij mij zelfs iets boven black en decker wat vaak niet eens 2 maanden overleeft.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Let wel die 15 min geld als je de volle 500 watt gebruikt.

Op 17 oktober 2020 17:21:48 schreef benleentje:
[...]Is voor veel mensen nog acceptabel gezien de prijs. Echter mijn mini circelzaag is al 3 jaar oud en word bijna dagelijks gebruikt. Heel af en toe komt de bout van de zaag los waardoor deze slipt. Maar na de laatste keer goed aandraaien al een jaar geen last meer van gehad. En dat voor een machine van 49,- is al 2 jaar langer dan verwacht.

Parkside staat bij mij zelfs iets boven black en decker wat vaak niet eens 2 maanden overleeft.

Ik ben ook niet ontevreden over parkside.
Hier een plasma snijder, hamerboor,zo'n grote betonbreekhamer, 2x een toerengeregelde slijptol en een gevulde draad lasapparaat.

De hamerboor heb ik de boorkop van gemold na 23 gaten van 30mm in een betonvloer van 15 cm dik wou de boor er niet meer uit was een kunstof ring gesmolten in de boorkop. Zit nu een zelfgedraaide van brons in. Maar inmiddels al een paar jaar in gebruikt en ik ben er niet voorzichtig mee.

Plasma snijder wordt bijna wekelijks gebruikt en voldoet prima.

Van de grote sloophamer zijn de beitels wat aan de zachte kant. Na een beetje smeedwerk en harden gaan ze nu wel prima.

Slijptollen geen centje pijn. Al zijn ze wat lomp voor een 125mm machine.

Het gevulde draad las apparaat is eigenlijk alleen geschikt om vlechtwerk voor het beton aan elkaar te lassen. Een mooie las kun je er eigenlijk niet mee leggen maar het zit wel goed vast.

Verder nog wat van die rommel dingetjes van parkside.
Schroefbits zijn matig meestal te hard en breken af of te zacht en slijten snel.
Haakse overbrenging voor schroeven en boren.
Die voor het borden is wel redelijk.
Die voor het schroeven had na een paar schroeven geen tandjes meer in de haakse overbrenging.

Al met al valt het me voor de prijs niet tegen.

Heb hier ook veel Bosch metabo hikoki black en decker hilti.

Tja wat moet je er van zeggen.. alles kan stuk

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

tja, ik ken ook wel black&decker spul van 40 jaar oud wat nog werkt, niet elke dag gebruikt maar goed.

heb van de week nog een dewalt afkortzaag gebruikt, wat een kreng. de kap over de zaag ging niet omhoog als je de knop inkneep, moest je elke keer die kap eerst helpen en dan de motor inschakelen, dat is vragen om teruglopende vinger aantallen.

evengoed, je had 20 jaar terug al die 35€ hakhamers van de bouwmarkt, die gaan ook best lang mee bij sommigen, en stuk beter gebouwd als parkside. heb ook wat gereedschap uit de container, huismerk prulspul maar had er toch 8 jaar mee gewerkt voor ik een goede kocht. dat is wel een verschil in gebruiksgemak, maar de gratis voorgangers zijn bij iemand anders nog steeds in gebruik.

waar rook was, werkt nu iets niet meer