Meerdere UPSen

Ik zit aan een systeem te denken om 2 UPSjes parallel te koppelen aan elkaar, ik wil niet het vermogen verdubbelen voor 1 apparaat, de bedoeling is om met bij een load van 80%, 1 ups extra inschakelen, na opstart, en relais schakelen zodat beide op 1 netwerk zitten (niet in noodstand zodat de sinus gelijk is), en dan nog een relais schakelen, zodat er twee netwerken ontstaan.

Maar wellicht maak ik een denkfout hierin, voordeel voor mij, iets zuiniger dan een 2000va, en ik heb het hier al staan, mss heeft iemand anders er ook wat aan, dit kan ik vrij makkelijk automatiseren.

Ik zou dan ups2 (ups1 mag niet in noodstand staan) opstarten met relais 4 uit, eenmaal opgestart en door test, dan relais 4 aanzetten (beide zelfde sinus), en dan relais 3 uitzetten, zodat de load op netwerk 2 onaangebroken door kan gaan, en dat je daarmee twee gescheiden netwerken hebt, en weer andersom, beide ups aan net, relais 3 aan, relais 4 uit en relais 2 uit om af te schakelen.

Alles met een knipoog ;-)
maartenbakker

Golden Member

Relais 3 en 4 moet je zo sturen dat het ene relais een nuldoorgang eerder afvalt dan dat het andere relais opkomt. Tegelijk gekoppeld laten zorgt al tijdens het aankoppelen voor het overtreden van de eerste natuurwet (de boem-is-ho wet).

Je zou eventueel wel UPS'sen in serie kunnen zetten en via hun seriële poort besturen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Relais 3 en 4 moet je zo sturen dat het ene relais een nuldoorgang eerder afvalt dan dat het andere relais opkomt.

Zou betekenen dat de load heel even wegvalt, ik heb van die relais met 3 aansluitingen, altijd open/gesloten, denk zelfs als ik relais 3-4 samenvoeg (dus nooit meer op de ark na tegelijk verbonden kunnen zijn), dat het nog niet snel is om het over te nemen, en dat de load ondertussen wegvalt (pc etc)

Tegelijk gekoppeld laten zorgt al tijdens het aankoppelen voor het overtreden van de eerste natuurwet (de boem-is-ho wet).

Dat moeten we idd niet hebben, maar als beide dezelfde sinus hebben mag je toch zo schakelen, beide UPSen doen in feite nog niets, ik zou toch b.v. in de keuken op dezelfde groep vanuit verschillende stopcontacten de fase mogen samenvoegen ? (let wel de ups mag niet in noodstroom stand staan, met een eigen sinus)

Je zou eventueel wel UPS'sen in serie kunnen zetten en via hun seriële poort besturen.

Begrijp ik even niet, je kunt ze ombouwen dat ze de sinus sync doen, gaat mij wel te ver, maar zag het iemand doen met een 1500va, sinus koppelen, en had 3000va ups nu. Of bedoel je achter elkaar, voeding ups 2 aan ups 1, ups 2 aanzetten en afschakelen op noodstroom, ups 1 afschakelen op noodstroom ? heb ik nog steeds het probleem dat gebruikers 1 en 2 moet koppelen, of mss die gebruikers netwerken uit elkaar houden, game pc aan, gewoon ups2 aan, dan zou die s'avonds aangaan, terwijl er geen opwekking is. maw dubbele ups energie kosten, ook niet het einde.

Alles met een knipoog ;-)
High met Henk

Special Member

2 UPS'en parallel....

ehhhmmmm niet lullig bedoeld, maar neem aan dat ze 230 V AC 50 Hz zijn??

hoe ga je syncroniseren? de meeste UPSén (Zeker de kleintjes waar jij het over hebt) hebben geen sync aan boord...

Gaat dus niet goed komen.

Gewoon 1 zwaardere UPS nemen. Zo duur zijn die krengen niet als accu's verrot zijn. Sterker nog: ik flikker ze gewoon weg als accu's op lijken te zijn. Klinkt hard, maar UPS is niet duur en een dag stilligen bij ons wel!

en als het offline UPSén zijn, zal het nog wel meevallen zolang ze off line zijn... D.w.z. Ze werken dan met relais intern en gaan pas avnuit accu's voeden als ingang wegvalt. Dan is ingang gelijk aan uitgang en das het lichtnet bij beiden.

MAar als je via interne voeding gaat lopen dan gaan ze zeer zeker uit sync lopen en blazen ze elkaar op: JE hangt ook immers een voeding aan een uitgang....

er zijn maar verdomd weinig UPSén die dat leuk vinden en die zijn dan specifiek gemaakt om parallel te zetten: die noodzaak is er bij kleintjes niet, dus zit je al in de 19"versies met vaak extended accupack...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 16 oktober 2020 15:34:34 (40%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

hoe ga je syncroniseren?

Deze UPSen geven gewoon AC door als ze niet in noodstroom stand staat, dus zolang ze niets doen, zie ik even niet waarom je niet mag koppelen, zodra ze in noodstand heb je absoluut gelijk, dan moet er een sinus sync zijn tussen de twee. Hij mag ook niet gekoppeld zijn tijdens opstart want dan krijg je die zelftest met eigen sinus, daarna gaat hij weer naar AC, en kan je iets doen.

Zo duur zijn die krengen niet als accu's verrot zijn. Sterker nog: ik flikker ze gewoon weg als accu's op lijken te zijn. Klinkt hard, maar UPS is niet duur en een dag stilligen bij ons wel!

Wil je mijn tel nummer ? :) was al aan het zoeken naar een 1400/1500va, komt er over 2 jaar wel een 1500va vrij, nog even wachten of een goedkope tegenkomen, maar het mag maar max 24v zijn, 2200va is 48v.

Alles met een knipoog ;-)

JE hangt ook immers een voeding aan een uitgang....

Ja ok duidelijk, ik begrijp het, mss iets nog mogelijk met diodes ? zodat de uitgang maar 1 kant op kan.

Alles met een knipoog ;-)

ehhhmmmm niet lullig bedoeld, maar neem aan dat ze 230 V AC 50 Hz zijn??

Wss idd mss nog niet duidelijk, je kunt niet lullig overkomen :), zijn wellicht ook niet de beste (domme) vragen vanuit mij, ik heb hier twee van die APC UPS 1000VA dingen (witte en zwarte)

Alles met een knipoog ;-)

Zet beide UPS'en in serie, en schakel netwerk 1 met een relais vanaf de voorste (eerste) UPS.

Nu kan netwerk 2 de tweede en de eerste UPS leegtrekken, en netwerk 1 alleen de eerste.

Enige mits is dat het totale vermogen (netwerk 1, netwerk2 en de laadstroom van ups 2 door ups 1 moet als er wel netspanning is)

Mss nog een pikant detail, het gaat om de levering van 600w zonnepalen, ups 1 doet een 400w load (houd die wel uren uit), nog 200w over, nou wilde ik daar ups2 voor aanzetten, ben ik wel iets aan het inboeten op de accu's 200w, maar dan ben ik wel maximaal stroom aan het opwekken, anders blijft er 200w ongebruikt.

Zodra ik de accu's zelf nodig heb, b.v. onweer/spanningsverlies in de avond, dan schakelt het systeem al van 80% load naar 25% load.

Alles met een knipoog ;-)
Lambiek

Special Member

Ik vind het een onsamenhangend verhaal worden met al die losse quotes en met verschillende discussies.

Waar wil je het voor gaan gebruiken als ik vragen mag? Die panelen snap ik, maar is het voor een vakantie huisje of zo.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op slechte dagen gaat de UPS niet eens in noodstand, accu's blijven behouden, en ik heb al een load van 50w aan de accu's, dus met de eerste 50w zit ik sws al gebakken. (10-80w)

Op gedeeltelijk zonnige dagen gaat ups 1 in noodstand, en ondanks niet altijd zon houd die het netjes bij. (200-400w)

Op zonnige dagen heb ik al zoveel over (en toekomst komt nog meer) dat ik dan best een 2e ups aan zou kunnen hebben. (500w+)

Ik probeer een beetje energie "on demand" situatie aan het bedenken, aangezien ik deze rommel al heb probeer het eerst goedkoop voorzichtig zo, als het kapot gaat, ga ik een dure "alles in geen controller" kopen, dan kan je er zelf op koken hoef je nergens meer naar te kijken.

Alles met een knipoog ;-)

Ik vind het een onsamenhangend verhaal worden met al die losse quotes en met verschillende discussies.

Je bedoelt buiten dit topic, al die UPS en voeding verhalen, en al die bijbehorende ellende ? Binnen dit topic was/is het nog te begrijpen, zelfs een plaatje voor jullie gemaakt :) (witte wa da kost)

Waar wil je het voor gaan gebruiken als ik vragen mag? Die panelen snap ik, maar is het voor een vakantie huisje of zo.

Is gewoon men eigen goedkope huisje in Hongarije wat ik probeer op te blazen, ik voel me hier al een mini kern centrale, met verschillende loads en verschillende inkomende stromen, hele dag hier druk aan het monitoren en schakelen :)

Maar goed ik proef uit jullie wijsheid, dat mijn geschetste oplossing een duidelijke NO-GO is.

Alles met een knipoog ;-)
Lambiek

Special Member

Op 16 oktober 2020 16:41:31 schreef RvEldijk:
Je bedoelt buiten dit topic, al die UPS en voeding verhalen, en al die bijbehorende ellende ?

Er lopen nu drie topics over bijna het zelfde onderwerp toch of in ieder geval het is allemaal voor je huisje. :)

Is gewoon men eigen goedkope huisje in Hongarije wat ik probeer op te blazen,.....

Maar dan is je huisje weg.

Maar goed ik proef uit jullie wijsheid, dat mijn geschetste oplossing een duidelijke NO-GO is.

Het lijkt mij niet de meest elegante oplossing. Maar ja als je het toch op wil blazen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Er lopen nu drie topics over bijna het zelfde onderwerp toch of in ieder geval het is allemaal voor je huisje.

Idd het gaat over hetzelfde systeem, maar elk topic is wel redelijk uniek, althans dat was wel de bedoeling, ik merk ook op CO dat je beter een nieuw topic kan beginnen voor betere feedback, dan 1 topic heel lang maken. (uitzonderingen daar gelaten)

Het lijkt mij niet de meest elegante oplossing. Maar ja als je het toch op wil blazen.

Idd wel gecontroleerd opblazen, en liefst pas over 30 jaar, ondertussen blijft het nog steeds bij allerlei pogingen, nou dan ga ik maar iets anders achterlijks hierop bedenken :)

Denk wel 2 upsjes maar dan niet aan elkaar, 2 verschillende gebruiksnetwerken, kan er weinig mis aan gaan.

Alles met een knipoog ;-)
Lambiek

Special Member

Op 16 oktober 2020 17:00:20 schreef RvEldijk:
Idd het gaat over hetzelfde systeem, maar elk topic is wel redelijk uniek, althans dat was wel de bedoeling, ik merk ook op CO dat je beter een nieuw topic kan beginnen voor betere feedback,...

Ik vind het nu erg verwarrend, maar kan aan mij liggen hoor.:)

...., nou dan ga ik maar iets anders achterlijks hierop bedenken :)

Gewoon iets goeds bedenken. Achterlijk wil ik niet zeggen.

Denk wel 2 upsjes maar dan niet aan elkaar, 2 verschillende gebruiksnetwerken, kan er weinig mis aan gaan.

Je kunt toch gewoon twee groepen maken via de twee ups'en.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Diodes en wisselspanning is gewoon humor, geeft wel lekker het nivo aan :)

Alles met een knipoog ;-)

Je kunt toch gewoon twee groepen maken via de twee ups'en.

Idd 2 naast elkaar delen het alleen het accu pack, delen verder niets, gescheiden netwerken erachter, en ook niet proberen te kopppelen oid.

Alles met een knipoog ;-)
Sine

Moderator

Op 16 oktober 2020 17:00:20 schreef RvEldijk:
ik merk ook op CO dat je beter een nieuw topic kan beginnen voor betere feedback, dan 1 topic heel lang maken.

Totdat die vervelende moderators gaan zeuren dat dat wel erg stout en niet de bedoeling is ... en de volgende op slot gooien.

Enige vorm van overzicht is in ieder geval compleet het raam uit. Wellicht ook omdat je je eigen ideeën blijft bijstellen.

Gewoon iets goeds bedenken. Achterlijk wil ik niet zeggen.

Beetje zelfspot mag best :) was mooi geweest als de loads automatisch kon verdelen, zelfs een ups uit kan houden als er niet genoeg zon is, nou gaat de 2e ups in de avond aan met de gamepc (extra energie), in mijn bovenstaande verhaal, kon de 2e ups uitblijven, krijgt ups 1 wel een load van 80% maar is direct AC, dus dat kan die wel hebben, met een 80% load overdag op noodstroom is gewoon teveel voor de UPS op 80% voor uren. (vind geen enkele elektronica leuk 80% loads)

Ach ja was te proberen, dank jullie wel voor het meedenken !!!, en wellicht waren er andere met hetzelfde probleem/idee (lijkt me stug :))

Kan nog steeds het proberen met dat relais 3-4 verhaal ineen, en kijken hoever ik kom, mss blijft alles wel aan, mss sloop ik een ups door de ark (als je switched in het relais zelf kunnen ze beiden verbonden zijn voor even), gelijk een mooie reden om een dure controller te kopen.

Alles met een knipoog ;-)

Totdat die vervelende moderators gaan zeuren dat dat wel erg stout en niet de bedoeling is ... en de volgende op slot gooien.

Ow jee, dat is idd niet de bedoeling, maar het viel me op dat topics dood vallen en wat je nog post het maakt niets meer uit. Maar goed ik ga er rekening mee houden, ook krijg je dan verschillende onderwerpen binnen 1 topic, lijkt me ook niet super handig, nu kan iemand op google meerdere upsen zoeken en dan komen ze netjes hierop uit, zonder te hoeven weten, welke float voltage, meerdere voedingen, lang in noodstand houden, het upgraden ervan :)

Enige vorm van overzicht is in ieder geval compleet het raam uit. Wellicht ook omdat je je eigen ideeën blijft bijstellen.

Dat ik men ideeën bijstel zou insinueren dat ik wat leer van jullie, maar idd men plan is verre van concreet en waterdicht.

Ik zal voor jullie een special maken en deze topic's samenvoegen voor 1 duidelijk overzicht ;) (kan er gelijk een slotje op :))

Ps ben ik als enige hiermee bezig, of worden alle onderdelen zo uitvoerig behandeld dat verdere uitleg niet nodig is ? :)

Alles met een knipoog ;-)
High met Henk

Special Member

Op 16 oktober 2020 15:36:13 schreef RvEldijk:

[...]

Wil je mijn tel nummer ? :) was al aan het zoeken naar een 1400/1500va, komt er over 2 jaar wel een 1500va vrij, nog even wachten of een goedkope tegenkomen, maar het mag maar max 24v zijn, 2200va is 48v.

Ik zal eens kijken als ik weer iets weggooi

Mail mij even...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik zal eens kijken als ik weer iets weggooi

Ik en velen anderen op dit forum willen ze graag uit de bak halen, sterker nog je kunt ze gewoon tegen een leuke prijs verkopen 25-50 euro voor een 1000va, in feite is het best leuk ondergewaardeerd spul :)

Alles met een knipoog ;-)

ik zou relais 3 en 4 gewoon als 1 relais nemen met maak en verbreek contact.
het is niet zo erg als je tijdens het schakelen eens 1 of 2 sinussen kwijt bent.
ik heb hier thuis al de verlichting zien knipperen, terwijl de pc, server, tv, internet modem.... het totaal niet gezien hebben en bleven draaien.

die kleine UPS hebben zowieso al een relais binnenin. is er netspanning, dan schakelen ze de verbruikers gewoon aan het net, valt het net weg, dan slaat een relais om naar een inverter die op de batterijen werkt. en je verbruikers hebben ook niks gezien hoor.

LET WEL OP: de duurdere UPS'en geven GEEN netspanning door maar maken ALTIJD de sinus opnieuw uit de batterijen.
als je dus dus aan de uitgang aan elkaar hangt, kunnen ze makkelijk in tegenfase staan en maar je 640V kortsluiting.

diodes gebruiken is een NOGO op wisselspanning, je kan daarmee niet tegenhouden dat de stroom de andere richting uit gaat, aangezien je 10ms later de spanning omdraait (en je dus ENKEL de verkeerde richting uit kan dan).

ik heb 2-3jaar lang een 2x 3KW UPS te koop gehad, wil geen kat hebben. nadeel van grote UPS is dat ze altijd op veel hogere batterij spanningen draaien.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

als je echt de oudere smart apc ups hebt van zeg 2001 nog ( met ict creme frontje nog ), dan heb je nog 3000VA met 48VDC aan benodigde accuspanning. later was het al standaard om er bijna de netspanning aan accu's in serie te hebben staan. dat is puur om geen problemen met de Ri van de accu's te hebben als er ineens 2500W op de accu's wordt geschakeld. 12,5A bij 200V tegen 51A bij 48V scheelt wel wat als je accu's al 5 jaar oud zijn.

ook de grote datacenter ups hebben bijna 400V aan accu's in serie eraan hangen. zeg een 60kVA ups met 55000W aan last erop, 400V accuspanning is nog 137A wat er gaat lopen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

mijne hadden 8 accu's van 12V in serie.
die op het werk (aeton) hadden er ook 8 , maar andere formaat. daar verschillende kapotte UPS'en gehad waarbij ik dan de sledes met de accu's meenam en thuis aankoppelde met de external accu connector.
uiteindelijk die UPS'en weggedaan omdat die accu's toch altijd blijven kapot gaan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken