plafondventilator met lamp

Goedenavond,
Ik wil een gebruikte ventilator ophangen in onze slaapkamer.
Uit het plafond komen 2 draden.Aan de ventilator zitten 2 trekkoordjes,1 voor de ven en 1 voor de lamp.
Op de ven zit een kroonsteen met een 3 aansluitingen,tw.L+N+aarde.
De draden in de ven zijn blauw(N),bruin(L)geel/groen(aarde) en een rode waarop staat:Light Kit Connection.
Kan ik de rode draad tegelijk aansluiten met de bruine?Of met de blauwe?
Graag wil ik advies,bvb Dank.

vergeten

Golden Member

Waarschijnlijk met de bruine!
Samen met de blauwe zal de lamp niet werken.

Op 15 oktober 2020 21:41:06 schreef auwkum:
Goedenavond,
Ik wil een gebruikte ventilator ophangen in onze slaapkamer.
Uit het plafond komen 2 draden.

Waarschijnlijk een blauwe en een zwarte, die zwarte komt dan van de kamerschakelaar.

Een paar foto's kunnen de zaak wel heel erg verduidelijken want wat je nu geeft is minimale info

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Goedenavond Vergeten,
Ik heb geprobeerd een paar foto's te maken.
Ik hoop dat het zo iets duidelijker is,groet Henk.

De rode draad is de afgaande schakeldraad van de ventilator voor een lamp kit.
Je moet alleen bruin (L) en blauw (N) aansluiten en de schakelaar in de kamer altijd op "aan" laten staan.
Of de centraaldoos openschroeven en de ventilator op een vaste fasedraad (bruin) aansluiten.

Hallo,
Met de rode draad doe ik dus niks mee.Alleen de blauwe
en bruine draad aansluiten?

Hoe ik er over denk:

Als je enkel de ventilator wenst te gebruiken heb je de rode draad niet nodig. Wens je daarentegen de bijhorende verlichting te gebruiken dan zul je de bruine en de rode moeten samen nemen, die sluit je samen aan op de retour (schakeldraad) die uit je plafond komt en de blauwe sluit je aan op de neuter die uit je plafond komt.

Met het trekoordje zet je de ventilator aan en uit en met het andere trekoordje kan je overdag eventueel de verlichting uit schakelen als je enkel de ventilator wenst te gebruiken. Of je zet in de nacht enkel de ventilator aan.

Oorspronkelijk heeft die ventilator een vaste L en N nodig en een schakeldraad voor de verlichting. Dit is wat ik uit je foto en je uitleg kan halen.

GJ_

Moderator

Die ventilatoren hebben normaal een fase en een nul voor zowel fan als lampen. Bediening met de schakelaars. Ik meen dat die oranje alleen is als je er een afstandsbediening in bouwt. Zolang je geen AB unit hebt moet ie los blijven. Ik kijk het als ik de manuals nog kan terugvinden even na.

De bruine is de fan, de oranje de lamp. Zonder AB moeten ze bij elkaar aan de fase.
Bij een standaard Westinghouse tenminste.
De Light Kit is gewoon het setje lampen dat er onder hangt en de bijbehorende schakelaar.

Goedenavond,
Dank U wel voor de antwoorden.Ik ga volgende week het uitproberen om bruin+oranje te koppelen.
Ik heb geen AB dus gewoon de lamp en de ven met de koordjes verbinden.
Ik laat het volgende week horen of alles gelukt is.
Fijne avond/weekend,groet, Henk.

Ik heb geen AB dus gewoon de lamp en de ven met de koordjes verbinden.
Ik bedoelde .....bedienen ipv verbinden.

Goedenavond,
Het is gelukt.Dankzij jullie adviezen en tips doet hij het.
Zo zie je maar dat je nooit te oud bent om te leren,net zoals ik(72 jaar).
Nogmaals heel veel dank,groeten,
Henk.

Bedankt voor de feedback Henk, dit wordt hier enorm geapprecieerd en inderdaad je bent nooit te oud om te leren!