3G/4G in een stalen boot ontvangen?

Shiptronic

Overleden

Probleem: stalen zeilschip, Buiten is er prima ontvangst, binnen is er niet nauwelijks ontvangst.

Hoe haal je het simpelst het signaal naar binnen, oplossing word nu gezocht in G4 modem met sim kaart en Externe antenne.

duur want er moet weer een sim kaart in, voor een extra abbo.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Externe antenne buiten doorlussen naar antenne binnen. Wel even de relevante frequenties uitzoeken voor waar de boot (vaak) ligt.

If you want to succeed, double your failure rate.

ik weet wel van gebouwen die slecht ontvangst hebben dat men antennes op dak zet en een antenne binnen die het signaal als repeater doorstuurt.

https://nl.aliexpress.com/i/32579399743.html

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik dacht zelfs aan passief. Buiten een antenne, kabel naar binnen, daar weer een antenne. Maar dan moet je ruimte niet al te groot zijn.

If you want to succeed, double your failure rate.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Voor passief moet je wel dicht bij de zendmast liggen.
De demping tussen de telefoon en de binnenantenne wordt immers opgeteld bij de gewone paddemping. Je bent dus een stuk zwakker dan je denkt.
Maar als je werkelijk vlak bij de mast bent, is dat een handige oplossing.

Een totaal andere oplossing zou zijn: je telefoon in een waterdichte doos aan dek laten (waar hij wel ontvangst heeft), en dan binnen een seintje krijgen als er gebeld wordt. Dan ga je naar buiten en neemt op, of je belt (later) terug.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Mss een lekkende coax zoals ze in tunnels toepassen?

Hier een voorbeeld van zo'n 'Leaky Cable' toepassing.

https://webwereld.nl/nieuws/smartphones/noordzuidlijn-krijgt-4g-lekken…

Shiptronic

Overleden

Op 16 oktober 2020 22:46:15 schreef Frederick E. Terman:
Voor passief moet je wel dicht bij de zendmast liggen.
De demping tussen de telefoon en de binnenantenne wordt immers opgeteld bij de gewone paddemping. Je bent dus een stuk zwakker dan je denkt.
Maar als je werkelijk vlak bij de mast bent, is dat een handige oplossing.

Een totaal andere oplossing zou zijn: je telefoon in een waterdichte doos aan dek laten (waar hij wel ontvangst heeft), en dan binnen een seintje krijgen als er gebeld wordt. Dan ga je naar buiten en neemt op, of je belt (later) terug.

Het gaat om 3/4G, dus telefoon word hotspot, en zo heb je internet aan boord. en streamen naar Chromecast in de tv (is moderne schipper :) )

ik begrijp uit de antwoorden en beetje dit idee : https://www.instructables.com/DIY-2G3G4G-Wireless-Cell-Phone-Signal-Bo…

Beter een goed geschikte frequentie antenne vinden.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 16 oktober 2020 23:34:21 (11%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

pas wel op met 4g dat je de juiste frequentie besteld, kun je opzoeken bij de provider welke frequentie gebruikt word, ik heb btw een China ding gekocht werkte niet (was ook met een richtantenne, maar ook bij mij gericht (200Km verderop) op de mast werkte het niet goed 200 euro) was wel zonde aankoop iig.

Controller kwam uit de USA, antenne's china, mss hadden we andere anttene's kunnen gebruiken, wel hadden nu een richt antenne, met omnidirectioneel in de huiskamer, maar helaas werkte het niet, als je op een bus ging staan, kon je bellen dus best vreemd voor dat geld.

Kan mijn niet werkende systeem wel opzoeken als dat helpt :)

Alles met een knipoog ;-)
Shiptronic

Overleden

Het gaat om een Iphone 5 SE, netwerk KPN , vroeger had je een docking aansluiting inkl. mogelijkheid voor een externe antenne. maar het buiten signaal pasief naar binnen brengen valt te proberen, best dus 2 geschikte antennes + ditto kabels zoeken

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik weet wel van gebouwen die slecht ontvangst hebben dat men antennes op dak zet en een antenne binnen die het signaal als repeater doorstuurt.

https://nl.aliexpress.com/i/32579399743.html

Heb je dit zien werken ? zie wel twee richtantenne's in de kit, ze mogen elkaar iig ook niet storen, maar we hadden alles in geen oplossing gsm/2g/3g/4g (200 euro kitje excl douane gezeik), maar het deed niet veel.

Alles met een knipoog ;-)
RAAF12

Golden Member

Op 16 oktober 2020 23:50:18 schreef Shiptronic:
Het gaat om een Iphone 5 SE, netwerk KPN , vroeger had je een docking aansluiting inkl. mogelijkheid voor een externe antenne. maar het buiten signaal pasief naar binnen brengen valt te proberen, best dus 2 geschikte antennes + ditto kabels zoeken

Die setjes zijn zo te koop. En als passief niet werkt kan je een actieve repeater kopen. https://www.satshop.fi/catalogsearch/result/?q=3g+4g+lte+gsm+bridge
Een sterk gebundelde richtantenne aan de mast is een probleem als het schip vaart...

Hubie

Special Member

Niet eens zo'n gek idee die LauC2 antenna maar ik zou daar geen klerenhanger (= verzinkt staaldraad cq verzinkt pisbakkenijzer) voor gebruiken maar dik verzilverd koperdraad.

RAAF12

Golden Member

Of die telefoon buiten laten in een waterdicht kastje en als wifi hotspot gebruiken.

Als het puur om 4G gaat kan je ook een mobiele hotpot in een waterdicht kastje leggen, houden ze wel uren vol, tel gaat snel leeg, maar je hebt ook 12v 4g modems met externe antennes, die had ik 1 en werkte goed, dan kan je de antenne ergens buiten maken, met de modem binnen.

Alles met een knipoog ;-)
Sine

Moderator

Ga niet lopen klooien met actieve repeaters, daar worden providers en het AT heel erg niet blij van.
Zeker niet als je die dingen bij Ali gaat bestellen ...

Inderdaad een 4G modem wat je met een kabeltje naar binnen haalt lijkt me de netste optie, en ja helaas, dat kost een simmetje

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 17 oktober 2020 12:29:48 (11%)

De E-Sim is nu te krijgen in Nederland op de duurdere telefoons en smartwatches.

Precies voor dit doel: meerdere apparaten op 1 abonnement óf meerdere abonnementen op 1 apparaat.

Nu zou je dan een dure telefoon als hotspot moeten ophangen. Misschien zijn er al voordeligere apparaten te vinden die e-Sim ondersteunen.

High met Henk

Special Member

droeger kon je ook 2 sims hebben met 1 nummer erop...
gingen dan tegelijk over. Was bedoeld voor auto's met een ingebouwde telefoon..

maar of dat nog steeds kan??

bij VHF's werkt de 2 passieve antenne's aan elkaar prima in een schip.
Bij 3/4G durf ik dat niet te zeggen, maar ik kan me voorstellen dat die kleine plak antenne's weinig doen.

paar goeie 4 G antenne's (let op kosten ook meteen paar centen meer) zal wel werken...
MAar dan kost 1 antenne ineens 60 euro...

ik haal ze altijd bij DDS in Breda (verzend ook)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 17 oktober 2020 13:22:33 (52%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Gaat het om een vakantie boot of permanente bewoning ?, ligt de boot stil bij gebruik of vaart hij juist.

Alles met een knipoog ;-)

bij T-Mobile had ik een dubbele sim met hetzelfde serienummer. kon er maar 1 tegelijk actief zijn. voordeel was geen extra kosten, ging van dezelfde bundel.

bij Vodafone kun je wel tegelijk 2 toestellen actief hebben. kost wel 5e per maand geloof ik.
https://www.vodafone.nl/abonnement/extra-opties/duo-sim

GMT+1

Op 16 oktober 2020 23:50:18 schreef Shiptronic:
Het gaat om een Iphone 5 SE, netwerk KPN , vroeger had je een docking aansluiting inkl. mogelijkheid voor een externe antenne. maar het buiten signaal pasief naar binnen brengen valt te proberen, best dus 2 geschikte antennes + ditto kabels zoeken

Ik zou inderdaad gewoon passief eens proberen.
Hetzelfde jaren geleden bij de zendclub aan de hand gehad. Clubhuis in een oude bunker uit WW2. Binnen de telefoon dicht bij de PL plug met een richtantenne voor 20m gaf ontvangst. Na het bouwen van twee dedicated GSM antennes met een stuk coax ertussen werkte het al een stuk beter. Wel moest de telefoon in de buurt blijven van de binnen antenne. Je zou hier dus een mooi beugeltje/bakje voor kunnen maken.

Succes!

zonder prutsen kom je nergens!

Hoe doet het signaal het als je de telefoon plat tegen het raam houdt? Even zoeken welk raam het gunstigst zit t.o.v. de GSM-mast.

Als ik op mijn werk een geisoleerde draad door de stalen wand van de afgeschermde kamer steek heb ik telefoon ontvangst.
(Normaliter is er meer dan 100 dB verzwakking met de deur dicht)
Probeer eens een simpele draad tussen een deur of raam naar buiten te steken, aan beide kanten natuurlijk wel enige lengte.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Shiptronic

Overleden

Op 17 oktober 2020 19:28:57 schreef walkura:
Als ik op mijn werk een geisoleerde draad door de stalen wand van de afgeschermde kamer steek heb ik telefoon ontvangst.
(Normaliter is er meer dan 100 dB verzwakking met de deur dicht)
Probeer eens een simpele draad tussen een deur of raam naar buiten te steken, aan beide kanten natuurlijk wel enige lengte.

Ja gewoon het veld naar binnen brengen, ik ga eens proberen, dat is wel een hele simpele optie ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Op 17 oktober 2020 13:18:15 schreef High met Henk:

paar goeie 4 G antenne's (let op kosten ook meteen paar centen meer) zal wel werken...
MAar dan kost 1 antenne ineens 60 euro...

ik haal ze altijd bij DDS in Breda (verzend ook)

Een antenne buiten moet er sowieso komen wat de eind constructie ook word.

die, en een paar meter kabel en connector eerst maar eens halen en instaleren, binnen antenne kan een draad/plaat zijn, een repeater is geen optie meer, in het verleden schijnen die er wel geweest te zijn (FEMTO ?)
en anders alleen zakelijk.

dan zal er een router(KPN) komen met 4G ondersteunig, de antenne aansluiting daar voor gebruiken, eerst eens een frequentie kiezen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 17 oktober 2020 13:18:15 schreef High met Henk:
droeger kon je ook 2 sims hebben met 1 nummer erop...
gingen dan tegelijk over. Was bedoeld voor auto's met een ingebouwde telefoon..

Maar niet heus, er kon/kan er slechts 1 online zijn !

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/