Koplampen:Goedkoop niet altijd duurkoop

Shiptronic

Overleden

Mooi artikel, maar de waarom vraag word niet beantwoord ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Koplampen:Goedkoop niet altijd duurkoop

Wel als je elke 5km verse lampen moet monteren.

Op 15 oktober 2020 22:28:35 schreef ohm pi:
[...]Wel als je elke 5km verse lampen moet monteren.

Ik kan mij inderdaad voorstellen dat het lichtbeeld en lichtopbrengst van goedkope(re) lampen prima is, maar levensduur van het gloeidraad wat minder.

KGE

Golden Member

Ik kan mij nog een test herinneren, volgens mij van Edd China tijdens een Wheeler Dealers uitzending:

Hierin testte hij goedkope lampen versus dure lampen door ze onder een grote stolp aan te zetten en ze dan door een gat aan de bovenkant van de stolp te besproeien met een water uit een plantenspuit.

Het glas van de goedkope lampen begaf het instant, de duurdere bleven gewoon heel..

Hensz

Golden Member

Slechte test, valt me tegen van Edd. Hij doet net of er in de koplampunit een constante regenbui aan de gang is. De unit moet er juist voor zorgen dat de lamp droog blijft.

Don't Panic!

Ik kan niet het hele artikel zien. Wat zijn de testcriteria?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
RAAF12

Golden Member

6 euro bij de Aldi deze H7 zijn goedkoper...€3,79
https://www.action.com/nl-nl/p/grundig-autolampen-h7/ Levensduur is ook prima.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 15 oktober 2020 23:54:20 (11%)

Ik denk dat Philips en Osram onder licentie worden verkocht door een partij die ze ook voor Aldi maakt.

Bij de dure merken gaan dan dure doosjes, dure stellages, dure vertegenwoordigers, verschillende types (blue, night, power, longlife) maakt de logistiek ook duurder, maar de marge is groot en de consument koopt.

RAAF12

Golden Member

Zoiets? Een halogeenlampenfabriek in Z-Korea en dan 25 handelsmerken.

Op 15 oktober 2020 22:28:35 schreef ohm pi:
[...]Wel als je elke 5km verse lampen moet monteren.

ik merkte wel dat mijn oude wagens amper koplampen kapot gaan.
mijn 88'er opel ascona heb ik 4jaar gereden, 1keer gedacht dat een koplamp kapot was maar bleek slecht contact te zijn.

heb 9jaar met een golf 2 gereden, daar 1x een lampje vervangen (H4 grootlicht ging niet meer, gewone wel). ik heb nog een voorraad oude H4 en als er eentje sneuvelt, steek ik een oude in de plaats.

mijn firmawagens destijds, daar sneuvelde de ene na de andere. k denk dat die 6maand was en de ene ging kapot. mocht ik er zeker van zijn dat binnen de maand de 2de ook sneuvelde.
kan je wel zeggen: je rijd meer met de firmawagens. klopt. maar mijn golfke heb ik ook van 361 000 naar 536 000km gebracht wat meer is dan een firmawagen deed bij mij (tussen 130 en 150 000km was die einde lease)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

moderne auto`s hebben een hogere boordspanning zeker de wagens met fabrieksaf een calcium accu.

# ford focus aten H7 lampjes... elke 15K km of nog korter, en de accu moest eruit om bij de lamp te komen.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
mel

Golden Member

Mijn koplamp stond een half jaar vol met water. De lamp bleef het gewoon doen...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 16 oktober 2020 07:33:45 schreef -chefke-:
...
# ford focus aten H7 lampjes... elke 15K km of nog korter, en de accu moest eruit om bij de lamp te komen.

Mijn auto is een Ford Focus van 2007 was 3j oud toen ik die kocht en heb nog nooit een koplamp moeten vervangen, 1x een geoxideerde gele rechtse knipperlicht lamp (zelf vervangen).
Dat de batterij eruit moet is mij ook onbekend.

LDmicro user.
Anoniem

Op 16 oktober 2020 00:47:03 schreef K7Jz:
Ik denk dat Philips en Osram onder licentie worden verkocht door een partij die ze ook voor Aldi maakt.

Helaas heb je daarmee geen punt. Er worden veel zaken gemaakt op maat van de (grotere) klanten.

Ik heb ooit een probleem opglost in een fabriek van rijstwafels en een
gedetailleerde rondleiding gekregen.

De ene winkelketen onderhandelt en gaat voor kwaliteit en kiest rijst
van A kwaliteit en de beste chocolade.

De goedkopere warenhuizen zetten voorop wat hun wafels mogen kosten en
er wordt gekozen voor goedkopere rijst en een mindere kwaliteit chocolade zodat het prijscriterium gehaald wordt.

Dus ondanks dat de rijstwafels uit dezelfde fabriek komen zijn ze beslist niet identiek.

Pikant detail : Speciaal voor de Engelse markt worden rijstwafels gemaakt met azijnsmaak. Ik heb mogen proeven. Bah!

Wat GD zegt over kwaliteit, klopt. Een bekende ontbijtkoekfabriek maakt niet alleen zijn eigen merk, maar ook veel andere.

De andere merken worden bewust minder lekker gemaakt om een merkbaar kwaliteitsverschil te maken tussen huismerk en A-merk.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hubie

Special Member

OT:GD schreef: Pikant detail : Speciaal voor de Engelse markt worden rijstwafels gemaakt met azijnsmaak. Ik heb mogen proeven. Bah!
Dat is dan net zoiets als de Engelse 'Vinager&Salt chips. Brrrrr.

Of zoiets als|(no offence)' Belgiesche' mayonnaise. ;-)

maartenbakker

Golden Member

Op 16 oktober 2020 00:47:03 schreef K7Jz:
Ik denk dat Philips en Osram onder licentie worden verkocht door een partij die ze ook voor Aldi maakt.

Bij de dure merken gaan dan dure doosjes, dure stellages, dure vertegenwoordigers, verschillende types (blue, night, power, longlife) maakt de logistiek ook duurder, maar de marge is groot en de consument koopt.

Ik weet vrij zeker dat juist Philips en Osram nog eigen fabrieken hebben.

Grundig duidelijk niet, dat kunnen Chinese lampjes zijn ofzo. Aldi idem, al hebben die nog wel eens de neiging om lokaal zaken te doen (Belse en Poolse batterijen, Duitse stofzuigers, etc.) dus die zouden wellicht nog Duitse lampjes kunnen voeren als die per ongeluk eens goedkoper zijn. Kan dan ook best dat ze 400 uur zijn in plaats van 600 uur ofzo. Scheelt toch weer een procentje materiaal.

Overigens valt het met dat Zuid-Koreaanse voorbeeld nog mee, dat zijn 'maar' 22 merken en geen 25 :+

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 17 oktober 2020 02:30:21 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Philips heeft eigen fabrieken in China waar autolampen worden gemaakt. Osram, geen idee. http://autonews.gasgoo.com/1017933.html

Hubie

Special Member

KEMRA, lees Kema is een betrouwbaar instituut dus ik neem die testen voor waarheid aan.

Sine

Moderator

Ook dat is niet meer wat het vroeger was helaas ...

En die kijken naar veiligheid, niet naar levensduur.

Op 16 oktober 2020 11:26:17 schreef grotedikken:
[...]

Helaas heb je daarmee geen punt. Er worden veel zaken gemaakt op maat van de (grotere) klanten.

...

Oh dat geloof ik wel. Je ziet dan bij de A-merken duurdere (bio)-grondstoffen e.d. maar is dat naar verhouding van de verkoop prijs. Gaat het Philips setje van 2 tientjes drie keer zolang mee als een setje van 6?

Ik heb vroeger vanuit school excursie gehad naar Splendor in Nijmegen dacht ik. Daar werden gloeilampen gemaakt en bij laatste controle uitgeselecteerd de beste waren voor hun eigen merk en anderen waren voor Hema en van dat soort bedrijven.

RAAF12

Golden Member

Op 17 oktober 2020 12:57:24 schreef K7Jz:
[...]

Oh dat geloof ik wel. Je ziet dan bij de A-merken duurdere (bio)-grondstoffen e.d. maar is dat naar verhouding van de verkoop prijs. Gaat het Philips setje van 2 tientjes drie keer zolang mee als een setje van 6?

Moeilijk te zeggen, die goedkope lampjes van Grundig uit de Action gaan lang mee. Een lamp gaat ook eerder kapot bij veel trilling, branduren, aan uit cycli ect. Voor mij geen reden om duurdere lampjes te gaan kopen. Wel handig om er een paar als reserve mee te nemen. Bij H7 is het voornamelijk het dimlicht lampje wat slijt.

Ik heb zo'n idee trouwens dat het Grundig van vroeger niets te maken heeft met de Grundig producten die je bij Action koopt.
Die Action producten is allemaal Chinese rotzooi, maar met een Grundig plakkertje erop voor een meer vertrouwd gevoel bij de consument of hoe werkt dat?

Zo heb je ook zonnepaneel omvormers van 'AEG'. Dit is ook gewoon Chinese hardware (en software helaas) met een AEG plakkertje erop. Zie dit artikel bijv.

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op zondag 18 oktober 2020 11:34:43 (29%)