Meerdere UPSen

ik zou relais 3 en 4 gewoon als 1 relais nemen met maak en verbreek contact.

Dat ga ik idd doen, zit me ook te bedenken, ik zorg er ook voor de load op netwerk 2 er nog niet is, dan kan er binnen dat relais ook weinig gebeuren, dank je wel !! toch weer wat moed, zal wel de enige worden op de wereld met dit schema :)

diodes gebruiken is een NOGO op wisselspanning

Kwam ik ook achter, vandaar wel humor (en mijn kennis), wel lekker out-of-the-box denken.

LET WEL OP: de duurdere UPS'en geven GEEN netspanning door maar maken ALTIJD de sinus opnieuw uit de batterijen.

Toch best vaag, of word de klap te groot als AC wegvalt, zou betekenen dat de UPS altijd wel druk is op z'n circuit/trafo en dat hij continue de accu's aan het laden is.

APC is een echte accu sloper, ik denk persoonlijk dat ze allemaal te hoog staan, en dat daarmee de accu duur wel goed verkort word.

Komen binnenkort mss wel goedkope powerwalls waarbij je makkelijk 48v krijgt ofzo, heb ze ook al gezien met 18650 batterijen, 48v UPS is nooit weg ik bewaar hem ook voor deze tijden.

Zie nu ook mooie chinezen 3000w-6000w inverters met een AC aansluiting, in feite een mooie ups, laad de accu's bij, zodra AC wegvalt, levert die vanuit de accu's (200 euro, denk max 2000w ofzo zuiver)

SVP als je een UPS in een bak ziet liggen (al is die nat), neem hem mee, dingen zijn erg gewild, ik kocht mijn 3000va met NW kaart (2700 euro nieuw), voor 25 euro, denk dat die op de stort al meer opbracht. De meeste denken die 48v met 4 accu's te maken, maar wss kunnen die accu's die amp's niet voeden die je nodig hebt met 3000VA

Alles met een knipoog ;-)

nou, een beetje it ér zet op een 3000VA ups geen 2500W aan last, dat is teveel. met 2000VA is het wel genoeg, houd je marge vrij en trek je de loodplaten niet krom.

op t werk stond een 1000VA model van apc, accu's al dik 10 jaar oud maar nog steeds draaien. tot er een nieuwe server opgezet werd, de oude server zat er ook nog bij. 1 week en de ups ging plat omdat de Ri van de accu's toen parten ging spelen. dat ding had al die tijd nog geeneens 1 streepje aan last erop zitten, vandaar dat dat zo lang goed is gegaan. gemiddeld eens per 3,5 jaar een uitval van langer als 15min. de andere ups in t gebouw heb ik in die tussentijd al 2x accu's van vervangen. daar gebruik ik ook geen standaard B keuze agm meer in, panasonics gaan erin.

de duurdere ups, dat zijn online modellen met double conversie. maakt altijd eerst DC van de netvoeding en daar weer AC 50Hz van.de accu's hangen al aan die DC bus dus heb je het omschakelen niet wat niet bij elk netgevoed apparaat kan, soms is die omschakeling bij uitval al te lang. oa in de medische wereld worden die gebruikt. nadeel is dat ze wel zuipen, die conversie heeft ook verliezen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

nadeel is dat ze wel zuipen, die conversie heeft ook verliezen..

Hehe wist ik niet, maar dit grapje gaat idd in de papieren lopen altijd 30% verlies, circuit goed druk altijd, denk dat ze het doen om de zekerheid, ze zitten al op DC gedeelte, zullen wel hetzelfde als mij hebben gehad, dat tijdens overschakelen alles instort, had ooit een accupool die bijna doorgerot was, ups leek het goed te doen, netjes load, en batt status, maar zodra je AC eraf haalde was die weg, lijkt me wel lullig idd in een ziekenhuis :)

Alles met een knipoog ;-)
Sine

Moderator

Op 17 oktober 2020 10:30:03 schreef fcapri:

LET WEL OP: de duurdere UPS'en geven GEEN netspanning door maar maken ALTIJD de sinus opnieuw uit de batterijen.

Je doelt op een dual conversion topologie.
De meesten doen dat niet, zeker de grote jongens niet, want dat is gruwelijk inefficiënt.

https://download.schneider-electric.com/files?p_Doc_Ref=SPD_SADE-5TNM3…

"Delta conversion" om het efficiënt te houden met vermogens boven de 5kVA.

Line interactive - Impractical over 5kVA (APC Smart-UPS)

Double conversion - Expensive under 5kVA (APC Smart-UPS On-Line)

Delta conversion - Impractical under 5kVA (APC Symmetra MW)

Standby - Impractical over 2kVA (APC Back-UPS)

Maar daar is het antwoord dus, boven de 5kVA schijnt het niet meer te kunnen met een "normale" ups.

Alles met een knipoog ;-)

een apc symetra van 60kVA heb ik al eens ontleed, met een paar stevige igbt plakken wordt de PFC gedaan. 6 thyristor modules van 2x 180A voor de DC naar 3F AC omzetting.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

de bovenste foto zijn ixys mcc 95-14i01b thyristoren. ups was een dikke 10 jaar oud..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 oktober 2020 13:27:05 schreef Sine:
[...]

Je doelt op een dual conversion topologie.
De meesten doen dat niet, zeker de grote jongens niet, want dat is gruwelijk inefficiënt.

https://download.schneider-electric.com/files?p_Doc_Ref=SPD_SADE-5TNM3…

wij hadden die op het werk, omdat we om afgelegen locaties zitten (meteo systemen op einde van startbanen enzo). met die UPS'en heb je altijd een PERFECTE sinus 50Hz 230V.
wel ellende meee gehad dat sommigen op 230V stonden en maar 210V kregen (geven ze foutmelding dat de AC spanning te laag is. ff in de menu de boel op 220 zetten loste het op)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@testman mooi spul hoor ;)

geven ze foutmelding dat de AC spanning te laag is. ff in de menu de boel op 220 zetten loste het op

Ik wilde ook de uitgangsspanning veranderen van 229v naar 220v in noodstand zou er al minder A/W doorheen moeten gaan, en blijft toch alles draaien, dacht dat ik dit in menu kon vinden (dat van jou wel idd met APCTEST linux), maar helaas moet weer ff via serieel in PROG mode, had hem juist vandaag op 26.4v gezet (icm met zonnepanelen), en seriële pctje weer opgeruimd ;)

APC Smartups protocol - Hidden Programming Mode

Na de prog mode, o, on battery output voltage. Possible values: 220, 225, 230, 240V

Alles met een knipoog ;-)

met welk stukje software kun je de bij een apc de accu laadspanning aanpassen? de smart ups hier doet 13,85V per accu, dat is hoog ..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

met welk stukje software kun je de bij een apc de accu laadspanning aanpassen? de smart ups hier doet 13,85V per accu, dat is hoog ..

Doe je via serieel en putty/hyper terminal,

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2173070#2173070

Alles met een knipoog ;-)
High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???