Oscilloscoop mogelijkheden

High met Henk

Special Member

Op 15 oktober 2020 17:31:33 schreef Shiptronic:
[...]

Plaatje komt me bekend voor?

Lijkt op een ontbrekende GND ?

Was defecte tranceiver idd in UK

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

@deKees: juist wel.
Dan heb je meteen bevestiging dat het valide data is.

Voor jou wel, voor mij ook, maar TS heeft al eerder gezegd dat dat niet zijn vakgebied is.

High met Henk

Special Member

Dus laat je hem naar golfjes kijken die hem nog minder zeggen ???

Me confused...

Kun jij in mijn scopebeeld als leek zeggen wat valide data is? Links of rechts van het midden??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

De discussie tussen dekees en High met henk maken het nog wat moeilijk voor me.

Ik denk dat ik die scoop van ali koop en die goedkope voorgestelde logic analyzer van Poster Dh13. Dat het budget is geloof ik direct, maar ik kan hiermee een beetje oefenen en wegwijs worden denk ik.

Handig idee?

@Keening
Ja, lijkt me een goed plan.

@HighMetHenk.
Als de communicatie stuk is dan zie je 'geen data' of data die niet hoog genoeg komt doordat er sluiting in de lijn zit, of een driver trap stuk is. Dat kun je zien met de skoop en niet met een logic analyser.

Als er data is met de juiste niveaus in beide richtingen dan zal die best wel valid zijn. Debuggen is in de fabriek al gedaan.

High met Henk

Special Member

@deKees:

Precies wat je zegt:

Op 15 oktober 2020 23:22:58 schreef deKees:
...
Als de communicatie stuk is dan zie je 'geen data' of data die niet hoog genoeg komt doordat er sluiting in de lijn zit, of een driver trap stuk is.

Mee eens, en geen data of signaal slecht is dus geen karakters/berichten in een LA of terminal

Dat kun je zien met de skoop en niet met een logic analyser.

Als er data is met de juiste niveaus in beide richtingen dan zal die best wel valid zijn.

Ik herhaal hier mijn vraag uit mijn vorige post.
Waar in mijn scopebeeld zie jij valide data? Links of rechts van het midden. Ik durf te gokken dat je namelijk verkeerd gaat!!

Een LA of terminal geeft gewoon niets of als je pech hebt bullshit, maar na 1 of 2 goede zie je dat meteen.

Bij een scopebeeld is het minder duidelijk.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Op 15 oktober 2020 19:57:39 schreef High met Henk:..

Kun jij in mijn scopebeeld als leek zeggen wat valide data is? Links of rechts van het midden??

toen bleef het oorverdovend stil?

Ik ben uitgesloten van deelname :

Op 15 oktober 2020 18:20:38 schreef High met Henk:
[...]

Was defecte tranceiver idd in UK

O-) , Was er live bij :) was even puzelen ! ,

Maar doe mij de scope plaatje's maar ! , dan zie ik wat er gebeurd, met data moet je ook weer baudtrate geneuzel en startstop bits, parity... enz. (die haal ik dan wel weer uit het scope plaatje) pas nog gbruikt om de CAn-bus van een nieuwe VW uit te lezen. Die lag een suk hoger dan ik gedacht had , (500 kbit/s)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 16 oktober 2020 18:03:14 (25%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Op 16 oktober 2020 07:04:18 schreef High met Henk:
Ik herhaal hier mijn vraag uit mijn vorige post.
Waar in mijn scopebeeld zie jij valide data? Links of rechts van het midden. Ik durf te gokken dat je namelijk verkeerd gaat!!

Ik denk links van de middenlijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 15 oktober 2020 22:11:32 schreef Keening:
De discussie tussen dekees en High met henk maken het nog wat moeilijk voor me.

Ik denk dat ik die scoop van ali koop en die goedkope voorgestelde logic analyzer van Poster Dh13. Dat het budget is geloof ik direct, maar ik kan hiermee een beetje oefenen en wegwijs worden denk ik.

Handig idee?

Lijkt me een goed idee.
Had het ook alleen maar aangedragen om als "starter" te hebben.
Kun je dan wat mee spelen en vooral mocht er iets misgaan met de logger dan doet dit niet zo zeer in portemonnee.
En misschien krijg hierdoor ook beter in de gaten wat je echt nodig hebt.

High met Henk

Special Member

Op 16 oktober 2020 18:10:05 schreef Lambiek:
[...]
Ik denk links van de middenlijn.

Je gaat niet door naar de volgende ronde helaas.
De signaal niveau's zijn daar wel valide..

Overigens zo zag wel 80% van de bus signalen er daar uit.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

We zien hier aan beide kanten duidelijk signaal. Dus het systeem is in beide gevallen aktief.

Links zijn de pulsen allemaal even hoog. Dat ziet er al goed uit. Of ze hoog genoeg zijn kan ik niet zien zonder het protocol te weten, en de instellingen van de skoop kan ik ook niet lezen.

Of de pulsen breed genoeg zijn is ook moeilijk te zien. Met een langere tijdbasis krijg je dat beter in beeld.

Wel is het signaal een beetje gekanteld. Dat is verdacht maar kan veroorzaakt zijn door een AC koppeling.

Met een trage tijdbasis zou elke puls een kompleet bericht kunnen zijn, met een pauze tussen de berichten. Het lijkt er dan op dat er geen antwoord komt van de andere kant. Hoeft misschien ook niet, hangt van het protocol af.

Rechts lijkt het beeld veel rommeliger. Dat de signalen onder nul gaan kan liggen aan de offset instelling van de skoop. Maar je ziet wel duidelijk een voorkeur voor 3 signaal niveaus.

Je ziet wel rechts dezelfde pulsen als links, maar tussen die pulsen zit dan een verschoven niveau. Zoiets kun je krijgen op een bus systeem met 2 transmitters die elkaar afwisselen. De ene transmitter (die links ook aktief is) heeft hetzelfde niveau als links, het andere signaal (respons?) is naar beneden verschoven. Lijkt een probleem in de bedrading (massa?).

Maar het kan ook een RS485 signaal zijn. Het middelste niveau krijg je dan op momenten dat de transmitter in tri-state staat.

Maar je hebt ook RS485 systemen die de nul niet doorverbinden. Dan kun je ook een offset van een paar volt krijgen tussen verschillende transmitters op de bus. Al zal dat in een Ebike niet zo snel voorkomen.

In alle gevallen is er te weinig info om echt te zien wat er aan de hand is. In de praktijk zul je de signalen kunnen vergelijken met een 'normale' situatie en dan kun je al meer zeggen of het lijkt op wat je verwacht.

.

[Bericht gewijzigd door deKees op vrijdag 16 oktober 2020 20:38:56 (100%)

Weet er iemand een goeie USB scope voor op de pc, goedkoop, china, waarbij ik wel correct een 230V AC sinus kan meten, en mogelijk wat andere beperkte dingen in toekomst ?

B.v. zoiets ?

https://www.ebay.com/itm/iCP12-5mV-a-6-Ch-PC-Analog-USB-Oscilloscope-U…

Alles met een knipoog ;-)
High met Henk

Special Member

Ik meldde dat het profibus was. Dus protocol bekend.

Dit is een tranceiver in de master die een flinke knauw gehad heeft.
De afscherming was losgescheurd en de modules waren onderling niet geaard. Op moment dat ik er kwam stond er 1000 V op de afscherming...

Maar als jij het al niet ziet.. hoe moet een leek het dan zien??

Als ik toen een RS 485 terminal of LA had gehad, had ik gezien dat dit ding geen volledige berichten uitspuugde en bij tijd en wijlen echt zelfs niet eens valide spannings niveaus uitspuugt...

Dank je overigens voor je antwoord. Had het niet verwacht.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

@RvEldijk

Zie https://www.circuitsonline.net/forum/view/127849#highlight=geisoleerde…

Als je aan 230VAC gaat meten dan is isolatie essentieel. Een kortsluiting is snel gemaakt en je wilt niet je PC opblazen zou ik denken.

@deKees dank je wel !!

Damm wat is dat spul duur, ik dacht voor 30-50 euro wel een 230v AC sinus te kunnen meten, maar dat word eerder 150 euro :)

Als je aan 230VAC gaat meten dan is isolatie essentieel. Een kortsluiting is snel gemaakt en je wilt niet je PC opblazen zou ik denken.

Dat is idd wel belangrijk idd.

[Bericht gewijzigd door RvEldijk op vrijdag 16 oktober 2020 21:03:46 (39%)

Alles met een knipoog ;-)
Shiptronic

Overleden

Daarbij waren er regelaars die totaal geen moeite met het signaal hadden en er wat waren die het absoluut niet slikken. (maar er was meer down gegaan) maar weten wat je meet !

en ik had het al verraden :

Op 15 oktober 2020 17:31:33 schreef Shiptronic:
[...]

Plaatje komt me bekend voor?

Lijkt op een ontbrekende GND ?

{Edit] idd @ deKees , je zit er goed op, maar of TS dit was gelukt, daar was de vraag aan gesteld :)

@RvEldijk, differentaal probes :)

maar 230 AC moet je isoleren , dat kan gewoon met een transformator, 230/12V

dan kan je toch veilig iets zien.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

maar 230 AC moet je isoleren , dat kan gewoon met een transformator, 230/12V dan kan je toch veilig iets zien.

Oh ik had de hoop al opgegeven, 150 euro is net iets te pittig om een sinus een enkele keer te controleren, keek heel jaloers (gezond) naar andere met een scoop, en heb gelukkig nog dromen.

Maar is er dan iets te krijgen met 12v input, usb, china goedkoop ? 50 euro is wel mijn max voor een enkele sinus check, trafo's van 230 naar 12v heb ik nog wel.

Alles met een knipoog ;-)
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@Shiptronic dank je wel !! nog steeds wel iets teveel 100 euro, wel mooi spul en netjes 400v, ik zou dan ook voor een 30 euro scope kunnen gaan + 230v naar 5v trafo ?

Dit wilde de TS toch, helaas niet super mobiel (laptop) : Bus Diagnose: CAN-bus gegevens te onderzoeken, CAN-bus signaal integriteit, CAN-bus LH lange tijd overname, LIN bus

@Shiptronic dit is idd een mooie set, denk dat het kerstwerk word, oogjes dicht en klikken :)

Btw ik wil het topic niet kapen noch een nieuwe te starten.

[Bericht gewijzigd door RvEldijk op vrijdag 16 oktober 2020 22:39:21 (38%)

Alles met een knipoog ;-)

Dat 30 euro ding is gewoon een microcontroller op een USB stickje.

Die 1kHz sampling rate is ERG weinig voor een "oscilloscoop". Voor "meting 1" is het prima: "meten aan de 50Hz sinus van het net". Maar meting twee wordt dan misschien zo'n profibus gedoe? Dat is dan veel sneller dan de 1kHz, dus je hebt "random" samples die /of/ hoog /of/ laag zijn maar kan niet de berichten zien. Of misschien is meting twee iets met audio. Dan moet je toch echt wle 50kHz sampling hebben.

Kortom, het is leuk speelgoed, maar je zit echt in 5 minuten dat je meer wil dan ie kan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

@mods: kan de laatste discussie even losgekoppeld worden?

maakt e.e.a. niet echt leesbaar.

Terug naar DeKees: antwoord was dus niet goed: juiste antwoord was: beiden leveren geen goede communicatie op: de Yaskawa regelaar gaven dan ook inderdaad geen bus fout (en ook geen communicatie) (galvanisch gescheiden)

de Omron's gaven wel een busfout en waren niet galvanisch gescheiden niet en zijn derhalve preventief vervangen). Het mitsubishi remote I/O station is ook maar preventief vervangen.

De master was het echte defect.

MAar moraal: beide signalen zijn niet valide!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???