kapotte wabeco freesmachine met wasmachine motor besturing

Dit is sinds het vervangen vd triac? dan zou ik denken dat je hem vervangen hebt door een ander type? Of je bent toch nog ergens anders aan geweest?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Het schema geeft aan dat er een triac in zit,(TY1 btb24 600B) een kennis van me heeft deze vervangen voor een thyristor BTB24 600BW. verder is er niets gewijzigd.
vanmiddag heb ik de thyristor zelf vervangen voor een triac BTB24 600B, met deze op de print deed de motor bijna niets meer, alleen met de potmeter op 80% draaide hij even een seconde of 10, daarna schakelde hij weer uit.

"Het schema geeft aan"? Maar het is belangrijk dezelfde die op de print zat te gebruiken, welke was de originele? En nu hij helemaal slecht loopt heb je dan terug de vorige 600BW er in gezet? Resultaat?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Het schema klopt dus. Oef. De 600BW er terug in? Of de oude/oorspronkelijke? Zo kun je testen of er wat meer stuk gegaan is door werkzaamheden. De zwarte waas is er nog wel zie ik op de laatste foto.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
vergeten

Golden Member

Op 16 oktober 2020 21:32:21 schreef Franksch:
Het is even stil geweest, maar ik ben met andere werkzaamheden bezig geweest.
inmiddels heb ik het schema van de printplaat van de motorbesturing gevonden op een oostenrijks forum.

Niet zo netjes dat het openen van dat schema je dwingt (bij mij althans) om speciale software voor het openen van "xxx.JP2" te installeren op de PC.
Voor mij een reden om dat zeker niet te doen.

Post plaatjes in een algemeen formaat a.u.b.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Met mijn oud telefoontje gaat het prima zonder apps of downloads
Als ik de afbeelding terug post krijg je weer jp2. Geen oplossing voor jou dus.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

ik probeer een betere afbeelding te maken

[Bericht gewijzigd door Franksch op vrijdag 16 oktober 2020 23:30:11 (64%)

Goed schema maar hoe gaan we je kunnen helpen met je beperkte electronica kennis? Faseaansnijding en drg kun je moeilijk meten met een multimeter. Probeer hem eerst in de oude staat te krijgen en vandaar terug te zien. Normaal moet de BW ook gaan maar aangezien er nieuwe problemen opduiken vermoed ik bijkomende problemen door herstelwerken. Mss dit even checken?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Lambiek

Special Member

Op 16 oktober 2020 23:43:24 schreef EricN:
Faseaansnijding en drg kun je moeilijk meten met een multimeter.

Dit is sowieso een andere regeling met de gelijkrichter er achter, deze regelaar is alleen geschikt voor een gelijkstroommotor en een seriemotor.

En zonder scoop kom je inderdaad nergens in dit geval.

Normaal moet de BW ook gaan maar aangezien er nieuwe problemen opduiken vermoed ik bijkomende problemen door herstelwerken.

De standaard triac heeft een IGT van 35mA en wat de TS erin heeft laten zetten door de kennis heeft een IGT van 50mA. Het ligt er maar net aan hoe kritisch de schakeling is opgebouwd.

En de standaard triac is een vier quadrant type en de nieuw geplaatste is een drie quadrant type. En dat betekend dat een drie quadrant type niet werkt in het vierde quadrant.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@lambiek ben je zeker van de 35mA bij de 600B? En helaas, mijn haar is alvast in den oorlog. ?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Lambiek

Special Member

Op 17 oktober 2020 12:33:01 schreef EricN:
@lambiek ben je zeker van de 35mA bij de 600B? En helaas, mijn haar is alvast in den oorlog. ?

Volgens de data sheet wel, je moet toch ergens op kunnen vertrouwen. Alhoewel...... :)

Maar als je in het schema kijkt kun je zien dat de gate max 150mA krijgt.
Maar dit is niet goed.

En de standaard triac is een vier quadrant type en de nieuw geplaatste is een drie quadrant type. En dat betekend dat een drie quadrant type niet werkt in het vierde quadrant.

In het vierde quadrant doet de nieuwe triac "die de kennis vervangen heeft" niet mee.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ik vond het een hele verwarrende datasheet.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Heren, allereerst ben ik bij met het meedenken van jullie en mij te helpen met mijn gebrekkige elektronica
kennis, top.

In de oorspronkelijke printplaat zat, als ik het schema moet geloven, een triac met tekst BTB24 600B MAR 648.

Mijn kennis beweert dat het een thyristor is en heeft er een ingezet, de tekst hierop is BTB24 600BW en een cijfer , ik meen 630, ik kan dit niet checken omdat de printplaat nu bij hem ligt.

Met deze thyristor er in draait de machine met minimaal vermogen en toerental neemt af vanaf 80% (zie
mijn eerdere post)

Op eigen initiatief heb ik bij Brigatti in eindhoven een triac gehaald met de tekst BTB24 600B cijfer weet ik niet. Met deze triac er in deed hij het helemaal niet, alleen met potmeter op 100% even een paar seconden.

Daarop heb ik de thyristor weer terug gezet omdat ik nog wat moest boren, dat lukte met veel horten en stoten, lees laag toerental bij belasting

in het schema staat toch echt een triac symbool, TY1, lijkt mij, of begrijp ik het verkeerd

Welke triac of thyristor moet ik volgens jullie inzichten hebben??

Groet, Frank

Uit het datasheet van de TDA1085C:

The TDA1085C is a phase angle triac controller having all the necessary
functions for universal motor speed control in washing machines. It operates
in closed loop configuration and provides two ramp possibilitie

Er moet dus een triac in en geen thyristor.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Lambiek

Special Member

Op 17 oktober 2020 20:17:52 schreef Franksch:
In de oorspronkelijke printplaat zat, als ik het schema moet geloven, een triac met tekst BTB24 600B MAR 648.

Dat is een triac en dat moet ook volgens het schema.

Met deze thyristor er in draait de machine met minimaal vermogen en toerental neemt af vanaf 80%

Dat klopt want alleen de bovenste helft van de sinus wordt maar gebruikt. Dat is dus de halve voedingsspaning.

Op eigen initiatief heb ik bij Brigatti in eindhoven een triac gehaald met de tekst BTB24 600B cijfer weet ik niet. Met deze triac er in deed hij het helemaal niet, alleen met potmeter op 100% even een paar seconden.

Dan is er waarschijnlijk meer stuk en daar kom je alleen achter met een scoop.

Welke triac of thyristor moet ik volgens jullie inzichten hebben??

Het type dat er in zat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Foto, zie bijlage, komt uit de datasheet die ik hierboven deelde. Er staat duidelijk "triac" en deze serie is heel veel gebruikt in witgoed. Triac's dus. Kun je de allereerste/originele er terug in plaatsen? Zwart stof....

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 17 oktober 2020 20:49:59 schreef EricN:
Foto, zie bijlage, komt uit de datasheet die ik hierboven deelde. Er staat duidelijk "triac" en deze serie is heel veel gebruikt in witgoed. Triac's dus. Kun je de allereerste/originele er terug in plaatsen? Zwart stof....

Ik weet niet of mijn kennis de originele triac nog heeft, zal het navragen.
Stof lijkt me niet, ik heb de gehele printplaat in een ultrasoon bad gehad, deze zou dus schoon meten zijn.

het vreemde is dat ik er een nieuwe triac in had , en dat hij niet draaide. kan het nog zijn dat er verschil in de trials zit met de tekst btb24 600B, maar dat het cijfer dat er op staat, in mijn geval 648, ook nog verschil maakt?

Lambiek

Special Member

Op 17 oktober 2020 21:39:24 schreef Franksch:
kan het nog zijn dat er verschil in de trials zit met de tekst btb24 600B, maar dat het cijfer dat er op staat, in mijn geval 648, ook nog verschil maakt?

In principe moet het niet uit maken welk type het is, als het maar een vier quadrant type is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Volgens mij niet. Deze had moeten werken. Mijn eerste gedacht was overhit gesoldeerd maar het zijn taaie duivels en dan moet je al zwaar overdrijven om ze stuk te maken. Mss een niet temperatuur gestuurde overhitte bout? Of ergens iets geraakt of los getrokken. Ik weet niet goed hoe je met dit complex verder te helpen met je basic kennis en ontbrekende scope. Hier moet je al een grondige kennis van foutdiagnose voor bezitten of een portie geluk dat je er net op valt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Lambiek

Special Member

Op 17 oktober 2020 21:39:24 schreef Franksch:
kan het nog zijn dat er verschil in de trials zit met de tekst btb24 600B, maar dat het cijfer dat er op staat, in mijn geval 648, ook nog verschil maakt?

De stroom die de TDA1085 levert is 150mA, dus bijna ieder type moet het doen. Zolang de triac de stroom maar aan kan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het is ondertussen wat kouder. Ginder in je werkhuis ook? Ik dacht even aan de 220uF elco C10. Warm de boel eens wat op mss om de elco wat leven in te blazen. Eerst te warm, nu te koud, het is wat hé?
Is de voedingsspanning stabiel? Pin 9 van TDA1085

[Bericht gewijzigd door EricN op zaterdag 17 oktober 2020 23:18:32 (11%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?