Laptop 'ghosting'? Hardware of software?

Laptop van een half jaar oud.
Geheugen en 'harde schijf' geüpgrade en heeft daarna maanden prima gewerkt (vermeld ik even voor de volledigheid, staat er volgens mij volledig los van).
Nu ontwikkelt onderstaand probleem zich.

'Word' heet voortaan 'Mord'?

Het *lijkt* erop dat dit alleen op het laptop scherm plaatsvindt en niet op een externe monitor, maar da's met een slag om de arm omdat het probleem grotendeels weg was toen extern scherm werd aangekoppeld.

Wat me in eerste plaatje opvalt is dat de letters de mist in gaan maar de verticaal geplaatste cijfers niet.
Het gebeurt wel bij verschillende softwareprogramma's.

Gewoon garantie claimen? Is op zich geen probleem alleen moet ik dan waarschijnlijk de oude hardware terugplaatsen en dit soort laptops is niet echt gemaakt om vaak open te gaan, dus als het niet nodig is, liever niet... En ik wil wel graag weten waar het aan ligt om niet met een kluitje in het riet gestuurd te worden.
(128GB M.2 SSD vervangen door 1TB NVME en 1x4GB door 1x16GB, dus ik ging er niet van uit dat ie nog een keer open moest gedurende de max. 5 jaar gebruiksduur, o.a. rubber voetjes moeten losgepeuterd worden omdat er schroefjes onder zitten, na 1x deed de lijm nog genoeg, na 2 keer mogelijk al niet meer).

Laptop is trouwens een HP 15S HQ1008ND, na de upgrade een goedkope, leuke, lichte en lang-meegaande (>>8 uur) studielaptop.

Arco

Special Member

Niet toevallig een 'rare' schermresolutie gekozen? Beste altijd de 'native' resolutie van het scherm kiezen.
(dan hoeft 'ie niet te gaan rescalen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Was wel even mijn gedachte, maar dochterlief zit daar m.i. niet aan. Maar ik moet bekennen dat ik het niet gevraagd heb... 8)7 (Laptop staat 250km verderop).

[Bericht gewijzigd door r-p op zaterdag 17 oktober 2020 16:37:15 (11%)

Het zou gewoon aan de driver kunnen liggen. Is er al geprobeerd om in veilige mode te starten?

reading can seriously damage your ignorance
Arco

Special Member

Als het Windows is, kun je er met Remote Desktop op kijken vanaf afstand...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Op 17 oktober 2020 16:28:36 schreef r-p:
Laptop van een half jaar oud.
Geheugen en 'harde schijf' geüpgrade en heeft daarna maanden prima gewerkt (vermeld ik even voor de volledigheid, staat er volgens mij volledig los van).
Nu ontwikkelt onderstaand probleem zich.

'Word' heet voortaan 'Mord'?

Het *lijkt* erop dat dit alleen op het laptop scherm plaatsvindt en niet op een externe monitor, maar da's met een slag om de arm omdat het probleem grotendeels weg was toen extern scherm werd aangekoppeld.

Wat me in eerste plaatje opvalt is dat de letters de mist in gaan maar de verticaal geplaatste cijfers niet.
Het gebeurt wel bij verschillende softwareprogramma's.

Gewoon garantie claimen? Is op zich geen probleem alleen moet ik dan waarschijnlijk de oude hardware terugplaatsen en dit soort laptops is niet echt gemaakt om vaak open te gaan, dus als het niet nodig is, liever niet...

As je er zelf al aan en in aan het sleutelen/upgraden bent geweest verwacht ik dat de garantie daarmee zal zijn verlopen. Dat is zuur :(
Dat je weet wat je doet en kundig genoeg bent zijn geen argumenten voor de garantie acceptatie om het zelf sleutelen te accepteren.

Ik zou eerst eens de windows drivers bijwerken en alle bios en de video drivers updaten, daar zitten vaak verbeteringen in verwerkt.
Kijk eens hier voor specifiek deze (9EY61EA) laptop.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Bedankt alvast voor het meedenken!

Resolutie staat goed is me net teruggemeld.
Het gebeurt ook niet altijd, maar volgens mij sinds gisteren wel opeens heel erg vaak.
Maar met name het 'niet altijd' is zo leuk fout zoeken. Displaydriver terugzetten naar vorige versie? En hoelang moet het probleem dan niet voorkomen totdat je zeker bent dat dit echt het probleem was? (Retorische vraag).

We hebben een tweede identieke laptop (die nog niet is 'geüpgradet') op 1m afstand ipv 250km verderop maar die heeft het probleem niet.

Wat doet veilige modus? Dan worden er toch 'basic' instellingen en drivers gebruikt? Maar dan is juist de schermresolutie toch ook 640x480 of zo?
Dus wat leert dat je? Als het dan OOK gebeurt is het waarschijnlijk hardware? Of kun je er meer van leren?

Het is windhoos (WIN10), maar ik weet nog niet voldoende waar ik het moet zoeken. Ik zou bv. inderdaad met teamviewer drivers kunnen vergelijken met de thuis-laptop.

Op 17 oktober 2020 17:35:38 schreef vergeten:
[...]
As je er zelf al aan en in aan het sleutelen/upgraden bent geweest verwacht ik dat de garantie daarmee zal zijn verlopen. Dat is zuur :(

Volgens mij hebben computerfabrikanten dat geprobeerd in de jaren 90 maar die zijn teruggefloten door de rechter: een computer is een gebruiksvoorwerp waar je van kunt verwachten dat deze moet worden aangepast en uitgebreid. Daarom kan de garantie ook niet zo maar ongeldig worden verklaard. De betreffende uitspraak heb ik echter niet paraat dus het is niet volledig ondenkbaar dat dit een rechterlijke uitspraak op een ander continent betrof ;)

Volgens mij staat er een HP app op die de drivers up-to-date houdt, maar het is het controleren waard of deze inderdaad 'aan' staat.
Hoewel ik wat moeite heb met het standaard mantra: zijn de drivers up-to-date??? Als iets al maanden/jaren goed werkt en opeens niet meer, is dan ALTIJD maar de oplossing NIEUWERE drivers? Of is de kans groter dat ergens nieuwere drivers juist de zaak om zeep hebben geholpen?

Het betreft weliswaar niet drivers, maar heel veel van mijn (gratis) software heb ik de auto-update uitgezet: nieuwere versies hebben vaak allerlei bugs die de oude niet had, zijn soms trager (door functionaliteit die ik toch niet gebruik), slaan je met reclames om de oren (waar de oude advertentie vrij was), wijzigen de gebruikers interface (Windows &*^^%%$$) etc., etc.

EDIT: van Tweakers:

Q17. Will my warranty be affected if I install a non-HP upgrade/option in my HP product ?

HP warranty extends only to HP products and options. If you install a non-HP option into your HP product and this option then fails, you must contact the supplier for warranty cover on that item.

The warranty on your HP product will not be affected by the installation of a non-HP upgrade/option unless your HP product is damaged as a result of installation and/or operation of a third party option, such damage will not be covered by HP warranty.

If your HP product is not operating correctly, you may be asked to verify that any non-HP option is not responsible for the problem be uninstalling any such items.

Lucky Luke

Golden Member

Op 17 oktober 2020 17:35:38 schreef vergeten:
[...]
As je er zelf al aan en in aan het sleutelen/upgraden bent geweest verwacht ik dat de garantie daarmee zal zijn verlopen. Dat is zuur :(

Hoeft niet. Bij aanschaf van mijn laptop, enige jaren geleden toen mycom nog bestond, specifiek nagevraagd of ik nog garantie had als ik er RAM bij plaatste. Die garantie had ik. RAM bijgekocht en bijgeplaatst. Garantie inmiddels ruimschoots vervallen, laptop werkt nog maar niet meer in gebruik. Het is wel een punt om na te vragen (En eigenlijk op papier te laten zetten bijaanschaf, hetgeen ik verzuimd heb, maar zoals gezegd heb ik de garantie niet nodig gehad). (Overigens ook een HP. Consumentenlijn. Lag een schroefje los in naast de disk... Beh. De zakelijke lijn is beter...)

Anyway. Gezien het af-en-toe vermoed ik dat het toch hardware is, mogelijk gewoon een connector die niet helemaal volledig aangedrukt is oid.

kans groter dat ergens nieuwere drivers juist de zaak om zeep hebben geholpen?

Dat eerder...

Het neigt wel een beetje naar tweakers zo...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 17 oktober 2020 17:40:56 schreef r-p:
Wat doet veilige modus? Dan worden er toch 'basic' instellingen en drivers gebruikt? Maar dan is juist de schermresolutie toch ook 640x480 of zo?

Met de huidige vergaande integratie van Windows in de BIOS (bij mijn desktop verschijnt al in het startscherm van de BIOS het inmiddels karakteristieke serie wacht-tijd-bolletjes van Windows in beeld) zou ik van die lage resolutie niet meer zo zeker zijn.

Op 17 oktober 2020 17:40:56 schreef r-p:
Het is windhoos (WIN10), maar ik weet nog niet voldoende waar ik het moet zoeken.
[...]
Hoewel ik wat moeite heb met het standaard mantra: zijn de drivers up-to-date??? Als iets al maanden/jaren goed werkt en opeens niet meer, is dan ALTIJD maar de oplossing NIEUWERE drivers? Of is de kans groter dat ergens nieuwere drivers juist de zaak om zeep hebben geholpen?

Het grootste probleem vind ik dat Windows 10 een veel te grote vinger in de pap heeft gekregen in de categorie 'wij bepalen wat goed voor u is'.

Na elke update mag ik telkens opnieuw bevestigen met welke 'apps' ik bepaalde bestanden wil openen. Ik ben dat inmiddels al zo zat dat dit de laatste Windows versie zal zijn voor dagelijks gebruik, omdat ik er alle vertrouwen in heb dat dit soort fabrikant-bemoeienis in de volgende versie nog veel erger zal zijn.

Ik hou er dan ook altijd rekening mee dat niet mijn drang tot niet-updaten van 'eigen' drivers (van zaken die dus prima werken) het probleem is, maar de constante stroom brakke updates van Microsoft. Tuurlijk, er zullen vast dingen goed gaan, maar het gaat ook erg vaak mis. Zo heb ik goed geluid, zo komt er weer een update die dat weer om zeep helpt. Het blijft gruwelijk behelpen met 10.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ik zou de laptop starten vanaf een Linux LiveCD of -USB en vanuit Linux bekijken of het beeld goed is. Is het beeld goed, dan is er iets mis met je videodriver.

RAAF12

Golden Member

Of een toets (F2) bijvoorbeeld voor het booten indrukken en het UEFI/BIOS scherm bekijken. Dan is er nog geen Windows driver geladen.

kan ook een kapotte GPU zijn.
heb een sony laptop op het werk, waar je in console modus opstart (linux) en dan krijg je andere letters dan hetgeen je typt.

type je dus GGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG
staat er op scherm GGGJGGJGJJGGJJGGGGJ

de map \VAR\log\... is de ene keer leesbaar, de andere keer staat er \VAN\7OG\...
bij het opstarten ook allemaal strepen en symbooltjes door het boot logo. eens in windows geen problemen meer, eens in linux GIU ook geen problemen. start je daar een terminal, ook geen problemen.
ga je naar VT01, heb je rare symbolen in console

GPU gaan meestal kapot als ze overhitten, dus een blokked koelprofiel en ventilator is dodelijk voor laptops

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Dok

Golden Member

Even gekeken bij de link die gegeven is
zo te zien wel een 'rare'resolutie.
zeker weten dat dit goed is?

Wie niet horen wil moet TV kijken.
maartenbakker

Golden Member

1920x1080 is full HD.

Ik zou denken aan driverproblemen maar er kan ook iets mis zijn met onboard TCON of GPU.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
PE9SMS

Special Member

Op de eerste foto lijken de kleine cijfers op de vertikale liniaal wel goed weergegeven te worden?

This signature is intentionally left blank.

Het zou ook je bijgeprikte geheugen kunnen kunnen zijn je memory word gedeelt met gpu.
Mogelijk gaat daar wat in de soep.
Voordat je hem wegbrengt kun je mogelijk hem weer is proberen met de originele ram.
Is het ook mogelijk om de schijven uit te wisselen zodat je de slechte laptop bij je houd en de goeie meegeeft.
En zoals al werd geopperd een moderne livecd proberen geen oude DSlinux van 150 Mb

De ssd zal het wel niet zijn. Memory is gedeeld met video dus dat is een optie.

Ik herken het fenomeen van een monitor met VGA aansturing. Dit kreeg je als de clock een bepaalde offset had, ofzoiets.
Met de auto adjust van de monitor werd alles weer normaal.

Ik gok een driverprobleem.
Je kan ook eens zien wat er gebeurt als je bewust naar een andere (verkeerde) schermresolutie schakelt, en dan weer terug gaat.

Ten slotte kan je even een linux USB stick maken en vanaf de stick booten, dan heb je helemaal een andere set drivers e.d.
Als het er dan nog zo uitziet, dan is de kans aanwezig dat het een hardware issue is.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 18 oktober 2020 00:49:15 schreef tuxie:En zoals al werd geopperd een moderne livecd proberen geen oude DSlinux van 150 Mb

Een moderne Linux LiveCD zoals Knoppix gebruiken om daarmee je laptop testen. Ook nog te gebruiken, is Hiren's Boot CD met daarop een PE-versie van Windows 10.

[Bericht gewijzigd door dawmast op zondag 18 oktober 2020 08:24:13 (16%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Op 18 oktober 2020 08:12:01 schreef dawmast:
[...]

Een moderne Linux LiveCD zoals Knoppix gebruiken om daarmee je laptop testen. Ook nog te gebruiken, is Hiren's Boot CD met daarop een PE-versie van Windows 10.

Helemaal mee eens.

gewoon ubuntu nemen, die kan als live CD draaien en herkend de drivers

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Precies.

Ubuntu desktop 20.04 downloaden, op een memory stick schrijven (ik heb alleen maar Linux machines, ik weet hoe dat moet onder Linux, even googlen hoe dat onder windows moet) en van de stick booten.

Dan vraagt ie: zal ik Ubuntu installeren of wil je het eerst proberen? Je kiest dat laatste en dan krijg je een complete windowing omgeving waar ook weer een "install now" aanwezig is. Gewoon wat web browsen en kijken of je het weer ziet gebeuren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Terwijl Knoppix, net als Ubuntu en Linux Mint, ook op Debian gebaseerd is. Knoppix is echt bedoeld om vanaf een LiveCD of een USB-stick te draaien.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Mint, Ubuntu en Hirens heb ik al wel ergens op stickies liggen en zal ik opzoeken, maar heel weinig ervaring mee. Als dat Knoppix nog wat simpeler is, is dat ook een idee.

Als ik iets een paar weken niet doe, vergeet ik weer hoe het werkt. Maar vandeweek flinke ruzie gehad met FreeNas en daarvoor 10 keer opnieuw een bootable USB gemaakt met WIN32diskimager, Etcher en Rufus, dus dat moet wel lukken ;).

Goede tips verder, ik ga ermee aan de gang.
Alleen wat die 45% NTSC in de grafische specs betekent???

Arco

Special Member

The higher the percentage is more accurate colour reproduction. If you plan on working on photography etc then the higher NTSC would be best.
Anything below 95% is actually not recommended for photography. I would actually recommend getting an IPS display in that case.

Daarom heet 't ook Never The Same Color... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com