[BE] Alle differentieelschakelaars vervangen?

Dag allemaal,
stel je hebt een aansluiting 3x400+N 40A en je sluit een monofazige (zonnepanelen) omvormer 14A aan op L1+N, moet je dan alle secundaire (natte) diffs 2P 40A30mA verzwaren naar 63A ? Dus ook deze op L2+N en L3+N? Kan er ooit 54A terechtkomen op L2+N of L3+N?
En wat als er slechts max 40A afgenomen kan wordt achter de diff, door bijv 2 automaten van 20A?
alvast bedankt,
Bram

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De stroom voor de aardlek kan niet meer worden dan de stroom van de daarna geschakelde groepen.
Dus zoals je aangeeft 2 groepen van 20 (of 16) Ampere mag je vooraf laten gaan door een 40 Amp diff ook al is de voeding 63A.

Het word een beetje puzzelen, maar zoals je aangeeft, een zonnepaneel op 1 fase erbij zou alleen op die fase een hogere stroom kunnen geven. Alleen van die fase (en Nul) moet de bedrading dan aangepast worden aan de hogere stroom.
En eventuele aardlek moet vervangen worden door een met een hogere nominaalstroom.
Uitgezonderd dus als in mijn eerste opmerking.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
evelo

Golden Member

Het is inderdaad soms goed kijken naar de opbouw van het verdeelbord.

Sommige installateurs plaatsen daarom standaard een remautomaat voor de installatie van de woning.

Op 18 oktober 2020 12:16:05 schreef Toeternietoe:
De stroom voor de aardlek kan niet meer worden dan de stroom van de daarna geschakelde groepen.
Dus zoals je aangeeft 2 groepen van 20 Ampere mag je vooraf laten gaan door een 40 Amp diff.

Het word een beetje puzzelen, maar zoals je aangeeft, een zonnepaneel op 1 fase erbij zou alleen op die fase een hogere stroom kunnen geven. Alleen van die fase (en Nul) moet de bedrading dan aangepast worden aan de hogere stroom.
En eventuele aardlek moet vervangen worden door een met een hogere nominaalstroom.
Uitgezonderd dus als het eerste.

Er kan, in principe, enkel meer dan 40A door de diff getrokken worden als de kamgeleider naar de 2 achterliggende groepen van 20A kortsluit. Praktisch onwaarschijnlijk, theoretisch wel mogelijk. Ik weet alleen niet goed wat het AREI en de keuringsinstanties hierover denken.

evelo

Golden Member

De keuring kijkt naar de stroom die zou kunnen vloeien.

Als er bijvoorbeeld 7 automaten 2P 6A dus samen 42A na een 2P 40A diff zouden zitten en stroomopwaarts kan er mogelijk meer stroom geleverd worden (teller + omvormer) dan wordt er afgekeurd.

Als de kamgeleider minimaal 6mm²(=max 40A)is dan is dit goed.

[Bericht gewijzigd door evelo op zondag 18 oktober 2020 14:20:50 (12%)

Op 18 oktober 2020 14:19:15 schreef evelo:
De keuring kijkt naar de stroom die zou kunnen vloeien.

Als er bijvoorbeeld 7 automaten 2P 6A dus samen 42A na een 2P 40A diff zouden zitten en stroomopwaarts kan er mogelijk meer stroom geleverd worden (teller + omvormer) dan wordt er afgekeurd.

Als de kamgeleider minimaal 6mm²(=max 40A)is dan is dit goed.

Dus een mogelijke kortsluiting in de kamgeleider van diff naar achterliggende automaten is een beetje vergezocht (door mij) :-)

Op 18 oktober 2020 14:19:15 schreef evelo:
De keuring kijkt naar de stroom die zou kunnen vloeien.

Als er bijvoorbeeld 7 automaten 2P 6A dus samen 42A na een 2P 40A diff zouden zitten en stroomopwaarts kan er mogelijk meer stroom geleverd worden (teller + omvormer) dan wordt er afgekeurd.

Als de kamgeleider minimaal 6mm²(=max 40A)is dan is dit goed.

hmmm... in belgie moet je een diff hebben die de stroom aan kan van de hoofdaansluiting.

in ons appartement hebben we 3x 220V 50A aansluiting.
de hoofdschakelaar is 63A, de 300mA diff is 63A, echter de 30mA voor badkamer was maar 40A. en toch afkeur gehad omdat die OOK 63A moest zijn

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
mel

Golden Member

Kortsluitstoom waarschijnlijk..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

nee, met de kortsluitstroom wordt niet gerekend, die zou ook zeer afhankelijk van de kast in kwestie zijn, kabeldikte voeding en afstand tot de trafo. opgeteld vermogen van de achterliggende automaten is de rekensom, als dat samen meer is als de max stroom van de aardlek betekent het afkeur.

vandaar dat je beter met een krachtvoeding een 4P aardlek gebruikt, dan heb je met 16A groepen max 32A op 1 fase en de andere 2 max 16A. in tegenstelling tot 64A met 4x 16A groepen achter een 2P aardlek. met een oud 3 fasen net is dat wat minder makkelijk rekenen maar evengoed.

dat gaat ook op mbt bedrading, 63A voeding en 4 groepen achter een 2P aardlek betekent ook 10 of 16mm2 kastbedrading. bij een 4P aardlek mag je nog 6mm2 gebruiken vanuit een verdeelrailtje. is ene stuk makkelijker bedraden als dubbel 10 op een automaat zetten, dan schuiven de automaten weg door de druk van de kabels.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 18 oktober 2020 12:53:52 schreef bv2000:
[...]

Er kan, in principe, enkel meer dan 40A door de diff getrokken worden als de kamgeleider naar de 2 achterliggende groepen van 20A kortsluit. Praktisch onwaarschijnlijk, theoretisch wel mogelijk. Ik weet alleen niet goed wat het AREI en de keuringsinstanties hierover denken.

In een verdeelbord mag je de bedrading VOOR de beveiliging afstemmen op de maximale stroom NA de beveiliging.
Oftewel heb je een beveiliging van 16 A dan kies je (meestal) 2,5 qmm. De bedrading VOOR deze beveiliging, dus tussen de hoofdrail en de beveiliging mag dan ook met 2,5 qmm.

Nog een uitzonderingsgeval.
Als je een verdeelrail hebt van 40 Ampere, en die voed je in het midden met een voeding van 63A dan mag dit.

Met kortsluiting en overbelasting heb je altijd hogere stromen, dat is bij 40 A zo maar bij 250A net zo.
Daar hoef je bij jou zo geen rekening mee te houden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Nu alvast allemaal bedankt voor jullie info en tijd.
Aangezien een foto duizend keer meer zegt dan woorden...
Dus als ik het goed voor heb, kunnen alle diffs 40A 30mA gewoon blijven zitten.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 18 oktober 2020 18:12:26 schreef bv2000:
Nu alvast allemaal bedankt voor jullie info en tijd.
Aangezien een foto duizend keer meer zegt dan woorden...
Dus als ik het goed voor heb, kunnen alle diffs 40A 30mA gewoon blijven zitten.

[bijlage]

dat kan ik van je foto niet beoordelen. Dan zul je een schema moeten maken van de verdeelkast.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
evelo

Golden Member

Inderdaad, schema maken en duidelijk de lijnverdeling op het schema zetten. In de kast in de mate van het mogelijk zo duidelijk mogelijk opdelen.

De rest van de installatie moet ook nog gekeurd worden lijkt me? De identificatie van de automaten is nog niet gebeurd?

Installatie is reeds gekeurd, een jaar of twee geleden. Ik had de foto gewoon wat gephotoshopt/kleiner gemaakt.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als ik dat zo zie dan hoeft er niets aangepast te worden.
Verdeelrail is 10 qmm dik genoeg.
Er moet nog wel een automaat voor de zonnepanelen in!

Om je schema te kompleteren moet je de voeding er nog bij zetten. Bijvoorbeeld Un 3x 230/400V 40A
Je dient je stroomstelsel te vermelden (vermoedelijk TT)
Je moet de maximale waarde van je aardingsweerstand er bij zetten (30 Ohm ??)
Je moet in de automaten aangeven hoeveel polig ze zijn (1P+N, 2P of 3P+N), dat moet ook in de rail (3P+N+A)
De symbolen zijn niet zoals we in NL gewend zijn

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)