koffie molen

Op 13 oktober 2020 11:44:31 schreef Arco:
Mijn molen draait op 1350 RPM. Als het te snel gaat, verbrandt de koffie... (te langzaam en hij kan vastlopen.)
Variabel toerental heeft weinig zin.

Bekijk dit even dan snap je waar ik heen wil.
deze is direct aangedreven. Ik wil dat met 2/1 verhouding doen.

https://youtu.be/SKwQJBgTvho

Of deze.
Dit zijn een van de beste molens die er op de markt zijn.

https://youtu.be/l5yhfPQCEh0

Arco

Special Member

Leuk, maar ik zie het nut van snelheidsregeling nog steeds niet.
(je gaat me niet vertellen dat je 't verschil kunt proeven tussen bonen gemalen op 1100 or 1200 toeren... ;) )

Die Ceado vind ik een complex en lelijk ding (met die losse doos ernaast) wat ook nog eens 6500 dollar kost?... :o

Ik wil een eenvoudige betrouwbare koffiemolen, niet een waarbij je eerst een hele serie rituelen moet afhandelen...
Als je een 4-pool motor hebt, is die vast 1500rpm onbelast, mooie snelheid...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

En hier zie je goed wat toerental doet.

Zo kun je dus nog meer spelen met smaken en dus meer uit je boon halen.

https://youtu.be/1diamGJ4f2Y

Op 13 oktober 2020 12:29:35 schreef Arco:
Leuk, maar ik zie het nut van snelheidsregeling nog steeds niet.
(je gaat me niet vertellen dat je 't verschil kunt proeven tussen bonen gemalen op 1100 or 1200 toeren... ;) )

Die Ceado vind ik een complex en lelijk ding (met die losse doos ernaast) wat ook nog eens 6500 dollar kost?... :o

Ik wil een eenvoudige betrouwbare koffiemolen, niet een waarbij je eerst een hele serie rituelen moet afhandelen...
Als je een 4-pool motor hebt, is die vast 1500rpm onbelast, mooie snelheid...

Het geeft ook niet, ieder zijn eigen smaak.
Ik wil dat dus wel.

Arco

Special Member

Het geeft ook niet, ieder zijn eigen smaak.

Dat is ook zo...

Het laatste filmpje begrijp ik niet erg. Ik neem aan dat het linker glas de 'lage toeren' koffie is?
Doorlopen duurt maar liefst 4 minuten, en wat eruit komt lijkt wel slootwater (totaal geen crema)
Beide molens zijn trouwens vreselijk traag, zelfs die op 1500rpm doet 35 sec. over 1 kopje (een normale molen doet dat in 7 seconden)

Ik wil liever geen 8 minuten wachten op een kopje koffie, en al zeker niet als 't dan ook nog zo'n onsmakelijk uitziend brouwsel is... ;)

Maar (koffie)smaken verschillen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 13 oktober 2020 12:13:24 schreef Eric de Groot:
Of deze.
Dit zijn een van de beste molens die er op de markt zijn.

https://youtu.be/l5yhfPQCEh0

De instelling voor het toerental laat mijn inziens nogal wat te wensen over. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Genoeg over de werking van de molen.
Nu weer even terug naar de vraag.
Ik kan het koppel berekenen wat ik nodig heb en als voorbeeld gebruik ik daar de Mazzer Robur voor.
Deze draait 450 omw en heeft een motor van 450W.
Dan is de formule 450x450 / 9550.
Dan krijg je 21,2 Nm
Deze is direct aangedreven en bij mij kan ik hem in de verhouding 2op1 laten lopen dus dan heb ik maar de helft van het vermogen nodig

Wie weet welke (beetje slanke) motor ik dan kan gebruiken die ik op snelheid kan regelen (en welke met regelaar) en die dan qua koppel ongeveer gelijk blijft. Toerental van de motor ligt dan rond 1000 omw En wil ik met de helft omhoog en omlaag kunnen draaien.

Shiptronic

Overleden

Op 12 oktober 2020 18:26:06 schreef Eric de Groot:
Ik denk dat de boormachine idd een beetje te weinig vermogen heeft en als je het toerental laag houd dan heb je ook nog minder vermogen dacht ik.

Dan heb je denk ik de verkeerde indruk van het koppel van een moderne accu boormachine, ik heb ze hier liggen waarbij je uit moet kijken dat hij je polsen er niet af draait ;) ook bij een laag toerental.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hoeveel koppel heeft zo'n machine dan?

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Mijn DeWalt DCD791D2 heeft 70Nm koppel

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

dat is best veel idd
zal er eens naar kijken.

nog mensen met een 230v oplossing?

Shiptronic

Overleden

frequentie regelaar ertussen, en een 3F motor heb je veel keus.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Erik de Groot, Het vermogen = koppel x hoekfrequentie. In formulevorm: P = T * omega.

Het vermogen in KW = Koppel x toerental per minuut / 9549.

Het koppel (in Newtonmeters) = Het vermogen (kW) * 9549 / het toerental per minuut.

Voor een 450 Watt motor (output) met 450 rpm is het koppel gelijk aan

0,45 * 9549 / 450 = 9,55 Newtonmeter.

Dat is nog eens duidelijk! Dank je voor deze uitleg!
Dan is het toch ook zo als ik Een snaar aandrijving gebruik van 2/1 dan kan ik ook een motor nemen met de helft van het benodigde koppel?

benleentje

Golden Member

uiteraard. Als je een reductor gebruikt dan word je uitgaande koppel groter.

De accutol die ik op het werk gebruikt haalt zelf 80Nm. Dat is zo sterk dat ik nooit meer een 230V model nodig hebt het max vermogen zit ruim boven de 1000W voor enkele secondes. Gemeten op mijn eigen voeding trok die op 18V 60A. En mijn voeding gaat niet hoger dan 60A. Vergis je dus niet in een accutol.

Nadeel is wel dat je zelfs voor een wat lichtere accutol al snel een 20A voeding nodig hebt en dan ook nog een voeding die kortsluitvast is en niet in protectie gaat maar netjes de spanning terug regelt als de maximale stroom word overschreden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dat is best een flink vermogen idd. Dat is dan ook de reden waarom ik liever op 230v ga zitten.

Lambiek

Special Member

Op 14 oktober 2020 21:14:23 schreef Eric de Groot:
Dan is het toch ook zo als ik Een snaar aandrijving gebruik van 2/1 dan kan ik ook een motor nemen met de helft van het benodigde koppel?

Let wel dat je verlies hebt in je overbrengverhouding, het koppel kun je niet maal 2 doen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Zou dit wat kunnen zijn om traploos te kunnen regelen en het toerental af te kunnen lezen?
Ik dacht ook dat bij een servo motor de kracht redelijk constant blijft?

Arco

Special Member

Een stappenmotor is niet echt de beste keus als koffiemolen... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oke, ik weet te weinig van stappenmotoren.
wat is de reden dat dit niet geschikt is?

Arco

Special Member

Het feit dat je geen enkele commercieele koffiemolen met een stappenmotor ziet zou al genoeg moeten zeggen... ;)
Een stappenmotor heeft relatief weinig torque t.o.v. een gewone motor. Hij houdt ook niet van hoge snelheden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 15 oktober 2020 07:53:31 schreef Eric de Groot:
Dat is dan ook de reden waarom ik liever op 230v ga zitten.

Het ligt eraan wat je er aan kwijt wil qua prijs natuurlijk, er is genoeg te koop.

https://www.damencnc.com/nl/ac-servo-motor-400w-ecma-c20604rs/a813?c=1…

https://www.damencnc.com/nl/ac-servo-drive-400w-asd-b2-0421-b/a805?c=1…

SERVO - DELTA_ASDA-B2_Catalogue_English_2019.pdf

Op 18 oktober 2020 13:00:40 schreef Arco:
Het feit dat je geen enkele commercieele koffiemolen met een stappenmotor ziet zou al genoeg moeten zeggen... ;)
Een stappenmotor heeft relatief weinig torque t.o.v. een gewone motor. Hij houdt ook niet van hoge snelheden...

Met de nieuwe types valt dat reuze mee, er zijn er die 3000 T/M halen met nog een behoorlijk koppel.

Op 13 oktober 2020 18:43:53 schreef Eric de Groot:
Genoeg over de werking van de molen.

Daar heb ik toch nog een vraagje over, om beter te kunnen helpen.
Hoe ziet het maal gedeelte eruit? Zijn dat twee rollen die tegen elkaar draaien of is dat een soort mes dat rond draait? En wat is dan de diameter van de rollen of het mes?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.