USB stick onleesbaar uit het niets met trouwfilm

fatbeard

Honourable Member

Da's een goede fotograaf, zuinig op zijn... :p

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik heb in het verleden al diverse sticks weten te redden door de flash ic over te zetten.

Wil het wel proberen, garantie op succes krijg je toch nergens.

Oom Jan

Golden Member

Hallo allen, ik heb eens een stick (met foto's) gehad, die opeens niet meer toegankelijk was in mijn Windows 10 systeem. Daarna geprobeerd in oude XP-computer en zie daar, alles weer toegankelijk. Dus toen alles weer in veiligheid gebracht op deze XP. Succes

Een probleem is het begin van een oplossing.
vergeten

Golden Member

TS is (te)oorverdovend stil in dit topic.

  • Heeft het al opgegeven
  • Is zich rotgeschrokken en zit bij te komen.
  • Is al voor de trein gesprongen. :)

Enige haast heeft hij/zij niet en reageert ook helemaal niet :(

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 17 oktober 2020 17:38:01 schreef Oom Jan:
Hallo allen, ik heb eens een stick (met foto's) gehad, die opeens niet meer toegankelijk was in mijn Windows 10 systeem. Daarna geprobeerd in oude XP-computer en zie daar, alles weer toegankelijk. Dus toen alles weer in veiligheid gebracht op deze XP. Succes

Zo heb ik een M.2 SATA naar USB behuizing die het niet doet in diverse computers. Ben nog aan het bakkelijen met de verkoper over een refund. Maar voor de grap in een 10+ jaar oude Dell gestoken en daar werkt hij keer op keer zonder problemen.

Ik heb ook wel eens de chip over gezet maar dat was >10 jaar geleden. Die chips zijn qua fysieke afmetingen vast niet groter geworden... Afgebroken USB-stekkers kwam ik in mijn werk ook erg vaak tegen (we hadden een give-away USB stick, dus we hebben een paar honderd van die stickjes zelf in een RVS-buis gezet en ingegoten, de solderingen van de USB-stekker waren niet altijd even goed).

Beste gratis recover software is mijns inziens Photorec die me al eens gered heeft (SD kaart die leeg leek vol met walvis foto's).

Maar de oorverdovende stilte van de TS duidt er inderdaad wellicht op dat deze de hoop al heeft opgegeven.

[Bericht gewijzigd door r-p op zaterdag 17 oktober 2020 18:25:20 (36%)

Sine

Moderator

Op 17 oktober 2020 18:19:47 schreef r-p:
[...]

Zo heb ik een M.2 SATA naar USB behuizing die het niet doet in diverse computers. Ben nog aan het bakkelijen met de verkoper over een refund. Maar voor de grap in een 10+ jaar oude Dell gestoken en daar werkt hij keer op keer zonder problemen.

Heeft die oude dell toevallig geen USB3? (hinthint)

joopv

Golden Member

Op 17 oktober 2020 17:42:20 schreef vergeten:
Enige haast heeft hij/zij niet en reageert ook helemaal niet :(

Misschien is de topic starter vertrokken na de denigrerende opmerkingen over het niet hebben van een back-up?

Teer zieltje bedoel je? Ik denk dat ie nu al onder de plak van z'n vrouw zit. Mag maar af en toe de PC gebruiken :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 18 oktober 2020 08:42:58 schreef joopv:
[...]
Misschien is de topic starter vertrokken na de denigrerende opmerkingen over het niet hebben van een back-up?

Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is om backups van je dierbare foto's te hebben, en dan het liefst op meerdere opslagmedia.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
joopv

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door joopv op zondag 18 oktober 2020 12:22:51 (98%)

Op 18 oktober 2020 11:01:24 schreef dawmast:
[...]

Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is om backups van je dierbare foto's te hebben, en dan het liefst op meerdere opslagmedia.

En het liefst verscheidene locaties.
Ik ben groot voorstander van clouddiensten hiervoor. En voor de paranoïden onder ons: je kan zelf encryptie toepassen voor je het wegzet. Automatisering is eigenlijk wel een vereiste. Juist in die drukke weken rond geboorte, reizen, huwelijk en ziekte heb je de foto's die je wil bewaren niet snel handmatig even geüpload

Op 17 oktober 2020 20:54:48 schreef Sine:
[...]

Heeft die oude dell toevallig geen USB3? (hinthint)

[offtopic]Toch wel volgens een snelle googlesearch (E6430). Of ik die gebruikt heb, denk het wel, maar een M.2-SSD-USB behuizing koop je niet om op USB2 snelheid te gebruiken ;) (Op mijn laptop, ook al weer ~5 jaar oud, werkt de USB-behuizing op alle poorten (USB2 en USB3) niet.[/offtopic]

Op 18 oktober 2020 13:03:51 schreef K7Jz:
[...]
En het liefst verscheidene locaties.
Ik ben groot voorstander van clouddiensten hiervoor.

Maar dan betaalde clouddiensten? Ik heb alleen nog maar gratis versies en die trekken de >2TB niet echt. (en dat is nog zonder de veel oudere DV tapes met de geboorte van de kinderen (50-75 tapes, geen 50 kinderen hoor 8)7 ) moet ik ook nog op de harde schijf gaan zetten).

[Bericht gewijzigd door r-p op zondag 18 oktober 2020 13:13:59 (29%)

Over de originele vraag: wat te doen?

Ik heb dit ook al eens meegemaakt. Ik ken iemand bij Jabil die puur met Linux werkt. Hij kon het zo uitlezen en kopiëren.

Dus ga naar iemand met een Linux PC.

bprosman

Golden Member

Of zoals in een ander draadje gesuggereerd (Ghosting) zou je een bootable distro kunnen proberen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Daar gaat het eerste advies ook weer op, als je er geen verstand van hebt dan vooral niet lopen klooien.

Als het in windows en de TV (die laatste draait niet zelden iets linux-achtigs) niet meer te zien is dan de kans HEEL klein dat het in een Linux doos op magische wijze opeens weer gaat functioneren.

Dat gebeurt hier ook regelmatig zelfs met backupHD's. Soms is het gewoon in een andere pc steken en op de hardnekkige laat ik recuva los. Gratis programma. En als les de 123 regel natuurlijk.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ha EricN,

Ik haal even jou aan niet om een of andere reden maar ik hoor @TS niet meer en had dit draadje gemist aan de hand van de titel |:(
Even het begin gelezen wat @TS zou kunnen doen is de USB stick even ontladen !
Niet in een USB poort maar een losse connector of iets waarmee je op veilige manier de contacten kan verbinden laat even zo liggen paar seconden en probeer opnieuw :D

Het kan in een ongelukkige situatie ( ook al is de USB poort geschikt voor Hot swapping ) dat er door een statische impuls de chip in de stick ( die weliswaar niet defect raakt ) maar wel oplaad ( CMOS ) en een barrière vormt om te communiceren met de host |:(
Er is onderzoek van een jaar of 10 geleden na de introductie van de USB bus wanneer de kans op zo'n gebeurtenis optreed.
Waarbij de kans groot tot zeer groot genoemd mag worden is op de PC zonder randaarde en de media speler of tv welke verbonden is met het kabelnet en waarvan op een of andere manier de aarde van een ander potentiaal komt.

Er is verder nog een opmerking gemaakt dat het misschien op Linux zou kunnen werken dat weet ik zelf niet wat ik wel weet is dat Windows een geheel andere structuur met betrekking tot de interface heeft en Linux hier met kop en schouders boven uitsteekt :D
Windows is opgebouwd uit compromissen en daar is veelal de hardware in mee gegaan jammer !
Daarin tegen is Linux een eigen weg ingeslagen.

Het eigenlijk net zo iets als analoge en digitale tv als je in de analoge wereld geen compromis had hoeven te maken met zwart/wit dan steeg analoog er met kop en schouders boven uit :)

Misschien heeft @TS er iets aan om te proberen laat eventueel maar weten.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Mijn idee:
download een Knoppix iso file 32-bit naar je computer, schrijf deze met je brandprogramma naar een dvd, boot de computer met deze dvd (daarbij de zieke stick nog even op tafel laten liggen), als Knoppix gestart is de usb-stick in je usb slot steken.

3 mogelijkheden dan:
Knoppix ziet de stick automagisch,
of
je moet de stick zelf 'aankoppelen' binnen Knoppix,
in beide gevallen kun je de data kopieren naar een of meerdere andere sticks of dvd's of je harddisks
of
allebei werkt niet en dan gaat er imho ook niks meer werken.

electronono

Op 18 oktober 2020 15:02:07 schreef Sine:
Daar gaat het eerste advies ook weer op, als je er geen verstand van hebt dan vooral niet lopen klooien.

Als het in windows en de TV (die laatste draait niet zelden iets linux-achtigs) niet meer te zien is dan de kans HEEL klein dat het in een Linux doos op magische wijze opeens weer gaat functioneren.

Ik ga helemaal met Sine mee. Linux zal hier hoogstwaarschijnlijk niet helpen. We horen van TS niks meer. Ik hoop dat TS al of niet door onze aanwijzingen naar een datarecoverybedrijf is gegaan. Die jongens zullen vast ook wel verstand hebben van de hardware van een sticky.

Dank allemaal voor de antwoorden.

Ik heb totaal geen verstand wat er allemaal gezegd wordt. Ik heb wel een recovery bedrijf benaderd en die zei dat het wel eens 2000 euro zou kunnen kosten. Helaas moet ik daarvoor sparen. Ik weet wel zeker dat het ergens goedkoper kan. Als iemand ervaring heeft met bedrijven hoor ik het graag. Wellicht kan ik een vinden die minder duur is.

Sine

Moderator

Dat is wel heel erg grof inderdaad, zeker voor het uitlezen van een stickje.

Ik heb mechanische harddisks laten recoveren voor een fractie van dat bedrag.

vergeten

Golden Member

Op 17 december 2020 00:05:16 schreef FA:
Dank allemaal voor de antwoorden.
Helaas moet ik daarvoor sparen. Ik weet wel zeker dat het ergens goedkoper kan. Als iemand ervaring heeft met bedrijven hoor ik het graag. Wellicht kan ik een vinden die minder duur is.

Wie niet waagt wie niet wint, garantie zal niemand geven ook een professioneel data recovery bedrijf niet.

Er staan diverse aanbiedingen in dit topic heb je die gemist?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Misschien handig om op te geven wat voor merk/type de stick is, wellicht weet iemand dan nog iets...

Opslag in cloud ben ik geen voorstander van. Niet zolang veel providers een clausule hebben waarin staat dat de cloud services
zonder aankondiging of opgaaf van redenen en met onmiddelijke ingang kunnen worden gestopt indien de provider dat nodig acht...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Opslag in cloud ben ik geen voorstander van.

Of de provider failliet gaat , dat heb ik zakelijk meegemaakt.

Backups is en en, dus op DVD, op een NAS en in de cloud.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.