Samsung wasmachine neemt geen water ondanks schone zeepbak, filter, zeefje

Een megger gebruik je om isolatie te testen. Uit de pennen komt een spanning instelbaar tss 250 tot 1000volt. De stekkers los leggen is dus belangrijk om de print niet op te blazen. De zwarte pen zet je op de massa, aarde, metalen kast dus. De rode pen zet je op 1 vd 2 aansluitingen vd weerstand of op al de 7tal aansluitingen vd motor. Indien de isolatie goed is mag de meter niet bewegen omdat de weerstand oneindig zou moeten zijn. Anders heb je kruipstromen naar de aarding, metalen kast. Met een multimeter op megaohmstand kun je dit ook. Deze geeft dan 2volt uit maar is niet betrouwbaar vanwege deze lage spanning. Foto's vd achterzijde vd print? Als ik rspro138m op zoek krijg ik stroomtangen te zien, verre van een megger? Laat google me in de steek?
Ohmse waarde afvoerpomp, deurkontakt en motor boven ad print gemeten nadat je stekkertjes v print gehaald hebt?
Je kan ook eens motor en weerstand gewoon los trekken en dan pompprogramma proberen starten. Zo vermijd je het testen op verlies hier van maar creëer je wel nieuwe door de print detecteerbare fouten. Hopelijk "ziet" hij dit niet in het pompprogramma. (Pomp nazien of ze kan draaien zodat je geen dubbel probleem over het hoofd ziet). Ik zet je nogal aan het werk hé ;-)
Wel een moeilijke zaak om via deze weg een complex probleem te weten te komen. Wie weet komen we er wel uit.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik zet je nogal aan het werk hé ;-)
Dat is niet erg, hoor. Maar ik vind het best moeilijke materie. Electra is bijna onbekend terrein voor mij. Trouwens, ook de wasmachine zelf is qua binnenkant helemaal nieuw voor mij. Maar ik leer hierdoor wel veel!

Ik ga morgen weer verder.
Fijne avond!

Geen megger maar een gewone ampere tang met multimeter functie. Hier kunnen we wel verder mee. Kun je mss een foto van het typeplaatje/sticker maken?
nog wat testen:
de frequentie van het pressostaatsignaal is bij lege kuip 50Hz (hertz) deze frequentie wordt hoger bij toenemende waterstand. Het water dat in de kuip stijgt duwt lucht in de pressostaat en doet zo de pressostaat reageren. Dit onderdeel testen is vrij eenvoudig. Het zit vooraan aan de print, er zit een fijn darmpje aan en heeft 3 draden. Meet tss welke draden je 5v hebt en tss welke minder, bv 1.5 of 2.5volt DC. Als je deze gevonden hebt zet je je meter in de AC stand en dan op Hz stand en lees je de frequentie af. ( handleiding raadplegen? https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source… ). Als je nu in de pressostaat blaast (met een dummiedarmpje want met je mond aan iets zitten waar stroom op zit is mss wat risicovol) zou deze frequentie moeten verhogen (analoog met de druk die je geeft). Deze meting dient uitgevoerd te worden als er een programma reeds gestart is.
Ook heb ik de service manual er bij gehaald. Hierin kun je zien hoe de verschillende componenten opgebouwd zijn. Ook kun je hiermee de instructies volgen om in het service menu te raken en alzo manueel al de componenten individueel te testen door ze aan te sturen. Zeer leerzaam en redelijk eenvoudig. Je gaat nog vel slapeloze nachten tegemoet ;-)
Hopelijk blijft het vrouwtje tevreden met je ontdekkingstocht op haar grondgebied.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Nog ff wat: Als niets werkt en deurslot werkt wel, is de power relais los op de print, komt wel eens voor

@smd Volgens hem alles ok achter op de print, ik hoop op een goede foto ter inspectie.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hier dan een scherpe foto.

Het meest rechtse blauwe blokje heb ik even losgetrokken omdat ik anders de foto niet kon maken. Hij hoort rechts naast het witte blokje.

@ smd wil je de power relais aanwijzen? Dan controleer ik die extra

De achterkant vd print. Zie foto's van voor en achterkant

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb van de week een storing gehad bij mijn aeg en deze gaf E1 storing. Was de thermostaat volgens internet. Ik merkte dat de circulatie pomp wel draaide maar hoorde hem geen water verplaatsen. (Mijne is een bovenlader) en deed de klep los en de trommel was droog en geen water er in. Ik heb er wel een waterslot tussen en die verwijdert en hij kreeg weer water. Na de eerste keer dat hij E1 gaf starte hij wel op maar draaide tot het moment dat hij water moest pakken. Na dat er weer water in kwam verliep het allemaal soepel.(E1 ) is bij mijn machine iig de thermostaat. Misschien kan je er wat mee.(ik weet dat u dus geen waterslot heeft).

@Aristonaboy De foutcodes van elk merk zijn verschillend. Zie bijlage vd service manual hier boven.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

@ EricN
Je gaat nog vel slapeloze nachten tegemoet ;-)
Hopelijk blijft het vrouwtje tevreden met je ontdekkingstocht op haar grondgebied.

Er wordt hier inderdaad heel wat afgemopperd en niet in de laatste plaats door mij;-)

hierbij de sticker.....

@ aristonaboy
Ik heb van EricN zooooveel huiswerk gekregen, dat ik daar eerst mee aan de slag ga. Niettemin zoek ik even op hoe de thermostaat eruit ziet, want je weet immers maar nooit....
Ieg bedankt!

Ik zie op de foto wel slechte solderingen, de eerste die me zo snel opviel was rechtsboven. Op een uitsnede van de foto zie je duidelijk een kring rond het linker pootje, en het onderste pootje ziet er zwart uit. Dat kan schaduw zijn maar het kan ook een losse soldering zijn.

zeg, maus, je hebt toch niet naar mijn foto gekeken? Dat is een vb van 1 uit de rommelhoop, iets gelijkaardig als TS heeft.
Het was een verwijzing naar TS van hoe een achterkant er uit ziet, ik vis naar een foto er van.

[Bericht gewijzigd door EricN op vrijdag 16 oktober 2020 21:31:56 (28%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Oh ja... nu je het zegt...

Nouja, wel meteen een mooi voorbeeld wat hij aan kant treffen :D

[Bericht gewijzigd door maus0611 op vrijdag 16 oktober 2020 21:49:36 (57%)

Idd mss dat hij zo kan zien waar hij moet op letten, goede insteek.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Het blauwe relais is power relais

@smd ik denk dat hij het over de blauwe connector heeft op de zwarte relais dat hij gemakkelijkheidshalve los gelegd heeft.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Goedenavond allen,
Ik heb nog es alles gecontroleerd aan de print maar alles zit goed vast, ook de power relais.

In de service mode de individuele componenten aansturen is bij dit model en fout een te grijpen luxe

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Sorry EricN, ik snap je laatste reactie niet

. Knipsel uit de manual :

[Bericht gewijzigd door EricN op dinsdag 13 april 2021 19:59:48 (26%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Als alles verder oK is,dan moet het deurslot zijn, kan niet anders.Als geen enkeld programma of onderdeel werkt, is het iets gemeenschappelijks..

Dan krijg je toch foutmelding dL en gaat de deur met de toets niet open?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?