Inschakelpiekstroom met NTC of PTC

EgbertG

Golden Member

Ik zit moeilijk te doen met een NE555 en een relais om de ingang van een voeding pas na paar seconden vol op de 230v te zetten.

In een switching power supply zie ik vaak een NTC zitten. Is het idee dat die weerstand bij 25 graden de piekstroom beperkt en vervolgens opwarmt bij gebruik zodat de weerstand afneemt?

Arco

Special Member

Ja,

Enige nadeel is dat 'ie constant heet blijft (moet dus op een veilig plekje zitten), en dat je na uitschakelen enige tijd moet wachten voor weer inschakelen.
(het werkt pas weer als de NTC is afgekoeld)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EgbertG

Golden Member

Oops ja, daar had ik niet aan gedacht dat je dan inderdaad even moet wachten.... Goeie!

Dus een timertje is eigenlijk niet eens zo heel fout ;-)

Op 18 oktober 2020 11:31:31 schreef Arco:
Ja,

Enige nadeel is dat 'ie constant heet blijft (moet dus op een veilig plekje zitten), en dat je na uitschakelen enige tijd moet wachten voor weer inschakelen.
(het werkt pas weer als de NTC is afgekoeld)

Daar zijn speciale weerstanden voor, die teruglopen naar een paar tienden Ohm.
Zoek eens op Epcos inrush current limiters.

Thevel

Golden Member

Op 18 oktober 2020 11:21:27 schreef EgbertG:
Ik zit moeilijk te doen met een NE555 en een relais om de ingang van een voeding pas na paar seconden vol op de 230v te zetten.

Het kan ook zonder NE555.
Ik heb deze schakeling meermaals gebouwd en werkt uitstekend.

EgbertG

Golden Member

Moet ik even vissen naar een 220V relais, maar handig. De C's ontladen ook weer snel over de spoel van t relais.

Ik pik m van je! ;-)

vergeten

Golden Member

Op 18 oktober 2020 11:34:24 schreef buzzy:
[...]
Daar zijn speciale weerstanden voor, die teruglopen naar een paar tienden Ohm.
Zoek eens op Epcos inrush current limiters.

Dat is toch gewoon een NTC :)
Of bestaan er ook speciale "inrush current" NTC's?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Er worden (onder andere door Epcos/TDK) NTC's verkocht die speciaal voor inrushcurrent limiter gemaakt zijn, maar ik weet niet of er verschil is.
(wellicht iets andere curve of andere parameters die geoptimaliseerd zijn?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Nou ja, in mijn beleving is 'een NTC' een ding wat je gebruikt om temperatuur te meten. Nu ga je het ding voor een ander doel gebruiken - zichzelf opwarmen. Dus in die context is er vast iets met de materiaal keuze te doen om het daarvoor te optimaliseren.

Verder zou je ook kunnen overwegen om de relais uit de secundaire te voeden. Ofwel: als het achterland van de voeding 'wakker' is, dan zal de inschakelpiek wel geweest zijn, niet?

EgbertG

Golden Member

Ik ben altijd bang dat ik mn diodes verlies bij t inschakelen en 1000 uF direct na de brugcel van 0 naar 314volt is denk ik ook een belasting voor die condensatoren

Arco

Special Member

Voor het apparaat zelf is een inrushcurrent limiter meestal niet nodig. Is om te voorkomen dat er in de meterkast iets uitklapt bij inschakelen...
(Een simpele 1N4007 kan voor korte tijd al 200A hebben...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EgbertG

Golden Member

en die elco's? .... denk ik jeugdtrauma van me ... zat er met mn neus een keer bovenop toen zo'n ding echt uit elkaar spatte! Hele kamer vol geel pluis en mn vader kwam meteen omhoog rennen ;-)

Ik heb afgelopen week juist enkele NTC's binnen gekregen om als inschakelstroombegrenzer in mijn nieuwe buizenversterker in te bouwen. Het bleek dat bij inschakelen van de versterker soms de automaat in de meterkast uitsloeg. Vandaar.

Ik zet ze gewoon in serie met de netspanning, en daar blijven ze ook gewoon zitten. Het spanningsverlies is ongeveer 4 volt. Als een buizenversterker uitgezet wordt, en direct weer aan, zal de inschakelstroom lager zijn dan bij koude versterker, dus een NTC die ook nog niet afgekoeld is, is dan geen probleem.

Bij een kleine voeding, die ingeschakeld werd met ventilators als belasting, kwam de voeding in de stroombegrenzing. Ik heb toen een NTC in serie met de fans gezet, en parallel aan de fans en relais, waarmee de NTC overbrugd werd. De NTC kan dan direct weer afkoelen, en er is ook geen spanningsverlies.

Zie ook de link van deze NTC fabrikant Ametherm voor een berekening bij een trafo: https://youtu.be/p-hLhIHcNAY

Piet

Arco

Special Member

Elco's zijn tegenwoordig een stuk beter. Uit elkaar ploffen doen ze bijna nooit meer.
En meestal gaan elco's kapot bij overspanning of omgekeerde polariteit, niet van gewoon inschakelen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EgbertG

Golden Member

De schakeling wordt steeds eenvoudiger .... alleen nog maar een trage zekering ;-)

Op 18 oktober 2020 11:34:24 schreef buzzy:
Daar zijn speciale weerstanden voor, die teruglopen naar een paar tienden Ohm.

Dat kan allemaal best dat de weerstand heel erg ver terug kan lopen, maar toch blijft de NTC "heet".

Stel dat ik gemiddeld 1A gebruik en de NTC loopt na de opstart terug naar 0.1 Ohm. Leuk, maar nu gebruikt de NTC maar 0.1V * 1A = 0.1W. Als ie dan afkoelt... dan gaat de weerstand weer omhoog. Kortom, Hij gaat balanceren op het punt dat ie voldoende opgewarmd is. En dat zal een relatief constante hoeveelheid vermogen nodig maken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Op 18 oktober 2020 12:44:01 schreef EricP:
Nou ja, in mijn beleving is 'een NTC' een ding wat je gebruikt om temperatuur te meten. Nu ga je het ding voor een ander doel gebruiken - zichzelf opwarmen. Dus in die context is er vast iets met de materiaal keuze te doen om het daarvoor te optimaliseren.

Die toepassing is geen nieuwlichterij..
De eerste Philips KTV's 50 jaar geleden, (KM1, K2) waren nog deels met buizen uitgevoerd en daar zaten toen ook twee dikke NTC's in de voedingsunit in als inrushcurrent begrenzer. Ik dacht in serie met de gloeidraden van de buizen.

Op 18 oktober 2020 13:44:35 schreef grotedikken:
[...]

Die toepassing is geen nieuwlichterij..
De eerste Philips KTV's 50 jaar geleden, (KM1, K2) waren nog deels met buizen uitgevoerd en daar zaten toen ook twee dikke NTC's in de voedingsunit in als inrushcurrent begrenzer. Ik dacht in serie met de gloeidraden van de buizen.

En daar was Philips vrij laat mee. :-) en het was vooral om de diodes niet te overlasten tijdens de inschakelbang. Bij de K8 was het met een inschakelthermiek (ingebouwd in de netschakelaar).

Duitse tv toestellen hadden vanaf de jaren 50 vaak een NTC in het gloeicircuit, om het "schrikken" (hel oplichten) van de gloeidraden te voorkomen.

RAAF12

Golden Member

Op 18 oktober 2020 13:44:35 schreef grotedikken:
[...]

Die toepassing is geen nieuwlichterij..
De eerste Philips KTV's 50 jaar geleden, (KM1, K2) waren nog deels met buizen uitgevoerd en daar zaten toen ook twee dikke NTC's in de voedingsunit in als inrushcurrent begrenzer. Ik dacht in serie met de gloeidraden van de buizen.

KM1, K2 ken ik niet, mijn geschiedenis begint pas bij de K6 en die had 3 NTC's in de voeding.

De Epcos inrush limiters worden gespecificeerd aan de hand van hoeveel uF je erdoor kan laten laden.
(Op zich heel handig want het scheelt je rekenwerk)
Doorsnee genomen overbrug je ze na enige secondes om de verliezen te beperken na het opladen van je Bulk elko.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Op 18 oktober 2020 18:06:54 schreef RAAF12:
[...]

KM1, K2 ken ik niet, mijn geschiedenis begint pas bij de K6 en die had 3 NTC's in de voeding.

KM1 is de multistandaard variant van de K6. (dus vooral in België te vinden)

KM2 is de multistandaard versie van de K9. K2 ken ik ook niet :-)

Op 18 oktober 2020 18:38:27 schreef walkura:

Doorsnee genomen overbrug je ze na enige secondes om de verliezen te beperken na het opladen van je Bulk elko.

Ja... dan kan je evengoed een normale weerstand nemen....

oeps

[Bericht gewijzigd door kris van damme op zondag 18 oktober 2020 21:07:32 (98%)

Anoniem

Kris, je hebt wrs gelijk, het zal KM2 geweest zijn. Als dat de multistandaard versie van de K9 was, dan zal die al volledig getransistoriseerd geweest zijn. De KM1 of K6 was nog met buizen in het tht circuit. PL519 en zat daar ook geen parallelstabilisatietriode in direct op de hoogspanning? PD500 of zo? Kun je nagaan hoe lang dat geleden is dat ik het slechts in flarden herinner.
Maar het bewijst dat NTC als inschakelstroombegrenzer bijlange geen nieuwe toepassing is en deze componenten zeker niet uitsluitend voor temperatuursmetingen gebruikt worden.

bprosman

Golden Member

Op 18 oktober 2020 12:32:06 schreef EgbertG:
Moet ik even vissen naar een 220V relais, maar handig. De C's ontladen ook weer snel over de spoel van t relais.

Ik pik m van je! ;-)

Zijn 24V= Relais, tenminste in deze CO schakeling:
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/93/voedingen/inschakelvert…
Heb er zelfs nog wel een printje voor liggen.

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 19 oktober 2020 14:42:46 (11%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Thevel

Golden Member

Op 18 oktober 2020 18:06:54 schreef RAAF12:
KM1, K2 ken ik niet, mijn geschiedenis begint pas bij de K6 en die had 3 NTC's in de voeding.

De K1 was een experimentele projectie (doorzicht) kleuren televisie uit 1956.
De K2 en K3 zijn ook geproduceerd maar daar is weinig over bekend.
De K4 (NTSC) en de K5 (PAL) zijn gebruikt voor experimentele testuitzendingen.