Op 18 oktober 2020 23:40:10 schreef Arco:
Dat een pin 45mA kan leveren is nog geen reden om het ook zo te doen, houd je aan de datasheet!
(door een rood licht rijden gaat ook meestal goed totdat het een keer fout gaat... )
Mee eens... Maarrrrr... het is NIET de reden dat het niet werkt.
In zo'n geval als hier, zou je dus meten, constateren dat de uitgangsspanning niet 4.99V is zoals je verwacht, maar 3.8. Dan ga je denken: loopt er zoveel stroom? Dan meet je en inderdaad! En dan ga je een driver/tor ontwerpen.
Een goede engineer kan dit soort dingen vantevoren inschatten. Maar die inschattingen komen alleen met ervaring. Het is STOM om te verwachten dat iemand die net in dit vakgebied begint dit soort inschattingen feilloos kan maken. Op mijn elektronica prakticum moest ik een versterkerschakeling bouwen en doorrekenen. Dus ik iets uitgerekend. Ingeleverd: Fout, doe nog maar een keer. Dus ik doe het nog een keer. Zelfde antwoord. Fout doe nog maar een keer. De derde keer heb ik geprotesteerd: Jongens, ik heb het nu al 3x fout gedaan, ik krijg ervaring, maar de 4e keer komt er gewoon precies hetzelfde uit. IK heb een hint nodig om te weten wat er mis gaat. Blijkt dat ik als onervaren elektronicus de ingangsimpedantie verwaarloosd had waar die niet te verwaarlozen was!
Dit soort inschattingen: "De basis stroom van een tor die een relais aanstuurt is verwaarloosbaar, je hoeft niet te controleren dat dit onder de max van de chip blijft. Je hoeft de max van je chip niet op te zoeken, gaat gewoon goed." dat is iets wat pas komt nadat je wat ervaring hebt opgedaan (en het een paar keer nodeloos hebt zitten uitzoeken en verifieren).