veilig koppelen portofoon op motorfiets (connector)

Ola allen,

voor een kennis ben ik opzoek naar een manier om zijn helm (ingebouwde headset) te koppelen aan een portofoon die in de motorfiets zit gebouwd.

dit mag omwille van de veiligheid geen vaste connector zijn, bij een ongeluk moet de berijder los kunnen komen van de motorfiets.

In wezen ben ik opzoek naar iets van een "break-away" connector set.

Iemand suggesties ?

dank alvast.

Xlr pluggen, daarvan kun je het vergrendelslotje afvijlen of anderszins onklaar maken. Je kunt de plug er dan zo uittrekken. XLR is verkrijgbaar met 3,4,5 of meer pennen en is verder tamelijk robuust. Op de site van neutrik staan bij accessoires wat attributen om XLR chassisdelen te beschermen.
Aan de kabel een female deel, die zijn het meest robuust tegen beknelling etc.

https://www.neutrik.com/en/neutrik/products/accessories/sealing-access…

Ik zou de oplossing zoeken in een bleutooth helm headphone met microphone en een bleutooth zendontvanger die je dan op de in de motorfiets ingebouwde porto vastbouwd.

EricP

mét CE

Dan doe je de aanname dat er 'recht' aan de connector getrokken wordt. Trek eens onder een haakse hoek... Ofwel: met alleen een connector ga je het niet redden om 'zomaar' los te komen.

Hoe doet de politie dat? Of gaan ze er maar vanuit dat agenten niet vallen?

Wat is de breeksterkte van het beoogde stukje kabel en is dat wellicht al acceptabel genoeg?

Ik zag m'n motorinstructeur altijd gewoon met jackpluggen rijden. Die floepen er zo uit.

Als je je zorgen maakt over haakse trekkrachten, dan zet je er een gewoon verlengstukje tussen. Als de kracht haaks op het chassisdeel is, dan trek je de verbinding tussen de stukken kabel gewoon los, die kracht zal immers altijd in het verlengde liggen ipv haaks.
https://i.ebayimg.com/images/g/l8EAAOSwn4tdx75y/s-l300.jpg

Kabels op de motor zijn wel vaak een drama qua betrouwbaarheid. Trillingen, grote bewegingen en vocht zijn gewoon kut. Heb m'n instructeur er ook veel op zien vloeken.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 14 oktober 2020 14:22:15 (17%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Er is wel eens op dit forum een stekker voorbijgekomen die met een magneet tegen elkaar werd gehouden, deze schiet gemakkelijk los als je aan het snoer trekt.Dit was speciaal voor de motorfiets intercom.
Kan het topic niet meer terug vinden.

Op 14 oktober 2020 14:02:47 schreef EricP:
Dan doe je de aanname dat er 'recht' aan de connector getrokken wordt. Trek eens onder een haakse hoek... Ofwel: met alleen een connector ga je het niet redden om 'zomaar' los te komen.

Hoe doet de politie dat? Of gaan ze er maar vanuit dat agenten niet vallen?

Wat is de breeksterkte van het beoogde stukje kabel en is dat wellicht al acceptabel genoeg?

Je kunt ook van Neutrik kunststof chassisdelen krijgen. Die begeven het veel gemakkelijker bij haakse krachten, omdat de hoeken gewoon afbreken. De bedrading erachter is bij een val dan ook exit, maar er zullen dan ergens nog wel meer krassen op de motor zitten.

Arco

Special Member

Even zoeken op 'breakaway connector', dan vind je genoeg...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com