ionisatiestroom meten Nefit Turbo32HRC

Ik wil de ionisatiestroom nameten van mijn verwarmingsketel,
een Nefit Turbo32HRC.
Dat staat beschreven in de installatie manual.
Er is een testpunt aanwezig en je meet ten opzichte van aarde.
Hoewel het stroom is die gemeten moet worden, staat daar niet bij of het in de uA stand of in de Voltmeterstand gemeten moet worden (dus over een interne weerstand).
Ik raak in verwarring omdat de docu dat niet aan geeft. Op een vage foto zie ik iets van een Fluke 75 ofzo, op stand 4, dat is het DC mV bereik.
Wie weet het?

Sine

Moderator

Het lijkt op een oer fluke uit de 70-serie, waarschijnlijk een 73 want die mist die 300mA bus.
Als ik naar de pennen en de meter kijk is dat het 300mV DC bereik.

Dus of die ketel is al een oudje, of Nefit doet HEEL lang met hun multimeters ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 19 oktober 2020 16:19:58 (19%)

Ik heb dat eens gezocht voor een ander type ketel van nefit daar gebruikten ze een losse shunt om die lage stroom te meten ,alleen werd deze dan in serie met de kabel gezet.
Op de foto lijkt dat ook en verklaard het mV bereik.

Gr.F_S

[Bericht gewijzigd door F_S op maandag 19 oktober 2020 16:23:53 (13%)

Anoniem

Je kunt bij een Nefit turbo rechtstreeks micro ampère's meten tussen het testpunt en het metaal van de ketel.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Kan je meter wel zo’n lage stroom meten?
Iets van 5 uA volgens de beschrijving.

Meten natuurlijk in het A (of uA) bereik.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 19 oktober 2020 16:21:32 schreef F_S:
Ik heb dat eens gezocht voor een ander type ketel van Nefit daar gebruikten ze een losse shunt om die lage stroom te meten ,alleen werd deze dan in serie met de kabel gezet.
Op de foto lijkt dat ook en verklaard het mV bereik.

Gr.F_S

Niet in serie met de kabel lijkt me. Eerder parallel met de meter.
Het heet dan ook een shunt.
Tenminste als je de meetkabel bedoelt.

Ik bedoelde natuurlijk de kabel van de ionisatiepen.

Gr.F_S

Op 19 oktober 2020 16:57:33 schreef Toeternietoe:
Kan je meter wel zo’n lage stroom meten?
Iets van 5 uA volgens de beschrijving.

Meten natuurlijk in het A (of uA) bereik.

De meeste universeelmeters hebben een resolutie van 10uA, (twee cijfers achter de komma in het mA bereik.
Van de schakeling in de ketel weet ik niet wat deze naar buiten brengt. Het zou netjes geweest zijn als daar gewoon een meetweerstand in zat.
Lage mV waardes meten is voor veel meters een minder groot probleem.
Als ik de doorsnee cv ketel reparateur bezig zie, dan is het vaak niet meten, maar net zolang dingen vervangen tot de storing weg is. (Iets terugzetten weten ze al helemaal niet hoe dat moet.)

Op 19 oktober 2020 15:53:00 schreef Sine:
Het lijkt op een oer fluke uit de 70-serie, waarschijnlijk een 73 want die mist die 300mA bus.
Als ik naar de pennen en de meter kijk is dat het 300mV DC bereik.

[bijlage]

Dus of die ketel is al een oudje, of Nefit doet HEEL lang met hun multimeters ;)

De ketel heeft als productiedatum 1992.
Het is voor de eerste keer dat hij in storing valt, code 6.
Ik was niet van plan zomaar lukraak alles te vervangen, zoals veel monteurs zonder scrupules doen.

Op 19 oktober 2020 17:37:38 schreef F_S:
Ik bedoelde natuurlijk de kabel van de ionisatiepen.

Gr.F_S

Hoe ze dat bij deze Nefit doen, weet ik niet. Hij heeft in elk geval geen losse ionisatie pen. Er is maar één elektrode, die voor de ontsteking dient. Mogelijk dat dezelfde pen terug meet. Er gaat ook maar één (HSP-) kabel naar het branderblok.

Deze ontsteker is uit een donor ketel. De afstand tussen de pennen is 3mm ipv 2,5mm.
Hoe het bij mijn ketel is weet ik nog niet. Ik meet liever dan dat ik wat sloop, ik heb nog niet alle pakkingen.
Als de ionisatiestroom goed is, is m.i. dat ook een indicatie voor de pennen.
Ik ga de afstand nog wel fysiek controleren bij mijn ketel.

Sine

Moderator

Op 19 oktober 2020 16:21:32 schreef F_S:
Ik heb dat eens gezocht voor een ander type ketel van nefit daar gebruikten ze een losse shunt om die lage stroom te meten

Dat zou zomaar eens kunnen, met die 73 kun je nooit direct 10uA meten.

Op 19 oktober 2020 17:47:43 schreef buzzy:
[...]De ketel heeft als productiedatum 1992.
Het is voor de eerste keer dat hij in storing valt, code 6.
Ik was niet van plan zomaar lukraak alles te vervangen, zoals veel monteurs zonder scrupules doen.

Dat snap ik, bij een ketel van bijna 30 jaar kun je je zomaar voorstellen dat zelfs vervangen van onderdelen moeilijk begint te worden.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 19 oktober 2020 18:01:02 (43%)

Nefit heeft al lang een directe aflezing in het service of informatie menu op het display. Bij aflezing in mV ben je een mV/micro Amp tabel nodig.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Shiptronic

Overleden

Je wil de ionisatie spanning meten, het is me alleen nog niet duidelijk waarom?

Er zijn ketels die gevoelig zijn voor de polarisatie van de Fase en Nul, bij storing kan het helpen de stekker 180° te draaien.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ketel is overigens ook bejaard, Electronica is mogelijk ook erg verlopen. Maargoed, opschuren van de ionisatiepen vergroot meetstroom en kan je probleem oplossen. Probleem dat over eerste stuk een behoorlijk isolerende laag zit en dit houd veel tegen.meet maar Ohms na met je multimeter.. Bij onze oude ProNox AWB ketel was het elke 2 jaar krabben geblazen en pen deed het weer perfect voor 2 jaar!

Persoonlijk net zoals andere leden al zeggen: heeft het allemaal nog zin voor zo'n oud ding waarvan rendement echt ingekakt is ( zeker met huidige Energieprijzen), onderdelen niet of moeilijk verkrijgbaar en betrouwbaarheid ook erg laag is?? Max 60 Eu, meer zou ik er niet nog aan spenderen! Onze had het ook ruim 25 jaar uitgehouden, maar onderdelen waren ver 3 voudigd in prijs

[Bericht gewijzigd door smd op maandag 19 oktober 2020 18:58:42 (32%)

Op 19 oktober 2020 18:17:37 schreef Shiptronic:
Je wil de ionisatie spanning meten, het is me alleen nog niet duidelijk waarom?

Er zijn ketels die gevoelig zijn voor de polarisatie van de Fase en Nul, bij storing kan het helpen de stekker 180° te draaien.

Steker zit vanaf 1992 in dezelfde WCD.

Op 19 oktober 2020 18:54:17 schreef smd:
Ketel is overigens ook bejaard, Electronica is mogelijk ook erg verlopen. Maargoed, opschuren van de ionisatiepen vergroot meetstroom en kan je probleem oplossen. Probleem dat over eerste stuk een behoorlijk isolerende laag zit en dit houd veel tegen.meet maar Ohms na met je multimeter.. Bij onze oude ProNox AWB ketel was het elke 2 jaar krabben geblazen en pen deed het weer perfect voor 2 jaar!

Persoonlijk net zoals andere leden al zeggen: heeft het allemaal nog zin voor zo'n oud ding waarvan rendement echt ingekakt is ( zeker met huidige Energieprijzen), onderdelen niet of moeilijk verkrijgbaar en betrouwbaarheid ook erg laag is?? Max 60 Eu, meer zou ik er niet nog aan spenderen! Onze had het ook ruim 25 jaar uitgehouden, maar onderdelen waren ver 3 voudigd in prijs

De Ketel is bejaard, dat weet ik ook wel. Electronica verlopen? Dat is een mooie reden voor een installateur om een nieuwe ketel te verkopen. Hoe toon je dat aan. Ik geloof dat pas nadat ik het onderzocht heb, het is per slot van rekening mijn vak. Vrijwel alle functies van de ketel zijn aan/uit functies en de processor lijkt het allemaal erg goed onder controle te hebben. Door zelf de boel te onderhouden heb ik vrijwel geen kosten gehad, alleen wat tijd er aan gespendeerd.
Een tijdje geleden viel de ketel voor het eerst in storing met foutcode 6.
Ik heb overigens een complete donorketel bewaard. De gas mag dan wel goedkoop zijn, maar in al die jaren vrijwel nul (onderhouds-)kosten, een nieuwe met installeren 1600 tot 2000 euro, onzekerheid of de overheid het gas verkwanselt aan het buitenland (we moeten eraf.....)
Dan zal het lastig worden om dat terug te verdienen.
Verder ben ik niet zo van het vervangen tot het weer werkt, maar gewoon de fout opsporen. De ionisatiestroom meten is daar een van de simpelste dingen van,zonder dat je wat los hoeft te maken.
Een ketel is ook geen tovenarij, maar je moet wel weten wat je doet en als je wat meten wil, moet je wel een paar dingen weten.

Op 19 oktober 2020 18:12:32 schreef Hunebedbouwer:
Nefit heeft al lang een directe aflezing in het service of informatie menu op het display. Bij aflezing in mV ben je een mV/micro Amp tabel nodig.

Ik heb al veel langer een ketel waar dat niet op zit!

Op 19 oktober 2020 18:12:32 schreef Hunebedbouwer:
Nefit heeft al lang een directe aflezing in het service of informatie menu op het display. Bij aflezing in mV ben je een mV/micro Amp tabel nodig.

Als je de door Nefit gebruikte waarde van de shunt kent, dan doet de wet van Ohm de rest toch?
Over het meetpunt wordt weinig bekend gemaakt. Mag je het belasten?
Mag je gewoon een stroommeter aansluiten, die in principe nul Ohm is etc. Als je niet weet wat je meet, dan heeft meten geen zin.
Volgens de serviceinstructies van modernere ketels gebruiken ze nog steeds een shunt.

Meen me te herinneren dat het een mV per uA was dus 1000 ohm ,vond ik toen niet echt nauwkeurig gezien je heel laag in het meetgebied zat.
Maar schijnbaar nauwkeurig genoeg.

Gr.F_S

Sine

Moderator

Als je een multimeter hebt die geen probleem heeft enkele uA's weer te geven kan je die natuurlijk gewoon gebruiken.

Maar de meeste handheld meters kunnen dat niet, zeker model "vonkentrekker" niet.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als je meet in de stand mV, dan meet je dus over een shunt.
En zo te zien is die shunt 1000 ohm (1 kΩ).
In het voorbeeld meten ze 9 mV, de ionisatiestroom is daar dus 9 µA.

--
Na wat gegoogel: in het manual voor de Nefit HR Classic wordt het gebruik van een 'µ-adapter' beschreven (blz. 2-5). Dat is inderdaad een 1000 ohm-shunt. Hier zal dus de waarde ook wel 1000 ohm zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Sine

Moderator

Die lijkt inderdaad direct op de meter geprikt te zitten.

Ondanks dat die foto uit zo ongeveer drie pixels bestaat lijkt het hier iets van weg te hebben.

Bij zo'n ionisatie meting heb je het over een aardige spanning, dus een voltje meer of minder boeit niet echt.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 19 oktober 2020 22:15:14 (24%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja, nu zie ik het ook; in beide ketels gaat het gewoon op dezelfde manier:

  • De shunt gaat op de meter.
  • De ionisatieleiding gaat in normaal bedrijf via een steekverbinding naar massa. Die steekverbinding wordt losgemaakt en via de shunt weer aangesloten.

Het plaatje in mijn pdf is redelijk duidelijk.
De term 'meetpunt' is hier wat misleidend.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 19 oktober 2020 17:56:49 schreef Sine:
[...]

Dat zou zomaar eens kunnen, met die 73 kun je nooit direct 10uA meten.

ben wat laat, maar kan dus wel. kwestie van aangepaste shunt en meter op spanning, maar fet was me al uren voor :-).

ouwe truuk..zonder enige shunt kan je hele kleine stromen meten op het spanningsbereik. 100nA geeft al 1 volt over een shunt van 10 Mohm..

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja, klopt! Dat is een leuke manier om ministroompjes te meten, al kost het dus wel een paar volt.

Als je de Fluke (of andere dvm) in de stand V of mV gewoon aansluit tussen massa en een geïsoleerd stuk metaal dat de lucht kan zien, zie je vaak de spanning op en neer gaan. De stroom dus eigenlijk... je ziet de atmosferische elektriciteit in beweging, en met een beetje oefening ook de onweersbuien - al is iets schrijvends dan wel minder vermoeiend.

Als je er een geaard 'ventilatortje' met metalen wieken boven laat draaien, dat het senseplaatje afwisselend afschermt en de lucht laat zien, kun je de meter op AC zetten. Op die manier werken de 'echte' atmosferische elektrometers, want versterken wordt dan ook gemakkelijker.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org