Oplader elektrische fiets Sparta

Beste leden,

De accu van mijn elektrische fiets laadt niet meer op. Ik ben er zeker van dat de accu in orde is.

Ook meet ik het juiste voltage aan de uitgang van de lader.

Ik vermoed dat het probleem in de aansturing van de lader zit. Het gele kabeltje.

Iemand ervaring met dit probleem ?

Sparta heeft vele opladers. Geef even aan over welke je vraag gaat.

Op 19 oktober 2020 17:27:19 schreef BenI2C:
Sparta heeft vele opladers. Geef even aan over welke je vraag gaat.

42V / 2A 4 polig

bsc42002000 voor lion batterijen .

Het laatst heb ik ook een deel sparta laders hersteld, die waren 34V 3,4A.
Daar zat 1 lader tussen die het in onbelaste toestand normaal leek te werken, maar zodra je deze belast valt de spanning weg. Na lang zoeken bleek primair de stroommeet weerstand verlopen te zijn of raar te doen wanneer er stroom door die weerstand loopt. In mijn geval ging het over een 0,22R weerstand en als ik me goed herinner was het toegepaste SMPS-IC van het type ICE3B3065P. Na vervangen van die weerstand viel het IC niet meer in protection mode.
Misschien wordt deze ook in jou lader toegepast?

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken

Op 19 oktober 2020 19:51:24 schreef hobbyelektro:
Het laatst heb ik ook een deel sparta laders hersteld, die waren 34V 3,4A.
Daar zat 1 lader tussen die het in onbelaste toestand normaal leek te werken, maar zodra je deze belast valt de spanning weg. Na lang zoeken bleek primair de stroommeet weerstand verlopen te zijn of raar te doen wanneer er stroom door die weerstand loopt. In mijn geval ging het over een 0,22R weerstand en als ik me goed herinner was het toegepaste SMPS-IC van het type ICE3B3065P. Na vervangen van die weerstand viel het IC niet meer in protection mode.
Misschien wordt deze ook in jou lader toegepast?

Bedankt voor je reactie. Het lijkt hier toch om een andere lader te gaan.

Heeft iemand enig idee wat het nut is van de gele ader die naar de accu loopt? Misschien is deze te overbruggen.

Op 20 oktober 2020 11:48:44 schreef jeroen2525:
[...]

Bedankt voor je reactie. Het lijkt hier toch om een andere lader te gaan.

Heeft iemand enig idee wat het nut is van de gele ader die naar de accu loopt? Misschien is deze te overbruggen.

Dat het om een andere lader gaat is wel zo, maar het kon zijn dat de lader met hetzelfde principe van schema opgebouwd is...

De gele draad doet mij vermoeden dat dit een 'sense draad' is, die de spanning aan de accu meet om verliezen in de kabel te compenseren. Als dit zo is gaat overbruggen niet veel uitmaken, dan meet de lader zijn spanning aan de print ipv aan de accu en zal dan net iets eerder stoppen met laden. Dit omdat spanning aan de print bij max stroom is net iets hoger is dan aan de accu.
Misschien eens een foto posten met de print en waar het gele kabeltje op de print zit, zo kan ik misschien eruit afleiden wat het juist is en je misschien ook verder helpen.

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken

wordt dus volgens deze foto niet gebruikt.

[Bericht gewijzigd door BenI2C op dinsdag 20 oktober 2020 13:41:32 (61%)

Heb je de boel los gehad? ik begrijp dat Sparta erg lastig is op dit gebied, en als je zelf ook maar iets hebt losgenomen, dan kan het zijn dat het niet meer werkt en dat t moet worden gefixed door de fietsenmaker met een stukje software. Er staat ergens verderop nog veel meer over E-bikes van sparta geschreven.

zit sinds 2009 in de PV.