Plaatsing 2 trafo's ivm strooivelden ....

EgbertG

Golden Member

Wellicht zijn ze al zo goed afgeschermd dat t niets uitmaakt.. maar toch.
Welke opstelling zal elkaar zo min mogelijk beinvloeden?

of

Teken de veldlijnen die bij de transformatoren horen en zet die haaks op elkaar.
In beide gevallen dus een trafo een kwart slag draaien.
Onderlinge beïnvloeding is voor nettrafo's niet zo relevant. Een oplossing is in een versterker een voedingstrafo in het midden en links en rechts daarvan de uitgangstrafo's met het middenbeen een kwartslag gedraaid t.o.v.de voedingstrafo. Die staan dan ook zover mogelijk uit elkaar.
Het beste is natuurlijk wat men in de veertiger jaren deed, een apart voedingschassis en de eindtrappen ook.

GJ_

Moderator

Vroeger werden er meer voedingstrafo's in machinebesturingen geplaatst dan tegenwoordig. Deze werden meestal een kwart slag t.o.v. elkaar gedraaid.

Op 19 oktober 2020 20:27:41 schreef GJ_:
Vroeger werden er meer voedingstrafo's in machinebesturingen geplaatst dan tegenwoordig. Deze werden meestal een kwart slag t.o.v. elkaar gedraaid.

Bij gelijke trafo's kun je ook nog de primaires in tegenfase zetten, zodat de velden elkaar gedeeltelijk tegenwerken
Zal wel weer invloed hebben op de diepte van het stereobeeld.

EgbertG

Golden Member

Niet het antwoord dat ik wilde horen ;-)

Ik had beredeneerd dat opstelling 1 het minst slecht zou zijn, omdat de velden daar eerder door het metaal zullen gaan dan door open lucht.

Omdat het zichtbaar wordt de opstelling is het kwartslag draaien
van 1 trafo eigenlijk gewoon optisch niet verantwoord.

Sine

Moderator

Als het beide UGT's zijn dan valt het wel mee, als er een voedingstrafo bij zit kan dat spannend worden.

Het meeste strooiveld is in de richting van het middenbeen, daar wil je dus die wijst meestal omhoog.

-edit-

Als het een voedingstrafo en een UGT is kun je spanning zetten op de trafo, en een hoofdtelefoon aansluiten op de UGT, dan hoor je vanzelf wanneer het bromt en hoe je ze het beste tov elkaar kunt monteren.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 19 oktober 2020 21:15:56 (34%)

Arco

Special Member

Mu-metalen huisje erover? (ook niet lelijk)

http://custommagneticshielding.magneticshield.com/Asset/deep-drawn-mumetal-cans.JPG

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 oktober 2020 20:57:54 schreef EgbertG:
Niet het antwoord dat ik wilde horen ;-)

Ik had beredeneerd dat opstelling 1 het minst slecht zou zijn, omdat de velden daar eerder door het metaal zullen gaan dan door open lucht.

Omdat het zichtbaar wordt de opstelling is het kwartslag draaien
van 1 trafo eigenlijk gewoon optisch niet verantwoord.

"mooi" daar storen magneetvelden zich niet aan. Je kunt nog overwgen om ringkern trafo's te gebruiken, die hebben minder strooiveld buiten de kern.
Je kunt ook een fraaie behuizing maken waar alles in zit, dan ben je helemaal vrij in de opstelling van de onderdelen.
Die opengewerkte glasbakken is gewoon een modeverschijnsel.
Overigens heb ik vaker foto's gezien van de inwendige bedrading. Dan lijkt het wel of geen enkele regel meer geldt.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 19 oktober 2020 21:09:25 schreef Sine:
Het meeste strooiveld is in de richting van het middenbeen, daar wil je dus die wijst meestal omhoog.

Als dat hier ook zo is, dan maakt het dus niet uit hoe je ze neerzet. In zekere zin ook weer goed nieuws dus. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Als het om voedingstrafo's gaat zou ik me niet druk maken over onderlinge beïnvloeding. Die is zo gering dat je er niks van merkt.
En anders zet je er een ijzeren schotje tussen.

EgbertG

Golden Member

Ik zal er een in volle glorie aanzetten richting een dummy load en dan luisteren op de ander .... Met 5cm afstand ben ik benieuwd wat ik ga ervaren. Ze staan nu nog los en ik kan er nog alle kanten mee op.

Eigenlijk moet ik ze dus plat leggen?

Op 19 oktober 2020 22:42:25 schreef EgbertG:
Ik zal er een in volle glorie aanzetten richting een dummy load en dan luisteren op de ander .... Met 5cm afstand ben ik benieuwd wat ik ga ervaren. Ze staan nu nog los en ik kan er nog alle kanten mee op.

Eigenlijk moet ik ze dus plat leggen?

De middenbenen van de trafo's haaks op elkaar geeft de minste problemen. Je kunt derhalve drie trafo's dicht opeen zetten.
Verder maakt het ook weer uit van wat voor materiaal het chassis gemaakt is.

RAAF12

Golden Member

Zo te zien op het plaatje in post 1 gaat het om twee dezelfde trafo's. Het strooiveld probleem speelt bij een buizenamp met voedingstrafo en UGT, die moeten haaks op elkaar. Anders krijg je brominductie in de UGT.

Op 19 oktober 2020 21:28:14 schreef Frederick E. Terman:
[...]Als dat hier ook zo is, dan maakt het dus niet uit hoe je ze neerzet. In zekere zin ook weer goed nieuws dus. ;)

Drie middenbenen in dezelfde richting is vragen om moeilijkheden.
Ze moeten liefst haaks op elkaar staan en dan heb je maar drie mogelijkheden.