Koplampen:Goedkoop niet altijd duurkoop

Op 15 oktober 2020 23:46:27 schreef Ledlover:
Ik kan niet het hele artikel zien. Wat zijn de testcriteria?

Wat ik er uit haalde:
-Totale lichtopbrengst tov wettelijk maximum. (1500 lumen)
-Lichsterkte op een aantal punten op de weg. (links, rechts, voor)
-Lichtsterkte waar de ogen van een tegenligger zich bevinden. (B50L, max 350 candela)

Op 15 oktober 2020 22:12:06 schreef Shiptronic:
Mooi artikel, maar de waarom vraag word niet beantwoord ?

Daarvoor zouden we de testdata moeten zien.
Maar er wordt als voorbeeld de OSram Night Breaker genoemd die op het laatste punt juist te fel is.

maartenbakker

Golden Member

Op 17 oktober 2020 15:45:17 schreef aangelag17:
Ik heb vroeger vanuit school excursie gehad naar Splendor in Nijmegen dacht ik. Daar werden gloeilampen gemaakt en bij laatste controle uitgeselecteerd de beste waren voor hun eigen merk en anderen waren voor Hema en van dat soort bedrijven.

Ben benieuwd wat dan de selectiecriteria waren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 19 oktober 2020 14:39:07 schreef jeroen79:
Daarvoor zouden we de testdata moeten zien.
Maar er wordt als voorbeeld de OSram Night Breaker genoemd die op het laatste punt juist te fel is.

Andere test, andere conclusie hier https://www.auto-motor-und-sport.de/verkehr/h7-gluehlampen/ wordt de Night Breaker goed getest. Osram is niet gek en maakt geen lampjes die te fel zijn. Ze moeten aan de wettelijke eisen voldoen.

Op 19 oktober 2020 20:40:51 schreef RAAF12:
[...]
Andere test, andere conclusie hier https://www.auto-motor-und-sport.de/verkehr/h7-gluehlampen/ wordt de Night Breaker goed getest. Osram is niet gek en maakt geen lampjes die te fel zijn. Ze moeten aan de wettelijke eisen voldoen.

Daar wordt het verblinden van tegenliggers dan weer niet expliciet genoemd.
En beiden leveren liever een tabel met amazon/ebay links dan met testdata.

En hoe groot is het aandeel van de lamp in het lichtbeeld eigenlijk?
Heeft de koplampeenheid met de reflector en/of lens niet een veel grotere invloed op waar het licht terecht komt?
De lamp doet niet meer dan een gloeiend heet spiraaltje op een bepaalde plaats in de koplampeenheid brengen.
Wat zou een variatie van bijvoorbeeld tienden van millimeters daarin doen?

maartenbakker

Golden Member

De eerste reflector zit meestal al in de lamp zelf. Dan maken tienden van millimeters al centimeters uit in het lichtbeeld.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Die reflector van de VW T6 is blijkbaar de boosdoener dat het Osram H7 lampje zoveel licht produceert. Ik vind het een raar testverslag.
De H4 heeft intern een afgeschermd lichtbeeld wegens de 2 gloeidraden een H7 niet.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 20 oktober 2020 01:52:14 (24%)

RAAF12

Golden Member

Op 16 oktober 2020 00:47:03 schreef K7Jz:
Ik denk dat Philips en Osram onder licentie worden verkocht door een partij die ze ook voor Aldi maakt.

Bij de dure merken gaan dan dure doosjes, dure stellages, dure vertegenwoordigers, verschillende types (blue, night, power, longlife) maakt de logistiek ook duurder, maar de marge is groot en de consument koopt.

Net even gecheckt bij twee H7 lampjes, Bosch wordt in Hungary gemaakt en Osram in Germany.

Ik ben ooit in de lampenfabriek van Philips in Aken geweest. Elke kleine afwijking resulteerde in een gang naar de afvalbak. Geen hard glas maar Kwarts bij alle halogeenlampen zodat UV gefilterd werd en bij thermische schok geen glas in de koplamp ploft en de reflector of lens beschadigd. De fabriek daar was leverancier voor 80 % van alle Japanse auto's oa voor Stanley, een fabrikant van verlichtingssystemen. Bij slecht lichtbeeld tijdens APK is een doorgezakt en zwak filament 9 van de 10 keer oorzaak van dit slechte beeld.
Veel slechte ervaringen gehad met no-name lampen die snel een soort spiegelbolletje worden door te weinig actieve stoffen in de lamp.
Als je voor € 4,95 een compleet set lampen kunt kopen moet je je afvragen wat de productie mocht kosten en of je een klein beetje kwaliteit kunt verwachten....