vraag over transformator

hoi ,

Ik heb een vraag over een transformator,
aangezien ik zelf een geen kennis heb over hoogspanning of transformators stel ik mijn vraag hier.

Uit interesse heb ik op verschillende sites transformators aan het opzoeken geweest, daar kom ik Bv. volgende transformator tegen:
-----------------------------------------------
Vermogen 630 kVA bij 400 Volt 50Hz.
Binnenkomend veld 10 kV ( MULTITAP )
Klokgetal: Dyn5

Primair: 10400, 10000 en 9600 Volt
Secondair: 400 Volt / 909 Ampere

Bouwjaar 2000
Gewicht totaal 1710 KG waarvan 400 KG olie
-----------------------------------------------

Nu lees ik secondair 909 Ampere, nu is mijn vraag hoeveel ampere kan ik per fase uit deze transformator halen (L1-N/L2-N/L3-N).
Is dit gewoon 909:3 = 303 ampere per fase of zit hier meer achter ?

MVG
Stef

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Klopt, je kunt per fase (in theorie) 909 Ampere halen. uit de secundaire zijde.
Dus totaal 3 x zoveel voor de 3 fasen samen (2727Amp)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

"aangezien ik zelf een geen kennis heb over hoogspanning of transformators"

Even raden: je bent levensmoe?

[Bericht gewijzigd door Gerard* op dinsdag 20 oktober 2020 07:56:13 (57%)

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Nu denkt de TS waarschijnlijk "2727A * 400V is 1090kVA?".

Uiteraard klopt dat niet, want die 400V staat tussen de fases; ik vind het altijd gemakkelijker om het uit te rekenen alsof de neutraal is aangesloten, dus dan heb je 3x 230V x 909A = 630kVA. Als er geen stroom loopt in de neutraal, kun je die gewoon doorknippen, zonder dat er iets veranderd in de stroom van de fases. Het aanbrengen van de neutraal doe je denkbeeldig om de berekeningen eenvoudiger te maken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bij 400volt rekenen met wortel 3.
Het klokgetal geeft de fase verschuiving aan tussen primair en secondair. het klokgetal is 30 graden, een klokgetal 5 is 5x 30=150graden. Een klokgetal moet het zelfde zijn bij parallel schakelen van trafo's.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 20 oktober 2020 07:52:38 schreef Gerard*:
"aangezien ik zelf een geen kennis heb over hoogspanning of transformators"

Even raden: je bent levensmoe?

Haha, nee ik werk niet met hoogspanning.
Ik vroeg dit gewoon puur uit interesse.

Die trafo is een standaard distributietrafo waarvan er waarschijnlijk duizenden in Nederland staan.

mvdk

Golden Member

Een klokgetal moet het zelfde zijn bij parallel schakelen van trafo's.

Heel strikt genomen hoeft dat niet. Maar je moet er wel wat voor doen.
Als je een Dy7 wilt vervangen, maar je hebt geen zin om die ook nog eens in je magazijn assortiment op te nemen, kun je door de kabels aan primaire en secundaire zijden anders aan te sluiten, een Dy5 neerzetten.
Dat deden ze tenminste bij ons bedrijf, toen we een stukje gebied erbij kregen. Een medewerker bij ons bedrijf die meer letters had gegeten dan ik, tekende dat even voor. KortSluitspanning is meer een dingetje. Het is bijna niet mogelijk om een 200 en een 630 parallel te zetten. Eigenlijk alleen maar mogelijk als de grootste geheel onbelast is.

Ik ben dat bij ons ook tegengekomen. Hadden ze een Dy5 geplaatst maar de kabels verkeerd aangesloten. Waarschijnlijk doordat ze de stugge kabels niet op de goede plek konden krijgen. Daardoor ontstonden er in het betreffende dorp twee eilanden met verschillende klokgetallen die dus niet gekoppeld konden worden.
Je kunt een Dy5 nog op andere manieren "spiegelen". Je kunt er een Dy7, Dy1 en Dy11 van maken.