Navond
Ik heb weinig of geen verstand meer van electronica. Het is ten slotte zo'n 40 jaar geleden dat ik bij natuurkunde er iets over gehad heb.
Ik heb een Creality Ender 3 printer. De voeding hiervan is 24V/15A. Ik wil graag twee buck converters gaan gebruiken om een led strip aan te drijven en een raspberrypi.
Als ik een buck converter aansluit op de voeding met de hardware van de printer niet aangesloten (de aansluiting van voeding naar printer hardware gaat via een XT60 plug) dan werkt de buck converter prima en zet vrolijk de 24V om naar 12V en de leds branden. Sluit ik echter de printer hardware aan en zet de printer aan dan doet de buck converter letterlijk boem. Een gat in de zwarte chip die er op zit. Eerst dacht ik dat ergens iets verkeerd had aangesloten en tweede (en derde) converter gebruikt. Maar ze geven allemaal hetzelfde effect BOEM!.
Ik denk dat de printer veel meer dan 4A (die de buck converters aan zouden moeten kunnen) levert, in ieder geval tijdens het opstarten. Ik heb nog niet gemeten (als ik me kan herinneren hoe dat te doen ) als de printer gewoon in bedrijf is.
Volgens een led calculator zou een 3000ohm weerstand genoeg moeten zijn. Echter dit brengt volgens mij alleen het voltage omlaag en niet de spanning.
Hoe pak ik dit aan?
Ron