(Slimme) Wifi thermostaat en 230V voeding

Leuke, betaalbare (slime) wifi thermostaten op Internet te koop, maar naast dat ze een behoorlijk inbouwdiepte hebben (kan ik wellicht iets op bedenken, al zal er geen lasdoos achter kunnen), hebben ze ook 230V voeding nodig.

Er komen 2 prachtige zwakstroomdraadjes uit de muur, maar daar mag die 230V niet door. Het pijpje waar het thermostaatdraadje vanaf de ketel uit komt, is dusdanig smal dat er geen 2 x 2,5mm2 draden kunnen worden getrokken. Geen idee hoe het draadje overigens loopt, maar hoe onveilig is het als ik dit thermostaatdraadje vervang door 2-aderig rond of plat 230V snoer (in de hoop dat het lukt om dat te trekken, ik dacht aan vastmaken aan de huidige draad en op die manier de nieuwe draadtrekken)?

Is dit een risico? Dat grijze 3-aderige (VMVK?) kabel zal veel te dik (en te stug) zijn. 230V verbinding maken betekent muur slopen en stuken...

Iemand een idee?

Voor het zelfde geld had je een 2e hands toon op mp kunnen kopen.
Toon (laten) rooten en je kunt hem met je smartphone bedienen zonder tussen komst van Eneco. Ook (bijna) alle andere functies van de Toon zijn dan gelijk unlocked.

Toon werkt wel met 2 zwakstroom draadjes ;-)

Ja, die, erg mooie, e-thermostaat (wifi) van Essent werkt ook met alleen de zwakstroom draadjes, al moet de module bij de CV via UTP worden aangesloten, maar een abonnement à EUR 22,= / jaar voor nodig en geen garantie dat ze er niet over een maand mee stoppen (ligt nu bij een bedrijf dat dit met Essent regelde, Essent is eruit gestapt).

Arco

Special Member

Zit meestal een trafootje in. Sloop dat eruit, doorverbinden, en voeden met adapter. (die draden mogen wel door de buis)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 oktober 2020 09:57:38 schreef gdb:
Leuke, betaalbare (slime) wifi thermostaten op Internet te koop, maar naast dat ze een behoorlijk inbouwdiepte hebben (kan ik wellicht iets op bedenken, al zal er geen lasdoos achter kunnen), hebben ze ook 230V voeding nodig.

Er komen 2 prachtige zwakstroomdraadjes uit de muur, maar daar mag die 230V niet door. Het pijpje waar het thermostaatdraadje vanaf de ketel uit komt, is dusdanig smal dat er geen 2 x 2,5mm2 draden kunnen worden getrokken. Geen idee hoe het draadje overigens loopt, maar hoe onveilig is het als ik dit thermostaatdraadje vervang door 2-aderig rond of plat 230V snoer (in de hoop dat het lukt om dat te trekken, ik dacht aan vastmaken aan de huidige draad en op die manier de nieuwe draadtrekken)?

Is dit een risico? Dat grijze 3-aderige (VMVK?) kabel zal veel te dik (en te stug) zijn. 230V verbinding maken betekent muur slopen en stuken...

Iemand een idee?

Is dat geen vergissing?
Ik heb pas een NEST thermostaat aangesloten. Deze krijgt voeding uit de ontvanger die daarbij hoort en dat kan met de oude thermostaat draadjes (laagspanning).
In de gebruiksaanwijzing staat ook dat je de thermostaat kunt gebruiken als er wel WiFi is, maar de oude thermostaatleiding ontbreekt, of er is geen mogelijkheid om de thermostaat uit de ontvang unit te voeden.
Er staat dan letterlijk, "Sluit de thermostaat aan op 230Volt" Het is wel zeer dom om daar niet bij te vertellen dat dat via een netstroomadapter moet. Ik kan me zo voorstellen dat er al de nodige kostbare thermostaten vernield zijn!

Arco

Special Member

Houd er ook rekening mee dat er veel troep tussen de Chinese dingen zit.
Ik heb er een gehad van Floureon. Zag er heel mooi uit maar onbruikbaar. Bleef om de paar seconden iets van 0.3 graden heen en weer wippen.
(Bijv. 22.5, 22,3, 22.4, 22,2,.... Onnodig en heel storend, gewoon een heel slecht ontwerp)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 oktober 2020 11:02:47 schreef Arco:
Zit meestal een trafootje in. Sloop dat eruit, doorverbinden, en voeden met adapter. (die draden mogen wel door de buis)

Helemaal niet aan gedacht, dat is een briljante oplossing!! Hopelijk idd een trafootje en geen ingewikkelde schakelende mini-voeding met diverse spanningen... En hopelijk open te maken.

Dat is het wel waard om zo'n ding te kopen, zag er een op MP voor EUR 25,= (mensen vergissen zich denk ik en zien niet dat die dingen 230V nodig hebben)

Op 20 oktober 2020 11:07:21 schreef buzzy:
[...]
Is dat geen vergissing?
Ik heb pas een NEST thermostaat aangesloten. Deze krijgt voeding uit de ontvanger die daarbij hoort en dat kan met de oude thermostaat draadjes (laagspanning).
In de gebruiksaanwijzing staat ook dat je de thermostaat kunt gebruiken als er wel WiFi is, maar de oude thermostaatleiding ontbreekt, of er is geen mogelijkheid om de thermostaat uit de ontvang unit te voeden.
Er staat dan letterlijk, "Sluit de thermostaat aan op 230Volt" Het is wel zeer dom om daar niet bij te vertellen dat dat via een netstroomadapter moet. Ik kan me zo voorstellen dat er al de nodige kostbare thermostaten vernield zijn!

Ik geloof wel dat die 230V (of 90 - 240V) klopt, ze hebben ook echt diepte in de muur nodig (lasdoos bijv.). Je ziet die spanning ook overal vermeld...

Op 20 oktober 2020 11:19:16 schreef Arco:
Houd er ook rekening mee dat er veel troep tussen de Chinese dingen zit.
Ik heb er een gehad van Floureon. Zag er heel mooi uit maar onbruikbaar. Bleef om de paar seconden iets van 0.3 graden heen en weer wippen.
(Bijv. 22.5, 22,3, 22.4, 22,2,.... Onnodig en heel storend, gewoon een heel slecht ontwerp)

[bijlage]

Die ik op het oog heb, ziet er net iets anders uit, maar idd. een risico. Als ik het ding open kan maken en met zwakstroom via de huidige draadjes kan voeden, neem ik denk ik ook maar een zekeringetje op aan de kant van de CV-ketel, niet dat ik een brandje in mijn muur heb door een slordig ontwerp... Al is dat natuurlijk ook nog geen garantie. Zo'n ding zal niet veel trekken, maar dat kan ik natuurlijk met de multi-meter ertussen meten.

Op 20 oktober 2020 10:58:59 schreef gdb:
maar een abonnement à EUR 22,= / jaar voor nodig en geen garantie

Dan heb je niet goed gelezen, als je hem root heb je niemand meer nodig. Geen abonnement.

Shiptronic

Overleden

Op 20 oktober 2020 09:57:38 schreef gdb:
Leuke, betaalbare (slime) wifi thermostaten op Internet te koop, maar naast dat ze een behoorlijk inbouwdiepte hebben (kan ik wellicht iets op bedenken, al zal er geen lasdoos achter kunnen), hebben ze ook 230V voeding nodig.

Er komen 2 prachtige zwakstroomdraadjes uit de muur, maar daar mag die 230V niet door. Het pijpje waar het thermostaatdraadje vanaf de ketel uit komt, is dusdanig smal dat er geen 2 x 2,5mm2 draden kunnen worden getrokken. Geen idee hoe het draadje overigens loopt, maar hoe onveilig is het als ik dit thermostaatdraadje vervang door 2-aderig rond of plat 230V snoer (in de hoop dat het lukt om dat te trekken, ik dacht aan vastmaken aan de huidige draad en op die manier de nieuwe draadtrekken)?

Is dit een risico? Dat grijze 3-aderige (VMVK?) kabel zal veel te dik (en te stug) zijn. 230V verbinding maken betekent muur slopen en stuken...

Iemand een idee?

Dan heb je de 230V elektrische vloer verwarming uitvoering?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Een slimme thermostaat heeft voedingsspanning nodig, de ketel kan die niet leveren. (zeker een modulerende ketel niet)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 oktober 2020 11:36:51 schreef 2N3055:
[...]
Dan heb je niet goed gelezen, als je hem root heb je niemand meer nodig. Geen abonnement.

Waar niet goed gelezen, bedoel je? Ik lees hierboven iets over een NEST, die e-thermostaat van Essent is toch iets anders? Of bedoel je dat er ergens info te vinden is om die e-thermostaat te hacken?

Op 20 oktober 2020 11:41:52 schreef Shiptronic:
[...]

Dan heb je de 230V elektrische vloer verwarming uitvoering?

Nee, volgens mij hebben de verschillende varianten allemaal 90-240 VAC nodig, dus ook die voor een CV ketel... Nederland zou een uitzondering zijn dat we die zwakstroomdraadjes gebruiken, begreep ik via thermostaat.eu.

Sine

Moderator

Als je 230 nodig hebt naar de thermostaat is het ding waarschijnlijk NIET ontworpen voor NL.

Een beetje CV thermostaat is tegenwoordig modulerend, als je daar een aan/uit geval voor in de plaats zet kan dat in het ergste geval tot een 30% op je stookkosten schelen.

Arco

Special Member

Zoals gezegd: een modulerende thermostaat heeft (zeker met stroomslurpende WiFi) voeding nodig.
Meeste protocollen als Opentherm zijn beroerd ontworpen: je mag er maar heel weinig stroom uit trekken voor eigengebruik.

Ik heb een Chronotherm zonder Wifi. Daarbij staat expliciet dat je hem niet meer als 8x per uur mag bedienen.
(de tussenliggende periodes worden gebruikt om een supercap op te laden. Als 'ie niet genoeg 'rust' krijgt raakt die leeg...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Klopt, maar (in ieder geval in NL) loopt er normaal geen 230V naar de thermostaat, daar zou je zoiets met een power injector doen aan de ketel kant.

En ik gok dat de TS het over de EasyComfort 544 WiFi heeft, en die is NIET modulerend.

Op 20 oktober 2020 12:10:48 schreef Sine:
Klopt, maar (in ieder geval in NL) loopt er normaal geen 230V naar de thermostaat, daar zou je zoiets met een power injector doen aan de ketel kant.

En ik gok dat de TS het over de EasyComfort 544 WiFi heeft, en die is NIET modulerend.

Hier de TS ;-)
De EasyComfort 544 wifi werkt juist niet op 230V, deze komt van thermostaat.eu en die gaven aan dat Nederland afwijkt met onze zwakstroomdraadjes. Hun (EC544) oplossing:

  1. Kastje aansluiten op CV ketel voor de thermostaataansluiting
  2. Kastje op 230V
  3. Kastje biedt voeding voor thermostaat, daarvoor kunnen dan de huidige zwakstroomdraadjes worden gebruikt [Alternatief daarvoor is 4 x AA batterij.]

Prima oplossing, komt eigenlijk neer op Arco's oplossing, maar deze EC544 is ca. EUR 150,= en een vrij dik ding aan de muur, omdat ze die 4 x AA kwijt moesten. Wifi zit in de thermostaat en niet in het kastje bij de CV. Wifi vreet stroom.

Dit, maar er zijn varianten voor elektrische vloerverwarming, boiler en CV (zie de te maken keuzes in de advertentie), is wat ik zag, best mooi. Wellicht open te maken en hopelijk een trafootje dan te bypassen is.

Sine

Moderator

Ik zou me die Chinese ellende niet op de hals halen.

Niet modulerend en het Tuya platform wat je er gratis bij krijgt. Een nauwkeurigheid van 1C en een onbekende regelstrategie die je ook niet kunt aanpassen.

Wat voor een ketel heb je er eigenlijk aan hangen? En wat heb je aan "slimme" functies nodig?

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 20 oktober 2020 12:27:21 (17%)

Op 20 oktober 2020 12:10:48 schreef Sine:
Klopt, maar (in ieder geval in NL) loopt er normaal geen 230V naar de thermostaat, daar zou je zoiets met een power injector doen aan de ketel kant.

En ik gok dat de TS het over de EasyComfort 544 WiFi heeft, en die is NIET modulerend.

En v.w.b. het moduleren, gisteren Vaillant gebeld en OpenTherm is echt een proprietary protocol, maar met een aan/uit thermostaat kan je ook moduleren. Ik dacht ook altijd dat dit in de thermostaat zat, het verhaal was me niet helemaal duidelijk, maar de modulerende werking zit (ook?) in de CV zelf...

Ik dacht dat aan/uit de meest simpele variant was: temperatuur komt onder de ingestelde waarde, met wat hysteresis, en zet de CV vol aan en als de temperatuur is bereikt, weer volledig uit. Vanuit Vaillant begreep ik dat de CV zelf ook nog een rol speelt.

Detail: van OpenTherm (wat ik nu heb, maar geen wifi) naar aan/uit of modulerende thermostaat, betekent ook andere aansluitingen en configuratie.

Dat modulerende werking met aan/uit was me niet geheel duidelijk. Modulerend betekent voor mij dat de CV niet 100% aan of 100% uit is, maar ook op een "laag pitje" kan branden...

Op 20 oktober 2020 12:25:42 schreef Sine:
Ik zou me die Chinese ellende niet op de hals halen.

Niet modulerend en het Tuya platform wat je er gratis bij krijgt.

Wat voor een ketel heb je er eigenlijk aan hangen? En wat heb je aan "slimme" functies nodig?

Ja, Tuya, de meningen zijn er over verdeeld ;-)

Er hangt nu een vrij oude Vaillant VHR-ketel (zal niet de zuinigste zijn, maar ik heb nog een hoop budget nodig voor diverse dingen). De slimme functies van een slimme thermostaat geloof ik wel, het gaat me er met name om dat ik op afstand de temperatuur kan regelen.

Ik heb een monumentje, valt niet veel te verbeteren qua isolatie, dus in no time is het binnen, de buitentemperatuur. We zijn vaak gedurende de werkdag zo'n 12u niet thuis, dus 'm op 15 graden zetten is vrij kostbaar. En in een ijskoud huis thuiskomen is ook niet fijn, loopt je eerst nog 45m met je jas aan...

Sine

Moderator

Vaillant heeft inderdaad geen opentherm maar een eigen modulerend protocol.
Maar je kunt dat wel omzetten naar opentherm als je van vaillant geen thermostaat kunt vinden die aan je eisen voldoet.

Aan/uit is het simpelst inderdaad, maar zeker niet het zuinigst, en dan nog zit er in de gemiddelde thermostaat een stukje zelflerendheid mbt de regelparameters.
Dat hoef je van zo'n chineesje echt niet te verwachten.
Bij een beetje "echte" thermostaat heb je ook invloed op die parameters, ook dat zie ik niet terug.

De ketel zelf doet aan modulatie adhv de de temperatuur van de aanvoer/retour van het ketelwater, maar zonder modulerende thermostaat mist hij dan wat informatie om dat zo optimaal mogelijk te doen.

Modulerend wilt inderdaad zeggen dat de thermostaat het ketelvermogen zo economisch mogelijk kan regelen.

Mijn advies, kijk voor een "Echte" thermostaat, en geen bokkie wokkie apparaat uit China.
Niet dat ik het heel warm krijg van dat ding van thermostaat.eu, dat is ook een niet-modulerende Chinees met hun label er op geprakt.

Blijf bij de bekende merken, de Honeywell die Arco al aanhaalde is een goed alternatief, en die hebben ook slimme oplossingen.
Verwacht alleen wat meer uit te geven dan twee tientjes, maar dat heb je op het veschil in stookkosten zo weer terug.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 20 oktober 2020 12:36:56 (17%)

Ben nog bezig met het project ;-)

Algemener: is het een bezwaar als door dezelfde gele elektrapijp, zowel een fase + nul lopen (2,5mm2) áls de bekende 2 dunne thermostaat draadjes (dat zijn 2 geïsoleerde zwakstroom draadjes in een plastic mantel formaatje UTP kabel)?

Is het een bezwaar als door dezelfde gele elektrapijp, zowel een fase + nul lopen (2,5mm2) áls de bekende 2 dunne thermostaat draadjes (dat zijn 2 geïsoleerde zwakstroom draadjes in een plastic mantel formaatje UTP kabel)?