Absolute newbie zoekt advies :)

EricP

mét CE

Stel nou eens dat de boel om welke reden dan ook geblokkeerd is... Wat zou er dan gebeuren?
Zou die motor er nou echt niet tegen kunnen om een paar seconden spanning te hebben terwijl die niet kan bewegen? Ofwel: wel probleem probeert men op te lossen?

Goh, wat een hoop reacties weer!
Ik zit wat minder op het forum en het lijkt alsof ik per ongeluk notificaties heb uitgezet. Mijn excuses daarvoor!

Het systeem is inmiddels ingebouwd en werkt perfect. Ik heb een prachtige 250 w motor op de kop getikt die meer dan voldoende vermogen heeft. Het geheel draait op 12 volt en de draaisnelheid is wat mij betreft perfect. Het systeem zal enkel gebruikt worden voor de kleine stuurbewegingen op de lange vaartochten maar is zeker ook voor scherpere manouvres bruikbaar.

Ik heb geen katrolsysteem wat ik voorbij zag komen. Dit is overigens ook zeker niet de standaard op wat grotere boten. Erg veel speling en onbetrouwbaar. Het is een ketting en as systeem.

Ik zal proberen een filmpje te plaatsen van het stuur terwijl ik buiten aan het sturen ben. Er zitten meerdere beveiligingen op het systeem. 2 schakelaars om het ten alle tijden uit te kunnen zetten, een breekpen in het stuur voor als hij te ver gaat en ook nog een noodschakelaar en uiteraard voldoende zekeringen. Ik heb ook een roerstandwijzer gemonteerd om boven zeker te zijn dat ik niet bij mijn maximale stuuruitslag kom.

Wat betreft veiligheid. Uiteraard ga ik dit systeem niet gebruiken in een haven of bij zwemmende personen. Tevens kan ik uiteraard ten alle tijde de boot stoppen of in zijn achteruit schakelen middels de gashendel. Mijn topsnelheid is ook 10 km/h.... Ik hoop dat dit de meeste personen geruststeld? :)

Ik ben er dolgelukkig mee, het systeem is fluisterstil en heeft me een fractie gekost van een andere reguliere oplossing.
Iedereen bedankt voor de moeite!

*update*
Youtube video terwijl ik aan het varen ben:

https://youtu.be/_afLLl3Gxtk

Shiptronic

Overleden

Top, mooi om te zien dat het werkt !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Op 19 oktober 2020 10:15:27 schreef maikelkocx:
Ik heb geen katrolsysteem wat ik voorbij zag komen. Dit is overigens ook zeker niet de standaard op wat grotere boten. Erg veel speling en onbetrouwbaar.

Op de meeste oude jachtjes is dit een standaard systeem tot een lengte van +/- 10 meter. En het is inderdaad een systeem waar nogal wat speling op zit ja, maar of het nu onbetrouwbaar is, dat valt wel mee.

Het is een ketting en as systeem.

Dan heb je geluk. :)

Ik heb ook een roerstand wijzer gemonteerd om boven zeker te zijn dat ik niet bij mijn maximale stuuruitslag kom.

Dat is sowieso wel makkelijk, vooral in een sluis of met weg varen.

Ik ben er dolgelukkig mee, het systeem is fluisterstil en heeft me een fractie gekost van een andere reguliere oplossing.

En daar gaat het om toch.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bedankt voor de fijne reacties! Het geheel was me nooit gelukt zonder de snelle hulp hier op het forum!

EricP

mét CE

Mooi dat het werkt. Wellicht tzt. iets met eindschakelaars zodat je echt niet verder kunt als het roer aan z'n eind is? Dat is niet heel ongebruikelijk.

Voor wat betreft kabel / ketting besturing: ik heb nog wel eens met een sleepbootje gevaren wat zoiets had. Ketting van het kwadrant tot de stuurwielas met her en der geleide rollen. Speling kon je stellen - 1 rol bij het stuurwiel om de ketting van 'horzontaal' naar 'vertikaal' te krijgen was verplaatsbaas. Eigenlijk werkte dat verrassend goed en was (en is het misschien nog steeds wel) erg robuust.

Het zal wel overbodig zijn, maar... je relais zijn toch wel fors overbemeten he? Iets wat blijft plakken is nooit leuk.

Veel plezier met varen!

Lambiek

Special Member

Op 20 oktober 2020 13:42:26 schreef EricP:
Het zal wel overbodig zijn, maar... je relais zijn toch wel fors overbemeten he? Iets wat blijft plakken is nooit leuk.

Persoonlijk had ik het regelbaar gemaakt met een joystick, dat stuurt wat fijner. Maar dit kan ook natuurlijk, dit is wel lekker simpel en goedkoop.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.