Magnat sub eindtrap gaat steeds kapot.

Beste forumers ik heb hier een magnat (335001) subwoofer staan waarvan nu de derde eindtrap is gaan hemelen . (TDA7294)

https://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/25103/STMICROELECTRONIC…

https://www.uploadarchief.net/files/download/overzicht%20magnat.jpg

https://www.uploadarchief.net/files/download/magnat.jpg

De sub is mijn ogen ook niet echt een technisch hoogstandje en lijkt mij het ontwerp ook niet echt hoogstaand.

Daar wil de eigenaar echter niks van weten . |:(

De eerste keer heb ik de TDA7294 vervangen omdat ik dacht van, deze is gewoon domweg kapot .

De tweede keer dacht ik dat het mechanische stress was op de behuizing van de TDA7294 .

Dit heb ik toen verholpen door het U beugeltje weg te laten .(zie foto)

https://www.uploadarchief.net/files/download/p1020496.jpg

En met het gaatje in de behuizing deze gemonteerd op het aluminium achterfront.

Nu is deze weer stuk maar dit keer is alleen de behuizing niet open gebarsten wat eerdere keren wel het geval was .

Nu begint mij het idee te rijzen dat het allemaal een beetje op randje ontworpen is en de voedingspanning te hoog is .

De voedingsspanning is AC 60 volt en op de middenaftakking 30volt+30volt.

Deze is DC 40volt + 40volt met als totaal 80volt .

Ik zit dus met het idee om deze met flinke weerstanden in de AC te verlagen .

Beter ietje minder vermogen dan weer een eindtrap hemelen .

Wat zouden jullie adviseren aan ohmse waarde.s om deze toe te passen ?

Zodat ik dit kan proberen .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Zijn een paar flinke diodes niet een beter idee.

zon versterkers kom je ook tegen in de bekende skytech versterkers, vaak opgestookt omdat men er veel te veel laag door had gejaagd. of 2 speakers parallel gezet en dus impedantie te laag, stroom te hoog en baf kapot.

heb er ooit eens 1 stuk gehad, maar had de trappen gewisseld, eindtrappen hadden een eigen print die identiek was. eigenaar na een week alweer dat ik die versterker niet goed had gemaakt, weer hetzelfde kanaal was stuk. niet dus, check je speakers maar eerst, die eindtrap was nog origineel :P

bij een sub kunnen ze nog goed de uitgangen parallel hebben gezet. kun je de voeding op de trafo niet van 220V naar 240V zetten overigens?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Waar komen de vervangende TDA7294 vandaan ? Ebay, Ali, Banggood en consorten zijn verdacht. Heeft de transformator een 240V tap ?

De maximum van die TDA is +/-50V bij geen signaal, gezien de grote van de transformator verwacht ik zodra je deze gaat belasten nog wel wat volts inzakt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Wat is de impedantie van de speaker?

40Vdc is al aan de hoge kant voor een 8 ohm sub tenzij hij met switching powerrails werkt, maar uit je verhaal haal ik dat dit niet het geval is.

En zoals mijn voorganger al meldt schijnen de TDA's die momenteel uit China komen al helemaal niet bestand tegen dit soort spanningen en bijbehorende stromen.

Op DIY-audio staat een ontwerp met twee eindtorren waarmee je wel 4 ohm bij 40V kunt voeden, maar da's waarschijnlijk redelijk wat knutselen om dit om te bouwen op een bestaande print.

Zijn de clamping diodes aan de uitgang geplaatst ?
Het is niet erg elegant, maar luidsprekers zijn een vierkwadrantenbelasting en het zou bij een hoge voedingsspanning wel eens kunnen dat de speaker de eindtrap buiten zijn specs duwt.

Controleer ook op oscillatieneigingen door b.v. een rot elco'tje.

Die TDA van ali en ebay zijn meestal nep helaas.

Meet maar eens op pootje 5, 11 en 12 tov de koelvin, daar mag je niks meten.
Deze zijn NC not connected.

@ tuxie daar had ik ook nog mee gespeeld met die gedachten .

@Testman en roland helaas heeft de magnat alleen een 115v/230v keuze .

Zie de foto .

https://www.uploadarchief.net/files/download/voltage%20selector.jpg

@roland en r.p de eindtrapjes komen bij conrad vandaan zou je verwachten dat het goed zal zijn .

@r.p de impedantie was 4 ohm dit had ik verleden keer al gecontroleerd toen ie voor de 2e keer kapot ging.

In de specs begreep dat de eintrap geschikt was voor 4 tot 8 ohm .

Alleen je vermogen(rms) zal iets je lager uitvallen.

Vermoed toch dat de voedingsspanning te hoog is .

@aart hoe bedoeld je ?

Kun je me dat uitleggen als deze er niet op zitten mischien dat ik ze achteraf kan plaatsen .

@nijhuisr dit ga ik uiteraart van het weekend even nameten/checken.

Tot zover bedankt voor jullie input .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Controleer ook op oscillatieneigingen door b.v. een rot elco'tje.

Lijkt me ook een goede kanshebber, het heeft immers wel gewerkt, ook op deze voedingspanning. De TDA7294 kunnen we ook uitsluiten, dus het moet iets anders zijn. Heb je een scoopje

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 18 oktober 2020 21:09:35 schreef daandc:
@ tuxie daar had ik ook nog mee gespeeld met die gedachten .

@r.p de impedantie was 4 ohm dit had ik verleden keer al gecontroleerd toen ie voor de 2e keer kapot ging.

De datasheet spec'd het vermogen als 70Wrms bij 8, 6 of 4 ohm. Maar wel bij verschillende voedingsspanningen (resp. 35V, 31V en 27V symmetrische voedingsspanning).

Even wat simpel rekenwerk (zoals ik denk dat het werkt):
Bij 27V kun je een sinus maken van bijna 20Veff, dus een vermogen van (20x20V/4ohm =) 100Wmax.
Stel je doet hetzelfde bij 40V voedingsspanning (weer symmetrisch), dan moet de chip opeens 13V EXTRA wegstoken op de top van de sinus. Oftewel, in plaats van vrijwel geen warmteontwikkeling (want je 'verbruikt' de hele 27V voedingsspanning) moet de chip alle overtollige spanning wegstoken die er te veel is vermenigvuldigd met de stroom die er op dat moment door de luidspreker vloeit. Bij 27V top van de sinus dus ongeveer 9A (27V/4ohm). Die 13V extra moet dus bij 9A 'zoek' worden gemaakt. Da's alleen al (momentaan) flink ver boven de 100W.

Kijk eens in de PDF, blz. 12 Powerdissipation vs Outputpower.

Al sluit ik alle andere tips/ideeën/etc niet uit, met deze voedingsspanning verwacht ik dat het ding regelmatig overlijdt ondanks de thermische beveiliging (of zat er alleen een 10A stroombeveiliging op een TDA7294?).

Op 18 oktober 2020 21:47:11 schreef Roland van Leusden:
[...]

Lijkt me ook een goede kanshebber, het heeft immers wel gewerkt, ook op deze voedingspanning. De TDA7294 kunnen we ook uitsluiten, dus het moet iets anders zijn. Heb je een scoopje

Jazeker 2 stuks een benchscoop en een 123 .

Op 18 oktober 2020 21:53:40 schreef r-p:
[...]

De datasheet spec'd het vermogen als 70Wrms bij 8, 6 of 4 ohm. Maar wel bij verschillende voedingsspanningen (resp. 35V, 31V en 27V symmetrische voedingsspanning).

Even wat simpel rekenwerk (zoals ik denk dat het werkt):
Bij 27V kun je een sinus maken van bijna 20Veff, dus een vermogen van (20x20V/4ohm =) 100Wmax.
Stel je doet hetzelfde bij 40V voedingsspanning (weer symmetrisch), dan moet de chip opeens 13V EXTRA wegstoken op de top van de sinus. Oftewel, in plaats van vrijwel geen warmteontwikkeling (want je 'verbruikt' de hele 27V voedingsspanning) moet de chip alle overtollige spanning wegstoken die er te veel is vermenigvuldigd met de stroom die er op dat moment door de luidspreker vloeit. Bij 27V top van de sinus dus ongeveer 9A (27V/4ohm). Die 13V extra moet dus bij 9A 'zoek' worden gemaakt. Da's alleen al (momentaan) flink ver boven de 100W.

Kijk eens in de PDF, blz. 12 Powerdissipation vs Outputpower.

Al sluit ik alle andere tips/ideeën/etc niet uit, met deze voedingsspanning verwacht ik dat het ding regelmatig overlijdt ondanks de thermische beveiliging (of zat er alleen een 10A stroombeveiliging op een TDA7294?).

Daarom was mijn idee om de stroom/spanning te verlagen met weerstanden bijv .

Of zou het gemeen zijn om een weerstand van 4 ohm in serie te zetten met de speaker ?om zo aan de 8 ohm te komen . (quick en dirty manier mischien) >:)

Als de de eindtrap zo kan overleven is het voor mij goed en de eigenaar vindt het ook prima als zijn sub maar heel blijft.

Die is het nu ook zat na 3 keer hier op de stoep te staan. :'(

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Ik zou toch eens meten wat de voedingspanningen zijn als je het volume halfopen zet. En anders in de + en - voedingslijn een weerstand van 1Ω 10W, bij 5A ben je dan al 10V kwijt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

weerstanden van 4ohm in serie, dan zal de gebruiker nog DE HELFT van het geluid horen. die staat binnen het uur terug aan je deur dan. misschien 0.5-1ohm in serie zetten zodat er 10-20% minder muziek is.

Op 18 oktober 2020 22:23:34 schreef Roland van Leusden:
Ik zou toch eens meten wat de voedingspanningen zijn als je het volume halfopen zet. En anders in de + en - voedingslijn een weerstand van 1Ω 10W, bij 5A ben je dan al 10V kwijt.

en dan zou je 50W in een 2 weerstanden van 10W pompen...

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

en dan zou je 50W in een 2 weerstanden van 10W pompen...

Gaat in praktijk best goed, het is een muzieksignaal tenslotte. Daarnaast ben ik er bijna wel zeker van dat de voedingsspanningen inzakken bij een dergelijke belasting gezien mijn ervaringen met andere subs's die ik hersteld heb. Met elco's van 4700µF verwacht je stromen van max 3A en geen 5.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op maandag 19 oktober 2020 14:23:07 (10%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

De DC spanning met zo'n 2x 3V verlagen door 2x 4 diodes in serie te zetten over de symmetrische spanning en nog eens goed naar de thermische overdracht van de TDA naar het koelprofiel kijken.
Dit loopt allemaal op het randje.
2x 30VAC levert 2x 41VDC op.

blz.10 datasheet:

The TDA7294 is a monolithic MOS power ampli-fier which can be operated at 80V supply voltage(100V with no signal applied) while delivering out-put currents up to±10 A.

Ik heb ze hier draaien op 45VDC symm, worden wel goed warm zonder signaal dus goede koelingen is nodig.

Al mijn Ali chips gingen meteen in sluiting, de originele via EOO werken prima.

Zo even weggeweest en 6 postings verder. :)

Ik heb er vandaag op het werk even over nagedacht en ik steek er sowieso nieuwe elkootjes erin . (idee van aart)

Ik heb ze toch op voorraad .

De weerstanden vindt ik een mooi alternatief maar moet het perse in de DC zijde of mogen ze ook in het AC tussen transformator en aansluiting printplaat?

Of is dit geen optie ?

Het is wel makkelijker te realiseren.

@Fotohuis

De thermische overdracht was nu wel goed want de TDA7294 was deze keer niet open gescheurd wat de vorige keren wel was gebeurd .

Toen zat het origineel met een waardeloos U beugeltje wat haast geen goede druk kon uitoefenen .

Als ik de diode's als optie zou gebruiken dan moet ik dus als ik jouw post lees in de 80 volt gebruiken dus eigenlijk niet in de middenaftakking?

Wel goede ideeen zo, wel prettig dat er meerdere opties zijn . :D

@Fcapri

1ohm zou dus probleemloos toegevoegd kunnen worden dat is mooi nog een optie. :9

Ik ga er van het weekend mee aan de slag .

In ieder geval bedankt voor jullie input .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Een weerstand in de voeding werkt als stroombegrenzer want de spanningsval is afhankelijk van de stroom. 4 diodes in de DC lijn in geleiding heeft per diode een spanningsval van 0,7V dus je aangeboden spanning wordt verlaagd. De diodes moeten dan wel de maximale stroom kunnen hebben dus ik zou gaan voor 5A type.

@fotohuis

Ja daar heb jij een punt qua stroom en spanningsval met de weerstanden.

Ik heb er vandaag ook over zitten brainstormen ik kan de gelijkrichter van de print los solderen en op deze plek de diode's in serie er tussen plaatsen.

Dit verbind ik met draad en de bruggelijkrichter monteer ik op de het aluminium achterfrontje .

Dit tezamen met de nieuwe Ctjes .

Ik plaats dan ook nog een weerstandje in de audio uitgang om de 4 ohm ietje te verhogen met een half ohm (0.5) .

Dan zal de eindtrap langer mee gaan .

Mooi klusje voor het weekend . :)

Nogmaals bedankt voor de geboden input .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Het probleem met een lage weerstand in serie met de uitgang te zetten is dat de dempings factor van de eindtrap heel laag wordt zodat de controle van de woofer weg is. Het heeft dus direct gevolg voor de geluidsweergave. Niet voor niets neem je normaal voor een luidspreker kabel een grote diameter koperen kabel om optimale weergave te krijgen die m.n. belangrijk is voor de laag weergave.

Dan laat ik deze weg en doe ik alleen de eerste 2 stappen .

Ik laat het resultaat nog wel weten . :)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
vergeten

Golden Member

Op 18 oktober 2020 22:23:34 schreef Roland van Leusden:
En anders in de + en - voedingslijn een weerstand van 1Ω 10W, bij 5A ben je dan al 10V kwijt.

Er moet toch echt 10A door 1Ω lopen om 10 volt "kwijt" te raken, nu ben je nog maar 5 volt kwijt :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 20 oktober 2020 21:25:33 (12%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
RAAF12

Golden Member

Als die gerepareerd is onder belasting testen met een sinustoon.
Ik gebruik daarvoor een 'zware' 4 Ohm draadgewonden weerstand. Als je die niet hebt kan die in een bak met water voor de koeling.
'Steeds kapot' klinkt wel verontrustend. Zit het Boucherot R/C netwerk wel op de LS uitgang, zoals voorgeschreven door de fabrikant van het IC?

Er moet toch echt 10A door 1Ω lopen om 10 volt "kwijt" te raken, nu ben je nog maar 5 volt kwijt

Het is een symmetrische voeding, dus 2 weerstanden van 1Ω ;)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.